Je grootste muziek-maak-ergernissen (en hoe je ze hopelijk oploste)

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.655
Locatie
Zwolle
Dag forummers,

Ik ben dol op muziek maken met de computer. Maar het staat ook regelmatig tegen. Daarom ben ik nieuwsgierig wat jullie grootste muziek-maak-ergernissen zijn. En hoe je ze - hopelijk - oploste.

Ik trap meteen zelf af.

Mijn grootste ergernis is de hoeveelheid tijd die het kost om een nummer af te maken. En dan met name van het eerste vonkje van inspiratie tot een complete track. Vaak hoor ik tegen die tijd al lang niet meer of het een goed basisidee was. Een soort van oplossing heb ik inmiddels ook. Sneller arrangeren en minder kritisch mixen. Voor dit laatste heb ik Neutron 3 aangeschaft. Maar het blijft lastig. Wie biedt meer?
 
Helemaal mee eens. Het krijgen van een idee en de eerste stappen op weg naar een muziekje vind ik het leukste, maar in de feitelijke uitwerking heb ik daarna maar heel weinig plezier meer. Vooral wanneer blijkt dat anderen iets soortgelijks al veel beter gedaan hebben, wat zo goed als altijd het geval is. Ik betwijfel inmiddels of ik wel ooit een fatsoenlijk nummer (dwz. van meerdere minuten) af zal maken.
 
Dat herken ik inderdaad wel maar op zich vind ik het ook weer niet erg. Hoe langer ik aan een nummer werk, hoe meer "voeling" ik er mee heb. Wat me wel mateloos frustreert is wat ik gisteren heb meegemaakt. Ik ben zes uur bezig aan het inspelen en mixen van een nieuwe compositie. Ik heb ook een aantal geluiden op de Kronos gemaakt, 4 kanalen ingespeeld en stereo en volume gemixed. Ik zet me aan de EMU om daar kanalen beginnen in te spelen. Omdat de Kronos de master is, druk ik op de locate-knop en start en begin het spoor van de EMU op te nemen. Na een twintigtal maten plots een luide, constante zaagtand uit de Kronos en verder niets meer :frons:. Op de knoppen klikken doet niets :stupid. Nog van alles en nog wat geprobeerd om het geleverde werk te recuperen ... maar heb hem niet anders dan kunnen afzetten ;{. De laatste zes uren dus kwijt =(. De nieuw geprogrammeerde geluiden heb ik wel via het intern geheugen kunnen recupereren blijkbaar. Maar het arrangement ... doei :?.

Enfin, er zijn nog tal van andere ergernissen maar dit is wel de recentste.

:doei:

Danny
 
Vooral wanneer blijkt dat anderen iets soortgelijks al veel beter gedaan hebben, wat zo goed als altijd het geval is.

Maar bedenk dat dit slechts jouw mening is. Goed mogelijk dat anderen een afwijkende mening hebben, ten gunste van jouw werk.
 
Maar bedenk dat dit slechts jouw mening is. Goed mogelijk dat anderen een afwijkende mening hebben, ten gunste van jouw werk.

Ja - dat is een goeie! Als anderen hetzelfde als mij redeneerden zou er van ieder genre muziek maar één representant zijn, namelijk de beste (wat dat ook moge betekenen). Maar zo zit de muziekwereld gelukkig niet in elkaar. Ieder genre muziek is een wereld op zich, waarin als je wat beter luistert toch nog heel wat variatie te ontdekken valt.
 
Vooral wanneer blijkt dat anderen iets soortgelijks al veel beter gedaan hebben

Nou ik heb het idee van "wat andere vinden" er buiten gelaten.
Wat maakt het nu uit wat andere vinden als je maar een goede muziek trip kan maken.
Dat doet iedereen weer op zijn eigen manier.

Mijn grote ergenis is mijn setup.
Moet maar wat dingen weg doen en geen diy meer.

Wat ik nu vooral doe is veel samen spelen.
Daar heb ik weinig ervaring mee.
Denk als je beter kan samen spelen dat dat goed voor je produceren kan zijn.

Laats een eigen nummer gespeeld met zang in een jam en er speelde bas, viool en nog een gitaar mee.
wat een geweldige ervaring is dat.
ik heb eigen minder zin om muziek te programeren. Maar dat blijft natuurlijk leuk.

Minder techniek, minder opties, meer intiemiteit.

