Microkorg volume pot probleem

Neil CB

Nieuwkomer
Lid sinds
8 april 2006
Berichten
14
Locatie
Alkmaar
Ik ben al vele jaren eigenaar van een Microkorg, alleen de laatste tijd begint hij wat kleine probleempjes te vertonen.
Een daarvan is een aantal toetsen die niet meer werkte, dat heb ik recent opgelost door de synth open te halen en de contactjes schoon te maken met alcohol. Echter… ik blijf nog zitten met 1 probleem waarvan ik niet zo goed weet hoe ik dit ook kan verhelpen.

De volume knop van de synth is namelijk een beetje krakerig geworden, maar daar komt bij dat de volume ook niet meer gebalanceerd wordt uitgestuurd op elk volume niveau (links nog maar 35%). Ik vermoed dat dit een en het zelfde probleem is en dat het probleem zich bevindt in de volume pot. Hebben meer mensen deze ervaring en is mijn conclusie juist dat de volume pot de veroorzaker is van beide problemen?

Een nieuwe pot kost maar $6, maar het zou het fijnst zijn als ik dit zou kunnen oplossen zonder dat er gesoldeerd hoeft te worden. Ik heb wel gelezen over contactspray ect, maar ben nog een beetje huiverig om dat soort spul zomaar te gebruiken omdat ik ook wel lees dat dit wordt afgeraden.

Zijn er leden met vergelijkbare situaties en hopelijk oplossingen?
 
Een pot solderen is echt de uitdaging niet voor iemand met ervaring. Er iets inspuiten is in 't beste geval tijdelijk.
 
Je zou de potmeter er uit moeten halen, openmaken en goed schoonmaken. Mogelijk zit er gewoon veel vuil tussen de "wiper" en de koolstof baan.
 
Stap 1 bij krakende pots (en brakke encoders): 100x heen en weer draaien. Dat haalt vaak al genoeg vuil weg.
 
Stap 1 bij krakende pots (en brakke encoders): 100x heen en weer draaien. Dat haalt vaak al genoeg vuil weg.

Thanks!
Dat lijkt me inderdaad een goed startpunt, heb ik nog niet echt zo geprobeerd.
Zijn er nog chemische middeltjes oid wat je op/in de pot kan spuiten wat kan helpen? Contact spray bv?
 
Voor een afdoende oplossing, zal je helaas niet om het solderen heen kunnen.
Electrolube is een goed middel voor dit soort toepassingen, maar aangezien de opening, waar je deze in de pot kunt aanbrengen, zich meestal aan de onderkant van de pot bevindt, zal je deze toch eerst moeten lossolderen.

Tip: voor het lossolderen eerst verse soldeertin aanbrengen, waarna het lossolderen gemakkelijk(er) zal gaan.

Succes.:)
 
Nooit verwacht, maar ik moet zeggen dat ik met het 100x heen en weer bewegen van de volume knop al een heel eind ben gekomen, volgens mij is het zelfs zo goed als opgelost.

Voor nu kan ik wel even door, maar dan weet ik wel waar ik op termijn waarschijnlijk aan toe ben. Ik ga me geestelijk erop voorbereiden 8)
 
Back
Top