Wie verdient er geld met (zijn) muziek?

Het nadeel van je hobby je werk maken is ook wel dat je hobby ineens ook écht werk wordt met deadlines, verwachtingen en verplichtingen. In het verleden heb ik al een keer van mijn hobby mijn werk gemaakt (3D design en animatie) waar ik op een gegeven moment zo de balen van had dat ik er helemaal - zowel professioneel als hobbymatig - mee gekapt ben. Wat dat betreft vind ik het helemaal niet erg om gewoon lekker voor klein publiek te fröbelen aan dingen die ik vooral zélf erg leuk vind.

Dat is het nu juist hé. Ik kan me best voorstellen dat dat kan gebeuren als je echt je brood moet verdienen met muziek.
Voor mij is het zoeken naar ballans om je brood te kunnen verdienen met je hoofdjob maar toch voldoende vrije tijd te hebben om die aan je muziek te kunnen spenderen.
 
Dat is het nu juist hé. Ik kan me best voorstellen dat dat kan gebeuren als je echt je brood moet verdienen met muziek.
Voor mij is het zoeken naar ballans om je brood te kunnen verdienen met je hoofdjob maar toch voldoende vrije tijd te hebben om die aan je muziek te kunnen spenderen.

Eigenlijk is dit nu m'n hoofdjob-(hobby)geworden en krijg ik geld van de staat om dit te mogen doen.:W
 
Partner en 3 kinderen 10 en 12 jaar. Partner verdient goed, ik kan werken zo veel ( weinig dus) als ik wil. Heb daardoor veel tijd voor muziekdingetjes, die ik, als ik al aan het werk ben ook nog kan doen zelfs. Geen enkel balans verder.
Sterker nog. Ik Heb nu een week al mijn software etc. weer lopen installeren op een nieuwe laptop, en het draait allemaal voor geen meter. Geen benul wat er loos is. Maar ik heb alles ingepakt nu en ga een andere bezigheid zoeken. Muziek beperk ik vanaf nu weer tot het drummen in bands. Deze hele nare installatiesessie (en alle ellende die ik hiervoor al met mijn apparatuur heb gehad) was voor mij het duidelijkste signaal wat ik kon krijgen, het universum wil niet dat ik muziek maak. Bovendien heb ik gemerkt dat ik de laatste jaren juist door zelf met muziek bezig te zijn, het genieten van muziek volledig is verdwenen. Het heeft plaats gemaakt voor totaal analyserend en beoordelend luistergedrag, en dan kun je er niet meer van genieten. Niet echt. Het spijt me echt dat ik hier zoveel tijd van mijn leven aan heb verknald. Ik voel nog steeds de drang hoor, maar de techniek werkt me al tijden zodanig tegen dat ik het nu opgeef. Mijn vorige post doet denken dat er nog hoop is, maar dat was voor de laatste installatiefuck. Nu is het klaar.

Haha was ik dit ? Nou zeg. Hmm okay ik geef toe, ik was flink saggerijnig. En terecht. Maar stoppen is natuurlijk geen optie. De aanhouder wint zeggen we dan maar. Okee tot de volgende golf met tegenslag allemaal!
 
Dat is leuk om te lezen! Je was een van de duizend die erbij waren! Ik heb er wel een opname van - rechtstreeks uit de zaalmixer - maar daar zit geen laag in. Ik heb ook een video-opname vanuit de zaal maar daarvan is het geluid nog slechter. Bovendien stoor ik me elke keer tijdens het luisteren aan wat er mis ging, dat ik nooit live-opnamen heb uitgebracht.

Zonder kinderen heb ik wel veel tijd voor de muziek, maar ik denk dat als ik ze wel had gehad, ik er wel een mouw aan had gepast. Mijn vriendin heeft heel andere werktijden dan ik, dus mijn hobby gaat niet ten koste van onze relatie. Wil je er je vak van maken, dan moet je gedrevener zijn dan ik en keihard ervoor werken. Ik vind financiële zekerheid belangrijker dan de kunst. Dat is een bewuste keuze geweest. Daarom zal ik er nooit 100% mijn vak van kunnen maken. Maar ik heb wel het geluk dat mijn muziek al dertig jaar wordt uitgebracht en dat er nog steeds mensen zijn, volgens mij allemaal buiten dit forum, die er geld voor over hebben.

