Linn drum

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.055
Locatie
Apeldoorn
Leuke jam waar Behringer laat zien hoe je de sound van Thriller van Michael Jackson benadert.
Maar belangrijker; hier geeft de medewerker een hint bij 2.55 welke drumcomputer op de nominatie staat om heruit gebracht te worden.

 
Dan is t vast wel waar. Ze hebben destijds gans hun website leak ontkend.
Suckers
 
Interessanter dan de zoveelste 808/909 kloon, maar inderdaad al ruim voorradig in samplevorm. Ben zelf wel een fan van de sound.
 
Goed geprocesde linn drum klinkt dik. Ben benieuwd.
 
Het is 'm niet echt goed gelukt om Thriller ook maar een beetje te benaderen *D
Maar dat terzijde, leuk idee om Linn Drum opnieuw uit te brengen!

Dat krijg je ervan als je alleen maar imitatie gebruikt. :dubbel:

Als hij word uitgebracht hoop ik wel de Linn betaald word. Akai heeft hem een oor aangenaaid met de MPC reeks, dat ook een Linn ontwerp is.

René
 
De Linn werd in de jaren 80 meer gebruikt dan de minder realistisch klinkende TR modellen.
Zeer herkenbare klank, vooral het houten 'side-stick' geluid (als een drummer
een stok plat op de snare-drum legt en vervolgens op de rand slaat) haal je er zo uit als zijnde Linn-drum.
Voorbeeldje uit de Telstar studio's in Weert:
https://www.youtube.com/watch?v=XScQeFYa4j4
 
De Linndrum werd begin jaren tachtig zelfs meer gebruikt dan akoestische drums, durf ik te beweren! Zelfs Don Henley, drummer van de Eagles, gebruikte hem (en goed!). Hij had analoge filters, dus als Behringer die nabouwt, dan heeft zijn kloon naast de gebruikersinterface nog een voordeel ten opzichte van samples (tenzij de betreffende sampler ook analoge filters heeft). De eerste keer dat ik er een zag, was in de High Newstreet Studio in Dordrecht. Ik was als vertaler van een Engelse tekst in het Frans uitgenodigd de opname van het liedje bij te wonen. De drummer van die groep moest die dag ook een nummer van een andere band begeleiden, maar dat deed hij zo slecht dat hij werd vervangen door een lui geprogrammeerde Linndrum.
 
Linndrum klinkt vet maar redelijk one-trick pony,niet altijd makkelijk inzetbaar volgens de muziekstijl,en beperkte sound manipulatie,in de meeste gevallen zijn samples ervan handiger.

Als de cloon even massief klinkend als een huis zoals de originele wordt en aan spotprijs is het wel heeeeel cool,maar dat betwijfel ik sterk momenteel als ik naar hun TR-808 demo's luister.
 
De eerste platen van Prince zijn ook ingespeeld met een Linn Drum (= de eerste rompler). Prince was in die dagen een eenmansband/producer. Prince's typische stijl is de clap-sample heel "langzaam" afgesteld middels het draaiknopje achter op de machine. En in al zijn videoclips zit er iemand vrolijk te drummen, ha ha. Altijd moeten lachen om die snobs die dwepen met Prince. Hij maakte Disco met een Funk sausje. En heel, heel veel geleuter eromheen dat dit eindelijk weer eens echte goedgemaakte kwaliteitsmuziek was, zoals in de 70's, i.p.v goedkope drumcomputer/synthesizer hitmachine 80's muzak. Ja ja.
 
De eerste platen van Prince zijn ook ingespeeld met een Linn Drum (= de eerste rompler). Prince was in die dagen een eenmansband/producer. Prince's typische stijl is de clap-sample heel "langzaam" afgesteld middels het draaiknopje achter op de machine. En in al zijn videoclips zit er iemand vrolijk te drummen, ha ha. Altijd moeten lachen om die snobs die dwepen met Prince. Hij maakte Disco met een Funk sausje. En heel, heel veel geleuter eromheen dat dit eindelijk weer eens echte goedgemaakte kwaliteitsmuziek was, zoals in de 70's, i.p.v goedkope drumcomputer/synthesizer hitmachine 80's muzak. Ja ja.

Dis anders een van de allergrootste, naoorlogse muzikale artiesten.
 
Prince's typische stijl is de clap-sample heel "langzaam" afgesteld middels het draaiknopje achter op de machine.
Sidestick was dat.

Nu ik er toch ben.. weet iemand of 7779311 van The Time (geproduceerd door Prince) nu een stock rythm was in de Linn LM1? Er gaan geruchten rond dat het door de drummer van de Power of Tower zou zijn ingeprogrameerd.. en Prince het nog wat zou aangepast hebben.. maar het wordt her en der ontkent dat het een stock ritme was..

Het ritme is zo lekker tegendraads funky.. en dan nog die synths.. <3 Echt zoveel indruk heeft dat destijds gemaakt..

Dit vind ik ook erg lekker.. Linn en die trage, vibrerende FM EP :)

https://www.youtube.com/watch?v=5nrdZfBShDU
 
Back
Top