Wie is er goed in promotie (en hoe pak je dat aan)?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.621
Locatie
Zwolle
Dag forummers,

In het dagelijks leven ben ik marketeer. Voor bedrijven gaat me dat makkelijk af, maar de 'muziekbizz' werkt net even anders. Nu vraag ik me even af: wie promoot zichzelf bewust en hoe pak je dat aan? Social media? YouTube? Soundcloud? Andere kanalen? En wat levert dat op?

Als ik nu een track post op Soundcloud krijg ik aanbiedingen om hem tegen vergoeding te laten reposten. Dat lijkt me zinloos, maar is dat zo? En wat werkt dan wel? Muziek maken is een ding, maar nou wil ik ook dat het beluisterd wordt :) En uiteindelijk - hopelijk - uitgebracht.
 
Lees ook even dit recent draadje. Hoe werkt dat reposten, weet je dat? Nemen ze jouw track dan over en zetten het op een SC-kanaal met veel luisteraars, oid?
 
Lees ook even dit recent draadje.

Die had ik nog niet gezien, dank je wel. Wat betreft dat reposten: ze hebben kanalen met trending tracks, als ik het goed begrijp. Daar kun je een plekje in kopen en dan bereik je een groter publiek. Is het idee. Maar komt op mij over als Likes of YouTube-abonnees kopen.
 
Tja, er zullen misschien wat meer mensen naar je tracks kunnen luisteren, maar het is de vraag of dat het geld waard is. Met zoiets heb ik onmiddellijk het gevoel, dat is lekker makkelijk geld verdienen zonder er veel voor te hoeven doen. Ik zou eerst andere mogelijkheden bekijken.
 
Ik denk dat gewoon een model of een lekkere vriendin inhuren en een hete clip maken en op yt zetten vaak de meeste hits geeft.
Op die manier heb je door de eerste clip een bepaalde hoeveelheid hits en dan ga je van daaruit verder.
Klinkt stom misschien maar sex sells.
En zorgen dat je de technieken kent om wat op te schuiven naar boven in de zoekindex.
 
Elke dag post ik een link van mijn soundcloud in een 90 tal muziek gerelateerde faceboek groepen (in mijn geval acid/tekno/techno), natuurijk met als gevolg dat Facebook mij af en toe blokeert maar I don't give a f*ck. Daarnaast moet je natuurlijk een virtueele fan base opbouwen en dan komt de rest wel vanzelf! En idd sex selllllls :p
 
Eigenlijk redelijk positief , toch een 50 tal plays en af en toe een volger extra (denk een 5 tal per week) , bovenop de normale gang van zaken , ik doe dit nu al redelijk intensief een jaartje en vergeleken met vorig jaar 20.000 plays extra en een volger of 500 erbij. Ik doe dit op het toilet (LOL) of in de file of op de sofa met de smartphone , kost me een 10 a 15 minuten per dag , dus dat valt al bij al mee :D
 
Je bent gewoon fucked als je niet aan social media doet. En aangezien ik social media mijdt als de pest die het is, helaas voor mij, maar nooit muzikaal succes.
 
Denk dat YouTube wel iets is.Als ik kijk naar de vieuws daar,zijn er wel die wat kijkers hebben.Vereiste goeie muziek en de kwaliteit van je filmpjes moeten top zijn.En geduld.Een goede camera(sommigen zeggen de Q8 van Zoom)),en je komt al een eind weg.Daar kun je verder verwijzen naar je muziek kanalen.
Verder is het een utopie dat je duizenden en duizenden luisteraars zult hebben.Muziek maak je voor jezelf.Er zijn legio genoeg mensen die dachten even rijk en beroemd te worden.En hun installatie weer te koop zetten wegens....geen talent.....Vooral jonge mensen dromen ervan.En dat mag.Goed voor de verkoop:-)
 
Uiteindelijk is de beste manier toch gewoon proberen op te vallen, het gaat er toch om dat mensen van je bestaan weten.
En of dat nou door een hot clip is of door te shocken dat maakt niet uit en via andere kanalen een link verspreiden en dan is het simpelweg geluk hebben.
Het gaat om aantal en momentum, er zijn er zat die simpel door games te spelen of clips te maken over make up met sponsoring en zo binnenlopen.
Dan kan je dat beter doen met muziek waar je achter staat denk ik en je moet toch ergens beginnen.
En verder proberen hier en daar een paar gigs te regelen als dat lukt, da's ook weer wat mensen.
Want als je bijv alleen via soundcloud iets aan de man wil brengen hoe komen de mensen dan bij jou vanuit dat oneindige aanbod?
Dan heb je wel een hele lange adem nodig in de meeste gevallen, als het ooit zodanig wordt dat je van je muziek kan leven.
Of je moet een goed netwerk hebben zodat je gedraaid wordt maar dat is niet voor iedereen weggelegd.
 
