Wat is je signature sound?

Ach, op den duur wordt bijna alles gekopieerd/opnieuw uitgevonden....Vind ik nie erg hoor, maar die zogenaamde signature sound is beperkt. Helemaal zodra zang ontbreekt.
En het predikaat wordt ook wel vaak door volgers/fans ‘opgespeld’, achteraf niet altijd terecht. Vaak vooraf al niet terecht....
Trendsetters hebben vaak hun eigen sound, maar op den duur hoor je dezelfde sound elders.
Tenzij niemand je sound wil kopiëren, om welke reden dan ook :Z :dubbel:
 
HAhaa.. dit is gewoon entertainen.. maar opvallend is het zeker.. lijkt wel een soort kruising tussen Derrick en de Hulk trouwens :D

Deadmau 5 came to the mind... Sommige plaatjes van em zitten van die lekkere pluck chords die door de basnootjes zo lekker geaccentueerd worden (mooie harmonieën).. maar ik hoor dat ie momenteel weer andere (signature) sound heeft :)
https://www.youtube.com/watch?v=uiUAq4aVTjY
https://www.youtube.com/watch?v=zK1mLIeXwsQ

deadmau5.jpg?w968.jpg - Click image for larger version  Name:	deadmau5.jpg?w968.jpg Views:	1 Size:	22,6 KB ID:	3693951
 
Deadmau 5 came to the mind... Sommige plaatjes van em zitten van die lekkere pluck chords die door de basnootjes zo lekker geaccentueerd worden (mooie harmonieën).. maar ik hoor dat ie momenteel weer andere (signature) sound heeft :)

Over signature gesproken. Volgens mij ken ik die tracks, vooral die laatste. Maar niet van deadmau5, van iemand anders. FF nadenken.....
 
Over signature gesproken. Volgens mij ken ik die tracks, vooral die laatste. Maar niet van deadmau5, van iemand anders. FF nadenken.....

Voor zover ik weet is dat wel van hem.. alleen de zang dan misschien ergens vandaan?

Dit is misschien een iets subtielere versie.. https://www.youtube.com/watch?v=8Xo8At6XEqE

Maar leuke thread en goeie vraag. :) Niet alleen presets dus (zoals al aangegeven).. en ik vind het nu eigenlijk maar saai met al die VSTs.. Maar apparatuur is en was altijd wel bepalend.. Ik herinner me nog dat ik in de ninetees ook house wilde maken en na de aanschaf van een 909 en FZ1 (laatste was zelfs 3 keer zo duur als de 909) mij gewoon niet lukte.
Had het er laatst nog met de TS over.. en nu lees ik dat Willem het ook al meld hier :) Bijna alles wat ik maak neigt naar Disco.. :of ik krijg op z'n minst te horen dat het 'n 80s sound heeft.
Heb ook als her-intreder (ergens rond 2009) natuurlijk weer een 909 gekocht, en zo nu en dan proberen te gebruiken om die house-vibe te krijgen... Als ik er zo op terugkijk/luister zijn de geluiden die ik gebruik nogal 80s, en misschien zelfs wel kazig.. Dus presets spelen misschien voor een deel een rol maar het grootste verschil (80's boogie/disco vs 90s house) is de mate van herhaling. Meerdere thema's met minimaal 2 maten vs. opbouw-afbouw max 1 á 2 maten.. maar met 1 maat ben ik sowieso nooit tevreden en als ik er dan een tweede bijhaal is het eind vaak zoek.. :D
Ook wel bepalend aan een 'sound' zijn swing en groove.. sommige muziek heeft ook totaal geen accenten op de tellen die swing bepalend zijn (2,4,6, etc..)

De plucks, in die Deadmau5 tracks zijn trouwens wel echt iets van de latere EDM sound en kun je vrijwel niet doen met de standaard equipment die er in de 90s voor handen was. Via CC# een cut-off aansturen in automation was geen optie.. en zo heeft iedere tijd zijn geluid heeft.. maar de 909 (samen met de 303 uiteraard) hebben wel soort van geschiedenis geschreven en leiden toch tot een bepaald karakter als je ze gebruikt, en niet alleen door het geluid wat ze maken.

