Wie is er goed in promotie (en hoe pak je dat aan)?

Ik weet nog wel met Die Antwoord hun eerste clip (I think you're freaky), die was zo bizar dat ze meteen naam hadden, hadden ze goed bekeken en staat nu op 145 miljoen.


Kende deze (nog) niet maar zie wel waarom het zo'n succes heeft. Het valt direct op en da's zeker handig om … op te vallen … tussen al de rest natuurlijk ;)
Misschien dat ze extra opvallen omdat ze ook buiten hun muziek opvallend zijn.

Trouwens, Yolandi Visser en Ninja had ik wel al eerder gezien … in de film Chappie, (goeie film maar een beetje een flauw aftreksel van Short Circuit)
 
Kende deze (nog) niet maar zie wel waarom het zo'n succes heeft. Het valt direct op en da's zeker handig om … op te vallen … tussen al de rest natuurlijk ;)
Misschien dat ze extra opvallen omdat ze ook buiten hun muziek opvallend zijn.

Trouwens, Yolandi Visser en Ninja had ik wel al eerder gezien … in de film Chappie, (goeie film maar een beetje een flauw aftreksel van Short Circuit)


Even kleine correctie: Die Antwoord is niet doorgebroken met I fink u freeky maar met Enter the ninja:



Waddy Jones alias Ninja heeft meerdere projecten gedaan hiervoor. Is met nul euro begonnen. Alleen zijn experimentele rap sloeg niet zo goed aan als hij wilde. Op een gegeven moment heeft hij Die Antwoord verzonnen. Geniaal stukje marketing met een enorme hook. Hij is inmiddels vereenzelvigd met zijn personage. Hij heeft het alleen weer verknalt door zijn asociale manier van doen en een voorkeur voor jonge meisjes.

Zijn carrière is een mooi verhaal om te lezen.

Wat voor mij elke keer weer wordt bevestigd: alleen als je er helemaal volledig voor gaat kan je beroemd worden. Anders niet.
 
Even kleine correctie: Die Antwoord is niet doorgebroken met I fink u freeky maar met Enter the ninja:

Waddy Jones alias Ninja heeft meerdere projecten gedaan hiervoor. Is met nul euro begonnen. Alleen zijn experimentele rap sloeg niet zo goed aan als hij wilde. Op een gegeven moment heeft hij Die Antwoord verzonnen. Geniaal stukje marketing met een enorme hook. Hij is inmiddels vereenzelvigd met zijn personage. Hij heeft het alleen weer verknalt door zijn asociale manier van doen en een voorkeur voor jonge meisjes.

Zijn carrière is een mooi verhaal om te lezen.

Wat voor mij elke keer weer wordt bevestigd: alleen als je er helemaal volledig voor gaat kan je beroemd worden. Anders niet.

Oké, enter the ninja kon ik niet, wat ik wel weet is dat ze met die clip van freeky wel een grote naam maakten en die heeft 2 keer zoveel views dus die clip heeft wellicht wel geholpen?
Nu ik even enter the ninja kijk bedenk ik dat de tegenstelling van een wat hoge damesstem en een stevige mannenstem ook wel een ingrediënt is voor hits want dat koppeltje Zweden van Aqua bijv sloeg ook goed aan indertijd.
 
Als je muzikaal succes als number of views of followers ziet is het ook wel een heel triest bestaan. :D

Tenzij het je de maandelijkse huur, meerdere vakanties per jaar en je oudedagsvoorziening oplevert. Dan is het opeens niet zo heel triest.
 
Wat voor mij elke keer weer wordt bevestigd: alleen als je er helemaal volledig voor gaat kan je beroemd worden. Anders niet.

1% inspiratie en 99% transpiratie, zei mijn wijlen grootvader altijd. En "als je wat worden wilt, moet je wagen" :beard:
 
Die Antwoord hun eerste clip (I think you're freaky)

ik denk dat “i fink you are freaky” al de 10e clip van die antwoord was :)
alle voorgaande waren net ze leip overigens, alleen met minder budget.
van het eerste album $O$ zijn al een zwik clips.
 
