Tracks maken of experimenteren?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
6.962
Locatie
Apeldoorn
Ik merk al een tijdje dat ik helemaal geen tracks meer maak en ook dat ik dit jaar voor het eerst niet meedeed aan de contest.
Het lijkt wel of wat dat betreft de fut er een beetje uit is terwijl het bezig zijn met klooien met sounds, pielen met synths er wel is.
Misschien heeft het wat mij betreft ook wel wat te maken met het feit dat ik tenslotte ook niets met soundcloud doe of op andere wijze muziek zou willen uitbrengen dus de drive ontbreekt ook een beetje.
Ik vraag me af hoe dat bij anderen op het forum zit die niet muziek uitbrengen, hebben jullie wel de motivatie om tracks te maken of is het toch meer het bezig zijn met synths ipv een compositie?
En wat is je motivatie als je niets uitbrengt om dan toch een complete track te maken?
 
Ik heb ook zo periodes... heel af en toe zet ik een track op Youtube en Spotify, waar dan een handjevol mensen naar luistert. Ik doe dat vooral, omdat ik iets wil achterlaten denk ik

Van de +- 40 projecten die ik dit jaar ben gestart, zijn er tot nu toe 4 of 5 tracks. Het meeste zijn gewoon loops met ideeën. Met een synth pielen, vette loop maken blijft ook gewoon heel leuk, en zorgt iig dat ik mn skills een beetje op peil houdt voor als ik wel een track wil maken
 
Alles puur voor het plezier hier! Ik vind het leuk om ook nog met andere dingen bezig te kunnen zijn (als dat er natuurlijk geen 100 zijn).
De drive om terug muziek te maken komt sowieso terug en anders is er duidelijk meer aan de hand. De meest ‘productieve’ periode is bij mij in de herfst/winter.

Ik stel trouwens vast dat de meest succesvolle mega mainstream artiesten meer bij de kapper of de fitness zitten dan in hun studio :D dus het hoeft niet altijd een probleem te zijn om wat minder studio tijd te hebben.
 
Ik heb het geduld niet om hele tracks te maken,... ik jam en piel met mijn apparatuur omdat ik het leuk vind, eenmaal bezig kan ik me echt in een trance bevinden, dat lukt me ook niet altijd, 20% vd tijd ofzo, maar de lol van het spelen met je apparatuur is er dan nog wel.

Anderen zeggen vaak waarom doe je er niks mee,... Ik heb er de lol van mee bezig te zijn en niet mezelf proberen te verkopen.

Ik plaats enkele keer wel eens wat op soundcloud, maar meer met het idee dat het een beeld van paar minuten is uit een jamsessie.


Maar als ik geen zin heb om te synthen ga ik wel gamen of series kijken of socializen :frons:


:D
 
... klooien met sounds, pielen met synths ...

Nou, daar is om mee te beginnen niks mis mee. Ik begrijp dat je nu stappen hebt gemaakt richting modular, kun je wat dat betreft helemaal los. 8~

Ben nu zelf een tijdje weer bezig, ik merk dat mijn belangstelling voor het klooien en pielen juist minder groot is dan ik eerst dacht. Op dit moment tenminste, niet dat die belangstelling intrinsiek afwezig is, maar in het zingen kan ik meer en gemakkelijker emotie kwijt en daar heb ik nu meer behoefte aan. Verschil tussen linker en rechter hersenhelft enzo, en eentje wint het op dit moment. Bezig met het oefenen van m'n stem, minder met knoppen en toetsen. Heb wat teksten liggen en daar wil ik graag wat mee doen, de muziek erbij staat in dienst daarvan en ik hou het vrij minimalistisch. Graag wil ik binnen een redelijk afzienbare tijd toch een paar nummers af krijgen. Om mee te kunnen doen aan de contest :) en verder zien we het wel. Optreden is leuk, maar dat is nog ver weg. Stiekem denk ik daar wel aan.

Ook al zou je je eigen werk nooit naar buiten brengen, het is leuk om het materiaal wat jaren later nog 'ns te beluisteren. En denk je, toch wel aardig, of, wat een #&^@ bagger. :D
 
Allebei wel voor mij ... Pielen en experimenteren doe ik bijna dagelijks, een track maken als ik iets heb staan dat ik veelbelovend vind en dat mijn aandacht lang genoeg vast kan houden. Op die manier komen er wel een aantal tracks per jaar uit. Het is mijn hobby en liefhebberij dus ik vind productiviteit niet per se belangrijk, meer dat ik me vermaak. En dat gaat best goed zo. Jammer voor mijn fans! (Sorry mam)
 
Iedere track is toch een trip naar een andere planeet of een andere wereld. En is een soirt vsn experiment. Je kunt jezelf technieken aanleren om creatiever en productiever te worden.
in het kort, bouw een inpirerende 4 bars snel uit tot een track. Denk er niet te veel te diep over na. Dat kan later. Met pielen bedoelen de meeste dat ze van het pad afraken door dat er te veel aandacht naar de verkeerde parts gaat. Een uur met een compressor en eq klooien voordat je ook maar een leuke progressie hebt lijd zelden tot iets. Als je daar blij van word moet je dat vooral doen. Ik word er niet blij van. Ik wil graag tracks maken die ik dan 1000x kan afspelen. En evt mijn moeder ook.
Dus ja tracks maken.
en dus ook experimenteren met hoe je je tracks maakt. Geen inpiratie? Dan kun je patches maken of drumkits....
 
