Audio interface

Stijn K.

Nieuwkomer
Lid sinds
11 september 2019
Berichten
18
Locatie
België
Hallo!

Ondertussen een komplete kontrol s88 mk2 (midi/usb) keyboard rijker. + de adam t5v monitors. Het enige dat mijn setup nog nodig heeft is een audio interface. Vermits ik het keyboard gebruik via de usb verbinding met pc software heb ik geen midi in of uitgang nodig?

ik dacht aan de focusrite scarlett serie solo met jack voor instrument en xlr voor microfoon. Voordeel is extra software voor mijn keyboard en pro tools + marktleider?

of komplete audio de twee kleintjes.

of stageline mx 2io met meer connecties.

ik ga ervan uit dat het keyboard communiceert via de pc en dat de input door de pc wordt doorgegeven aan de interface? Dus geen kabels van het keyboard naar de interface?

thx voor de tips!
 
Focusrite is prima, maar ook Yamaha/Steinberg heeft uitstekende producten!
Blijf weg van o.a. Akai en Tascam....
Als je de Komplete Kontrol aansluit via USB en de audio interface via USB aansluit op de computer, heb je verder geen kabels nodig (behalve die van je audio interface naar de monitorspeakers natuurlijk).
 
S88 MK2, goeie keuze. Ik had er geen plaats voor en heb een S62 MK2. Super materiaal. (dit even ter zijde).

Werk je met een Windows PC/portabale of met een Apple computer. Deze vraag is gewoon omdat bij de recentere Apple computers met de T2 chip,
sommige audio interfaces met USB2.0 problemen durven geven : stotteren.

Bvb : Steinberg interfaces hebben er geen last van (driver van Yamaha). Mijn laatste was een UR242 en die heb ik recent vervangen door eentje
van hun nieuwe UR-C reeks, met USB3.0 Gen1 specificaties. De UR22C is zelfs heel betaalbaar, de UR44C al direct wat prijziger.
Mijn Mac is happy met die UR, haha en mijn oren ook.

Ik heb ook een Komplete kunnen proberen en die zijn prima, alleen die bovenknop was wat onhandig voor mijn setup. De interface staat in een Rack-uitsparing
van mijn Desk en ik kon er moeilijk aan en zag ook de LED's bijna niet. (Meubels he)

Misschien wel letten op de voeding, sommige hebben een adapter nodig en andere zijn USB powered. Kan in uw setup misschien handiger zijn met USB stroom
of misschien net niet. Alsook, sommige USB powered vragen voldoende stroom en die moet uw pc kunnen leveren. Als er geen externe voeding mogelijk is,
zou dit wel een probleem kunnen zijn. Niet elke USB powered heeft een mogelijkheid tot externe voeding.
 
Dat van Focusrite en marktleider moet je vergeten, verschillende van die 2 of 4 in en out zijn ongeveer gelijkwaardig, of je nou Focusrite, Steinberg, Presonus of Behringer neemt.
Focusrite staat goed bekend maar bijvoorbeeld de laatste serie UMC interfaces van behringer met Midas preamps staat heel goed bekend en steviger gebouwd voor minder geld.
Maar als je vertrouwen in Focusrite groter is koop dan die.
Maar kijk voor de grap maar op het internet naar recensies en vergelijk.
Protools is ook geen voordeel maar wel een stuk duurder nu ze een soort huursysteem gaan hanteren, veel mensen stappen over naar bijv Studio One.
 
Protools is ook geen voordeel maar wel een stuk duurder nu ze een soort huursysteem gaan hanteren
Dat dacht ik ook eerst, maar je kunt nog steeds een versie kopen die je gewoon tot het einde der dagen kunt blijven gebruiken. Je krijgt een jaar lang nog updates, daarna niet meer. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog wel ProTools draai, maar ik had een beetje het idee genaaid te zijn doordat ze updates voor 11.x uitbrachten die je niet kon krijgen zonder van het nieuwe verdienmodel van Avid gebruik te maken. Er was altijd gezegd dat ze dat nooit binnen een major versienummer zouden doen. Ik denk dat er inmiddels genoeg goede alternatieven zijn, ik heb inmiddels ook Mixbus en Reaper erbij gezet op mijn PC om alvast eens te proberen. Voor mij geen ProTools meer als ik iets nieuws koop.

En ik heb best wel wat trubbels gehad met ProTools icm mijn Focusrite 2i4 (1st gen) interface. Achteraf gezien had ik er denk ik beter eentje van Avid gekozen, maar da's meer gebaseerd op een onderbuikgevoel dan op feiten.
 
Hallo!

