Tracks maken of experimenteren?

Tja, waarom maak je tracks af? Voor mij zijn er een paar redenen:

1. Dingen afmaken geeft voldoening
2. Tijdens het proces leer ik veel
3. Het is leuk om je nummers te delen en feedback te krijgen
4. Het rechtvaardigt voor mij de investeringen
5. Stiekem hoop ik nog steeds beroemd en rijk te worden :D

Het belangrijkste is toch wel punt 1. Als hard werken loont geeft me dat voldoening. En andersom ook, halve tracks blijven een beetje knagen.

P.S. Ik doe het trouwens wel in fases. Als ik geen inspiratie hebt bereid ik mixes voor. Kanaaltjes netjes onder kanaal, groepen maken, bussen instellen etc. Als mijn oren weer fris zijn kan ik dan meteen aan de slag.
 
Herkenbaar. Bij mij kan het gebeuren dat een idee daarom blijft steken in theorie, en komt het niet in de praktijk. Voorbeeld met elektronica, als een ideetje werkt in de simulator, dan komt het er vaak niet eens van om het te proberen met echte componenten op een breadboard. Want als het allemaal OK lijkt op het beeldscherm en ik denk dat het in de praktijk ook zo zal werken, dan ben ik al snel bezig met iets dat nog "beter" werkt en blijft het allemaal maar virtueel. Remedie: wat vaker de computer aan de kant zetten en gewoon op een breadboard iets proberen. Ook omdat een simulator niet altijd de werkelijkheid weergeeft, dat komt er nog bij. Voor muziek wil ik helemaal geen computer gebruiken.
Gebruik je dan e.o.a. hardisk recorder? en midi sequencers e.d.? ben daar wel nieuwsgierig naar, wordt de laatste tijd kriegel van de PC (veel gezeik met FireWire :stupid)

Mss wel beste tip, haal de PC uit de flow.
 
Goede post en idd, puur persoonlijke mening ook hier, maar ik zou mij zorgen maken over de authenticiteit van m'n werk als ik zulke Tools zou gebruiken. Zou zelfs uitkijken ermee, dat het programma je niet het bos in stuurt: dat het akkoord progressies uitspuugt waar je je eigenlijk geen raad mee weet en er een disproportie / onbalans optreed <- waardoor je weer hetzelfde programma raadpleegt om dat weer op te laten lossen. Zet je jezelf niet langzamerhand buiten spel??

Nou eerlijk denk ik als je echt te veel op zulke tools leunt dat je alleen maar een probleem maskeert.
De oplossing todat problleem is toch leren 'echt muziek maken' door te spelen en te leren.
Intuitie en 'muscle memory' hebben we het dan over.
Muziek maak je niet door heeeel hard na te denken.

Ableton push is naast gewoon een chromatisch instrument ook een goede muziekale leer tool.
Maar idd ik laat me niet inboxen in 1 scale,
zo simpel is muziek denk ik niet.
En idd heb je gelijk dat veel van zulke tools dat wel doen.
 
Mss wel beste tip, haal de PC uit de flow.

Het blijft een beetje een tegenstelling want om in de flow te komen moet je in een bepaald proces een zekere beheersing hebben, een automatisme.
Zoals flyweight al zegt; je hebt een hoevelheid muscle memory nodig om goed te spelen.
En is eigenlijk het steeds nieuwe dingen uitproberen een beetje de verkeerde route want dan ben je uit de flow.
Het beste recept is eigenlijk vanuit een zekere routine bezig zijn en op zo'n manier de creatieve invallen/ongelukjes te gebruiken die je ten deel vallen.
En nadenken is idd fnuikend voor het proces, het kan wel goed zijn om enige bespiegeling te gebruiken om jezelf in een bepaalde richting te sturen maar teveel nadenken daar help je jezelf niet mee.
Het is een fine balance wat dat betreft.
Zie je wel; ik weet het wel!
Nou nog even gewoon doen. :D
 
Gebruik je dan e.o.a. hardisk recorder? en midi sequencers e.d.? ben daar wel nieuwsgierig naar, wordt de laatste tijd kriegel van de PC (veel gezeik met FireWire :stupid)

Mss wel beste tip, haal de PC uit de flow.

