De iPad als (virtueel) muziekinstrument?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.356
Locatie
Zeist
De laatste tijd ben ik een aantal voorbeelden tegengekomen van synthesizers en virtuele muziekinstrumenten die nu op een iPad beschikbaar zijn. Ik gebruik mijn mobieltje enkel voor telefoneren, maar wellicht is het een idee om een iPad aan te schaffen om muziek mee te maken. Lijkt mij goedkoper dan een hardware synthesizer van al snel duizenden euro's. Wie heeft hier ervaring mee?
 
Er zijn erg veel synths/instrumenten voor te krijgen en ze zijn relatief goedkoop, zeker vergeleken met plugins voor PC/Mac. Er zijn ook allerlei adaptertjes en protocollen om hem aan MIDI controllers of computer of netwerk te hangen en synchroniseren. Dus je kunt er erg veel mee. Ik werk persoonlijk liever met een 'echte' computer, maar iPad is zeker een bruikbare, goedkope en draagbare oplossing.
 
Misschien ook nuttig als iemand met ervaring op dit gebied kan aangeven welke iPad je het beste zou kunnen kopen, en welke misschien beter niet. Er is nogal wat variatie in prijs. Het zal deels liggen aan schermsoort en -grootte, maar ik neem aan dat het voor deze toepassing vooral van belang is wat onder de motorkap ligt.
 
Gewoon de 2019 iPad. Pro lijkt me geen toegevoegde waarde hebben tenzij je hele wilde plannen hebt voor ingewikkelde constructies met veel verschillende instrumenten. Maar dan kun je misschien beter een "echte" computer gebruiken.
 
Ik heb die route een tijdje bewandeld, het gebruik van de iPad.
Ik heb hier een iPad air2 en een iPad2 met Behringer iStudio dock. Vooral de laatste geeft echt een beetje dat hardware gevoel vanwege de dock.

Er is echter wel het nadeel dat bij een oudere iOS steeds meer apps uit de Store verdwijnen, als je graag een bepaalde app wil die er niet meer is wordt dat heel lastig.
Als je al een iPad had kun je die apps gewoon backuppen.

Ik weet niet of er goede docks zijn voor de iPad 2019, maar een dock is aan te raden omdat je anders te makkelijk op de bank gaat zitten browsen.
Een andere optie is alle browse, social media en communicatie uitzetten om de verleiding te voorkomen.


Nog een waarschuwing, apps kopen gaat sneller dan je denkt. Veel kleine bedragen loopt snel op dus bedenk heel goed of iets echt meerwaarde heeft.

Apps die erg goed zijn:

Audiobus en AudioShare (deze zijn echt nodig, de 2e niet per-se op nieuwe iOS)
Aum (audio streamen naar je pc)
ElasticDrums
Waldorf Attack (heeft een hoop bugs, maar t geluid is erg goed)
Waldorf Nave
Sunrizer
Samplr
Loopy HD
TC-11
Audulus 3 (modulaire synth)

Audio mangling en granular apps:
iDensity
Borderlands
SoundScaper
FieldScaper

Gratis:
SynthMaster Player
FM Player

Er zijn ook complete DAW's voor de iPad maar in mijn ervaring is dat gewoon niet handig.

Disclaimer: Ik heb al een paar jaar mijn iPad niet meer geupdate en er is nogal wat veranderd.
 
Ik heb een iPad Pro (2017). Sowieso krijg je gratis en voor niets GarageBand erbij wat een soort DAW is alleen kun je er geen externe MIDI mee aansturen of opnemen... maar je krijgt er een drumcomputer bij, en een aantal synths (strings, bass, gitaar en de alchemie synth). Hiermee kun je absoluut leuke dingen doen. Het werkt niet heel erg makkelijk met alleen het touchscreen maar je kunt er heel leuke dingen mee maken terwijl je even een paar minuten "over" hebt.

Voor Mac OS X gebruikers is er het voordeel dat je de iPad projecten van GarageBand kunt overhevelen naar je Mac en daar verder kunt in het (gratis) GarageBand voor OS X of (als je dat hebt) in Logic Pro X.

Aanraders voor iOS: Synth One (gratis en erg goed) en ook Volt.