Haha,
helemaal OT....
ik was er ook bij in 1990, als jong broekie van 15 jaren oud.
Ik keek altijd uit naar de KLEM bladen en dagen.
 
Haha,
helemaal OT....
ik was er ook bij in 1990, als jong broekie van 15 jaren oud.
Ik keek altijd uit naar de KLEM bladen en dagen.

Dat zijn er al twee! Gelukkig hebben we nu andere manieren om aan muziek en kennis erover te komen, maar ik mis de KLEM-dagen en het Alfa Centauri Festival wel. Daar kwamen veel mensen op af en je kon er je muziek verkopen.
 
Ik ben nu wat aan het experimenteren met (psychedelische) trance. Mijn roots ligt echter bij (psychedelische) pop/rock. Dit combineren met folk en/of etnische klanken, m.n. oosterse klanken, vind ik een interessant idee. Daar wil ik dus ook mee gaan experimenteren. Misschien - tegen een kleine vergoeding- met een zangeres erbij voor de zwoele vocalen. Ik kan zelf niet mooi zingen (helaas). Maar ik ben vaak ergens onderweg, en daardoor is het resultaat tot nu toe beperkt gebleven tot een stuk of wat draft tracks. Daar moet nog wel het een en ander aan gedaan worden.

[on topic] Op het podium staan met een band blijf ik het meest coole vinden. Dat jarenlang ook gedaan. Het geld dat we ermee verdienden is echter (bijna) opgegaan aan nieuwe instrumenten, onkosten en plezierige uitspattingen. Nou valt dat laatste nog wel mee hoor. Samen met plezier - voor een (relatief) klein publiek - muziek maken is altijd ons doel geweest, niet om er een bak geld mee te verdienen. Als het echt serieuze big business wordt is het al gauw niet leuk meer vind ik.

In het voorjaar nog wel eenmalig (!) met el. gitaar op een poppodium in Colorado (VS) gestaan heb. Dat was wel weer erg gaaf! En dan zit je daarna weer zielig alleen in je studio met wat synthesizers te prutsen haha. Sorry boyz (en girlz) van dit forum die dit lezen, dit is voor mij de harde realiteit. Samen muziek maken blijft toch het leukst (vind ik).

Maar (bijv.) voor Beth Hart zou ik nog wel graag wat tracks in willen spelen. Haha alleen al de arrogantie dat ik daar een uitnodiging voor zou krijgen. [niet alle mooie dromen komen uit...]

 
Als het echt serieuze big business wordt is het al gauw niet leuk meer vind ik.

Dat is ook mijn ervaring. Ik heb jarenlang als muziekjournlalist gewerkt en was daarna afgestompt. Kon alleen nog maar analyserend naar muziek luisteren en de ongedwongen lol was eraf. Dat lijkt me ook wel een risico als het echt werk wordt. Is het dan nog net zo leuk? Gelukkig heb ik nu al leuk werk. En de muziek doe ik erbij.
 
Ik verdien bakken met geld met mijn muziek.
Ik was laatst in nederland en heb in 3 weken tijd bijna iedere dag 1 a 2 uur op straat gespeeld.
Zonder hoedje dus wel effe 8.20 euro verdiend.
Als ik dakloos zou zijn en alleen ontbijtkoek zou eten en water zou drinken ben ik dus zwaar pro.
 
Ik verdien er geld aan....ik verkoop mijn instrumenten van tijd tot tijd:{
 
Eind dit jaar komt er een cd/lp uit die ik heb gemaakt en waar ik best wel wat aan verdien - meer dan ik had verwacht in ieder geval. En nog een gedeelte van de verkoop, maar hoeveel dat gaat zijn, is dus nog afwachten.
 