Mijn setup is zeer minimaal op dit moment, een Zoom ARQ-96, een Zoom R8 recorder... en een microfoon. :) Zou er graag nog een synthje bij willen om een wat groter palet van geluiden te krijgen, dat wel. Moet ook zeggen dat voor mij muziek maken de betekenis heeft dat je echt creatief bezig bent, stukjes muziek bedenken, stukje zingen, en dit opnemen. Daar gebruik ik liever geen computer voor. De volgende stap, een mix maken en de puntjes op de 'i' zetten, dat wel op de computer. De audio van de Zoom recorder overzetten en het vervolg in Adobe Audition. Met dit programma, en daarvoor al lang met de voorganger Cool Edit, kan ik goed mee uit de voeten. Hoewel die stap ook wel wat creativiteit vergt, het is toch wat anders dan de fase dat je echt met de muziek zelf bezig bent. Voor mij wel, tenminste. YMMV, natuurlijk. :)
 
Mijn setup is zeer minimaal op dit moment, een Zoom ARQ-96, een Zoom R8 recorder... en een microfoon. :) Zou er graag nog een synthje bij willen om een wat groter palet van geluiden te krijgen, dat wel. Moet ook zeggen dat voor mij muziek maken de betekenis heeft dat je echt creatief bezig bent, stukjes muziek bedenken, stukje zingen, en dit opnemen. Daar gebruik ik liever geen computer voor. De volgende stap, een mix maken en de puntjes op de 'i' zetten, dat wel op de computer. De audio van de Zoom recorder overzetten en het vervolg in Adobe Audition. Met dit programma, en daarvoor al lang met de voorganger Cool Edit, kan ik goed mee uit de voeten. Hoewel die stap ook wel wat creativiteit vergt, het is toch wat anders dan de fase dat je echt met de muziek zelf bezig bent. Voor mij wel, tenminste. YMMV, natuurlijk. :)

Wat dat betreft; ik heb ook eigenlijk teveel spullen terwijl juist door beperking je vaak creatiever wordt.
Maar goed; ook ik kon af en toe m'n GAS niet bedwingen en drukte op de buy button.
En leuk ook hoor zo'n nieuw apparaat maar in hoeverre het me geholpen heeft of juist verder weg van het proces?
Cool Edit heb ik ook nog wel mee gewerkt en juist die simpelheid was ook weer prettig werken indertijd, ondanks de beperkingen.
 
Hoewel ik alles vrij minimalistisch wil houden, GAS is mij niet vreemd, zit steeds te kijken naar wat ik zou kunnen kopen als synth erbij. Die mooie Korg Wavestate, of de Hydrasynth? 8~ Of toch maar iets tweedehands voor een zacht prijsje? Etc, etc. :D

Voor mij was de Zoom R8 een goede aankoop, kun je veel mee, maar was wel wat lastig om te doorgronden. Denk dat ik ook nu nog handigheidjes over het hoofd zie die wel mogelijk zijn. De versie van Audition die ik gebruik lijkt nog veel op het oude Cool Edit, dat zal een keer aan vervanging toe zijn (hoewel het ook nog draait op Windows 10), maar nog geen behoefte aan.

Het is alsof ik onmiddellijk de pet op heb van de techneut als ik achter de computer kruip. Daarom werkt het wel als ik met Audition bezig ben met audio, maar niet als het gaat om muziek. Voor dat laatste dus geen computer, en deze combinatie lijkt te werken. Komende contest hopelijk wel een nummer van mij. :) En ik denk al wat eerder om iets te laten horen dat "af" is.
 
Wat dat betreft; ik heb ook eigenlijk teveel spullen terwijl juist door beperking je vaak creatiever wordt.