Oké, enter the ninja kon ik niet, wat ik wel weet is dat ze met die clip van freeky wel een grote naam maakten en die heeft 2 keer zoveel views dus die clip heeft wellicht wel geholpen?
Nu ik even enter the ninja kijk bedenk ik dat de tegenstelling van een wat hoge damesstem en een stevige mannenstem ook wel een ingrediënt is voor hits want dat koppeltje Zweden van Aqua bijv sloeg ook goed aan indertijd.

Oh de dame was een noodzakelijke toevoeging. Zonder haar was zijn plan zeker niet gelukt. Dat maakt Die Antwoord bijzonder uniek. Volgend jaar hun laatste album en dan is het gedaan met Die Antwoord.
Alles wat ze gedaan hebben klopt uitstekend met de marketing regels:

- Schelden (in Afrikaans, vinden de amerikanen leuk)
- Fuck the systeem
- Over de top video en image
- Muziek die net effe anders klinkt maar toch een commercieel randje. (veel samples uit jaren 80 en 90)
- Leuk meisje erin, helemaal met haar stem
- Stoere gozer met tatoes

Heb je zo alle tieners aan je kant staan.

Dus bombario je weet wat je te doen staat ! :D
 
Grappig dat het antwoord op de vraag van topicstarter Die Antwoord blijkt te zijn. bombario : Laat je straks vanuit je mansion in Californië nog even weten hoe het is verlopen, als je tenminste even een pauze kunt nemen van het geld tellen? ;)
 
Je weet wat je te doen staat ! :D

Ik heb mijn dochter van 10 gisteren Die Antwoord laten zien. En ze was niet direct enthousiast, ik ben dus nog niet helemaal zeker over de zangeres :D

Opvallen is sowieso wel een goede strategie. Hoewel ik me wel afvraag of het in Nederland ook werkt. Doe maar gewoon enzo. Ik heb nu besloten om me te focussen op 2 genres en daar probeer ik alles uit te halen. Alleen jammer dat ik Facebook onlangs heb opgezegd, maar goed. Dan doe ik het via YouTube.
 
tijdje geleden een soort workshop hierover gehad waaraan ik mocht deelnemen

belangrijkste waren ongeveer

1 wat is helamaal jou ding in enkele zinnen (hoe klink je, wat is je boodschap, wat maakt je uniek: wat is je 'belofte' aan het publiek?)
2 zorg dat je je belofte waar maakt
3 zorg dat je zichtbaar bent, en actief. oftewel regelmatig leuke fotos en videos. instagram enzo, oh ja en muziek (een nieuw nummer heeft na likes, reposten etc een bepaalde levensduur, erg kort een week ofzo, dan moet je weer met iets nieuws komen waardoor men je niet vergeet

verder is spotify de grootste en populaireste verspreider, daarna youtube.
dus je kan proberen te zorgen dat je tracks op spotify komen door ze uit te brengen op een label, of zelf via distrokid ofzo er op te zetten
dan kijken of je op een of andere grote playlist terecht kan komen.

je zult denk ik actief labels moeten benaderen, en ze eerst zien te vinden, die bij jou muziek passen, wat al lastig genoeg is meestal.
dan moeten ze uberhaubt nog luisteren en hopelijk reageren.

het is een hele klus, en niet het leukste van muziek maken.
bij mij staat het op een laag pitje, ben onlangs actiever op bandcamp geworden omdat ik betaalde soundcloud ga opzeggen.
sommigen mensen krijgen veel volgers via bandcamp. ik heb die illusie niet haha

PS een begin zou je kunnen maken om je soundcloud, youtube etc via je profiel hier of in je signature kenbaar te maken ;)
 
Ergens gelezen ooit dat je muziek op copyright free music op YouTube zetten.Zet je muziek daar gratis op.Ontwikkel je eigen sound,en je als talent hebt,echt talent zijn er daar mensen die je gaan benaderen.
 
Ergens gelezen ooit dat je muziek op copyright free music op YouTube zetten.