Dat zijn er al twee! Gelukkig hebben we nu andere manieren om aan muziek en kennis erover te komen, maar ik mis de KLEM-dagen en het Alfa Centauri Festival wel. Daar kwamen veel mensen op af en je kon er je muziek verkopen.

Ja, die KLEM dagen. In onze PHLOX stand proberen Lustmord en Ozric Tentacles CD's te verkopen aan KLEM peoples, met enig succes ook nog ;-)
 
Bij Phlox in Den Haag heb ik ook een keer gespeeld.... voor een fles wijn. Het laatste deel was samen met Ron Boots.
 
Dit is echt een hele belangrijke tip voor mensen die muziek maken en iets willen releasen. Ik ken maar weinig mensen die 100% tevreden zijn over hun release, het kan in de ogen van de muzikant zelf altijd beter of anders. Maar zoals Accelarator zegt, niemand verwacht dat je release perfect is en in de meeste gevallen hoort het publiek niet eens dat die snare wel iets minder 234,22 Hz mag hebben, je basspatch net iets meer PWM kan gebruiken of de reverb op je cowbell 14 milliseconden korter mag.

Als je wil releasen, maar te bang bent voor de reacties of je "schaamt": niet zeuren en gewoon doen! :) Als je het niet probeert zal het nooit iets worden!

Daarbij moet ik wel een kanttekening plaatsen. Verwacht niet dat je track meteen opgepikt wordt door het grote publiek door het alleen op Soundcloud, Spotify en/of Youtube te zetten. Laat je daardoor zeker niet uit het veld slaan, want dit zegt niets over de kwaliteit van jouw release. Er zijn tegenwoordig miljoenen producers die op een zoldertje muziek maken en dan is het niet makkelijk om daar tussen op te vallen, hoe goed je track ook is. Connecties opdoen en marketing is erg belangrijk. Ik zou zelfs durven zeggen ruim 50% van het werk.

Ikzelf ben begonnen met 0 connecties, zonder eerdere ervaring in de muziekbusiness en zonder verstand van mixen/masteren (heb ik nu nog niet! :D ) 3 jaar geleden in een redelijk klein niche genre (Synthwave) begonnen en heb het geluk gehad dat ik opgepikt werd door een wat groter Youtube kanaal. Door hard werken en samen te werken met anderen heb ik mijn naam uit kunnen bouwen en kan ik inmiddels fulltime leven van mijn muziek (zelfs alleen van Spotify, iTunes, Bandcamp, enz.), treed ik vooral internationaal op en zit mijn muziek in verschillende kleine en grote films en series (o.a. Netflix, Amazon, Univision), games, kunstprojecten en is er zelfs iemand met een tatoeage van mijn logo.

Daarmee wil ik niet opscheppen, maar ik wil daarmee alleen maar zeggen dat ik begonnen ben zonder connecties of ervaring en vroeger ook altijd dacht dat mijn releases nooit goed genoeg waren. Dat denk ik nu nog steeds, maar ik heb geaccepteerd dat ze voor mijzelf toch nooit 100% zullen zijn. Blijkbaar vind mijn publiek mijn muziek goed genoeg om er naar te blijven luisteren, dus waarom zou ik er dan ook niet tevreden mee zijn? En als ik het kan, dan kan iedereen het! :)

Ik heb net "On The Run" aangeklikt op Youtube, een grammerly reclame van 1 minuut(!) helemaal door laten spelen en de track helemaal uit laten spelen.
Kan je ons iets vertellen over de werkelijke CPM inkomsten van de tracks op Youtube?

"On The Run" heeft 67.000 views in 1 jaar.
"Dreams" heeft 632.000 views in 5 jaar.