Je kunt je iPad ook aansluiten op je OS X machine en dan via de lightning->USB kabel je apparaat als een extern synth aansturen in Logic Pro X.

Kortom: leuk speelgoed voor muzikanten.
 
Ik heb ook heel wat apps voor mn ipad gekocht. Vooral omdat veel apps "maar" 20,- zijn, telt het wel snel op. Ik heb daar toch een beetje spijt van als ik het allemaal optel had ik er idd een echte synth van kunnen kopen.

Enige waar ik geen spijt van heb is korg gadget. Daar heb ik al wat leuke halffabrikaten mee kunnen maken op een vakantie, in het vliegtuig enzo. In de studio gebruik ik hem eigenlijk nooit ondanks de vele synths die ik er op heb. Nave vond ik een van de beste synths maar die heb ik ook als vst nu.
 
Ik ben een iPad gebruiker van het eerste uur en vooral in het begin heb ik veel muziek-apps aangeschaft.
Dat was nog in de tijd dat een gemiddelde app € 0,99 kostte.
Die tijd is wel voorbij, maar de kwaliteit ligt inmiddels ook een stuk hoger.

De manier waarop ik de iPad gebruik is wel veranderd.
In het begin was het een mobiele studio en heb ik er ook wel de nodige hardware voor gekocht (iOdock, Synthstation-49).
Dat laatste ben ik snel vanaf gestapt. De veranderingen in de iPad qua formaat en aansluitingen maakten die hardwar nogal snel onbruikbaar of minder handig bruikbaar.

Ook schaf ik niet zo snel meer een instrument aan.
Ik heb inmiddels een hoop instrumenten in mijn hok staan, dus een app moet iets zijn dat toegevoegde waarde heeft.
Een sampler of een synthesizer met granulaire synthese zal er niet snel komen, dus een app voor dat soort zaken vind ik toegevoegde waarde hebben.

Verder gebruik ik Auria als MIDI sequencer en recorder voor zowel apps als hardware.
Persoonlijk vind ik dat wel fijner werken op de iPad Pro met de pencil, maar dat is ook een kwestie van gewenning.
Ik gebruik eigenlijk geen computer meer in de studio.
Garageband vind ik in veel opzichten veel beperkter dan de Auria app en ik ben er nog aan toegekomen iets als Logic aan te schaffen.
De Korg Legacy Collection gebruik ik ook niet meer op mn Mac, maar nog wel op de iPad. De MS20 controller werkt daar ook prima mee samen.
Ik klooi nog weleens wat met VCV rack en die is er nu ook voor de iPad.
Niet zo uitgebreid nog, maar uitstekend werkbaar.


Ik vind de iPad dus prima als schetsboek voor ideeën en als studio voor onderweg (trein, hotelkamer, logeeradres) en zou hem ook niet meer willen missen, maar zijn rol is hier in de loop der jaren door de groei an onze studio wel wat ondergeschikt geworden.
 
Dank voor alle info. Ik kan dus samenvatten dat de audio programmatuur voor iPad het stadium van kinderspeeltjes inmiddels ruimschoots gepasseerd is, en dat zulke progjes - mits niet lukraak maar weloverwogen aangeschaft - een zinnige uitbreiding van de digitale audio mogelijkheden vormen.
 
Als je een nieuwe ipad koopt dan kan je lekker aan de gang, zeker ook omdat die apps weinig geld kosten dus het is verleidelijk.
Feit blijft dat door regelmatige updates van apple het kan gebeuren dat op een gegeven ogenblik apps waardeloos zijn geworden of dat je hele ipad steeds minder te gebruiken is en eigenlijk na een paar jaar waardeloos is waardoor het een hele dure uitgaaf is als ie bijv na 3 jaar niet meer geupdate kan worden.
Mijn ipad 2 kocht ik toen ie een paar jaar op de markt was en ik wel lol had met al die apps tot 2 jaar later apple kwam met update ios 10.2 dat niet op een ipad 2 gezet kon worden en zo dus vanaf dat moment ik geen nieuwe apps er meer op kon zetten en de oudere apps langzamerhand ook niet meer kon updaten.
Daarnaast heb je met Apple vaak restricties die je met windows niet hebt, ik ben graag de baas over m'n computer en Apple wil graag zoveel mogelijk zeggenschap.
Voor mij geen ipad meer in ieder geval.
 
