Alan Braxe: "Ik wil niet de rest van mijn leven presets zappen" (interview)

willem1958 ben het helemaal met je eens.
Ken wel veel situaties dat ik een track echt vet vind en dat erachter kom dat het gewoon rechstreeks een oude plaat die geremixt/ript is.
Vind dan vaak het origineel vetter dan de rippoff.
Bedoel wat Junky XL met dat nummer van Elvis deed is gewoon vet das toch wel heel creatief.
Maar goed iedereen mag gewoon helemaal zelf weten wat hij of zij met muziek wil doen. Maar mijn respect gaat meer naar de grotere goden die echte kunst creeeren.

Zoals dit bv, als ik later groot ben will ik ook zo drummen 8)

Precies, Junkie XL is een heel goed voorbeeld zoals ik het ook bedoelde.
In je voorbeeeld van de clip hoor je al na een paar noten dat die jongens geen samples nodig hebben, die zijn zo muzikaal.
Volgens mij ben jij sinds een paar maanden toch echt begonnen met drummen voor jezelf?
De beste drummers vind je in de jazz en funk zoals Alphonse mouzon en Vinnie Colaiuta bijv die nog bij Zappa speelde of Mark Craney in Brother to Brother van Gino Vanelli da's ook geweldig.
Maar ook de oudjes zoals Bernard Purdie, Elvin Jones en Max Roach zijn super en zo zijn er zat.
Ik hou ook erg van de mannen die vroeger een simpele set hadden ipv ik weet niet hoeveel toms en double bass maar gewoon heel sober spelen; hier en daar een paar fills, lekker subtiel.
Of van die gekke ritmes zoals bij Thelonius monk; https://www.youtube.com/watch?v=RINHNEMtm_k
Bernard Purdie heeft op youtube een leuke reeks staan waarin hij allerlei ritmes uitlegt, die man praat gewoon met z'n drumstel.
Youtube is wat dat betreft een zege.
 
Precies, Junkie XL is een heel goed voorbeeld zoals ik het ook bedoelde.
In je voorbeeeld van de clip hoor je al na een paar noten dat die jongens geen samples nodig hebben, die zijn zo muzikaal.
Volgens mij ben jij sinds een paar maanden toch echt begonnen met drummen voor jezelf?
De beste drummers vind je in de jazz en funk zoals Alphonse mouzon en Vinnie Colaiuta bijv die nog bij Zappa speelde of Mark Craney in Brother to Brother van Gino Vanelli da's ook geweldig.
Maar ook de oudjes zoals Bernard Purdie, Elvin Jones en Max Roach zijn super en zo zijn er zat.
Ik hou ook erg van de mannen die vroeger een simpele set hadden ipv ik weet niet hoeveel toms en double bass maar gewoon heel sober spelen; hier en daar een paar fills, lekker subtiel.
Of van die gekke ritmes zoals bij Thelonius monk; https://www.youtube.com/watch?v=RINHNEMtm_k
Bernard Purdie heeft op youtube een leuke reeks staan waarin hij allerlei ritmes uitlegt, die man praat gewoon met z'n drumstel.
Youtube is wat dat betreft een zege.

Grappig ik had die clip express gepost omdat ik wist dat je dat wel kon waarderen.
Alhoewel ik breed luister staat jazz & funk ook erg hoog in mijn lijstje. Zal die drummers eens checken ( vanuit een drum educatie hoek), Bernard Purdie ken ik wel. Sommige van die James Brown beats ben ik aan het oefenen.
Yussef Dayes is toch wel de top uit de London Jazz scene. Hij doet eigenlijk wat ik ook doe/wil doen maar dan op een 1000x hoger niveau. Een blend van Hip - hop, sould/funk, jazz en drum and bass beats.
Lekker relaxed grooven en dan moduleren naar dubbel tempo en dan een drum en bass beat spelen.
Heb ook een minimale kit, kick, snare, hihat, cracheride en floor tom. wellicht nog 1 mid tom later.

Drummen gaat best lekker. Vorige week met 2 andere vrienden lekker gejammed en kreeg als feedback dat mijn timing goed was en het lekker swingde. we jammen een beetje Jazz, funk, bossa etc. met gitaar en dwars fluit.
Geniet er erg van als je in de zone raakt en lekker kan dansen met stokjes in je handen.




