Commercials voor Synthesizer, hobby, etc

Sander02

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 mei 2002
Berichten
5.103
Locatie
Hellevoetsluis
Vroeg me zomaar eens af, met al dat er te doen en te verkrijgen is tegenwoordig aan synthesizers.. en wat er te zien is op YouTube,

Waarom is er op MSM, op TV welke zender dan ook, zelden (nooit?) een Commercial te zien over synths? Is dat iets Nederlands om het niet te doen?

Niet dat ik zozeer fan van reclame ben, gewoon de open vraag.. waarom is dat eigenlijk?

Allemaal met de gedachte dat er een jongetje of meisje thuis zit te kijken naar tamelijk domme TV, en mogelijk zelden tot nooit geconfronteerd wordt met zoiets. OK, kinderen zijn weliswaar vroeg online e.d.. maar ook dan is de bubbel zo gepiept en zitten ze vrij "Tubed" aan een selectie Vloggers.

Want waar is nu eigenlijk wél reclame over?? Auto's, Vlees, Drank, reizen en héél zelden eens wat speelgoed zo rond Kerst. voor de rest, domme gerecyclede shit eigenlijk.. wil er geen politieke vraag van maken overigens.

Wanneer is er voor het laatst, een goede reclame geweest, over een hobbymatig iets zoals een Synthesizer, op de Nederlandse TV? n.m.m. zou dit weleens een gemiste kans zijn... niet alleen qua verkoop, maar ook voor goede hobby activiteit.

Benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.
 
Commercials op de ouderwetse televisie is alleen interessant voor de adverteerder als het om een grote markt gaat. Dus voor producten die veel worden verkocht, door veel mensen die naar de televisie kijken. Ik meen trouwens wel 'ns een commercial te hebben gezien van Bax, dacht ik? Maar dat zal weinig voorkomen.
 
Zou het kunnen dat het niet rendabel genoeg is? TV zendtijd is nogal duur en voordat je dat terug verdient, zul je toch wel aardig wat synths met goede marge moeten verkopen. Zoals je zelf al aangeeft, wat je nu ziet, zijn voornamelijk grote spelers (automerken, Unilever, supermarktketens) en Stella, die gaan met bedragen om waar de synthindustrie alleen maar van kan dromen.
Wat ook belangrijk is om rekening mee te houden, denk ik, is het feit dat wij in Nederland enorm verwend zijn vanwege het feit dat we veel geld kunnen vrijmaken voor hobby's als muziek. Er zijn wel meer landen die het goed hebben maar ik vermoed dat wij ergens bovenaan in de lijst voorkomen, als deze lijst al bestaat.Dit is voor mij ook meteen een verklaring waarom er zoveel grote DJ namen uit ons kikkerlandje komen. Het is hier heel normaal dat een kind muziekles krijgt wanneer het jong is of een een eigen computer of zelfs instrumenten. Er zijn meer dan genoeg landen waar de ouders al blij zijn wanneer ze eind van de dag het kind met een volle maag naar bed (als ze dat hebben) kunnen sturen.
 
Wie heeft er nog budget voor reclame als Uli zijn scheten (lees geruchten over en eender wat er volgt) al wijd uitgespreid gratis alle fora en FB verzieken voor synths voor een appel en ei.
Er was al niks aan te verdienen (hoeveel OB6 jes zou dave smith verkopen bijvoorbeeld in de Benelux...) peanuts
Een doos maandverband daarentegen... Waspoeder. Tandpasta.
Ik kijk trouwens nooit tv en vink speciaal de optie aan dat reclame niet me volgt zodat ik enkel reclame zou zien op YT die me niet boeit, geef zo al geld genoeg uit, hoef geen inspiratie
 
Je hebt zowiezo geen reclame voor welk muziekinstrument dan ook, of het nou om een synth, een piano, gitaar, sax of wat dan ook, de markt is te klein.
Net als dat je geen reclame op tv ziet voor hifi apparatuur of iets voor dj's, zelfs laptops zie je bijna nooit en da's wel een grote markt.
Soms een keer iets over een nieuwe tv en dan heb je het wel gehad.
 
