behringer td-3 en wasp designs gejat?

dannykorrson

gebruik standaard
Lid sinds
27 juni 2017
Berichten
447
Locatie
in de alpen
behringer word door bekend DIY'er Altitude ervan beschuldigt grote gedeeltes van het binnenleven van de td-3 niet van roland, maar van open music labs 1:1 gekopieerd te hebben.
daarnaast wijst hij er ook op, dat de behringers design van de wasp verdacht veel op de jasper clone lijkt.

hier zijn post op facebook

I wasn't going to write this post but it's been bothering me more and more and I figured this was a good place to vent. The picture below is the VCA section of the Behringer TD-3, if that looks familiar, it should. That's the Open Music Labs BA662 Clown, down to the VCA offset mod that I added later. In fact, the whole voice section of the device is an exact copy of the x0xheart and pacemaker using the cheapest possible parts. This is an opensource share alike design, the only thing asked in return for using this design was to have proper attribution. None of that is present on the Behringer device.

I have not seen the inside of their Wasp clone but the Behringer front panel is an EXACT copy of the Japser clone, NOT the Wasp Deluxe which does not have the hold, VCO level controls, or the extra waveform which was a mod that was rolled into Jasper and unique to that device, I'd wager they just took Jason's schematics and layout since he adapted modern parts which coolaudio, a Behringer subsidiary, happens make copies of.

Roman made DDRM schematics available, Behringer has a CS-80 coming (also full of Coolaudio parts).. Etc. Etc

Yes, I think it's lame for a HUGE company re-release other companies old designs instead of coming up with their own things but this is VERY different. They are stealing the contemporary work of opensource projects and synth enthusiasts who spent countless hours usually on their own time and cost figuring everything out to keep those devices alive in the modern age. Worst of all, these people have the least recourse against it.

I wouldn't be here if it weren't for Opensoure projects like x0x, midibox, Mutable Instruments and all the great people that ran them and the people that orbited them. Having Behringer come in and loot projects is infuriating and they need to be called out on it. It threatens so many things on so many levels, they are literally the Walmart of the music industry and will do the exact same thing to small music businesses that walmart did to small retail. Something to think about when you get all excited about the limited edition yellow

Feel free to share this.
 

Attachments

  • Bildschirmfoto 2020-01-02 um 17.46.36.png
    Bildschirmfoto 2020-01-02 um 17.46.36.png
    270,7 KB · Bekeken: 218
Mensen die kopieën maken die klagen dat hun kopieën worden gekopieerd. Prettige wedstrijd.
 
Its obvious. Bijna alle releases van BH bestaan als diy projecten.
nu moet ik er even over nadenken of dit nu goed of slecht is.
Maar bv De mutable instruments braid firmware zie je ook her en der onder grote bedrijven opdoemen.
Als je een project zonder enige vorm van licentie uitbrengt op het inet heb jd niet veel te zeuren denk ik.
Maar ja dat BH geen fijne jongen is wisten we toch al?
 
Dit kwam een tijdje geleden al ter sprake op het forum. Je kunt er iets van vinden dat Behringer dit overneemt, maar dat Behringer het doet kan toch voor niemand een verrassing zijn. En het bevat weliswaar een mod, maar in de kern gaat het om een replica van iets dat Roland heeft ontworpen. Wat Von Naphoven hierboven zegt klopt grotendeels.

En uit het stukje:

Yes, I think it's lame for a HUGE company re-release other companies old designs instead of coming up with their own things but this is VERY different. They are stealing the contemporary work of opensource projects and synth enthusiasts who spent countless hours usually on their own time and cost figuring everything out to keep those devices alive in the modern age

Tijden veranderen. Een grote fabrikant zorgt er nu voor dat die apparaten blijven leven in de moderne tijd. Je kunt daarom zeggen dat zo langzamerhand het voor opensource-projecten en de mensen die daaraan werken het een beetje lame is om oude ontwerpen uit te geven, in plaats van eigen dingen. Het vergt een omschakeling. De blik niet meer naar het verleden, maar naar de toekomst. De opensource-beweging kan zich beter gaan richten op nieuwe, innovatieve technologie, en de dingen uitbrengen die de grote fabrikanten laten liggen maar waar wel behoefte aan is. Daar is nu hun niche te vinden.
 
Met betrekking tot het kopieren van dingen die als opensource worden uitgebracht, wat vooral wat flauw is is dat die open source community dit doet op niet commerciele basis, ze willen alleen uit de eigen kosten te komen komen en de community supporten en ondertussen worden ze op commerciele basis letterlijk nageaapt worden door behringer.

Het kopieren van dit soort dingen is wettelijk misschien legaal, maar het commercieel uitbaten is wel wat lullig ten aanzien van hen die dit op niet commerciele basis hebben uitgedokterd.

Maar goed, je doet er niks aan. Denk dat het wel goed is dat het duidelijk wordt gemaakt, dan kan iedereen zijn eigen keuze maken.
 
Als consument heb ik meer aan een bedrijf die dingen maakt die ik kan kopen dan aan een stel wizkids met een soldeerbout.
 
Voor sommigen in deze wereld bestaat iets als ethiek, en consument zijn is niet het hoogst haalbare in het leven. Maar verder moet iedereen het lekker zelf weten wat mij betreft.
 
