Stijl kiezen

Dank allemaal, de tips zijn duidelijk.

Postmodernistisch of niet; al sinds de jaren 30 vorige eeuw toonde Gödel aan dat elke waarheid relatief is en niemand het ultieme oordeel kan geven.

Dit is inderdaad een typisch (populistisch?) postmodern relativistische misvatting die je overal hoort, Gödel en ook Einstein hebben niet aangetoond dat alles relatief is, en een ieder die de moeite neemt om hun theorieën te bestuderen zal dat moeten beamen. Echter past het veel beter bij de huidige relativistische tijdgeest om te denken dat ze wel hebben laten zien dat alles relatief is, en bijgevolg praat tegenwoordig nagenoeg iedereen elkaar wat dat betreft na zonder te controleren of die bewering wel klopt. Dat bedoel ik nu met de hopeloosheid van mijn kritiek op de waan van de dag.

Maar mocht er serieuze belangstelling zijn voor de feitelijke strekking van Gödels stellingen en van de relativiteitstheorie dan wil ik daar in aparte nieuw te openen topics wel iets over schrijven.
 
Laatst gewijzigd:
Bv. Noise ligt bij mij eerder richting kunst dan dat het muzikaal wat voor moet stellen.... dat wil weer niet zeggen dat noise niet muzikaal kan zijn overigens

Zo nu en dan ben ik aan het stofzuigen of de was aan het doen maar het geeft me toch een ander gevoel dan een beetje bezig zijn met muziek.
Alhoewel soms m'n wasmachine op m'n houten vloer tijdens het centrifugeren wel een beetje een four on the floor probeert te doen.
Maar het is maar net hoe de was verdeelt ligt in de trommel want het kan ook een 3/4 maat lijken. :D
Maar ik ga ervan uit dat als ik het centrifugeren sample en gebruik in een track dat het toch wat leuker wordt.
Wat dat betreft leven we in een leuke tijd nu het zo makkelijk is om welk geluid dan ook te verwerken in iets wat op muziek lijkt.
 
Dat probleem van wat wel of niet muziek is kan opgelost worden door met een (fuzzy) glijdende schaal te werken waarbij iets dan in meer of mindere mate voor muziek kan doorgaan.
 
Maar mocht er serieuze belangstelling zijn voor de feitelijk strekking van Gödels stellingen en van de relativiteitstheorie dan wil ik daar in aparte nieuw te openen topics wel iets over schrijven.

Doe maar, altijd leuk.
Voor zover ik iets van Gödel heb begrepen is dat er geen systeem bestaat dat volledig is en dus altijd weerlegd kan worden, maw er is geen ultieme waarheid.
Bewijs jij maar het tegendeel. :D
Altijd leuk: iemand die voor God wil spelen.
Als iets volledig zou zijn betekent het 't einde van creativiteit en de schepping, dat zou niet best zijn in ieder geval.
Uiteindelijk kom je als je het doortrekt in chaos terecht en da's lastig voor wetenschappers want daar kunnen ze niet goed tegen maar ik denk dat we toch moeten accepteren dat de natuur oneindig is in variaties.
 
Doe maar, altijd leuk.
Voor zover ik iets van Gödel heb begrepen is dat er geen systeem bestaat dat volledig is en dus altijd weerlegd kan worden, maw er is geen ultieme waarheid.
Bewijs jij maar het tegendeel. :D
Altijd leuk: iemand die voor God wil spelen.
Als iets volledig zou zijn betekent het 't einde van creativiteit en de schepping, dat zou niet best zijn in ieder geval.
Uiteindelijk kom je als je het doortrekt in chaos terecht en da's lastig voor wetenschappers want daar kunnen ze niet goed tegen maar ik denk dat we toch moeten accepteren dat de natuur oneindig is in variaties.

Deze post van jou is daarvoor een goed startpunt, mag ik die meenemen naar het nieuw te openen topic?
 
Dat probleem van wat wel of niet muziek is kan opgelost worden door met een (fuzzy) glijdende schaal te werken waarbij iets dan in meer of mindere mate voor muziek kan doorgaan.

Ja, wat is muziek?
Vroeger dachten we dat als je nou maar een maatvoering had en een akkoordenschema dat het dan op muziek leek.
Voor de meesten is het niet te verteren maar sinds de free jazz is de maatvoering en het akkoordenschema overboord gegooid en dan heb je weinig houvast uiteindelijk.
Ook in de ambiënt music kan het soms lastig zijn om nog een structuur te ervaren.
Volgens mij is er wel een subjectieve beleving van muziek maar wat voor de een nog muziek is dat is voor de ander al gauw chaos.
Voor mij heeft muziek in ieder geval met intentie, een bedoeling te maken.
Meer of minder vast in structuur maar voor mij prettig in het gehoor.
Zodra je dat op een soort rekenkundige schaal of in statistiek neerzet dan kom je er achter dat er altijd weer uitzonderingen zijn waardoor de schaal verder wordt opgerekt.
Dat is precies waar creativiteit plaatsvind.
Als je dat wil vastleggen en meetbaar maken omdat het je duidelijkheid geeft prima hoor maar voor mij is het niet echt belangrijk of het op een schaal past uiteindelijk.
Je komt denk ik dan in een soort van filosofische discussie terecht en dat is weer subjectief dus ook daar kom je niet uit.
Of je moet me gelijk geven natuurlijk. ;)
 
mooie boeken om te lezen: de geboorte van de tragedie van friedrich nietzsche en de filosofie van de nieuwe muziek van adorno (deze laatste komponeerde ook, in ieder geval het de kennis).

Dank wederom! Aangeschaft. Lang leve e-books. Nu nog een webwinkel vinden waar ik (tegen een schappelijke prijs) meer tijd kan kopen om ze te lezen :-D
 
Deze post van jou is daarvoor een goed startpunt, mag ik die meenemen naar het nieuw te openen topic?

Ja prima maar ik ben bang dat de mensen het nooit allemaal eens worden.
Hoeft ook niet want het kan leuk zijn om te horen hoe iemand z'n realiteit (of opvatting daarvan) in elkaar steekt.
Kunnen we altijd weer wat nieuws leren of het afdoen als flauwekul. :D
 
Back
Top