Voorstel platenmaatschappij: wat zouden jullie doen?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.648
Locatie
Zwolle
Dag forummers,

Leuk nieuws zo vlak voor de kerst. Een platenmaatschappij wil een nummer van me uitbrengen. Maar: ze willen hem eerst professioneel laten masteren. En daarna 50/50 meeprofiteren van alle toekomstige opbrengsten.

Ik heb gezegd dat ik eerst het contract wil zien én begrijpen voor ik iets teken. Maar wat zouden jullie doen? En klinkt dit als een redelijk voorstel? Wel spannend zo! :okdan:
 
Lijkt me inderdaad wel spannend (zit zelf al lang op een dergelijk voorstel te wachten doch zonder resultaat ;)). Het is wel zoals je zegt: eerst een voorstel bemachtigen en zien dat je ook alle kleine lettertjes leest en begrijpt. Desnoods raadpleeg je iemand met verstand van contracten (boekhouder, notaris, advocaat) alvorens ook maar iets te beslissen.

Toch succes gewenst, hoe het dan ook af loopt :okdan:

:doei:

Danny
 
Ik ken iemand die dit professioneel doet. Was laatst een bijeenkomst over muziek en recht en hij was een van de sprekers. Voor 75 euro leest hij het contract door en geeft hij commentaar. De grap is dat de maatschappij mij opzocht via Soundcloud. Ze zien er dus echt wel wat in en ik ga niet zomaar tekenen.

Dan zou ik die 75€ investeren. Wordt het niks, dan ben je die wel kwijt maar krijg je er succes mee (wat ik je zeker toe wens), dan kan je maar beter een solide gecontroleerd contract afgesloten hebben 8).

Ik duim voor een voorspoedig resultaat :okdan:.

:doei:
Danny
 
Heel tof, maar ik zou er eerlijk gezegd vrij huiverig voor zijn via soundcloud. Dat masteren, regelen zij dat? Of willen ze daar een vergoeding van jou voor hebben? En die 50/50, wat gaan ze daar voor doen? Maargoed, dat is misscien wel negatief gedacht, als eerste zou ik in ieder geval bekijken of het een label is waar je uberhaubt bij zou willen zitten. Hebben ze al toffe muziek uitgebracht, krijgt dat veel aandacht? Want daar doe je het eindelijk voor en als ze dat niet bewerkstelligen kan je beter 0/100 in jouw voordeel doen ;)
 
Dat masteren, regelen zij dat? Of willen ze daar een vergoeding van jou voor hebben?

Dag mag ik zelf doen, of zij doen het voor me. In dat geval stellen ze ook 50/50 voor en dat kost me dan 60 euro. Ik heb onlangs een luisterboek ingesproken en dat ging via eenzelfde deal: alle kosten en opbrengsten door de helft.

Het label zelf is niet zo bekend. Maar aan de andere kant: van alle demo's die ik afgelopen jaar opstuurde naar grotere labels kreeg ik welgeteld 0 reacties. En ze hebben serieus tijd gestoken in het beoordelen van de track. Heb niet het gevoel dat dit een scam is.
 
Ah ok, ja een goed gevoel erbij is natuurlijk een van de eerste belangrijkste punten :okdan:. Zelf zou ik eerlijk gezegd niet snel geneigd zijn om te delen in de kosten. Jouw werk was het maken van een track en de kosten maken om dat te kunnen doen. Hun werk is het zorgen voor de professionaliteit naar buiten toe en de kosten om dat te doen, maarja, misschien wel wat te makkelijk gedacht. En 120 euro voor het masteren van een track? Das best een hoop volgens mij...
 
En 120 euro voor het masteren van een track? Das best een hoop volgens mij...

Vind ik niet. Je bent er toch wel wat uurtjes zoet mee, lijkt mij. Dan is 100 of 120 euro heel verdedigbaar. Mijn uurprijs als zelfstandige is ook 75 euro.

Je hebt wel gelijk dat zij hun meerwaarde mogen aantonen. Bij mijn luisterboek was dat o.a. directe toegang tot Storytel. Zij zitten op alle grote platforms, maar dat kan ook op een andere manier. Bereik is het belangrijkste. Dat heb ik in mijn eentje totaal niet. Als ik tegen een geringe betaling met ze kan meeliften valt er daar best wat voor te zeggen.
 
Als er 60 euro betaald moet worden voor het masteren dan zullen de inkomsten ook wel niet zo spannend zijn. Lijkt me dat als de inkomsten dat wel zouden zijn het masteren gewoon gratis gedaan wordt.

Ik zou niet al te veel verwachtingen hebben van wat je er aan over gaat houden, wat de kleine lettertjes ook zeggen, beschouw het ook als een opstap naar toekomstige opties. Langzaam verdien je er dan steeds meer mee.
 
Als ik tegen een geringe betaling met ze kan meeliften valt er daar best wat voor te zeggen.