Mijn mening / perpectief is inmiddels veranderd,
Ik geloof niet meer in specs en realizeer me dat ik alles al heb om een leuke track te maken.
Om intuitief en intiem met een apparaat/instrument te raken moet je er veel tijd in stoppen.
Hoe meer tijd hoe intiemer.
Te veel features of een verkeerde layout kan er toe lijden dat je nooit intiem raakt met een apparaat omdat je er niet intuitief mee kan werken.
En aangezien we allemaal maar een beperkte tijd hebben zou je ook de hoeveelheid van je gear moeten temmen.
En ook moete werken aan een opstelling die snel en intuietief werkt.
In dat opzicht kun je je 'studiootje' ook als 'instrument' benaderen.

Als je alleen ITB werkt geld hetzelfde al hoewel je wel een redelijk controller moet hebben.
te veel features == te veel vst's
Gewoon alle zooi eraf en met een kleine set werken en intiem raken.
 
Basis kennis muziek theorie helpt je een hele hoop in het uitwerken van je ideeën. Ben destijds zelf een paar jaar piano gaan spelen en het heeft mij een hoop geholpen.
 
Ik ben het ook met jullie eens hoor.
Ik heb een stel bongo's in een hoek staan, ooit gekregen van een vriend een jaar of dertig terug.
Zo nu en dan zet ik muziek op en ga meespelen, bijv reggea lekker simpel en juist daardoor kan je veel variëeren omdat er veel ruimte tussen de noten zit.
En je kan niet anders dan meteen creatief zijn want je hoeft niets aan te sluiten of uit te zoeken, heel simpel.
Enigste wat je kan is door het vel met je duim iets meer/minder aan te drukken is de toon te veranderen of bijv aan de rand of in het midden te spelen en that's it.
Maar soms kan verleiding je parten spelen, gelukkig heb ik me het afgelopen jaar weten in te houden met iets van 2 apparaten geloof ik.
Wie weet komt er een dag dat ik weer dingen weg doe.
 
Ik heb een klassieke muziekachtergrond. Ik heb instrumenten leren spelen om de muziek van anderen uit te voeren. Daarom voel ik denk ik ook niet zo te behoefte om een compositie te maken. In interpretatie en improvisatie heb ik wat dat betreft mijn rust gevonden. Omdat ik beroepsmatig geen muzikant ben geworden, is het ook het opnemen en uitgeven (van composities van anderen) beperkt gebleven.

Toen ik electronische muziek ging spelen heeft die behoefte zich ook niet echt ontwikkeld. Wel ben ik tegelijkertijd verliefd geworden op geluid (timbre) en de synthese ervan. Daar kan ik mezelf nog steeds eindeloos in verliezen, ook creatief. Maar omdat het bezig zijn met geluid minder het voltooien van een "werk" lijkt af te dwingen, heb ik door de jaren heen wel een collectie aan geluiden opgebouwd, maar niet aan tracks. Natuurlijk is het maken van een muziekstuk aanlokkelijk, maar ik erken wat dat betreft mijn beperkingen.
 
Wat dat betreft; ik heb ook eigenlijk teveel spullen terwijl juist door beperking je vaak creatiever wordt.
Maar goed; ook ik kon af en toe m'n GAS niet bedwingen en drukte op de buy button.
En leuk ook hoor zo'n nieuw apparaat maar in hoeverre het me geholpen heeft of juist verder weg van het proces?
Cool Edit heb ik ook nog wel mee gewerkt en juist die simpelheid was ook weer prettig werken indertijd, ondanks de beperkingen.

Met nieuwe gear moet je je idd de workflow nog aanleren,.. Heb ook best veel gekocht in korte tijd, maar juist de afwisseling en het uitproberen is voor mij deel vd lol.
Merk wel dat je steeds beter je gear leert kennen (logisch :beard::engel:), en daardoor creatiever/ beter word in het vinden van je sound.

Heb het idee dat ik in het begin creatiefer was dan nu,. maar heb nu wel betere "sounds" :dj:
 
Even tussendoor, leuk draadje is dit geworden. We zijn allemaal in zekere zin met hetzelfde bezig, en dan tegelijkertijd ieder op z'n eigen manier. Met andere gedachten, doelen en dromen wat we ermee willen. Dat is leuk om te lezen. :)
 
Back
Top