Hoe maak je eigenlijk hiphop?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.621
Locatie
Zwolle
Ik weet het, een onmogelijke vraag. Maar...

Ik heb een fijne gitaarloop uit een countryplaat. Die is heel swingend ingespeeld. Als ik daar een beat onder programmeer klinkt het nergens naar. Stel, je bent nu hiphopper. Hoe zou je dit dan aanpakken? Inkloppen in een MPC? Prutsen in Ableton? Net zo lang met je muis slepen tot de nootjes wel recht staan?

Ben benieuwd hoe jullie dat doen! :okdan:
 
De swing van je beat aanpassen aan de swing van het loopje kan ook wel helpen. Soms werkt het gewoon niet als iets heel swingend is ingespeeld en je beat is rechttoe rechtaan zeg maar. Of als je beat en de loop een compleet andere groove/swing hebben kan het ook wel redelijk bad gaan. Soms heb je de sample 'ongelukkig geknipt' waardoor het nooit strak te krijgen is... Maar ik ben geen hiphopper he voor alle duidelijkheid.
 
Er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome, maar je zou de gitaarloop in stukken kunnen knippen ("choppen/slicen") en deze samples kunnen triggeren met de swing die jij het best vindt passen bij de rest van je beat. Dit zou kunnen betekenen dat sommige samples te kort worden en er gaten tussen de samples ontstaan. Als je dat niet wilt, zou je deze stukjes kunnen timestretchen. Of je hele beat inclusief je samples omlaag pitchen totdat de samples lang genoeg worden om de gaten te dichten.

Kijk ook eens naar Serato Sample dat reuze handig is voor dit soort toepassingen:

https://serato.com/sample
 
Paar beats jatten van anderen en dan met autotune er in een gemaakt straat-taal accentje wat overheen lispelen over hoe stoer en rijk je wel niet bent en dat alle chickies met je willen batsen.
 
Paar beats jatten van anderen en dan met autotune er in een gemaakt straat-taal accentje wat overheen lispelen over hoe stoer en rijk je wel niet bent en dat alle chickies met je willen batsen.

Aaaaaah, zo dus! Maar die stijl vind ik dus vreeeeeeselijk. Ik zette laatst wat oude platen op van Cypress Hill, House of Pain en Arrested Development. Niet echt mijn genre, maar dat vind ik echt heerlijk. Muzikale hiphop en geen voorgeprogrammeerde beats met van die irritante trap-hihats. Brrrrr.
 
Aaaaaah, zo dus! Maar die stijl vind ik dus vreeeeeeselijk. Ik zette laatst wat oude platen op van Cypress Hill, House of Pain en Arrested Development. Niet echt mijn genre, maar dat vind ik echt heerlijk. Muzikale hiphop en geen voorgeprogrammeerde beats met van die irritante trap-hihats. Brrrrr.

DJ Muggs producties in de jaren '90. :okdan:

En wat die trap-hihats betreft, toen Kurtis Mantronik het deed in de jaren '80 was het stupid fresh. 8)
 
Haha, ik vind 90s Gangsta rap vaak goed te pruimen, toen was het nog lekker rebels en ongepolijst. Sommige moderne hip hop zoals Post Malone kan ik ook nog wel hebben, maar het meeste vind ik echt vreselijk.
 
Hip Hop is zo groot en wijd verspreid tegenwoordig dat zelfs jaren 90 Fabeltjeskrant house beats met een reppertje Hip Hop wordt genoemd. Oftewel zolang je iemand vindt die erop wil rappen zit je tegenwoordig goed, oh en vooral niet te creatief zijn dat vinden de meeste luisteraars maar moeilijk. Die horen idd het liefst autotune reppertjes die denken dat ze daardoor echt kunnen zingen en daar een mening over mogen hebben.
 
DJ Muggs producties in de jaren '90. :okdan:

En wat die trap-hihats betreft, toen Kurtis Mantronik het deed in de jaren '80 was het stupid fresh. 8)

Kurtis Mantronik rulez ! :okdan: Je bent blijkbaar een van de zeldzame mensen die hem kent. Is deze maand live te zien op het Urban Matterz festival met Just Ice. Was net te laat met kaarten halen.
 
Kurtis Mantronik rulez ! :okdan: Je bent blijkbaar een van de zeldzame mensen die hem kent. Is deze maand live te zien op het Urban Matterz festival met Just Ice. Was net te laat met kaarten halen.

Dit was één van mijn eerste Hip Hop platen:

220px-Electro_9_cover.jpg


https://en.wikipedia.org/wiki/Street_Sounds_Electro_9

En deze volgde uiteraard een paar jaar later:

220px-BackToTheOldSchool.jpg
 
Kurtis Mantronik rulez ! :okdan: Je bent blijkbaar een van de zeldzame mensen die hem kent.
Ken hem ook. In die tijd was een klasgenoot helemaal gek van 'm en heeft wat op een cassettebandje gezet voor mij. Niet dat ik zo gek ben op hiphop, maar vond het goed en heb het veel gedraaid op de Walkman. Good times... :)
 
Leuk, dank voor de tips. Die ga ik zeker checken. Ik luisterde vroeger ook graag naar de Stereo MC's. Zit een beetje tussen pop en hiphop in denk ik. En het luistert nog steeds prima weg. Die stijl zoek ik dus :okdan: Alleen klinkt het bij mij dan weer 100 keer te clean.



Hun debuutalbum 33 45 78 was eerder alternatieve Hip Hop te noemen. Zeker de moeite waard om een keer te checken, al moet ik zeggen dat ik nooit een fan van de MC geweest ben en ik vooral naar de beats luisterde.

220px-Stereo_MCs_%E2%80%93_33-45-78.jpg
 
Nog een tip, beetje uit dezelfde tijd, wel wat minder pop-achtig. Hoewel ik dus niet kan zeggen dat ik echt een fan ben van hiphop, dit nummer staat nog steeds in m'n playlist. :)

 
Als je een bepaalde hiphopstijl wilt maken zul je idd naar artiesten die die stijl maken moeten luisteren.
Ik denk dat ik wellicht een knuppel in het hiphophoenderhok gooi als ik je aanraadt om voor ideeën voor echt originele beats naar de beasty boys te luisteren. Geniale beats en gebruik van samples. En heel veel stijlen door elkaar waardoor leerzaam.
 
Ik ben geen echte fan van hip hop geweest maar deze twee albums had ik indertijd en als je die nog niet kent zijn ze het beluisteren waard.
Dat gangsta gedoe sprak me nooit aan maar een beetje humor en jezelf niet te serieus nemen kon ik wel waarderen.
Lang geleden een kennis van me bracht me op dit spoor.
Daar zitten ook jazz/lounge invloeden in dus je kan dat best doen denk ik.
Juist met jazz en lounge maak je de beste hip hop denk ik, een lekker bas of gitaarloopje, wat lekkere oldskool drumhits erbij en soulful horns, beetje slicen, wat delay enz erin en lekker pannen.




 
Laatst gewijzigd:
Nog even wat je loopje betreft; of je knipt dat countryloopje en speelt in opnieuw in en brengt het in sync met de rest.
Of je laat het loopje intact en je slicet je beat en speelt die met dezelfde swing/frasering in en zo synct het met je gitaarloopje.
 
Back
Top