Alan Braxe: "Ik wil niet de rest van mijn leven presets zappen" (interview)

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.655
Locatie
Zwolle
Alan Braxe: "Ik wil niet de rest van mijn leven presets zappen" (interview)

Alan Baxe scoorde midden jaren '90 gigantische hits met Stardust en Music sounds better with you. De laatste jaren was hij het beeldscherm helemaal zat. Nu heeft hij een kleine hardware set-up en maakt hij weer echt muziek. Zijn uitgebreide interview bij Future Music is echt leuk om te lezen :okdan:

https://www.musicradar.com/news/ala...presets-is-not-what-i-want-to-do-with-my-life
 
Bedankt om te posten. Ik vind het wel interessant om nog eens iets van Alan Braxe te horen, maar eerlijk gezegd is het een grote teleurstelling. Een 20 jaar geleden had ik persoonlijk contact met hem (ik beheerde een myspace pagina van hem) en kondigde hij een album aan. De eerste track daarvan was (melodisch) veelbelovend. Tof dat hij wil experimenteren, maar wel wat laat zo. Ik vraag mij af of hij ooit nog wel iets afkrijgt.
 
Ik vraag mij af of hij ooit nog wel iets afkrijgt.

Wat grappig :) Ik herken me in veel wat hij zegt. Ik heb ook bijna 10 jaar weinig gedeeld, omdat ik het niet goed genoeg vond. Minder is meer en daar heeft hij helemaal gelijk in. Van wat ik zo op YouTube hoor word ik niet warm. Maar, het is ook niet mijn genre.

P.S. Heeft hij zoveel verdiend met dat Stardust dat hij niet meer hoefde? Of deed hij het ernaast?
 
Minder is meer en daar heeft hij helemaal gelijk in.

Dit wordt erg veel geroepen en geloofd, maar is het ook écht zo of is het slechts een tegelspreuk die iedereen maar voor waarheid aan- en overneemt? Een systeem kopen van duizenden euro's en vervolgens net doen alsof je nu als een asceet in een grot die een gelofte van armoede heeft afgelegd terug bent gekeerd tot de pure essentie van de muziek klinkt mij als interessantdoenerige bullcrap in de oren, maar misschien is dat de cynicus in mij. Leuk voor hem als het werkt. Geef mij maar 'the right tool for the job' benadering en een ramvolle gereedschapskist.
 
Dit wordt erg veel geroepen en geloofd, maar is het ook écht zo of is het slechts een tegelspreuk die iedereen maar voor waarheid aan- en overneemt?

Dat is echt zo :D Hoeveel heb je nodig om een goede track te maken? Ik heb welgeteld 30 compressors en 25 EQ's op mijn harde schijf staan. Dat lijkt me een tikje overdreven. En dan zit ik ook regelmatig te gluren naar nieuwe goedkope plugins of soundpacks die ik helemaal niet nodig heb.

Chris Lake heeft wel eens een track uitgebracht met alleen Battery en 1 softsynth, vertelde hij. Dan verspil je geen tijd met presets zappen en het nummer klonk vet. Ik geloof ook sterk in de dingen die je gebruikt echt leren kennen. Dan moet je niet steeds wat nieuws aanschaffen.

Ik vind het ongelooflijk wat je tegenwoordig allemaal met software kan. Maar ik heb ook echt toffe tracks gemaakt met alleen een Roland MC-505. Daarom heb ik net een hele bups plugins gedeïnstalleerd. Ze leiden alleen maar af... :okdan:
 
Grappig genoeg heb ik dat nooit zo ervaren. Ik heb wel een aantal 'go to' plugins en hardware bakken voor bepaalde doeleinden, maar vaak vind ik het juist leuk om iets te pakken dat ik weinig heb gebruikt of nooit heb gebruikt voor een bepaalde taak en daarmee aan de slag te gaan. Kijken wat iets kan, of je door bepaalde minpunten of beperkingen heen kunt breken, een ander soort sound maken; juist dat verrassingselement houdt het voor mij fris. Als ik altijd maar met dezelfde spullen werk kom ik juist ook steeds vaker op dezelfde dingen uit omdat de mogelijkheden en interface je toch vaak een bepaalde kant opduwen.
 