Laatst gewijzigd:
Als je muzikaal succes als number of views of followers ziet is het ook wel een heel triest bestaan. :D

Het is natuurlijk wel die follower en viewcount die er voor zorgen dat het zaakje gaat draaien. Wat ik zeg is dat ik iig niet zie hoe je zonder SM zoiets tegenwoordig nog voormekaar kunt krijgen. Ja, wat Willem zegt idd: shocken. Nou ik ga het eens overwegen :)
 
Als je muzikaal succes als number of views of followers ziet is het ook wel een heel triest bestaan. :D

Hmmm, dat mag iedereen zelf bepalen toch? Het ligt maar aan je insteek. Als iemand er blij van wordt heb ik daar niets op tegen :D

Verder goede punten. Hoewel willem1958 ik vrees dat niemand over de clip van Eric Prydz heen komt. Erop en erover, zeg maar. Nog wel een dingetje: ik maak af en toe tutorial-flimpjes in het Engels en die krijgen best veel view. Daar zit denk ik ook wel wat. Via de tutorials je eigen muziek promoten.



P.S. Hoewel het origineel van Steve Winwood (Valerie) nog net wat beter is :okdan:
 
Wat wil je bereiken met promotie van je muziek?
Promotie dient meestal een doel, en is meestal gericht op een publiek. Definieer dat doel, definieer het publiek, ga daarna gericht verder aan je plan werken.
 
Wat Jean Michel Jarre deed, en heel veel anderen, is zichtbaar zijn als persoon. Op social media ook een bekend fenomeen, users met zichtbare koppen trekken meer users.
Nu doe je dat al met je avatar op het forum, tijd om dat ook te gaan doen bij het ten gehore brengen van je muziek. Of in ieder geval er om heen.
 
Nog wel een dingetje: ik maak af en toe tutorial-flimpjes in het Engels en die krijgen best veel view. Daar zit denk ik ook wel wat. Via de tutorials je eigen muziek promoten.

Dat is de eerste move die ik zou maken.
Als je al wat views hebt op die manier dan is 1+1 toch 2?
Zeker als je in een tutorial verwijst naar een andere clip hoe je zo'n techniek gebruikt in de praktijk met een nummer van jou.
En zo kan je een serie clips doen met steeds weer een tutorial plus praktijkvoorbeeld.
Of het naar 100000 views en veel fans toe helpt weet ik niet maar alle beetjes helpen denk ik.
Heel vroeger had je bijv Roger Glover met love's all, het is vooral door die clip dat dit nummer zo'n succes werd.
Ik weet nog wel met Die Antwoord hun eerste clip (I think you're freaky), die was zo bizar dat ze meteen naam hadden, hadden ze goed bekeken en staat nu op 145 miljoen.
En nou maakt niet iedereen zo een clip maar zoals ik al zei; als er mensen zijn die met achterlijke clips al een groot publiek hebben dus waarom zou het jou niet lukken?
Enne die Eric Prydz staat op 47 miljoen views met een ordinaire cover met lekkere wijven.
Lekkere wijven hebben het altijd goed gedaan, en als die lekker om je heen draaien met jou als middelpunt heb je nog een leuke middag ook. ;)
 
Persoonlijk wil ik minstens zo beroemd worden als Jean Michel Jarre.

In dat geval, de juiste persoon tegenkomen die je verder kan helpen. Voor JMJ was dat iemand die een man had met een platenlabel.

Heel vroeger had je bijv Roger Glover met love's all, het is vooral door die clip dat dit nummer zo'n succes werd.

En wat misschien hielp is dat Roger Glover niet het nummer zong. :D
 
Back
Top