Zou het kunnen dat het niet rendabel genoeg is? TV zendtijd is nogal duur en voordat je dat terug verdient, zul je toch wel aardig wat synths met goede marge moeten verkopen. Zoals je zelf al aangeeft, wat je nu ziet, zijn voornamelijk grote spelers (automerken, Unilever, supermarktketens) en Stella, die gaan met bedragen om waar de synthindustrie alleen maar van kan dromen.
Wat ook belangrijk is om rekening mee te houden, denk ik, is het feit dat wij in Nederland enorm verwend zijn vanwege het feit dat we veel geld kunnen vrijmaken voor hobby's als muziek. Er zijn wel meer landen die het goed hebben maar ik vermoed dat wij ergens bovenaan in de lijst voorkomen, als deze lijst al bestaat.Dit is voor mij ook meteen een verklaring waarom er zoveel grote DJ namen uit ons kikkerlandje komen. Het is hier heel normaal dat een kind muziekles krijgt wanneer het jong is of een een eigen computer of zelfs instrumenten. Er zijn meer dan genoeg landen waar de ouders al blij zijn wanneer ze eind van de dag het kind met een volle maag naar bed (als ze dat hebben) kunnen sturen.
Daar had ik niet echt bij stilgestaan.. touché
 
Wat ook belangrijk is om rekening mee te houden, denk ik, is het feit dat wij in Nederland enorm verwend zijn vanwege het feit dat we veel geld kunnen vrijmaken voor hobby's als muziek. Er zijn wel meer landen die het goed hebben maar ik vermoed dat wij ergens bovenaan in de lijst voorkomen, als deze lijst al bestaat.

Het blijkt dat we dat in Nederland kennelijk niet doen, tenminste in relatieve zin. We geven ons geld blijkbaar liever uit aan andere dingen. Hier een rapport over cultuur in de EU, met percentages waar het geld dat een huishouden heeft te besteden aan cultuur naartoe gaat. Dat kan zaken zijn als boeken, theater, film, musea, maar dus ook instrumenten. Er zijn grote verschillen als het gaat om muziekinstrumenten, het gemiddelde is 2,4% in de EU, maar in Nederland is dat minder: 1,7%. Voor België is het 4,3%. Landen die laag scoren zijn Hongarije en Roemenië, beide slechts 0,1%. Polen scoort met 10,9% juist heel hoog.
 
Logisch.. De afzetmarkt voor synthesizers is veel te klein om daarvoor op TV te adverteren. De kosten voor adverteren op TV zijn erg hoog en de groep klanten die je daarmee bereikt is erg klein. Er zijn nou eenmaal niet veel mensen die synthesizers gebruiken.

Dus richten synthesizer makers zich vooral op internet, waar ze veel gerichter hun doelgroep kunnen bereiken (met name door cookies).

Heeft allemaal te maken met return of investment: als je ergens geld in steekt wil je dat het iets oplevert.
 
Dank voor de reacties zover :okdan: Als ik de reacties beetje op een rij zet hoor ik o.a.:

- Te kleine afzet-markt <- omzet per individueel bedrijf niet hoog genoeg
- Budget voor Reclame <- te weinig ROI
- Mensen kijken geen TV <- TV als (lineair) medium uit de mode, Internet is het medium nu
- Uberhaupt zelden reclame over instrumenten en Hifi <- doelgroep wordt anders bereikt
- Synthesizer product zelf Luxe Product <- 'verwende bevolking' argument

Allemaal logische dingen, case closed zou je zeggen. Maar toch blijft er iets knagen, misschien wel de idealist in me wie weet, dat reclame voor wat meer zingevende dingen -zoals een Hobby-, eigenlijk helemaal niet zo vreemd is. Zelfs niet als het onder water gewoon om knaken verdienen gaat, zo lijkt bijv maatschappelijk verantwoorde en invoelende Commercie in opmars, helaas op wat gepolitiseerde onderwerpen (inclusiviteit e.d., hoef ik denk niet toe te lichten :gaap: )