Voor beide valt wel iets te zeggen natuurlijk.
Soms kan een ander merk plugin je op nieuwe dingen brengen maar toch merk ik bij mezelf dat als bepaalde plugins echt goed klinken dat ik die toch regelmatig gebruik.
Met hardware net zo, sommige apparaten hebben een grote sweetspot en dus vaak bruikbaar en andere die zijn juist weer goed voor een bepaald spectrum qua klank.
Vaak is het wel zo dat bekende artiesten/muzikanten met een herkenbare sound toch ook vaak een soort van "standaarduitrusting" hebben waar ze veel mee doen.
Maar ik download niet allerlei freeware plugins voor de heb zoals vroeger, ik heb wel gemerkt dat je verder komt met een beperkt aantal omdat je dan je veel meer op muziek kan richten ipv te zitten zoeken.
Meestal als ik wat lees over een nieuwe plugin kijk ik wat recencies en als het goed klinkt dan download ik het en ga het proberen en dan nog valt er vaak meer af dan wat er blijft.
 
Grappig genoeg heb ik dat nooit zo ervaren.

Dat ligt ook aan je karakter en werkwijze denk ik. Ik ben niet zo avontuurlijk, haha. Nieuwe plugins snap ik ook nooit meteen, en ik draai zelden zomaar aan een knopje. Dan wil ik eerst begrijpen wat het doet.

Ik heb ooit Komplete Ultimate gekocht en 75% gebruik ik niet. Maar ook dat is om mezelf een beetje te beschermen: ik wil tracks maken en vooral op dat vlak groeien. Dan werkt beperken voor mij het beste. En als ik dit niveau beheers ga ik weer een level hoger, is het idee :D
 
Less is more is in Alan Braxe z'n geval natuurlijk een relatief begrip. Zijn MPC is een volwaardige DAW, zijn Buchla (en eurorack) is enorm veelzijdig, hij heeft een patchbay om al zijn in's en outs te routen, plus een API lunchbox etc etc. Het is maar wat je beperkt noemt. In perspectief, zijn hits bestonden in de 90's praktisch alleen maar uit gesampled materiaal met hier en daar een synth laagje.
 
Comfort-zone / luiheid ligt altijd op de loer, het is menselijk hieraan toe te geven en daarom verstandig je hier continu tegen te verzetten.. ligt ook beetje aan je karakter, de een kan beter omgaan met beperkingen dan de ander. Maar ook, de een kan beter omgaan met 100-en mogelijkheden dan de ander!

Fabrikanten spelen volgens mij vaak in op comfort, alsof comfort iets is dat we altijd willen zelfs als dit ten koste is van de kwaliteit of controle over je werk. Het (willen) ontwijken van complexiteit, zoals een stijle leercurve, spreekt de ene aan en schrikt de ander mss af. Complexiteit kunnen ze ook gebruiken ten voordele, als sort Vendor-Lock-in omdat ze weten dat een mens niet happig is om een complete nieuwe DAW te leren.

Vwb presets.. het doel van presets is volgens mij om direct en exact te kunnen reproduceren, niet om zapig te zappen om zo te ontwijken dat je diep erin moet duiken.

Het less is more heb je daarom imho zelf in de hand, door gestructureerd te werken + jezelf en je neigingen (tot gemak) in-check te houden. Maargoed wie ben ik, als ik duizenden knaken zou verdienen ermee (doe ik helaas niet) dan zou het me geen snars meer uitmaken :D wat me dan nog uit zou maken, is dat ik de Preset als 1e gebruik
 
Less is more is in Alan Braxe z'n geval natuurlijk een relatief begrip. Zijn MPC is een volwaardige DAW, zijn Buchla (en eurorack) is enorm veelzijdig, hij heeft een patchbay om al zijn in's en outs te routen, plus een API lunchbox etc etc. Het is maar wat je beperkt noemt. In perspectief, zijn hits bestonden in de 90's praktisch alleen maar uit gesampled materiaal met hier en daar een synth laagje.

Inderdaad, hij heeft feitelijk een gigantisch arsenaal aan mogelijkheden, het is alleen geen enorme collectie spullen. Maar meer dan zat om alles wat je zou kunnen bedenken uit te voeren.
 
Inderdaad, hij heeft feitelijk een gigantisch arsenaal aan mogelijkheden, het is alleen geen enorme collectie spullen. Maar meer dan zat om alles wat je zou kunnen bedenken uit te voeren.