Als het design nu echt schaamteloos gekopieerd zou zijn, wat we in feite niet met zekerheid weten, dan is er iets voor te zeggen dat het netjes zou zijn om minstens een vermelding te plaatsen. Helaas zijn grote en zelfs minder grote bedrijven vaak niet erg netjes. Net zoals bergen goedkope nieuwe hardware synths veel vervuiling met zich meebrengen, maar wat doe je eraan? Je kan enkel met vst's werken :D
 
Zag dat Uli B. een reactie heeft gegeven:

Hi Ralph, thank you for your comment. Since I have been tagged here, please allow me to respond.
Synth clones have been around for decades, both as hardware and software versions. Why should we not be allowed to enter the market?
All these analog circuitries are free for anyone to use as none of them are patented anymore. Unfortunately your understanding about “open source” for hardware is incorrect. There is no such license for hardware. How many companies use the Ladder filter?
We do understand that we are a fierce competitor as for many decades we have invested in innovation related to efficiency and factory automation.
Our loyalty belongs to our customers and our goal is to make products as affordable as possible.
However I strongly believe there will always be a market for boutique makers and we both can coexist as the customer base is different. Today, we’re collaborating with many developers from smaller companies who either join us as employees (Nashijima San from Korg, Luigi Scarano from Fingersonic) or as collaboration partners like Rob Keeble from AMSynth and many more.
We invite everyone to join forces in our synth mission. Uli
 
Maar goed, je doet er niks aan. Denk dat het wel goed is dat het duidelijk wordt gemaakt, dan kan iedereen zijn eigen keuze maken.

Kun je niet hardware designs ook onder opensource licences uitbrengen? Zoals bv, Apache, bsd, gpl etc ? ( blijkbaar niet )

maar we hebben het hier over het jatten van een gejat oud design.
hebben ze het hele ontwerp overgenomen? Kon het ook anders en of beter of was het de enige manier?

Ik ben het met je eens dat ethiek hier ver te zoeken
BH gedraagt zich opdezelde manier als doepfer die ook ieder diy project jatte en uitbracht als een module.

Maar ja als het soundwise het beste design is om met moderne componenten hetzelde geluid te krijgen dan kunnen ze niet anders dan dat ontwerp te gebruiken.

Op GS zegt iemand dat midibox ook gecloned gaat worden
 
Laatst gewijzigd:
Voor sommigen in deze wereld bestaat iets als ethiek, en consument zijn is niet het hoogst haalbare in het leven. Maar verder moet iedereen het lekker zelf weten wat mij betreft.

Ja, maar dit is wel een beetje omgekeerde wereld, niet? Een stel gasten maken een kopie van de TB303 en liften lekker mee op de hype van die machine zonder dat zij daar zelf ooit enige bijdrage aan hebben geleverd of rechten voor hebben betaald, maar op het moment dat iemand ogenschijnlijk hetzelfde doet met hun stukje zijn ze op hun pik getrapt.
 
Ja, het is het zelfde met de nuance dat het non profit werk van de een commercieel wordt uitgebaat door een ander. Ik hou er zelf ook niet van als anderen geld verdienen met mijn werk als ik er niks voor krijg.

Er even van uitgaande dat de gene die zich gekopieerd weet dat idd op non profit basis of zo goed als deed. Anders gaat het niet op inderdaad.
 
Als je de hele FB discussie volgt (waar ook Uli zich in mengt) gaat het niet over geld. Er zijn DIY'ers die wat ge-reverse engineerd hebben of mods bedacht hebben die (waarschijnlijk) 1-op-1 door Behringer over zijn genomen. Het enige wat er gevraagd wordt is dat zoiets vermeld wordt. Zoals een Make Noise of Befaco dat ook doen. Kleine moeite zonder dat daar financiële consequenties aan zitten. Guest van OML heeft die BA662 uitgeplozen en het resultaat Open Source gemaakt. Het zou toch gewoon netjes zijn dat áls Behringer daar gebruik van maakt ze daar dan een vermelding van maken? Idem voor de mods van Jason m.b.t. de Jasper/Wasp, het lijkt er gewoon erg sterk op dat ze gewoon zijn schema hebben gebruikt inclusief mods (en ook geen CV/Gate standaard erop, wat ik nog steeds raar vind voor een Behringer "Eurorack-compatible" module). Als je zoiets gebruikt, doe dan niet of je alles zelf bedacht hebt en bedank gewoon de mensen die dat al voor je gedaan hebben. Basale etiquette lijkt me.
 
Over Uli kan ik kort zijn. Rijk worden op andermans kennis en dan el sympathico “we hear you” Een zak.
 
Ja, maar dit is wel een beetje omgekeerde wereld, niet? Een stel gasten maken een kopie van de TB303 en liften lekker mee op de hype van die machine zonder dat zij daar zelf ooit enige bijdrage aan hebben geleverd of rechten voor hebben betaald, maar op het moment dat iemand ogenschijnlijk hetzelfde doet met hun stukje zijn ze op hun pik getrapt.

Het zou idd te gek zijn als Behringer credits geeft waardoor die personen plots gratis en voor niets zelf ww heel bekend worden en dit dan zelf kunnen gaan uitbuiten,en dus geld verdienen.

@smartBits,ja het gaat dus wel over geld,...of bekendheid,maar eenmaal bekend wordt het snel gebruikt voor geld te maken.
 
Dat is 1 visie daarop. Je ziet echter bij andere fabrikanten dat het ook anders kan; die geven wel credit where credit is due. En dat doet veel voor de beeldvorming over die bedrijven. Als je het niet zo nauw neemt, zoals Behringer of Arturia, dan zal een bepaalde groep mensen je producten nooit kopen uit principe. En dat lijkt me vanuit een verkopersmentaliteit toch ook een gemiste kans.
 
Back
Top