Das zeker waar. Maar als ik me niet vergis is een prof masteraar zeker niet meerdere uren bezig om je track te masteren, mocht je zelf in dat proces mee genomen worden met wat iteratie is het een ander verhaal. Ik ga er dan wel vanuit dat er niet meer gemixt wordt natuurlijk en alleen een stereo spoor wordt aangeleverd. Dan is het een kwestie van een paar keer goed luisteren en jouw ervaring -als masteraar- toepassen op wat plugins en hopelijk wat outboard. Ik denk dat een uur daar mee bezig zijn al vrij lang is ;)

Maargoed, het lijkt alsof ik het je af wil raden en dat is zeker niet mijn bedoeling. Uiteindelijk gaat het erom of het jou het geld waard is en of je er een goed gevoel bij hebt. Sowieso, aldoende leert men, dus doe je het niet, weet je ook niet wat het geweest had kunnen zijn.
 
Contracten zijn niet zo ingewikkeld. Iig je master rechten behouden. En voor max 5 jaar. En ik zou marketing budget vast laten vastleggen. Althans als ze serieus zijn.
 
Is dat uitbrengen fysiek of alleen online?
Let op of die 50/50 na aftrek van alle kosten is. Daar ben ik vroeger mee de mist in gegaan. Platenlabel declareerde zo'n beetje alles als kosten omdat nergens gespecificeerd was wat daar onder viel. Einde van het lied was 50/50 over 0 euro. Rechtzaak geworden en gewonnen maar al het geld was al op. Van een kale kip viel niet te plukken. Dus let daar op.
 
Bestaan er überhaupt nog platenmaatschappijen? Of is dit een eenling met een website, zeg maar een muzikale loverboy? Maar als je het goed hebt dichtgetimmerd, valt het natuurlijk te proberen. Het levert sowieso ervaring op.
 
Bestaan er überhaupt nog platenmaatschappijen?

Uiteraard. Ik noem een Spinning Records. Maar het concept van bemiddelaar zal natuurlijk nooit uitsterven en alles draait om bereik. In mijn eentje heb ik 13 volgers, waarvan de helft familie. En alle lovende reacties zijn van mijn zoon van 8. "De beste track in de wold." :D Als zij wel ingangen hebben, veel tijd steken in social media en ik daarvan profiteer heb je er beiden wat aan. Alleen krijg ik het sowieso niet van de grond. En dan staat mijn harde schijf straks vol leuke liedjes die niemand ooit hoort.
 
Als er 60 euro betaald moet worden voor het masteren dan zullen de inkomsten ook wel niet zo spannend zijn. Lijkt me dat als de inkomsten dat wel zouden zijn het masteren gewoon gratis gedaan wordt.

Eens. Maar voor hun is het ook een gok. Net als bij mijn luisterboek: je weet niet wat het doet. Daarom vind ik een 50/50 voorstel niet onredelijk. Ik ben nou ook niet de nieuwe Avicii, denk ik :W
 
Ik kan me voorstellen dat er met een handvol of laat 't dan nog paar 10 duizend downloads geen hol aan verdient is. Dus om 60 euro te gaan masteren en 75 euro te gaan advocaten, ben je alvast zeker dat 't verhaal je 135 euro KOST
 
Als het een klein label is wat kunnen ze dan voor jouw betekenen?
Een 50/50 deal lijkt me helemaal niet ok. Hoe ga je dan de sales checken?
Laat ze me iets komen waarvan je kan zien hoe goed hun zijn.

als je het gewoon leuk vind om muziek uit te brengen ok maar verwacht er weinig van in termen van geld,plays, bekendheid.
dan kun je beter in eigen beheer beheer met regelmaat je tracks releasen. Evt ook andere artiesten erbij. Dan zul je ook moeten gaan draaien.

Soundcloud is denk ik wel sketchy omgeving. Hebben ze een website, uit welk land, maken ze winst etc...
Ik bedoel als je via hun maar 5000 plays krijgt heb je weinig aan.
 
Ik kom even van mijn forum lurkende stoeltje af om hierop te reargeren. Ik ben in het verleden meermaals benaderd door "labels" uit Zuid-Amerika met een zelfde aanbod, 50/50, mix en mastering. Ik ben nooit overeen gekomen met deze partijen omdat het imago mij niet aansprak;veelal dagelijkse releases met generieke album covers en vaag bereik (veel plays maar waar ze vandaan komen?). Ik lees ook de zakelijke haken en ogen in dit draadje maar daar zou ik me niet al te druk om maken, met 100.000 plays heb je in een ideaal scenario 500 euro aan omzet. Worst case scenario als je track volledig opblaast, miljoenen hits en duizenden verkopen draait en je ziet daar niets van terug. De publiciteit trekt dat dan weer recht voor dingen die je zelf kan publiceren. Wellicht handig om een standaard licentie overeenkomst op te stellen voor dit soort scenario's (zo doe ik het in ieder geval), een "label" koopt dan de publicatierechten van je af voor een bepaalde tijd en jij krijgt daar een bedrag of een verdeling voor terug, dan ligt de gok bij hun.
 
Back
Top