Mja, wanneer is iets af ? en moet het specifiek een bepaalde lengte hebben om af te zijn. Die lat bepaal je zelf. :)
 
100% pielen met synths hier. Muziek maken doe ik al met mn band op een basgitaar. Synths zijn puur voor vermaak en om te leren.
Hoeft ook niet meteen te betekenen dat je niets nuttigs doet, hoewel dat bij mij zeker wel het geval is. Als muziek afmaken je (even) niet ligt kan je altijd sounddesign doen, presets maken of loops of sample sets opnemen. Voor later als je je weer muzikaal voelt of zet ze online voor anderen.
 
Tja lees nu een boek. Wat ben je daarmee. Even veel/weinig als pielen met je synths. Als het je pleziert is het goed. Wat een ander ervan denkt je een worst laten wezen is t begin van een gelukkig leven.

Ik heb een hele lijst met genres waar ik me eens aan wil wagen. Of dat ooit gebeurd weet niemand. Alles aanzetten en beginnen in t moeilijkst.
ik heb momenteel een projectje dat 100% midi is en synths zonder geheugen. Dom, maar o zo fijn om ermee te pielen. Levert niks op want ik nam geen seconde audio op. Voor die 20 plays op soundcloud moet er toch niks. Plezier, daar draait t om
 
Tracks maken, zou ik zeggen.. Het opdoen van 'inspiratie', verder uitwerken en ook een (tijdelijk) punt achter het productieproces zetten, lijkt me zinvol!
In periodes zonder inspiratie surfde ik naar nieuwe software en samples.. Of iets proberen met de plugins die ik heb, dat ik nog niet eerder gedaan had..

Ik was zeker 3-4 weken zoet met 1 projectje...

Verder heb ik er ook regelmatie genoeg van, zoals nu. En wis ik alles dat ik op internet heb gezet.
En dat geeft weer een heel fris gevoel in mijn hoofd!

Precies 10 jaar geleden hier op't forum begonnen en ik ben nog steeds erg sceptisch over mijn muziek... En niet alleen ik.... :-)

https://www.synthforum.nl/forum/alge...n/126563-hallo

:walker:
 
Laatst gewijzigd:
Voor de meesten onder ons is het een hobby, neem ik aan ? Maakt het dan eigenlijk uit of je dan nummers schrijft of eerder met sound design bezig bent?

Bij mij ligt musiceren soms maanden stil maar dan hou ik me bezig met het zelf programmeren van geluiden. En plots is daar weer die zin, die hunkering naar een volledige song.

En dan kan ik daar ontzettend hard van genieten en werken, tot in de kleinste details.

En heb ik in geen van de twee zin, dan laat ik alles netjes afgedekt achter, wetende dat er terug een periode zal komen dat de inspiratie opnieuw toe slaat 8).

Op dit moment zit ik dan ook in een erg creatieve fase, in tegenstelling tot de periode 2009-2018. Dus ja ... Het kan lang stil zijn in de studio ;).

Dit voor mijn twee cents :koffie:

Danny
 
Mijn motivatie is dat het me een goed gevoel geeft bezig te zijn met een track, en deze zo goed mogelijk te laten klinken. Zit dan in een soort van rush, en als de track klaar is ben ik met de track zelf ook klaar. Luister ik hem misschien een paar keer daarna, en thats it. Vind het leuk om de progressie te horen tussen al de tracks die ik maak en helpt me ook om iedere keer de lat hoger te leggen. Stiekem hoop ik er ooit rijk en beroemd mee te worden, maar dit gedeelte speelt geen rol en is meer leuk voor mocht het gebeuren, dan dat het een doel is.
De muziek die ik luister is ook de muziek die ik maak, en is voor mij persoonlijke de beste muziek die er is, wat ook motiveert om steeds weer een nieuwe track te maken. In het genre zelf, ook al zijn buitenstaanders het er waarschijnlijk niet mee eens, is een behoorlijke diversiteit. Zo probeer ik 2 of 3 tracks uit van een style binnen het genre, en dan weer een andere style.
 
...