Grappig want dit slaat weer aan op het sample verhaal.
In dance zijn het juist die funk oude drummers de meest gesample artiesten ooit zoals bv Clyde Stubblefield met zijn funky drummer break.


Super bedankt voor de tip da de lessen van Bernard Purdie maar eens volgen.

Cheers

Tim
 
Ik durf rustig te stellen dat 80% van de huidige popmuziek ergens zijn inspiratie leent. Prima wat mij betreft, we hebben als mensheid altijd voorbeduurd op hetgeen wat de generaties voor ons hebben gedaan. Mensen die met hun neus omhoog zitten wb samplen, covers en weet ik het snappen het gewoon niet. Copyright is een spel geworden voor grote maatschappijen die veel geld willen verdienen. Daar zit geen liefde voor de kunst bij.
 
Daar zit geen liefde voor de kunst bij.

Het is ook wat je nastreeft. Maak je muziek als kunst? Als 'product'? Of iets er tussenin? Ik voel me totaal geen kunstenaar en wil gewoon leuk muziek maken. Ik wil graag een track uitbrengen en daarom doe ik wel wat concessies. Is dat erg? Dat moet iedereen voor zichzelf bepalen, lijkt me. Maar door concessies creëer je misschien ook weer mogelijkheden om 'echte kunst' te maken.

Alleen maar formatmuziek maken lijkt me vreselijk. Maar dat verandert als het alternatief de lopende band in een fabriek is. Daarom snap ik artiesten die voor de miljoenste keer hun enige hit zingen ook wel.
 
Precies, Junkie XL is een heel goed voorbeeld zoals ik het ook bedoelde.
In je voorbeeeld van de clip hoor je al na een paar noten dat die jongens geen samples nodig hebben, die zijn zo muzikaal.
Volgens mij ben jij sinds een paar maanden toch echt begonnen met drummen voor jezelf?
De beste drummers vind je in de jazz en funk zoals Alphonse mouzon en Vinnie Colaiuta bijv die nog bij Zappa speelde of Mark Craney in Brother to Brother van Gino Vanelli da's ook geweldig.
Maar ook de oudjes zoals Bernard Purdie, Elvin Jones en Max Roach zijn super en zo zijn er zat.
Ik hou ook erg van de mannen die vroeger een simpele set hadden ipv ik weet niet hoeveel toms en double bass maar gewoon heel sober spelen; hier en daar een paar fills, lekker subtiel.
Of van die gekke ritmes zoals bij Thelonius monk; https://www.youtube.com/watch?v=RINHNEMtm_k
Bernard Purdie heeft op youtube een leuke reeks staan waarin hij allerlei ritmes uitlegt, die man praat gewoon met z'n drumstel.
Youtube is wat dat betreft een zege.
Wilde hier e.o.a. weemoedig sentimenteel onzin verhaal typen over 'vroeger was alles beter', en over Time-to-Market en kwaliteit , blabla :beard:

Maar dan komt er een album zoals deze: Thundercat - Drunk en dan moet ik alles weer terugnemen :mega: meest geschifte innovatieve Jazz, fusion, Zapperiaanse album dat ik in tijden heb gehoord.. wow
https://youtu.be/PVnGDwdom7c
 
Mensen die met hun neus omhoog zitten wb samplen, covers en weet ik het snappen het gewoon niet.

das maar jouw mening. En mijn mening is weer anders.
Ik houd niet mijn neus op voor samplen. Absoluut niet. Maar er is verschil.
Madlib is een vette producer maar die sampled vaak wel hele platen. Dus als ik zijn beats luister vind ik het wel vet maar eerlijk weet ik gewoon hoe makkelijk het is om 4 bars van een vette funk/soul te pakken. Te slicen en dicen. Beat eronder en alle andere samples van de plaat passen prima in de toonladder.
Daar is voor mij geen kunst aan.
Om die 4 bars te kunnen spelen daar zit jaren aan oefenen aan vooraf van de bass drums, key of whatever je hoort.
das het perspectief hoe ik er naar kijk.
En daarom heb ik daar minder respect voor.

Covers is een ander verhaal. Das niet mijn insteek in muziek. Maar weet dat er super goede muziekanten zijn die 1000x beter spelen als ik die covers doen.
Als ik bij openmic liedjes zing met de gitaar.
speelt er altijd 80% covers only.
het publiek vind het prima. Das een stuk moeilijker met eigen werk. Covers is een beetje pronken met andermans veren en lange stukken samplen ook.
Consessies doe ik ook niet want ik maak geen muziek voor een ander en verdien er ook niets mee dus waarom?


