Wat doet slew.. (beginnersvraag)

Pojo_del_Klojo

Ouwe rot
Lid sinds
2 augustus 2019
Berichten
521
Locatie
Knorrestijn
Ik ben nog niet zo lang met De Neutron (Behringer) bezig. Wat ik me afvraag wat doet slew (is defined as the change of voltage) en hoe kan ik dat gebruiken. Slew zit in hetzelfde vakje als potamento in de Neutron. Portamento is me duidelijk, dit verbind de tonen, maar wat doe t slew hiermee? Ik heb al wat gegooggedl maar echt een beeld heb ik er nog niet bij.. Wie wel?
Ook al gepield met de slew geen hoorbare verandering.. :-0
 
Laatst gewijzigd:
Slew mbt portamento zorgt voor een verandering is het 'rise/fall' gebeuren. In die zin dat de portamento bv langzamer omlaag dan omhoog gaat. Of andersom.
Maar ik zal het wel weer helemaal verkeerd hebben dus wacht even af wat anderen posten voor je tevreden bent ;)

Ik stel mij een soort PWM voor maar dan niet voor de oscillatoren maar voor de 'rise/fall' van de portamento. Dus als je bv. van een hoge naar een lage noot gaat, gaat dat sneller dan van een lage naar een hoge, en hoe snel dat gaat in elke richting bepaal je dan met 'slew'. Denk ik.
 
De simpelste vorm van een slew generator is een basic lowpass filter.
als je er controll voltage doorheen jaagt die naar de osc gaat krijg je portamento.

Als je de rise en fall kunt instellen kun je dus noten naar boven en naar beneden een andere slew curve geven

hiermee kan je ook een AD envelope mee maken met bv je gate signaal.
ipv on/off kun je de attack en decay controleren.

Stuur je een tri wave door een slew dan komt er meer een soort sinus uit.. idd omdat het een simpel low pass filter is.

Je kan er vast veel meer mee maar dit is wat ik er van heb begrepen.
 
Slew gaat over de stijlheid/curve van de flank dacht ik. Je lfo krijgt daardoor een ander karakter. Een hele stijle flank is bv een blokgolf. Een driehoekgolf kan je de flanken bol/hol trekken.
 
Slew rondt de hoekjes af van je signaal. Veranderingen die normaal plots gaan, gaan geleidelijk mbv slew. Dit kan toonhoogte zijn (portamento), maar ook volume, een filterverloop etc etc.


Dank allen, iets meer licht in de duisternis. Er is ook een clip waarin de werking mij duidelijk werd.

Ik heb deze patch gedaan en de slew zorgde ervoor dat de toon wat langer hoorbaar is.
 
Back
Top