USB MIDI + geluid icm Windows 10 PC en nog aan te schaffen software?

RetroMan

Ingeburgerd
Lid sinds
27 februari 2005
Berichten
25
Locatie
Omg. Breda
Goedendag,

Na letterlijk jarenlange afwezigheid ben ik weer terug. En hoe;-) Ik heb indertijd mijn MIDI setup (vnl. Roland x0x en MKS bakken) verkocht. Nooit echt spijt gehad, maar onlangs kreeg ik ineens de mogelijkheid om de gehele Roland "Boutique" serie in één koop aan te schaffen. Ik kon de verleiding niet weerstaan -de cuteness factor was té hoog voor mij- en heb toegehapt. En met nieuwe apparaten ontstaan, voor een oudje als ik, nieuwe vragen. Ik ben er lang uit geweest en dat is merkbaar:) Ik heb natuurlijk al in de (beknopte) handleidingen van de Boutiques gekeken en wat gegoogled, maar kom terecht in een brei van informatie die uiteindelijk steeds over iets anders gaat dan wat ik zoek. Dus de stoute schoenen aangetrokken en weer eens ingelogd hier. Alles werkt nog!;-) Mijn vraag / vragen:

Ik bezit een stevige (dikke CPU, veel memory, volop opslagruimte, etc.) Windows 10 PC. Het idee is natuurlijk om alle 10 de Boutique instrumenten vanuit deze PC te "besturen"; zowel de aansturing (wat ik maar even "klassiek MIDI" noem; dus de 'toetsaanslagen', sequencing, sysex, zeg maar alles behalve de door de Boutiques gegenereerde audio) als de door de Boutiques gegenereerde audio. Kan ik nu simpelweg volstaan met het kopen van een USB hub en alle 10 de Boutiques met een micro-USB kabel op de PC aansluiten?

Met welke software kan ik vervolgens aan de slag om te sequencen, audio te mixen en op te nemen / afspelen?

Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen. Alvast bedankt!

RetroMan
 
Volgens mij hebben alle boutiques een eigen driver dus heb je geen asio nodig vanwege latency.

Wat software/daw betreft zijn er allerlei smaken, er zijn er gratis en je hebt betaalde.
Ligt er ook een beetje aan wat voor muziek je maakt en hoe je wilt werken.
Beetje oldskool of wat moderner; dus op een timeline of met clips van een aantal maten die je dan in allerlei combinaties kan gebruiken.
Gratis zijn bijv http://www.vintagesynth.com/articles...ws-windows-mac
Je kan ook een free introduktieversie proberen van de bekende merken, ze hebben dan beperkingen maar je kan wel bekijken of er iets voor jou tussen zit.
Sommige zoals Studio One die hebben vaak een aanbieding met black friday zodat je dan voor de helft van het geld van de instapversie naar de pro versie kan.

Wat de usb hub betreft; ik zou dan een powered 3.0 hub gebruiken omdat je ze ook van stroom moet voorzien. (behalve de SE-02)
Ik heb altijd met een interface gewerkt maar hier op gearslutz staat er het een en ander over dus het schijnt te kunnen.
https://www.gearslutz.com/board/elec...c-via-usb.html

Wellicht zijn er nog anderen die je het hoe en wat van Boutiques via usb kunnen uitleggen.
 
Laatst gewijzigd:
Volgens mij hebben alle boutiques een eigen driver dus heb je geen asio nodig vanwege latency.

Wat software/daw betreft zijn er allerlei smaken, er zijn er gratis en je hebt betaalde.
Ligt er ook een beetje aan wat voor muziek je maakt en hoe je wilt werken.
Beetje oldskool of wat moderner; dus op een timeline of met clips van een aantal maten die je dan in allerlei combinaties kan gebruiken.
Gratis zijn bijv http://www.vintagesynth.com/articles...ws-windows-mac
Je kan ook een free introduktieversie proberen van de bekende merken, ze hebben dan beperkingen maar je kan wel bekijken of er iets voor jou tussen zit.
Sommige zoals Studio One die hebben vaak een aanbieding met black friday zodat je dan voor de helft van het geld van de instapversie naar de pro versie kan.

Wat de usb hub betreft; ik zou dan een powered 3.0 hub gebruiken omdat je ze ook van stroom moet voorzien. (behalve de SE-02)
Ik heb altijd met een interface gewerkt maar hier op gearslutz staat er het een en ander over dus het schijnt te kunnen.
https://www.gearslutz.com/board/elec...c-via-usb.html

Wellicht zijn er nog anderen die je het hoe en wat van Boutiques via usb kunnen uitleggen.

Hoi Willem, dank zij jouw links ben ik al doorklikkende een stuk verder gekomen. Ik had nog een Cubase 5 (uit 2009) op de plank liggen en die bleek nog steeds te werken. Ik heb gezien dat het vragen regent over dit onderwerp, en er zijn veel klachten over het ontbreken van documentatie over de USB poorten van de Boutiques. De "handleidingen" (1 onhandig velletje papier) zeggen er al helemaal niks over, het is al een hele klus om er achter te komen welk type USB er op zit. Al met al heb ik nu geluid en klok over USB, de rest wordt instel- en uitzoekwerk maar het begin is er. Een powered hub is naar me onderweg, dus ga langzaam-aan weer wat opbouwen!
 
Back
Top