Nog een mooi voorbeeld van een instrument wat van invloed is geweest in een 'sound': De SP1200/SP12. Zijn bediening, beperkte hoeveelheid geheugen, en klankrandje door aliasing.. Hiphop uiteraard maar ook bepalend in Frenchhouse.. etc..

Ik moet ineens weer terugdenken aan een punkbandje uit de 80s. Ze hadden geen drummer maar een drumcomputer als alternatief.. wat erg opvallend was toen. Volgens mij een Roland 808 of CR8000 en iig een CR78. Ook nog een Casio VL1. Verder de heerlijke Fender Jazz-bas sound, 2 overstuurde gitaren verreikt met de nodige tape effecten.
https://www.youtube.com/watch?v=hh027_yRG-0
https://www.youtube.com/watch?v=lCMDmyuto8w

Dit gaat natuurlijk meer over stijlen maar in grove lijnen komt het er dus wel op nee dat de werkwijze van een apparaat (of VST). ook kan leiden tot een identiteit of signature sound, ook al klinken ze hetzelfde en is het veelal substractieve synthese... Neem nu bv een Modulair.. veel focus op subtiele details in geluid. Als ik daarintegen bv achter een van mijn EPs wegzak (met 1 preset) valt er weinig te tweaken, behalve het combineren van wat toetsen..

Zoals brz weleens zegt.. 'het is de reis'. en als je dus figuurlijk op vakantie zou gaan in een stuk gear (ff 2 weken helemaal afsluiten van alles en alleen dat apparaat) komt het karakter van het apparaat naar boven en wordt je hierdoor ook in een bepaalde richting gestuurd qua stijl.
Dit staat dan weer totaal haaks op het feit waarom het mij nooit gelukt is met mijn 909, maar ik denk ook omdat ik em altijd aan de computer heb gehangen en via note nr's aangestuurd heb.. dat dus.. :D
 
Had het er laatst nog met de TS over.. en nu lees ik dat Willem het ook al meld hier :) Bijna alles wat ik maak neigt naar Disco.. :of ik krijg op z'n minst te horen dat het 'n 80s sound heeft.

Precies ja; ik heb wel 'ns stukjes met bijv Largo van je gehoord en ook dingen met hardware maar het heeft toch steeds weer een bepaalde sound, echt een mix disco/eighties sound in ieder geval.
Ontken het maar niet; je bent volledig geindoctrineerd door de eighties; je weet in ieder geval dat geld uitgeven bij jou zinloos is, je kan het beste een paar freeware vst's downloaden want het is met jou toch steeds hetzelfde liedje :D:D;)
Geintje hoor, want ik vind dat je knappe tracks maakt en ook je arrangementen zijn altijd goed en mooi in balans maar het is onmiskenbaar steeds van dezelfde maker, jij dus.
Er zijn er meer want als ik even nadenk komen bijv Gloomy en SB-six bij me op en er zullen er ongetwijfeld meer zijn.

Ik weet dat je goed keyboards speelt; ik ben wel benieuwd of je een lekkere funktrack op de clavinet of bijv een relaxte, mooie Rhodes track kan maken met mooie akkoorden zonder dat disco randje?
Een beetje Willem Ennes/Solution achtig want die Rhodes was dat gewend, of zou het uiteindelijk toch weer die disco groove krijgen?
Alhoewel Quincy Jones ook zowel disco als jazz en funk bijv deed dus wie weet wat je nog gaat maken als je een beetje out of the box gaat?
 
