Speciaalzaak (papieren!) elektronische muziekboeken

Maar de wal zal het schip vanzelf wel keren, en dan zal men zich op het hoofd krabben waarom men het internet zo'n essentiële rol heeft toebedeeld in het sociale en economische verkeer. We worden als land en samenleving nu veel te kwetsbaar voor de acties van kwaadwillenden. Het is nooit verstandig om allerhande systemen als een rijtje dominostenen aan elkaar te knopen en zo al je eieren in één mandje te leggen
Daar ben ik het voor een groot gedeelte wel mee eens, om die reden is het bijvoorbeeld onverstandig om contant geld af te schaffen. Gaat er 'ns iets mis, met contant geld kan het economische verkeer tenminste voor een gedeelte doorgaan en ligt niet alles plat als de digitale infrastructuur uitvalt. Maar dat is iets anders dan bv. iDeal, er is niet zo'n groot verschil met een overboeking met een papieren overschrijvingskaart, wat Von Naphoven al aangeeft, de verwerking van je betaling gaat na het inlezen daarvan op hetzelfde systeem. Als dat systeem uitvalt, dan helpt papier ook niet. Meer fundamenteel, misschien moeten we ons meer zorgen maken over het feit dat ons geld tegenwoordig geen intrinsieke waarde meer heeft en dat het geld, zowel in analoge als digitale vorm, op een slechte dag mogelijk geen cent meer waard is.
 
Waarde is sowieso maar een abstract begrip - 'wat de gek er voor geeft'. Wat vandaag waardevol is, kan morgen waardeloos zijn. In de woestijn is een fles water meer waard dan een baar goud.
 
Von Naphoven : Daar zit wat in, maar de geschiedenis laat over een hele lange tijd zien dat een baar goud toch aardig waardevast is. Veel "gekken" die het onder allerlei omstandigheden accepteren als betaalmiddel, ook in die situaties dat geld alleen nog maar goed was om de kachel mee aan te maken.
 
Ik heb niet zo'n zin meer in politieke discussies, daarom ga ik hier ook niet op door. Behave dan dat ik nog wil opmerken dat het geen alles-of-niets kwestie is. Levend in een samenleving die een bepaalde lijn kiest kun je nooit helemaal aan je eigen persoonlijke koers vasthouden. Het blijft schipperen...
 
Het is het forum er eigenlijk ook niet voor, maar soms komt het op een onderwerp dat op zich best interessant is om daar over te praten. Maar beter om er toch maar geen gewoonte van te maken. :)
 
Back
Top