En even een vlugge google laat ook zien dat hij op eerdere studio foto's met een SP-1200, API 2500, Oberheim Matrix Xpander (praktisch de meest complexe poly synth ooit) en Studio Electronics Omega-8 zit. Durf te wedden dat hij die niet allemaal bij het grofvuil heeft gezet :D
 
Het is wat vreemd om te zeggen, maar ik denk dat het in dit geval toch eerder met luiheid te maken heeft. Effectief, heeft hij héél goed verdiend aan die ene hit die hij schreef en nog wat andere nummers die het daarnaast in die tijd goed deden. Ik kocht vroeger al z'n vinyl en daar zaten echt goede nummers bij (intro ed.). Met Fred Falke bracht hij toen ook al 80s geïnspireerde platen uit. Dat van al dat talent niets overblijft, is moeilijk te geloven. Zeker als je hoort hoe technisch goed z'n tracks nog altijd klinken, zelfs al is het nummer 2 keer niks. Je kan toch niet serieus bezig zijn en in 15-20 jaar geen origineel nummer bedenken.
 
Als ik het goed begrijp is die gast zo creatief nog niet en zijn meeste werken zijn remixen.


“At some point I felt that sitting in front of a computer and scrolling a bank of presets is not what I want to do with my life. I found it quite counter-productive and, more importantly, it wasn’t fun.

Dat doet die toch echt zelf. En hoeveel hipsters zijn de computer wel niet zat? Eigen schuld dikke bult.
Moet je maar niet weken/maanden aan 1 track werken en overproduceren. Das toch wat veel EDM dance producers doen.

Wel leuke spulletjes heeft die. Zou het geen 'kleine setup' noemen
Dikke Buchla, SSL mixer etc.... top notch spullen.
Als je daar geen muziek mee kunt maken tja...
Stardust vette track maar heb verder weinig respect.
 
Interessant artikel.Bedankt daarvoor Bom.
Less is more kun je voor sommigen veranderen in more is less.Hoe meer dingen je hebt hoe minder je echt met muziek bezig bent wat eigenlijk wel het doel is van je hobby.Ik zou het anders niet kunnen snappen.Stel dat je iedere dag 20 pannenkoeken eet(nee,geen pinten drinken:mega:)dat komt op den duur je strot uit.Neem er bv 1 of 2 neem er je tijd voor,en kijk ernaar,eet het langzaam op.Je geniet er meer van de smaak.
Zo beschouw ik het ook met altijd maar meer en meer materiaal kopen.Of dat je echt meer gaat opbrengen?En met het weinige dat je hebt ontdek je ook meer en meer zaken in een bv plugin die je misschien meer vooruithelpen dan in een hele bunch van vanalles.
 
Het belangrijkste is denk ik workflow. Dat is iets persoonlijks. Voor iemand werkt het veel keuze te hebben, misschien presets scrollen, misschien een machinekamer vol spul. Maar niemand verplicht je 20 jaar presets te scrollen. Trouwens als je z'n setup ziet van rond 2000, dan is daar niets van aan.

Maar die nummers die hij nu uitbrengt, sorry dat is het voor mij niet. Geef mij dan maar terug samples en presets en iets dat goed klinkt.
 
Dat van al dat talent niets overblijft, is moeilijk te geloven. Zeker als je hoort hoe technisch goed z'n tracks nog altijd klinken, zelfs al is het nummer 2 keer niks. Je kan toch niet serieus bezig zijn en in 15-20 jaar geen origineel nummer bedenken.

Ik denk dat je kan concluderen dat het vergane glorie is, of wellicht zijn aandeel nooit zo groot is geweest van de hits waar zijn naam bij staat. Heb net even snel door de releases van de afgelopen jaren geskipped, maar het is zowel creatief als technisch wel van een bedenkelijk niveau. Menig hobby forumlid heeft betere demo's.
 
Ik zal t eens lezen maar blijft me een raadsel waarom mensen plug ins blijven kopen. Zo enorm saai om met een muis muziek te maken. En alles toewijzen naar een midicontroller gaf ik ook snel op want he wil altijd wel weet een extra knop. Als t aan mij lag, 101% hardware ook al is dat traag duur groot en lomp. Maar wat n pret
 
Bedankt voor de post, interessant om te lezen. Voor mij persoonlijk is het computerscherm een afknapper, en dan vooral om de muziek terug te zien in het grid van een DAW. Het werkt voor mij beter om jammen / recorden en mixen als twee gescheiden zaken te zien.
 
...maar blijft me een raadsel waarom mensen plug ins blijven kopen.

Euh, geld? Voor max. 150 euro heb je een fantastische klinkende synthesizer met ongekende mogelijkheden. Hardware is zeker leuker, maar kost een veelvoud. Komt voor mij nog bij dat ik helemaal geen ruimte heb voor hardware. Hier staan een midi-keyboard, snelle pc en 2 Genelecs op zolder en dat is het.

Later, als ik rijk ben, koop ik net zo'n studio als Junkie XL. En er dan ook zo'n huis omheen... :D
 
Back
Top