Dergelijke voortdurende veranderingen staan mij tegen! Stel nu eens dat je een iPad koopt enkel voor een paar audio progjes en dat ding dan ook nergens anders meer voor gebruikt en van internet afkoppelt, blijven die progjes dan wel werken tot de iPad versleten is?
 
Stel nu eens dat je een iPad koopt enkel voor een paar audio progjes en dat ding dan ook nergens anders meer voor gebruikt en van internet afkoppelt, blijven die progjes dan wel werken tot de iPad versleten is?
Volgens mij wel. Ik gebruik mijn oude iPhone 4s op die manier. Voornamelijk als stemapparaat gekoppeld aan mijn modular, maar er staan ook nog wat audio apps op. Is nooit meer verbonden met het internet.
 
Stel nu eens dat je een iPad koopt enkel voor een paar audio progjes en dat ding dan ook nergens anders meer voor gebruikt en van internet afkoppelt, blijven die progjes dan wel werken tot de iPad versleten is?

Sterker nog....
Ik heb om die reden nog steeds m'm oude iPads in gebruik.
Eén van m'n MIDI interfaces kan ik alleen nog met een oude app op een oude iPad bedienen en hetzelfde geld voor een editor voor één van m'n synths.


Dergelijke voortdurende veranderingen staan mij tegen!

Dat begrijp ik, maar ik moet zeggen dat de problemen mij tot nu toe zijn meegevallen.
In de door mij eerder genoemde hardware was de iPad een geïntegreerd onderdeel en dat liep op een gegeven moment wel spaak met nieuwere versies.
Het formaat veranderde waardoor het niet lekker meer paste en op een gegeven moment stapten ze over van de 30-pins connector naar de lightning connector.
Ik gebruik m'n ipads nog steeds wel in combinatie met hardware, maar niet meer specifieke iPad hardware.
Ik heb een generiek MIDI toetsenbordje en een Joué als controller en dat werkt met een verloopje op de USB kabel prima.
Voordeel is dat ze dus ook voor andere zaken dan een iPad inzetbaar zijn.

Blijft natuurlijk de houdbaarheidsdatum van software.
Niet alle apps migreren altijd mee naar een nieuwe iOS versie, maar dat probleem heb je natuurlijk met alle software.
De vraag is altijd hoe lang iets ondersteund blijft.
 
Als ik een iPad aanschaf zal dat zijn voor GeoShred en mogelijk nog een paar virtual modulars.
 
Blijft natuurlijk de houdbaarheidsdatum van software.
Niet alle apps migreren altijd mee naar een nieuwe iOS versie, maar dat probleem heb je natuurlijk met alle software.
De vraag is altijd hoe lang iets ondersteund blijft.

Inderdaad, en daar ben ik ook niet blij mee. Ik moet nu upgraden naar een nieuwere versie van Linux Mint waarna ik al mijn audio progjes opnieuw moet installeren. Dat gaat mij dagen werk kosten en sommige dingen zullen daarna sowieso niet meer werken. Maar nadat ik pas Faust op mijn stokoude systeem niet goed aan de praat kreeg moet het er nu toch echt van komen. Ben al begonnen met het maken van back ups.
 
Ik maak al muziek met computers sinds mijn Amiga, maar de keren dat ik tegen dingen die niet meer werkten door updates etc. aan ben gelopen zijn op de vingers van één hand te tellen. Natuurlijk vervelend als het gebeurt, maar het is niet dat het je wekelijks, maandelijks of zelfs jaarlijks overkomt.
 
blijven die progjes dan wel werken tot de iPad versleten is?
Ja, als je een local backup maakt met iTunes zijn die apps gewoon veilig. Ik gebruik de iPad 2 ook op die manier, in een cheapo behringer dock is t net een synth.

Nog wel een iets om rekening mee te houden is bijvoorbeeld Class Compliant audio interfaces.
Misschien heb je mee gekregen dat er een hoop interfaces en andere hardware niet meer werkten onder de nieuwe OSX een paar jaar terug.
Wat niet meer werkt onder OSX werkt ook niet meer onder iOS, check dus goed of dingen die je wilt gebruiken ook echt compatible zijn.
 
Back
Top