Precies ja; ik heb wel 'ns stukjes met bijv Largo van je gehoord en ook dingen met hardware maar het heeft toch steeds weer een bepaalde sound, echt een mix disco/eighties sound in ieder geval.
Ontken het maar niet; je bent volledig geindoctrineerd door de eighties; je weet in ieder geval dat geld uitgeven bij jou zinloos is, je kan het beste een paar freeware vst's downloaden want het is met jou toch steeds hetzelfde liedje :D:D;)
Geintje hoor, want ik vind dat je knappe tracks maakt en ook je arrangementen zijn altijd goed en mooi in balans maar het is onmiskenbaar steeds van dezelfde maker, jij dus.
Er zijn er meer want als ik even nadenk komen bijv Gloomy en SB-six bij me op en er zullen er ongetwijfeld meer zijn.

Ik weet dat je goed keyboards speelt; ik ben wel benieuwd of je een lekkere funktrack op de clavinet of bijv een relaxte, mooie Rhodes track kan maken met mooie akkoorden zonder dat disco randje?
Een beetje Willem Ennes/Solution achtig want die Rhodes was dat gewend, of zou het uiteindelijk toch weer die disco groove krijgen?
Alhoewel Quincy Jones ook zowel disco als jazz en funk bijv deed dus wie weet wat je nog gaat maken als je een beetje out of the box gaat?

Tja die eightees.. 'k denk dat ik oud word Willem :D Kan ook wel iets zonder Discosound kunnen maken.. Een Rhodes (of Wurly) vind ik wel een magisch element altijd.. Heb ook best wel dingen gemaakt die niet persee 'eightees' klinken (wat langer terug). Het is meer dat als ik probeer EDM probeer te maken, en dus uptempo ga, het altijd eindigt in een soort Discovibe..
Mijn eerste track die ik hier ooit postte (2009) had ondanks Roland TR909 drums ook die discosound. Ik kan em helaas nergens meer vinden op het forum als bijlage.. maar als je het hoort begrijp je wat ik bedoel..

Verder geen probleem maar ik vind het ook wel interessant om een beetje te analyseren waar dit nu inzit. En denk dat het met name te maken heeft met veel herhalen.. subtiele edits in details.. opbouw en afbouw, vs.. meerdere thema's of geijkte songstructuren (refrein, verse.. etc). En sommige elementen zoals een type drumcomputer zijn erg bepalend voor een sound.. al denk ik dat de 909 al wel een beetje teveel link naar de 90s heeft..

Was nog ff aan het zoeken.. maar trackje hieronder is misschien wel mijn meest geslaagde pogingooit, tot iets met een meer 'housy' feel.. valt zeker niet onder EDM denk ik... maar de 909, wat meer herhaling en monosynths ipv poly's maken hier het verschil..
https://www.synthforum.nl/forum/alge...ead#post188057
 
MacGyverGear denk dat dat zogenaamde disco randje een combinatie van sounds en akkoord progressies en bass loopjes zijn.
bij edm/house zijn de harmonie vaak heel simpel maar zit de kracht in het sounddesign en het repetitieve. Je moet worden gehypnotiseerd. Als je te muzikaal gaat doen lukt dat vaak niet.

https://youtu.be/C0f96HQbCY4
 
MacGyverGear denk dat dat zogenaamde disco randje een combinatie van sounds en akkoord progressies en bass loopjes zijn.
bij edm/house zijn de harmonie vaak heel simpel maar zit de kracht in het sounddesign en het repetitieve. Je moet worden gehypnotiseerd. Als je te muzikaal gaat doen lukt dat vaak niet.

https://youtu.be/C0f96HQbCY4
Interessant voorbeeld :) Het is ondanks een thema van 8 maten (wat best lang is) wel 'housy' maar het zit met namen in het type sounds en de repetitieve drums idd + opbouw / afbouw ipv losse thema's.

Ik denk dat de (funky) basloopjes (samen met akoord progressies) voor het grootste deel de discosound maken.. maar ook de geluiden en type drums.. bv Push Up van de Freestylers..

