Hoe verzin je titels voor je nummers?

Ik werk meestal aan een project. Voorbeeld van nu is een reis door ons zonnestelsel. Makkelijk: een song per planeet, dus titel = naam van de planeet. Bv Saturn VI. Project van vroeger: Jewel. Dit gaat niet over sierraden maar over de schoonheid van bepaalde landschapstypes. Bv Jewel of the land en Jewel of the Forest.

In Andere gevallen heeft me iets aangegrepen, zoals de vele onschuldige slachtoffers van gewapende conflicten. Vandaar Innocent Victims of War.

Als er geen 'beelden' achter zitten, probeer altijd de titel wel de song laten beschrijven, zoals 'Joy' of 'Heartburn'.

En soms is het gewoon improviseren. Alternate Current heeft zijn titel te danken aan enkele nerveus klinkende geluiden uit de intro die enkele maten aan electriciteit deed denken.

Dat is mijn insteek maar ik ben er zeker van dat er nog tal van andere mogelijkheden zijn 8).

:doei:
Danny
 
Hey bombario ben je niet vergeten.
Ben met je track bezig.hij heet Bombario2 hahaha
Mijn laatste track heet 'crazy bitch'. Als er vocalen in zitten word het wel makkelijk.
Je kan ook google gebruiken voor random hints. Who cares.

"track 1" is toch ook leuk of "+234576" of "steal this" whatever
 
Vind dat ook mega lastig. Heb er nu twee. De een heet practise, aangezien het mijn oefening was tijdens een cursus. De andere heet 512, aangezien de 512 vco een hoofdrol heeft. Vooral niet te moeilijk maken gok ik en kijken wat jouw associatie is met de track :)
 
Ah, dat is een leuke idd, een track een naam geven vind ik zo'n beetje het mist leuke aan het hele produceren :P.

De 1e paar jaar maakte ik er echt een rotzooi van. Overal verschillende plekken met projecten met rare namen, of als ik zo snel niks kon verzinnen dan idd namen als nieuw3 of test22. Ik raakte volkomen de draad kwijt en merkte op een gegeven moment dat, voordat ik daadwerkelijk muziek begon te maken misschien wel een half uur of langer bezig was om eerst een naam te verzinnen! Dat moest dus anders en tegenwoordig pak ik dat dan ook heel gestructureerd aan (beetje beroepsdeformatie denk ik, ben immers Software Developer :P).

Hier mijn systeem: ik maak per week een aantal ideeen, die stop ik allemaal in een folder "Ideas" (per jaartal) en dan heeft elk idee een eigen folder met de datum waarom ik het gemaakt hebt (dus het idee van vandaag zal dan in deze map terecht komen: /ideas/2020/20200115. Dan zorg ik ervoor dat ik daar ook gelijk een mp3 van het idee render (van ca 8-16 maten), zodat ik niet het project hoef te openen om te weten wat het is.
Dan in het weekend als ik er tijd voor heb, luister ik wat ideeen af en ga er met 1 aan de slag om als track verder uit te werken. Die verplaats ik dan naar een andere map (/projects/2020/20200115). En dan helemaal op het eind, als de track eigenlijk helemaal af is, dan pas ga ik eens nadenken over welke naam ik die track geef (en dan hernoem ik die map in projects dus iets als: projects/2020/20200105 - All Of Me, met de startdatum, zodat ik makkelijk kan terugvinden wanneer eea gemaakt is). Soms komt er dan vanzelf een naam opborrelen die ik er bij vind passen en als dat niet lukt, dan raadpleeg ik mijn doorlopende tracknames aantekeningen lijst (Word documentje in de cloud). Die lijst houd ik te alle tijden bij: als ik ergens een leuke quote hoor, of een tof woord ergens tegenkom, of bv een serie zit te kijken waarin wat gezegd wordt etc., you get the picture...

Misschien nog een ander tip, die folders Ideas en Projects zijn OneDrive folders, dan heb ik eea ook direct in de cloud gebackup-ed...
 
Misschien nog een ander tip, die folders Ideas en Projects zijn OneDrive folders, dan heb ik eea ook direct in de cloud gebackup-ed...

Slim, dat zal ik ook eens instellen. Ben ik te lui voor en ik kopieer sporadisch wat naar een externe harde schijf.