Ja het zijn logische argumenten, maar ergens wellicht ook niet imho

- Afzetmarkt, kan je vergroten, met reclame.. Music Tribe bijv zitten al flink wat bedrijven samen: https://en.wikipedia.org/wiki/Music_Tribe
- Reclame-tijd verschilt flink in kosten per moment op de dag, en wat is te duur?
https://muziek-en-film.infonu.nl/tel...v-reclame.html
- Er kijken toch nog steeds heel veel mensen lineaire TV, juist bij gezinnen staat die doorgaans aan
- Hi-Fi spul komt weleens op TV, denk aan SoundBars van Bol commercial als ik me niet vergis
- Synthesizer een luxe product, ja... maar dat was het in 1980-2000 al helemaal en toen kwamen er ook commercials uit. Een gemiddelde (kinder)fiets is al even duur als een Synthje..
- Internet als medium tot de doelgroep is ook niet perfect, men kan AdBlockers installeren en Bubbels / Tubes zorgen eerder voor een vernauwende dan verruimende blik (gescheiden werelden)

Als ik nu zie hoe hard dat B*hringer spul gaat, hoe bereikbaar het aan het worden is. Daarnaast hoe het DIY gehalte is toegenomen afgelopen decennia.. vind ik het gewoon echt verbazend dat er niet eens 1 reclame van te zien is. Wellicht heb ik een heel verkeerd, te idealistisch beeld van wat Reclame is :mega:

Uli: https://www.linkedin.com/pulse/why-w...cle-card_title

Hierbij wat quotes van Erica oprichter Girts Ozolins, met een hoog Miss Universe gehalte :P :
"When my son was six or so, I wanted to build some educational electronics for him. And this is really what started it all"
"I truly believe that if just 10% of people in the world made music it would be a better place for everyone"


Blijf het gewoon vreemd vinden dat NL, Europa voor wat ik weet, vooraanstaand wilt zijn in kennis-economie (ok, nu toch tikkeltje politiek :o: ) maar dat er geen beeldmateriaal wordt geprogageerd via (gesubsidieerde / commerciele) kanalen die de "Geest prikkelen" om ook maar technisch, muzikaal, creatief, etc bezig te zijn. Ik denk dat dit maatschappelijke aspect, wel degelijk hand-in-hand kan gaan ook met Commerciele activiteit.
 
Laatst gewijzigd:
Internet als medium tot de doelgroep is ook niet perfect, men kan AdBlockers installeren en Bubbels / Tubes zorgen eerder voor een vernauwende dan verruimende blik (gescheiden werelden)

Als ik nu zie hoe hard dat B*hringer spul gaat

Maar ik denk dat Behringer daar wel blij mee is, zoals het nu gaat via internet. Het medium bereikt de doelgroep juist heel goed, denk ik. In een ander draadje ging het daar ook over, het hele circus rond de introductie van een nieuwe synth. Websites die nieuws brengen hebben het erover, snel is het op fora zoals deze het onderwerp van gesprek, er verschijnen video's van het bekende legertje vloggers (van goed en informatief (loopop) tot tenenkrommend (BoBeats)) en de meeste mensen die belangstelling hebben om er wellicht eentje te kopen horen erover, linksom of rechtsom.


maar dat er geen beeldmateriaal wordt geprogageerd via (gesubsidieerde / commerciele) kanalen die de "Geest prikkelen" om ook maar technisch, muzikaal, creatief, etc bezig te zijn. Ik denk dat dit maatschappelijke aspect, wel degelijk hand-in-hand kan gaan ook met Commerciele activiteit.

Misschien moeten we juist blij zijn dat propagatie van culturele bezigheden niet veel meer een commercieel karakter heeft dan nu het geval is. Wat betreft gesubsidieerde activiteiten, daar is een plaats voor, maar het moet ook niet doorschieten. Vroeger bestond de BKR, het voorzag een hele generatie kunstenaars van een inkomen. En we kregen door het hele land kelders vol met tienduizenden kunstwerken die daar tientallen jaren lagen, ongezien door de belastingbetaler...
 
Wellicht heb ik een heel verkeerd, te idealistisch beeld van wat Reclame is :mega:

Op internet is reclame een stuk beter maar nog steeds niet ideaal. Wat je wil is eigenlijk een ononderbroken lijn van impressie > conversie (zgn. attributie). D.w.z.: je ziet iets, en je besluit het te kopen, en de partij die het heeft getoond weet dat jij precies dezelfde bent die het uiteindelijk heeft gekocht.