Ondertussen een komplete kontrol s88 mk2 (midi/usb) keyboard rijker. + de adam t5v monitors. Het enige dat mijn setup nog nodig heeft is een audio interface. Vermits ik het keyboard gebruik via de usb verbinding met pc software heb ik geen midi in of uitgang nodig?

ik dacht aan de focusrite scarlett serie solo met jack voor instrument en xlr voor microfoon. Voordeel is extra software voor mijn keyboard en pro tools + marktleider?

of komplete audio de twee kleintjes.

of stageline mx 2io met meer connecties.

ik ga ervan uit dat het keyboard communiceert via de pc en dat de input door de pc wordt doorgegeven aan de interface? Dus geen kabels van het keyboard naar de interface?

thx voor de tips!


Wat doe je precies ? heeft anders weinig zin om over een interface te praten.
 
Heb van de week de Motu M4 besteld (nog niet binnen). Het kleinere broertje de Motu M2 kost iets van €200,- (met de lopende baxshop korting nog ietsje minder).
Als we de specs moeten geloven is de M2 in vrijwel elk opzicht beter en makkelijker in gebruik dan de Scarlett.
2x zo duur als een Scarlett Solo maar je krijgt er betere outputs, display, midi, meer i/o, minder latency en meer routing mogelijkheden voor terug.

Plus vergeet niet dat als je voor de Solo kiest en straks een keertje iets stereo wilt opnemen je een probleem hebt.
 
Laatst gewijzigd:
Ondertussen een komplete kontrol s88 mk2 (midi/usb) keyboard rijker. + de adam t5v monitors. Het enige dat mijn setup nog nodig heeft is een audio interface. Vermits ik het keyboard gebruik via de usb verbinding met pc software heb ik geen midi in of uitgang nodig?
Nee. Mocht je achteraf nog MIDI-only apparatuur willen, dan kun je een USB-MIDI interface kopen.

ik dacht aan de focusrite scarlett serie solo met jack voor instrument en xlr voor microfoon. Voordeel is extra software voor mijn keyboard en pro tools + marktleider?
Da's vrij krap. Wil je niet op z'n minst stereo inputs?

"ProTools als marktleider" stelt heel eerlijk gezegd eigenlijk weinig voor. Als je nog geen DAW hebt ligt de keuze nog open, en als je om tips vraagt raadt iedereen z'n eigen DAW aan waar ze mee bekend zijn.

ik ga ervan uit dat het keyboard communiceert via de pc en dat de input door de pc wordt doorgegeven aan de interface? Dus geen kabels van het keyboard naar de interface?
Dit is correct. De Komplete Kontrol heeft zelf natuurlijk geen ingebouwde geluiden, en al het MIDI-verkeer gaat via de USB-kabel.
 
Dank voor alle reacties!

misschien wat uitleg. Ik ben pianist en wou eens wat anders. De bedoeling is om klanksoftware op de pc aan te sturen met de keyboard controller. Bij het keyboard zat ableton live lite dus die ga ik gebruiken als daw. Wat betreft midi denk ik niet dat dit dadelijk gebruikt zal worden, vermits ik met de software op pc werk. Tussen haakjes dit is mijn eerste setup dus totaal geen ervaring met al de termen en begrippen.

dus als ik iets zeg dat kant noch wal raakt, maak me er dan maar attent op!

een ingang voor microfoon (zang) is een vereiste. Niet dat ik kan zingen, maar neuriën of ambient toestanden kunnen best.

de bedoeling is om te componeren, wat en hoe dat zal ik gaandeweg ondervinden. Het is niet de bedoeling te verhuizen met mijn materiaal. Alles blijft staan. Komt daarbij dat ik een egoïst op de piano ben, dus mezelf kennende zal ik zelden andere instrumenten laten inpluggen.

dus: Een leek hier. Wel bijzonder belangrijk is klankkwaliteit daar ben ik gevoelig aan. Maar niet in die mate om high end te kopen. Dus eerder betaalbaar en toch nét dat beetje beter.
 
Paulogic de pc is Windows. Recent en zelf samengesteld dus wat betreft voeding alles ok. Bedoelde jij de interface van komplete ? Die had ik ook gezien. Ik speel zittend en dacht de interface rechts boven op het keyboard te plaatsen. Makkelijk te hanteren dus.

wat wordt er bedoeld met stereo inputs? Het keyboard wordt niet verbonden met de interface hoe zit dat dan wat betreft stereo opnames?

dank voor de reactie.

muzikale groetjes,

Stijn
 
Ook nog de vraag wat het verschil is tussen unbalanced en balanced. Dit zijn de twee ingangen die mijn monitors hebben. Welke gebruik ik en waarom? + verbind ik bijvoorbeeld output 1 met monitor links en output 2 met monitor rechts? Of begrijp ik dit helemaal verkeerd? De native instruments audio 2 of 1 had ik eerst gezien. Ziet er nog strak uit ook. En vermits hij binnen handbereik staat, is de grote volumeknop bovenop praktisch ook het aflezen van de leds is handiger.
 