Wat betreft het muzikale deel, daar twijfel ik aan. Die tracks van Deadmau zitten best interessant in elkaar qua compositie.. maar ok, het is geen jazz... :D
Of progressive bv.. klinkt ondanks muzikale thema's ook behoorlijk 'EDM'. bv deze track. Ik denk dat het met name in de drums en risers/geluids effecten (Kyrie van mr. mr. oa :D). Trage fades / fade-ins met LP/HP filter. Verder arpjes van 1 maat (repetitief). Wel een baslijn.. maar die loopt (in de stukken dat ie erin zit) parallel mee met de plucks, wat het meer . Dus voor een deel ligt het ook weer in de gebruikte sounds, met een EP had je dit niet gered.. :D
Ow.. trouwens.. over EP gesproken.. luister de track hieronder ;) Dit zit dan toch weer erg interessant in elkaar (muzikaal gezien).. ook een baslijntje.. kan niet meer objectief beoordelen of het die 'disco sound' heeft (te vaak geluisterd) maar lekker is het zeker. :)

 
Wat betreft het muzikale deel, daar twijfel ik aan. Die tracks van Deadmau zitten best interessant in elkaar qua compositie.. maar ok, het is geen jazz... :D
Of progressive bv.. klinkt ondanks muzikale thema's ook behoorlijk 'EDM'. bv deze track. Ik denk dat het met name in de drums en risers/geluids effecten (Kyrie van mr. mr. oa :D). Trage fades / fade-ins met LP/HP filter. Verder arpjes van 1 maat (repetitief). Wel een baslijn.. maar die loopt (in de stukken dat ie erin zit) parallel mee met de plucks, wat het meer . Dus voor een deel ligt het ook weer in de gebruikte sounds, met een EP had je dit niet gered.. :D
Ow.. trouwens.. over EP gesproken.. luister de track hieronder ;) Dit zit dan toch weer erg interessant in elkaar (muzikaal gezien).. ook een baslijntje.. kan niet meer objectief beoordelen of het die 'disco sound' heeft (te vaak geluisterd) maar lekker is het zeker. :)



Dj Rolando - Jaguar is alweer van 1999.
Denk als je gewoon 1 beat, baslijn en arpje maakt en dan om de 16 bars variatie dan word het zeker housy.
Als ik Deadmau5 opzoek zoals hier bv https://www.youtube.com/watch?v=3TmZqg-8CO0 dan zijn de eerste 5 minuten dezelfde baslijn en beat.
Dus ja hij heeft wel eens mooie harmonieen maar ook hij maakt gewoon edm.

Disclosure - Ultimatum (feat. Fatoumata Diawara) klinkt voor mij totaal niet DISCO maar meer soulful house. Lekker idd.

Ja idd EDX - Embrace (Original Club Mix) is typisch trance/club. Waar het meer om de geluiden gaat.
BV Tiesto 'gebruikte' gewoon hele klassieke muziek midi files, dat statement van harmonie geld vandaag niet meer.
 
Verder geen probleem maar ik vind het ook wel interessant om een beetje te analyseren waar dit nu inzit. En denk dat het met name te maken heeft met veel herhalen.. subtiele edits in details.. opbouw en afbouw, vs.. meerdere thema's of geijkte songstructuren (refrein, verse.. etc). En sommige elementen zoals een type drumcomputer zijn erg bepalend voor een sound.. al denk ik dat de 909 al wel een beetje teveel link naar de 90s heeft..