Bij TV (of gedrukte media) gooi je iets de ruimte in. Je hoopt dat bij een miljoen oplagen van de krant er ook een aantal de krant leest, maar of jij uiteindelijk naar de Media Markt gaat om een wasmachine te kopen die op pagina 6 van je dagblad stond - tja, dat weet niemand. Het enige dat zichtbaar is is hopelijk een soort golf die volgt op zo'n advertentie.

Belangrijker bij dat soort reclame is het meer om in de geest te blijven. Het feit dat ik de MM al als voorbeeld aanhaal (ipv Coolblue of BCC of zo) laat dat merken; en zelfs als je nummer 1 op de wereld bent is het stopzetten van reclame een heel slecht idee (ik weet ook nog welk merk dit probeerde - volgens mij iets met tandpasta of zo - maar ze zijn er op pijnlijke wijze achtergekomen).

Bij internet kun je dat beter volgen. Het probleem is alleen dat je daar ook vaak maar iets in de ruimte aan het gooien bent, tenzij er een databroker (Google, Facebook, etc.) meer over jou weet. Die bieden dus targeted advertising aan; zo krijg je suggesties op FB "Join the Poly D user group!" terwijl je wellicht eerder even op Thomann of zo bent geweest om er naar te zoeken. Dan wordt de conversie opeens interessanter; immers, de persoon die z'n product wil slijten weet dat de toehoorder al veel meer (mogelijk) geinteresseerd is in het aanbod dan miljoenen anderen. G of F vragen hier dan ook een stuk meer geld voor.

Iemand die een video op Youtube zet heeft hetzelfde probleem als een magazine; immers, ze willen natuurlijk wel apparatuur blijven ontvangen om te demo'en; hun levensonderhoud is gerelateerd aan het brengen van nieuwtjes en scoops. Niemand die er een jota om geeft als je een video op internet zet van iets wat al 2 jaar uit is, tenzij je iets echt nieuws brengt of veel betere kwaliteit levert.

Het tweede verschil met internet is dat je dit soort dingen veel makkelijker kunt delen. Onbewust of bewust (of correcter: onbetaald of betaald) kun je zo als influencer werken. "Had je ook die reclame van dinges op RTL4 gezien om 20 over 6?" geeft rare blikken, "Kijk eens wat een gave Youtube-video" werkt stukken beter. Het timeshiften werd voornamelijk als voordeel gezien voor een consument, maar met deelfunctie betekent het dat je alsnog captive audience kunt spelen op welk moment dan ook; zolang het maar getrackt wordt weet men al een hoop.
 
Het meest grappige bij reclame van bijv een Oled of een 4K tv is dat ze willen laten zien hoe scherp en mooi het beeld is. (levensechte kleuren, jaaah) :D
Ik heb me altijd afgevraagd hoe je dat doet terwijl je kijkt naar een gewone kleuren tv met een wat lagere resolutie?
Zijn die reclamemakers nou zo dom of laten mensen zich altijd weer zo makkelijk besodemieteren?
 
Het meest grappige bij reclame van bijv een Oled of een 4K tv is dat ze willen laten zien hoe scherp en mooi het beeld is. (levensechte kleuren, jaaah) :D
Ik heb me altijd afgevraagd hoe je dat doet terwijl je kijkt naar een gewone kleuren tv met een wat lagere resolutie?
Zijn die reclamemakers nou zo dom of laten mensen zich altijd weer zo makkelijk besodemieteren?

Jep dat zit ik ook steeds te denken
 
Op internet is reclame een stuk beter maar nog steeds niet ideaal. Wat je wil is eigenlijk een ononderbroken lijn van impressie > conversie (zgn. attributie). D.w.z.: je ziet iets, en je besluit het te kopen, en de partij die het heeft getoond weet dat jij precies dezelfde bent die het uiteindelijk heeft gekocht.

Bij TV (of gedrukte media) gooi je iets de ruimte in. Je hoopt dat bij een miljoen oplagen van de krant er ook een aantal de krant leest, maar of jij uiteindelijk naar de Media Markt gaat om een wasmachine te kopen die op pagina 6 van je dagblad stond - tja, dat weet niemand. Het enige dat zichtbaar is is hopelijk een soort golf die volgt op zo'n advertentie.