Misschien dat ik dat serieus ga doen. Ik heb geen tijd voor promotie, geen zin om uren in mixen te steken en geen lol in platenmaatschappijen benaderen die toch niet reageren. Dat is dus helemaal niet zo'n verkeerd idee :okdan: Maar dan wel voor niet commercieel gebruik.
 
oh ja en muziek (een nieuw nummer heeft na likes, reposten etc een bepaalde levensduur, erg kort een week ofzo, dan moet je weer met iets nieuws komen waardoor men je niet vergeet

Dan is er wel een groot probleem met je muziek hoor ;)
 
ok,maar ik denk je strenger voor je zelf moet zijn dan,en niet zomaar snel iets online moet zetten om dit dan als promotie te gebruiken,dat kan meer kwaad doen als goed,zeker als opkomende artiest.

Een ander probleem is dan wel als er positieve reacties zijn dat je niet weet of deze gemeend zijn of niet en dan kan je snel denken dat je goed bezig bent terwijl dat niet het geval is,..een truuk namelijk om mensen die slecht bezig zijn zo lekker voort te laten ploeteren, dan kunnen die al geen concurentie worden...

Dat is dan iets wat je (volgens mij) dan uit kunt uithalen als het maar een week likes of reposts oplevert!
 
Ik vind de vergelijking van het haardvuur wel treffend. Daar wil je met een groep gezellig rondom zitten. En als je er niet regelmatig een nieuw blok hout opgooit, zijn ze weg. Dat geldt denk ik ook voor de muziekbizz. Dat blok hout hoeft niet altijd een nieuwe track te zijn. Maar wel iets dat de aandacht vast houdt: updates, teasers, filmpje uit de studio, prijsvraag, behind-the-scenes, mierzoet Instagram-geneuzel etc. Daar gaat veel tijd inzitten.
 
Ik vind de vergelijking van het haardvuur wel treffend. Daar wil je met een groep gezellig rondom zitten.

Maar bedenk dat je dit nog wat verder kunt doortrekken. Rond het haardvuur zit je met een groepje mensen van, zeg, tien mensen ofzo. Misschien iets meer, maar geen tientallen, of honderden. Het blijft een klein, gezellig clubje. Bedenk of het werkelijk zo erg is als je kwantitatief gezien niet veel mensen weet te bereiken met je muziek. Bedenk of het wellicht al voldoening kan geven dat je een groep mensen een plezier doet met je muziek, ook al is die groep niet zo groot.

Geld verdienen in de muziek is maar voor weinigen, een grote groep professionele muzikanten heeft hier maar een karig inkomen uit, zo blijkt. Het is maar een kleine groep die echt goed kan verdienen met muziek. De kans dat je substantieel geld kan verdienen met je muziek is erg klein. Blijft over, de waardering van anderen voor je muziek en dat je die mensen daar een plezier mee doet. Moet dat echt een hele grote groep zijn?

Zelfde met optredens, mooi als je voor enkele duizenden mensen je muziek live kan brengen, maar dit zal voor weinigen werkelijkheid worden. Voor de hobby-artiest is het echt geen schande om in een zaaltje voor 50 mensen op te treden. Dat kan juist heel leuk zijn, krijg je juist het intieme gevoel net als bij het haardvuur, iets wat een artiest in een grote zaal of stadion met vele duizenden bezoekers moet missen. Klein blijven heeft dus ook z'n voordelen.
 
Ik vind de vergelijking van het haardvuur wel treffend. Daar wil je met een groep gezellig rondom zitten. En als je er niet regelmatig een nieuw blok hout opgooit, zijn ze weg. Dat geldt denk ik ook voor de muziekbizz. Dat blok hout hoeft niet altijd een nieuwe track te zijn. Maar wel iets dat de aandacht vast houdt: updates, teasers, filmpje uit de studio, prijsvraag, behind-the-scenes, mierzoet Instagram-geneuzel etc. Daar gaat veel tijd inzitten.

ja precies, het gaat om alles er omheen, zeker niet alleen nieuwe tracks!
en daar gaat veel tijd in zitten, en is ook niet het leukste onderdeel, voor mij iig niet
 
Back
Top