Ik heb even geluisterd naar groove in the head en ook weer herkenbaar en een beetje die discovibe met hier en daar een vleugje funk.
Volgens mij heeft het vooral te maken met het repetetieve van je ritme en drumtrack.
Want de gelaagdheid die je arrangementen hebben verraden een verfijnd gevoel voor wat een track nodig heeft zonder dat het uit balans raakt.
Ik denk als je geen drum ala 909 oid gebruikt maar een wat meer conventionele natural drum plugin gebruikt (ez drummer of addictive drums) en een funk of wat meer jazzy ritme erin programmeert en dan je arrangement met dezelfde aandacht uitwerkt dat je een hele andere vibe krijgt.
Stel je gebruikt wat Bill Evans achtige akkoorden voor je struktuur op keys, je speelt een uprightbas via een plugin op een track, qua drums programmeer je met een acoustische kit er wat bij en je speelt met de sax wat mooie relaxte lijntjes en je zet het op bijv 80 a 90 bpm, zeker weten dat het geen disco wordt.
Maar of je dat leuk vind.....? :)
 
Laatst gewijzigd:
Ik denk dat een signature sound ook vaak beinvloed wordt door de manier van arrangeren, ritme en de akkoordprogressies die iemand gebruikt. Heeft natuurlijk niks met sound te maken maar eerder met het meer overkoepelende woord stijl. Maar de stijl van Daft Punk (om iets te noemen) is vaak merkbaar door bovenstaande elementen vind ik - weet niet precies wat; maar het is meer dan enkel sound. Vond het bijvoorbeeld opvallend hoe die stijl zowel hoorbaar is in hun meer sample gebaseerde muziek als in hun laatste albums en werk met The Weeknd.
Ben laatst met wat nieuws bezig en denk dat ik daar ook min of meer een eigen sound heb - ongeacht het feit dat ik al mijn nummers kort houd en alles slecht opgenomen en afgemixt is (maar misschien is dat wel mijn signature dan; zie, kan ook een goed excuus zijn voor zij die af en toe lui willen zijn). Om smakeloos reclame te maken https://dyinghelps.bandcamp.com/ .
Wil eigenlijk gewoon zeggen dat iemands signature sound niet zo eenvoudig te duiden valt (zoals al reeds gezegd).
 
Ik hoor regelmatig dat mijn tracks nergens op lijken dus dat wil zeggen dat ik een eigen (signature?) sound heb, toch?
 
[korreltje zout]signature-sound, kan net zo goed in akkoestiche en in electronische muziek.
Kan iets in de compositie zijn, een nieuw instrument, een nieuwe sound.
Maar signature-sound is een buzz woord. En niets meer dan 'iets' doen je je muziek dat uniek is en herkenbaar is.
Gejatte signature-sound is geen signature-sound. Alleen als je de eerste bent die 'iets' doet dan telt het.
Als je precies zoals Celine Dion klinkt heb je dus geen signature-sound.
Maar als je eerder als haar doorbreekt (maar toch haar stijl hebt gejat) denken mensen dus dat het jouw signature-sound is.
Sommige artiesten hebben een signature-sound door alle stijlen van hun idolen te kopieeren en brengen uiteindelijk iets iets unieks.
Tja tussen DJ's zoals Tiesto maar weining respect voor so called 'signature-sound'.
Hele gejatte klassieke composties. zijn signature-sound is toch wel zijn handen in de lucht.
voor Celine Dion heb ik wel respect, vooral dat ze durft te huilen voor een groot publiek
[/korreltje zout]
 
Mijn signature sound maak mbv een moog voyager ( signature edition ) die door een ringmodulator ( moog signature edition) gaat en wordt aangestuurd door een theremine ( moog signature edition)
eventueel kan ik een ( gesigneerde) foto oploaden om de setup te verduidelijken ?
 
Tja tussen DJ's zoals Tiesto maar weining respect voor so called 'signature-sound'.
Hele gejatte klassieke composties. zijn signature-sound is toch wel zijn handen in de lucht.

:D:D:D Ja, die handen in de lucht is echt Tiësto, dat herken je meteen. :P


Mijn signature sound maak mbv een moog voyager ( signature edition ) die door een ringmodulator ( moog signature edition) gaat en wordt aangestuurd door een theremine ( moog signature edition)
eventueel kan ik een ( gesigneerde) foto oploaden om de setup te verduidelijken ?

:D:D
Ja goed, horen we gelijk wat het unieke is.
 
Back
Top