VCV Rack 1.0 is uit. Wat vinden jullie?

Deksel

Ingeburgerd
Lid sinds
29 mei 2019
Berichten
43
Locatie
Amsterdam
Ben benieuwd hoe echte synth-heads kijken naar Rack. Gisteren is versie 1.0 eindelijk uitgekomen, o.a. met polyphone CV, CV to Midi en nog veel meer echte nieuwe mogelijkheden. Zeker nu je al die Expert Sleepers modules hebt, en Ableton CVTools heeft geïntegreerd vind ik de hybride setup erg interessant worden. Wat vinden jullie?

Wie gebruikt VCV Rack en waarom?
Gebruikt er iemand VCV naast zn eurorack, of blijf je dan toch eigenlijk altijd aan de fysieke kant hangen?
Hebben jullie al tracks gemaakt in VCV?
etc.
 
Ik zie dat ze nog altijd hun audio in/out voor jackd niet gefixed hebben. Beetje amateuristisch ..
 
Juist het fysieke aspect van eurorack (en hardware synths in het algemeen) vind ik er leuk aan, ik heb daardoor ook helemaal niet de behoefte om naar een digitale variant ervan te kijken. Overigens wil ik daar helemaal niet mee zeggen dat het een beter is dan het ander.
 
kobuz dat vind ik ook en daarom heb ik ook een interface met DC coupled outputs: ik gebruik mijn hardware synths gewoon, alleen heb ik een enorme bak met digitale modulatie-bronnen tot mijn beschikking die ik erop kan aansluiten. Als je zo'n Es8 van expert sleepers hebt, en iets om de digitale knopjes te controllen (ik gebruik een MF-twister) kun je voor heel weinig geld je hardware setup gigantisch uitbreiden/ nieuwe uitbreidingen gratis testen.
 
Mij trekt het niet omdat de meeste functies in een daw op een andere manier te realizeren zijn. Als ze al mijn modules hadden dan werd het wel interessant als patch bewaar systeem. Voor mij was reason altijd wel goed om effecten me te maken en dit is voor mij een soort reason approach.
 
Ik zag pas geleden een clip van Loopop waar hij een hardware rack combineerde met vcv rack.
Misschien leuk voor sommigen die af en toe wat extra's erbij willen?

 
Ziet er leuk uit! Heb je voor dat programma een heel dure speciale computer nodig, of kan dat ook draaien op een tweedehands huis-tuin-en-keuken computer van de Kringloop?
 
Ik heb de nieuwe versie er net opgezet, moet er nog wat meer mee spelen. Ik focus voornamelijk op de Mutable Instruments modules. Ik heb veel van de hardware varianten gehad maar die hebben bij mijn laatste downscale actie allemaal het veld moeten ruimen. Vooral omdat het daar digitale modeuls betreft maakt het qua sound eigenlijk niet heel veel uit. Ik heb een laptop met touchscreen maar vind de bediening met touch nog niet helemaal lekker; je pakt vaak de verkeerde kabel of knop. Ik kan me voorstellen dat mensen dit voor een hybride setup gebruiken. Voor mij is het strikt gescheiden, in m'n studiootje alleen hardware, beneden op de bank lekker hier wat mee fröbelen.
 
Ziet er leuk uit! Heb je voor dat programma een heel dure speciale computer nodig, of kan dat ook draaien op een tweedehands huis-tuin-en-keuken computer van de Kringloop?

Dat ligt er natuurlijk aan hoeveel (en hoe zware) modules je wilt gaan gebruiken. Op m'n 8+ jaar oude laptopje draait het in ieder geval prima.
 
Op m'n 8+ jaar oude laptopje draait het in ieder geval prima.

Dat is mooi! Maar ik heb nog een 32-bits systeem, gaat dat niet? Ik krijg wel het rack te zien, maar daarna al snel foutmeldingen.
 
Ah, weet je zeker dat de computer ook 32bits is en niet alleen de installatie?

Maar dan is die computer wel echt te oud voor VCVrack inderdaad.
 
Volgens mij is mijn computer wel 64-bits maar heb ik (alweer enige tijd geleden) voor een 32-bits installatie gekozen om mijn collectie van oude 32-bits plugins te kunnen blijven gebruiken...
 
Volgens mij is VCVrack alleen 64 bit.
ProgHead
Ja, VCV-Rack is inderdaad alleen 64 bits. Echter: de 64 bits extensies in de x86 familie zijn geïntroduceerd in 2003 (door AMD), Intel volgde in 2004. In 2006 kwam de technologie voor het eerst naar laptop CPU's. Dus voor ProgHead is het wel de moeite waard om te kijken of hij niet gewoon een 32 bits OS draait op een CPU die ook een 64 bits OS zou kunnen draaien... en dan je OS upgraden. Als je echt een ongeschikte CPU hebt dan zul je eerst een systeem-upgrade moeten doen...

Op linux kun je het commando lscpu gebruiken:

[root@localhost ~]# lscpu
Architecture: i586
CPU op-mode(s): 32-bit, 64-bit

De "Architecture" zegt iets over je Operating System (32-bits of 64-bits). De "CPU op-mode(s)" zegt iets over waar je CPU toe instaat is. In bovenstaand voorbeeld kan deze CPU dus zowel in 32-bits mode werken als in 64-bits. De architecture "i586" geeft aan dat het een 32-bits variant van Linux draait.
 
Volgens mij is mijn computer wel 64-bits maar heb ik (alweer enige tijd geleden) voor een 32-bits installatie gekozen om mijn collectie van oude 32-bits plugins te kunnen blijven gebruiken...

Er zijn plugin hosts die wel 32bit plugins kunnen draaien. Misschien een switch in je studio omgeving maken dan? ;)
(je kunt ook altijd nog dual booten naar een ander OS)
 
Mijn computer geeft dit:

Code:
 $ lscpu
Architecture:          i686
CPU-modus(sen):        32-bit, 64-bit
Byte Order:            Little Endian
CPU(s):                2
On-line CPU(s) list:   0,1
Draden per kern:       1
Kern(en) per voet:     2
Socket(s):             1
Producent-ID:          GenuineIntel
CPU-familie:           6
Model:                 23
Stepping:              6
CPU-frequentie (MHz):  1596.000
BogoMIPS:              5066.25
L1d-cache:             32K
L1i-cache:             32K
L2-cache:              3072K
 
Je draait dus al linux op die computer? Dan gaat 'modulair' in ieder geval niet native draaien.

Ik gebruik onder linux Carla vaak als plugin-host: https://kx.studio/Applications:Carla
Deze ondersteund ook 32bit plugins onder 64bit omgeving. Veel windows vst's (32/64bit) werken ook prima (your miles may vary).
 
Modulair ziet er inderdaad héél interessant uit! Maar helaas krijg ik bij openen in Carla deze foutmelding:

error.png
 
Back
Top