Ik ben minder gaan masteren, minder tijd aan het mixen.
 
Voor mij: tijd opzich om met muziek bezig te zijn.
‘Opgelost’: ophokplicht door ‘t virus helpt iets.. :erm:
 
Wat me absoluut afknapt is onvolmaaktheden. Opgenomen audio die je bijvoorbeeld loopt of kleeft aan n ander stuk en altijd blijft onvolmaakt klinken, en ik krijg t niet opgelost. Is zo zuur dat ik dan zin krijg om alles te verkopen. Los t op door niet te editten 8o)
 
Nou ik heb het idee van "wat andere vinden" er buiten gelaten.
Wat maakt het nu uit wat andere vinden als je maar een goede muziek trip kan maken.
Dat doet iedereen weer op zijn eigen manier.

Het is ook niet zo zeer wat anderen vinden, als wel wat anderen al gedaan hebben. Het idee om met iets bezig te zijn dat nog niemand eerder voor elkaar gekregen heeft, geeft een bijzondere eigen romantiek aan het geheel. En dat ontbreekt wanneer je binnen een al bestaand muziekgenre werkt.
 
Een creatief idee hebben en dan tegen technische problemen aanlopen waarbij je tijdens het oplossen daarvan alle creatieve zin verliest. Bv iets met MIDI of audio kabels werkt niet. Of voeding van apparaat niet te vinden. Mogelijk op te lossen door goed georganiseerde studio. Maar dat zal mij wel nooit lukken. :)
 
Ik investeer soms hele dagen in dingen doen werken. Is best tof. Goei muziekje op en midi testen enz
 
te weinig Tijd en dingen niet kunnen afmaken zijn de meest voorkomende.
Ander luxeprobleem is dat ik alle gear via een patchbay heb lopen om op de (slechts) 16 sporen van mijn mixert aan te sluiten.
Nu willen kabels wel een problemen geven waardoor verbindingen slecht zijn.

Daarnaast wanneer ik nieuwe gear heb en ergens een plekje geef. Uiteindelijk zijn de labels van de kabels niet meer kloppen en ga dan maar eens uitvogelen op welke kanaal op de patchbay die ene kabel zit aangesloten. Oplossing: nieuwe kabel dwars door de studio heen en een loze audio kabel die ergens achter de synths hangt te wachten tot ik 't weer eens probeer :D
 
;)
Herkenbaar patchbay mysterie. Ik gebruik ondertussen kleurcodes op de patchbays en benoem geen kabels. Ik werk bijvoorbeeld met geel 1-8 en blauw 1-8
ik route alles eerst naar patchbays ipv mixer.
Dat werkt voor me. Dan check ik de patchbays (in volgorde) en heb ik snel t probleem. En indien niet een 5 tal 10m lange audio en midi kabels.

O ja. Soms werkt alle midi niet. Dat komt omdat synths die midi thru moeten doorsturen uit staan.
ik zet dus tegenwoordig alles aan altijd met een druk op een knop met mijn voet.
 
Het maken van melodieën gaat me heel goed af, de bridge
en drop is ook geen probleem, evenals het dj in en uitmix gedeelte. Wat voor mij het moeilijkste stuk is, is het moment van 33bar tot de brug. Het is niet als een ergenis maar meer een obstakel wat me soms wel stress opleverd en ondanks nummers goede potentie hebben, blijf ik hier op dit stuk soms hangen.

Wat voor mij een oplossing hierin, is dat ik binnenkort wat mensen ga aanschrijven om samen te werken. Wellicht dat je elkaar met samen werking kunt helpen in je struikelblokken. We zijn hier met een hoop mensen, en we zijn er hier om elkaar te helpen.
 
Voor mij: tijd opzich om met muziek bezig te zijn.
‘Opgelost’: ophokplicht door ‘t virus helpt iets.. :erm:

Zou het virus het op een lopen zetten van sommige muziek?:walker:
 
De grootste ergernis ben ik meestal zelf ... ik heb nog geen oplossing gevonden ..
Dat heb ik dus ook. Meestal ben ik de saboteur die er voor gezorgd heeft dat iets "ineens" niet meer werkt. Om na een tijdje er achter te komen dat "oh ja, dat had ik aangepast". Ik heb geprobeerd om mezelf te weren uit de studio, maar kwam erachter dat dat niet de oplossing is. Dan gaan er op andere plekken in huis dingen mis.
 
Back
Top