Ik stel trouwens vast dat de meest succesvolle mega mainstream artiesten meer bij de kapper of de fitness zitten dan in hun studio :D dus het hoeft niet altijd een probleem te zijn om wat minder studio tijd te hebben.

Haha tja ik weet ondertussen wie zo'n ghost producer is... Dat helpt veel relativeren...
 
Tijd ontbreekt mij helaas te vaak de laatste tijd (maanden/jaren) om tracks te maken.., dus de paar keertjes dat ik met een bakje speel is het meer melodietjes spelen, beetje sounddesign, etc.

Wil wel binnenkort wat meer tijd proberen vrij te maken voor muziek (maar dat zeg ik ook al een tijdje inmiddels) :erm:
 
Voor mij is de laatste tijd meer experimenteren en afentoe de recknop indrukken. :D Het afgelopen jaar heb ik, van alle gear die ik bezit, het meest met de gitaar bezig geweest. bv Uitzoeken hoe iets gespeeld is of oefenen op een speelstijl van een gitaarpartij. Dat uitpuzzelen is het leuke van gitaar, het kan (in de meeste gevallen) maar op 1 manier gespeeld zijn, tenzij er snaren verstemd zijn. En dan afentoe opnames maken en horen hoe je progressie maakt werkt dan heel bevorderend (voor jezelf) om er mee door te gaan.
Verder met de sax experimenteren/ spelen maar dat deed ik de jaren ervoor ook al.

Het experimenteren met sequencers en wat ze kunnen vind ik ook weer erg leuk de laatste maand(en).. maar daar was ik altijd al wel mee bezig. Er zal gerust ooit wel weer wat leuks uitrollen..
Wat bij mij ook vaak nog in de weg zit is, het overal een zanglijn in willen stoppen en dus een tekst maken. Melodietjes komen altijd wel in me op.. soms rollen de woorden er zo uit, maar soms lukt het van geen kant. terwijl dan alle inspiratie en energie die in compositie of arrangement had kunnen stoppen verdampt.

Ow.. beetje off-topic maar kutten met lampen en beamer/video heb ik ook redelijk wat tijd mee gedood het laatste jaar.. :D
 
Laatst gewijzigd:
Stiekem hoop ik er ooit rijk en beroemd mee te worden.

Beroemd wil ik niet worden,wel rijk:W
Ne, buiten ooit 2 tracks gepost te hebben op internet is het me meer om te doen dat ik me amuseer in synth's ,componeren.Buiten dat speel ik ook nogal partituur muziek.Mooie combinatie tussen je eigen en muziek van anderen te spelen.Leer je ook wat van een partituur,welke akkoorden,modulatie,toonladders,enz. die je kunt toe passen voor je eigen inzichten.
 
Beetje hetzelfde verhaal bij de meeste mensen.
Ik heb de laatste tijd van diverse 'professionals' dezelfde uitspraak gehoord: Muziek maken is leuk maar maak er alsjeblieft niet je werk van.
Je kunt er amper van rondkomen en je haalt je een hoop gezeik op de hals, reizen is leuk maar ook slopend. Ruzie maken over een tientje, lamlullen die bier over je spulletjes knoeien...

Ik ben vorig jaar begonnen met een hele andere aanpak. Niet meer zitten en pielen maar staan en knallen.
Ik oefen een, steeds veranderende, live sessie, hoeft niet perfect te zijn maar wel vol energie.
Tussendoor zit ik ook wel eens te klooien op een detail, vooral sinds ik aan de squarp ben begonnen :geslaagd: , of eindeloos te zoeken naar dat perfecte baslijntje... maar het hoofddoel is gewoon gaan met die banaan.

Ik zit echt niet te wachten op die doorbraak en het grote geld, zelfs niet op een applaus. Het is echt de kick van het doen en beleven. Daar krijg ik energie van.
En niet gaan zitten balen dat al dat talent verloren gaat voor het grote publiek, of dat er nooit eens iets af komt.
Dat laat ik over aan die arme profs :D
 
Absoluut tracks maken. Dat is vaak hard werken, maar het geeft ook veel voldoening als de puzzelstukjes op zijn plaats vallen.

Wat ik ook wel doe als de inspiratie er even niet is, is goede tracks namaken. Dan zet ik de MP3 in mijn DAW en analyseer ik waarom het werkt. Meestal biedt dat genoeg inspiratie voor een nieuwe track: "Zo doen ze dat dus!" Of: "Zo eenvoudig mag het dus zijn." :okdan:
 
Muziek maken is leuk maar maak er alsjeblieft niet je werk van.

Dat geloof ik meteen. Vooral in Nederland is het sappelen. Maar als ik ooit mijn gear terug kan verdienen teken ik ervoor :D Trouwens, optreden geeft ook een waanzinnige kick. Zelfs al er maar anderhalve man en een paardenkop staat. Je eigen muziek hard uit de speakers, tof!
 
Back
Top