Waarom klinkt dit zo dreigen en 'hard'?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.648
Locatie
Zwolle
Dag forummers,

De track die hieronder staat vind ik waanzinnig goed. Hij klinkt heel dreigend en 'hard'. Nou probeer ik die sound te analyseren en na te maken, maar welke synth ik ook probeer, hij kan er niet aan tippen. Dan gooi ik er maar wat distortion over, maar dat is het ook niet. Het zit hem volgens mij in de mix, want soortgelijke synthgeluiden heb ik wel. Wat horen jullie? Waarom klinkt dit zo goed? En hoe til ik mijn tracks ook naar dit niveau? Want muzikaal is het allemaal niet zo spannend. Als jullie suggesties hebben hoor ik het graag :okdan:

 
De dikke sound komt van de stevige mastering. Een goeie stereobus compressor brengt je al heel ver. Side-chain met de kick op de (sub)mix (inclusief bijhorende effecten). De synthsounds zelf zijn goed te vinden. Het eerste waar ik op kom is iets van Elektron, die A4 ofzo, maar kan zeker ook met virus ofzo. Op gegeven moment komt er een stevige reverb/delay combo waarin de sounds verdrinken. Die komt sterk naar voor door de compressor, waardoor het zo dik klinkt. Drums zijn ook goed te vinden tegenwoordig.
 
Compressie op iedere track, eq multiband compressie en limiting op eind mix kom je een eind mee, maar om het goed te doen valt niet altijd mee. :W
 
Dit is simpelweg al je drums en percussie apart compressen met de Xfer OTT multiband compressor plugin (gratis), of de Serum FX plugin gebruiken en de interne compressor op multiband zetten. Eventueel het hoog en definitie pushen met de Maag EQ4 airband. Dit is een breed gebruikte techniek de afgelopen jaren in EDM en drum ‘n bass etc. Vervolgens gooi je dan bijna alle andere geluiden in 1 bus, die laat je sidechainen op een kick. Dat hoeft niet dezelfde te zijn als die je hoort, zodat je meer controle hebt over de lengte van de sidechain. Vervolgens op je eindbus meerdere clean limiters op minimaal 8x oversampling die allemaal 2-3db doen en je hebt een master die klinkt als dit.
 
Ja multiband compressie op de drums.
maar de synths klinken ook analoog vies en dus geen vsts iig niet allemaal.
De rest veel sidechain.

In het laag is het mij ook wel eens gelukt om het zo dik te krijgen in een dnb plaat.

Bijna alle parts rond 100 - 120 hz low cut en de sub bas lekker de ruimte geven.
 
Smaken verschillen, klinkt me eerder als '13 in dozijn, saai en "modern cliché" :)
 
Klinkt in mijn oren als compressie en een klein vleugje saturation op de drumbus, en slim de predelay gebruikt van de reverb op de synth waardoor hij lekker ruimte en diepte krijgt.
 
... en je hebt een master die klinkt als dit.

Top, goede informatie! Ik ga dat zeker proberen, hoewel ik geen fan ben van platcompressen. Maar nu zet ik het nauwelijks in en de voorbeeldtrack klinkt echt tof vind ik.

klinkske Luister hem nog eens. En dan nog eens en nog eens. Vind je het dan nog niets, dan geef ik het op. Maar het is echt een brute track :halleluja
 
Back
Top