Nord of Korg

matje123

Ingeburgerd
Lid sinds
24 september 2019
Berichten
51
Ik ben op zoek naar een mooie aanvulling voor mijn Nord Stage 3. Deze gebruik ik voornamelijk live in een coverband.

De synth die ik zoek moet warm, ruw en vintage (80-90 jarige stijl) zijn. Geen synth voor moderne muziek met wat pieptoontjes.

Na veel op internet gelezen te hebben en Youtube bekeken, heb ik 2 synths uitgezocht die ik wil gaan testen. De Nord Lead 4 of Korg Prologue 8 of 16.

Graag hoor ik van jullie mening.
 
Als je al een Nord hebt zou ik iets anders kiezen. Gewoon om verschillende karakters te hebben t.o.v. het karakter van één fabrikant.
Die pieptoontjes in moderne muziek komen vaak ook uit synths trouwens, maar als je daar niet van houdt moet je je resonantie niet te hoog instellen.... is dat ook opgelost.. Maar ff serieus, iedere synth kan, algemeen gesproken, pieptoontjes maken, ook de synths die geluiden maken die jij wel tof vindt. Dat is een kwestie van instellingen.

Dus wat mij betreft dan de korg.
 
Beide synths zijn niet de eerste waar ik aan denk bij warm ruw en vintage eigenlijk. Ze kunnen het allebei vast wel zoals man-t ook al zei. Maar ik ben wel benieuwd hoe je op die twee bent uitgekomen en niet bijvoorbeeld een Deepmind, een OB 6 of een Subsequent, om maar een paar alternatieven te noemen.
Zit in de nord Stage al niet een halve nord lead ingebouwd? Dan zou ik idd voor de korg gaan. Maar voor variatie is een brute monosynth, of iets met lekkere zweverige VCO's ofzo misschien wel lekker?
 
Als je op zoek bent naar warme geluiden uit synths uit de jaren 80 en 90 kan je beter een synth kopen uit de jaren 80 en 90.

Ik heb die beide synth nooit bespeeld, dus hecht niet teveel waarde aan mijn mening, maar wat ik op internet lees staan deze synths nou niet echt bekend om hun warme sound. Eerder het tegenovergestelde.

Wat alternatieven in ongeveer dezelfde prijsklasse: Dave Smith Prophet REV 2, Roland System-8, Roland JD-XA en Novation Peak (of de nieuwe Summit). \

Maar ook deze kunnen pieptoontjes maken. Dat is zoals Man-t al zei een kwestie van programmeren van de patches. Dat kan iedere synth.
 
De Nord Lead 4 is zo koud als de buik van een vis, dus die zou ik sowieso niet nemen gezien de sound die je zoekt. Die Korg, mja, doet mij persoonlijk weinig maar dat is ook maar mijn smaak. Ik denk persoonlijk dat je met een Prophet 6 beter af bent als het warm en vintage-erig moet klinken. Oude analoge bak is leuk, maar hou dan ook rekening met onderhoud / kuren, ontbreken van features die je nu normaal zou vinden en al het gehannes dat bij oude elektronica komt kijken. Zeker als 'ie voor op het podium is en betrouwbaarheid voorop staat zou ik liever voor wat nieuws gaan.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top