Je monitoren idd het beste balanced aansluiten. ( minder storing )
kijk ook naar de toekomst. Zal je ooit een piano gaan uit mic-en met twee mics en een zang mic dan moet je interface wel 4 mic inputs hebben.
ga je dat zeker niet doen dan is een 2 in 2 out voldoende.
 
Goeiemorgen,

het is niet de bedoeling om mijn akoestische piano te verbinden met de digitale setup. Het enige dat er nog bijkomt is 1 microfoon voor zang. Dus dan heb ik nog 1 input over moest er eens iemand langskomen met een instrument. Dan zou de native instruments audio 2 voldoende zijn voor mij? Die had ik het eerst gezien. Ziet er strak uit en handige bediening als ik hem op het keyboard plaats.
 
Misschien helpt dit : is zowat uw setup, vermoed ik.

Schermafbeelding 2019-12-12 om 08.48.27.png
 
Paulogic Klopt als een bus! Ik ga voor die van native instruments gaan de audio 2 ik lees dat jij die prima vindt.

bedankt voor het overzichtelijke schema!

veel muziek genot,

Stijn
 
Paulogic en vermits jij een keyboard hebt uit dezelfde reeks, een paar tips. Master volume van het keyboard staat bij aanzetten steeds op 0db. Dit kan verlaagd worden tot -30db en verhoogd tot +10. Laat ik dit standaard staan? En welke verhoging zou schadelijk kunnen zijn voor de monitors adam t5v?

wat zet ik eerst aan en uit? De software, het keyboard, de audio interface, de monitors dit om pieksignalen te vermijden. Als de software gesloten is, moet het keyboard "veilig verwijderd " worden voor het uitzetten?

het level van de monitors en andere schakelaars aan de achterzijde, adviesstanden?

bedankt voor de moeite alvast!
 
Logische volgorde in inschakelen is :

1. Keyboard en Audio interface
2. Computer zodat deze de beide USB toestellen kan vinden en de drivers laadt.
3. Luidsprekers als laatste, voorkomt een PLOP als je de audio-interface nadien zou inschakelen.

Ik laat mijn keyboard altijd op 0 DB staan en verzet in de DAW software de volumeregeling. Kan ook vanop het keyboard als je
de mixer knop indrukt dan worden alle draaiknoppen de volumeregeling voor elk volgend spoor binnen uw DAW. Ja kan deze
dan ook verschuiven met de pijltjes toesten. bvb 1 tot 8 en dan > krijg je 2 tot 9 enz of terug.

Level op de monitors net hoog genoeg als je maximum wilt luisteren. Met de volumeknop op uw Audio 2 kan je dan alsnog alles mooi
regelen van 0 tot uw maximum ingesteld op de luidsprekers. Het zal even zoeken zijn naar uw gemiddeld luister volume maar dat is
voor iedereen verschillend.
 
Dat van Focusrite en marktleider moet je vergeten, verschillende van die 2 of 4 in en out zijn ongeveer gelijkwaardig, of je nou Focusrite, Steinberg, Presonus of Behringer neemt.
Focusrite staat goed bekend maar bijvoorbeeld de laatste serie UMC interfaces van behringer met Midas preamps staat heel goed bekend en steviger gebouwd voor minder geld.

't Valt me in magazine-reviews van audio-interfaces etc op dat bij 'alternatives' voor het besproken type er diverse andere A-merken worden opgenoemd, maar the 'B-brand' (UMC...) categorisch wordt overgeslagen.

Een of andere stilzwijgende policy dat magazines de prijsvechters overslaan, ten faveure van de A-merk adverteerders??
Of die UMC-range sowieso niet het noemen waard?
(Dat laatste lijkt me dan ook weer stug, terwijl ik me kan voorstellen dat ze niet tegelijk de voordeligste keuze EN de best klinkende zijn.
Met name de manier waarop de Hi-Z ingang lijkt gerealizeerd op de UMC verdient wel een tikje op de vingers, maar dat een zijpaadje...)
 
Paulogic bedankt!! Is het schadelijk dat de pc eerst zou aanstaan? Vermits die vaak aanstaat doorheen de dag. Tot hiertoe laadt hij de drivers zonder problemen. Wat betreft lvl van de monitors dat is een soort max volume als ik het goed begrijp? Is het dan zo dat als het level tot bijvoorbeeld de helft wordt gedraaid het max volume dat aangestuurd wordt door de interface overeenkomt met 50% van de monitor speakers?

veel muziek genot,

Stijn
 
Back
Top