Helemaal gestructureerd zal ik niet worden, vrees ik. Maar ik kan misschien wel een documentje bijhouden met titels en een korte omschrijving. Dat schiet me net te binnen. Wat is nu vaak doe is zoeken op *.flp of *.als en dan kijken wat ik aan oude projecten met de vreemdste namen tegenkom. Nou ja, er zit ook wel eens een aangename verrassing tussen :D
 
Doe soort gelijk iets als Fifth Bot. Heb een folder die genaamd melodieën heet. In deze folder heb ik dan weer subfolders met de maand. Alle melodieën die ik maak deze maand worden opgeslagen in de maand Januari als zijnde melodie 1, melodie 2, enz... Zodra ik er een track van ga maken, wordt deze opgeslagen in de folder Projects, en verander ik de naam in track 12, track 13, enz... In dit stadium maak ik me niet druk over de naam van het nummer zelf.

Als de track het einde naderd, begin ik te denken over een titel. Op mn telefoon heb ik een app waar ik mn allerdaagse notes in opschrijf, en een daarvan zit vol met potentiële track titles die ik door de dag op doe van woorden die ik om me heen zie en hoor (boeken, films, bordjes onderweg, en alles wat ik om me heen zie). Deze pleeg ik dan raad om te zien of er een titel is die bij de track past. Doordat ik geen vaste plek heb en daardoor veel reis, wil ik ook nog wel eens de naam van de stad/dorp gebruiken als dit me waar de melodie of track tot stand is gekomen, of gebruik ik een preset naam die is gebruikt ik de track zelf.
 
Slim, dat zal ik ook eens instellen.

Ok mocht je dat doen, dan vast ff een waarschuwing, dit geldt voor Ableton, maar misschien is deze feature er ook in andere DAWs:

In Ableton heb je de mogelijkheid om je user (systeem) folders in de Browser view te slepen zodat je eea daar direct doorzoekbaar hebt (eea wordt dan aan de achterliggende database van Ableton toegevoegd). Toen ik met dit systeem begon had ik dat gedaan voor beide folders: Ideas & Projects, dat bleek geen goed idee. Ableton werd af en toe supertraag en soms duurde het minuten om op te starten. Achteraf gezien had dat met de sync optie van OneDrive te maken.

Ik werk op 2 systemen een laptop en een desktop. Elke keer als je dan op een systeem gaat werken dan worden die mappen gesynchroniseerd (en misschien allerlei processen gelocked). Ook tijdens het werken aan een track wordt er regelmatig dingen naar de schijf weggeschreven en dan wil OneDrive dat ook gelijk weer naar de cloud syncen en tegelijkertijd de Ableton database bijwerken: maw allerlei performance problemen.

Wat ik nu doe is, alleen de Ideas map aan Ableton toevoegen (zodat ik dan makkelijk door de mp3s kan browsen). In die Ideas map ben ik nooit aan het werk achter mijn desktop (en alleen daar werk ik aan echte tracks), dus die veranderen niet qua inhoud en dan hoeft er dus ook niks gesynced te worden. Dus op het moment dat ik de actieve werkmap met mijn tracks (Projects dus) uit de Ableton Browser had verwijderd, waren gelijk al mijn performance problemen (wat dat betreft :P dan) voorbij.
 
Ik heb meestal een thema, beeld of sfeer in gedachten als ik aan een track werk, en dat probeer ik dan in de titel terug te laten komen. Meestal is dat al bij het begin van een project en sla ik het ook meteen onder die titel op. Al heb ik natuurlijk ook een map vol "vette_beat4" en "dikke_spacepatch" ideetjes, maar zodra het wat verder komt dan een loopje komt er een naampje aan te hangen.
 
Dan zorg ik ervoor dat ik daar ook gelijk een mp3 van het idee render (van ca 8-16 maten), zodat ik niet het project hoef te openen om te weten wat het is.

Hier had ik aan gedacht. Een feature in Ableton dat het automatich een bounce maaket van wat secties.
Zodat je snel kunt horen wat het project is.

Maar ja waarom niet met de hand :)

Snap het probleem niet. Hoezo kun je geen track naam bedenken?
Das toch rete-makkelijk.
 
Ik heb altijd een achtergrondproces in m'n hoofd draaien, een soort antenne, dat altijd bedacht is op toffe track namen. Dat kan dan van alles zijn. Volgens mij heb ik ook wel eens "nen-en" gebruikt. Dat stond op en putdeksel. Had iets met certificering te maken, bleek later.
Kan ook iets zijn wat iemand zegt, of een grappig woord zoals een palindroom. Legovogel.
Ik heb ookwel eens een stukje code geschreven dat korte woorden combineerde. Kreeg je "fietslubber" of "lachtas". Ter inspiratie.
Meestal zijn voor mij track titels maar naampjes zonder betekenis, dat mag duidelijk zijn.
 
Back
Top