Belangrijker bij dat soort reclame is het meer om in de geest te blijven. Het feit dat ik de MM al als voorbeeld aanhaal (ipv Coolblue of BCC of zo) laat dat merken; en zelfs als je nummer 1 op de wereld bent is het stopzetten van reclame een heel slecht idee (ik weet ook nog welk merk dit probeerde - volgens mij iets met tandpasta of zo - maar ze zijn er op pijnlijke wijze achtergekomen).

Bij internet kun je dat beter volgen. Het probleem is alleen dat je daar ook vaak maar iets in de ruimte aan het gooien bent, tenzij er een databroker (Google, Facebook, etc.) meer over jou weet. Die bieden dus targeted advertising aan; zo krijg je suggesties op FB "Join the Poly D user group!" terwijl je wellicht eerder even op Thomann of zo bent geweest om er naar te zoeken. Dan wordt de conversie opeens interessanter; immers, de persoon die z'n product wil slijten weet dat de toehoorder al veel meer (mogelijk) geinteresseerd is in het aanbod dan miljoenen anderen. G of F vragen hier dan ook een stuk meer geld voor.
Vele reclame-makers/marketing specialisten weten best wel dat de beste/effectiefste reclame voor voor een product is mond-op-mond reclame, maar dat het tijd kost om een netwerk op te bouwen om zo je producten te distribueren. Dus kiest men nog steeds voor een marketing buro om een campagne te starten om 1. het product bekendheid te geven("product introduction") en 2. product identificatie te bereiken("branding"). Het 2e is belangrijk voor de lange termijn van een bedrijf. Continuiteit van merken als Roland, Korg, Yamaha hebben ze te danken aan dat kopers van een merk zich gaan identificeren met het merk. Iets wat geweldig is gelukt met merken als bijv. Apple; Apple consumenten worden fanatieke Apple product kopers.

Ik ben geen echte marketeer, hou me wel bezig met network marketing als neven inkomen, en ik heb gezien dat de manier van producten aan de man brengen, vooral wat muziekinstrumenten zeer veranderd is in de jaren dat ik met muziek bezig ben. In de jaren 80 kocht ik veel maandbladen om op de hoogte te blijven van wat er te koop is. In die jaren waren de beurzen de enige manier om de introductie van instrumenten mee te maken. Je ziet in de jaren 90 de verschuiving komen door introductie van de personal computer en het internet. Ook via het internet eerst via mailgroepen kom je aan meer informatie van de electronische instrumenten, ook kun je zo persoonlijke ervaringen delen voordat je overging tot aanschaf van iets nieuws. In huidig millenium is de kant van internet nog verder uitgebreid, eerst met websites van elk bedrijf, met info van hun produkten bij introductie. Nu met al die Youtube demo's i.p.v. live demo's van de Bert Smoorenburg's die er eerst waren. Die live demo's vond ik spannender dan die Youtube video's van tegenwoordig; zo heb ik eens Jan Akkerman een gitaarsynth van Roland zien demo-en, dat was nog eens vet, :P.
,
Wat ik nu meer en meer zie gebeuren is dat bijvoorbeeld zo'n gast als Ken Flux een synthbouwer in een show van hem op Youtube uitnodigt om over een product te praten dat in een alfa stadium van ontwikkeling is en dan zo gedurende zo'n show input krijgt van de Youtube live volgers. Zo krijg je een beter beeld van synth koper's wensen.

Het is ook wel zo dat de overgrote meerderheid van muzikanten genoeg hebben aan preset machines met een groot scala aan presets. En de meeste muzikanten maken zelfs niet een preset op hun synth.
 
Wie praat er nog over realtime tv. Obsoleet medium, dat binnen 5 jaar niet meer bestaat. Maar goed ook, zijn we misschien eindelijk verlost van irritante reclame en bedrijven als UNILEVER. Wat ik trouwens bizar vind, is dat youtube/google hetzelfde model nog steeds gebruikt, wie wil er nog reclame zien tijdens het kijken! Marketeers weten nu ondertussen perfect hoe de potentiële koper snel en met lagere kosten te bereiken is via internet. Doe je dat niet, dan ben je snel achterhaald.
 
Back
Top