Iedereen heeft zijn eigen insteek en beleeft het op zijn op haar manier.
En moet dat vooral ook lekker blijven doen.
 
Wilde hier e.o.a. weemoedig sentimenteel onzin verhaal typen over 'vroeger was alles beter', en over Time-to-Market en kwaliteit , blabla :beard:

Maar dan komt er een album zoals deze: Thundercat - Drunk en dan moet ik alles weer terugnemen :mega: meest geschifte innovatieve Jazz, fusion, Zapperiaanse album dat ik in tijden heb gehoord.. wow
https://youtu.be/PVnGDwdom7c

Heb even het eerste nummer alvast beluisterd maar da's een pittig plaatje Sander, die jongens weten wel wat ze doen.
Vroeger was zeker niet alles beter, tegenwoordig als je het kaf van het koren scheidt wordt er heel veel goede muziek gemaakt vind ik.
Wel is het zo dat door de techniek je niet altijd een supermuzikant hoeft te zijn om iets goeds te maken, da's wel een verschil met vroeger.

Covers is een ander verhaal. Das niet mijn insteek in muziek. Maar weet dat er super goede muziekanten zijn die 1000x beter spelen als ik die covers doen.
Als ik bij openmic liedjes zing met de gitaar.
speelt er altijd 80% covers only.
het publiek vind het prima. Das een stuk moeilijker met eigen werk. Covers is een beetje pronken met andermans veren en lange stukken samplen ook.
Consessies doe ik ook niet want ik maak geen muziek voor een ander en verdien er ook niets mee dus waarom?


Ik zie altijd graag artiesten die eigen werk maken maar als een artiest een cover speelt maar op een originele manier of lekker innovatief bezig is vind ik dat prima en kan ik er van genieten.
Zo'n jongen als Binkbeats heeft conservatorium gedaan maar probeert artiesten te coveren op een hele eigen manier, daar heb ik wel waardering voor als ik zie hoe ie dat doet.

 
Maar dan komt er een album zoals deze: Thundercat - Drunk en dan moet ik alles weer terugnemen :mega: meest geschifte innovatieve Jazz, fusion, Zapperiaanse album dat ik in tijden heb gehoord.. wow
https://youtu.be/PVnGDwdom7c

Ja vet he, zijn NPR tinydesk concert is ook erg vet, In zijn onerbroek en roze trui speelt hij de 6 string bas en zingt hij.

Ik kan een hele lijst aan nieuwe super goede muziek opnoemen. Dus dat vroeger was alles beter gaat er bij mij niet in :P

Ik zie altijd graag artiesten die eigen werk maken maar als een artiest een cover speelt maar op een originele manier of lekker innovatief bezig is vind ik dat prima en kan ik er van genieten.
Zo'n jongen als Binkbeats heeft conservatorium gedaan maar probeert artiesten te coveren op een hele eigen manier, daar heb ik wel waardering voor als ik zie hoe ie dat doet.

Ja maar hij will wel van dat imago af. Omdat zijn fanbase voornamelijk zijn interpretaties van adner werk willen horen ipv van zijn eigen werk.
Dat geeft dan ook wel weer aan dat hij niet de voldoening krijgt uit die werken dan uit zijn eigen werk.

Vind Binkbeats ook super vet, eigen werk of 'covers' :okdan:
 
leuk Artikel, er staat dat stardust naast alan braxe ook nog uit thomas bangalter van daft punk bestond.
is dus nog maar de vraag wie er nou echt voor het success van "music sounds better with you" verantwoordelijk is ;)

ik vond de track al erg daft-punkig klinken voordat ik las dat bangalter bij de groep hoorde

Maar dan komt er een album zoals deze: Thundercat - Drunk en dan moet ik alles weer terugnemen :mega: meest geschifte innovatieve Jazz, fusion, Zapperiaanse album dat ik in tijden heb gehoord.. wow
https://youtu.be/PVnGDwdom7c

idd super vette plaat!


ik ben ook niet zo weg van artiesten die alleen maar covers doen, maar dan denk ik weer in frank Sinatra die toch een fantastische zanger was (en groot geworden is door andermans deuntjes te zingen)
 
Back
Top