Een band waarmee ik werk heeft net opgetreden in Indonesie en de reacties zijn best positief. Alles wat gepost wordt op social media gaat keihard. We zijn benaderd door een youtube kanaal waar de meeste tracks richting 1.000.000 views gaan per jaar met uitschieters naar 6-7 miljoen. Ik heb begrepen dat de CPM inkomsten per land nogal verschillend zijn, maar ben benieuwd naar wat "real world" ervaringen.
 
Muziek is een hobby voor mij en hobbies kosten geld.
Gelukkig heeft mijn vrouw dezelfde liefhebberijen en is het geld daaraan besteden in onze relatie geen issue.

In het dagelijks leven ben ik huisman en dat biedt het grote voorrecht dat ik mijn eigen dag naar goeddunken kan indelen en zo veel tijd kan besteden aan muziek (of andere dingen die ik leuk/belangrijk vind) als ik wil, wanneer ik dat wil.
Het kan dus ook voorkomen dat er een tijdje helemaal niets aangaat in mijn hok, maar dan kan ik er ook weer weken intensief en bijna full-time of tot in de nacht mee bezig zijn.
In dat opzicht is muziek meer dan een hobby, maar een integraal onderdeel van mijn leven.

Ik ben daarin wel een echte solist. Ik vind het heerlijk om in m'n eentje te prutsen. Een band zou niets voor mij zijn en optreden al helemaal niet.
Daarbij sluit ik andere vormen van samenwerking helemaal niet uit, maar dat is er eigenlijk nog nooit echt van gekomen.
Misschien dat ik daar ook te onzeker voor ben. In de beslotenheid van mijn eigen gedachten kan ik mezelf bij vlagen geniaal vinden, maar de gedachte dat kenbaar te maken geeft me meteen honderd redenen om mezelf weer als beginnende amateur te zien.

Wat mij drijft is de lol die muziek maken me geeft in de breedste zin.
Dat kan nummers componeren zijn, of gewoon een bak aanzetten en lekker een uurtje alle partijen spelen die ik kan spelen of lekker een paar uurtjes pielen op m'n modular zonder dat er een doel bereikt hoeft te worden....gewoon voor de lol van het knoppen draaien.
Geld en roem spelen daarbij absoluut geen rol. Ik heb geen verdrongen droom van beroemdheid of iets dergelijks.
Muziek is gewoon één van de aangenamere manieren om de tijd door te brengen of om bepaalde indrukken en emoties te verwerken.
Als anderen kunnen waarderen wat ik doe is dat een hele leuke bijkomstigheid.
 
De vorige eeuw heb ik zo'n dikke 250 gulden verdiend met basgitaar spelen in een bandje. Daarna zo'n 100.000 euro uitgegeven aan synths en studiomeuk en nog niks binnen gekregen. Snap die gitaristen wel.
 
Het nadeel van je hobby je werk maken is ook wel dat je hobby ineens ook écht werk wordt met deadlines, verwachtingen en verplichtingen. In het verleden heb ik al een keer van mijn hobby mijn werk gemaakt (3D design en animatie) waar ik op een gegeven moment zo de balen van had dat ik er helemaal - zowel professioneel als hobbymatig - mee gekapt ben. Wat dat betreft vind ik het helemaal niet erg om gewoon lekker voor klein publiek te fröbelen aan dingen die ik vooral zélf erg leuk vind.

Nou ja heb daar lang over nagedacht. Maar denk dat dat niet zo is.
Om fulltime producer te zijn er daar van te kunnen leven, hier en daar wat optreden. Lijkt me geen verkeerd leven. Maar ja dan moet je wel wat commerciele hits hebben en royalties kunnen opstrijken.
Ik bedoel je hebt 2 type producers. D eklant/opdracht gedreven of de artiest die gewoon weet wat werkt en dat ook vet vind.

Mijn oude bandleden leven zo. Als DJ leven das een ander verhaal. Das gewoon k*t als je rond je 40ste not van club naar club de wereld overvliegt en je ook kinderen hebt.

Ik heb 3 jaar fulltime van muziek geleeft. Woonde toen antikraak en verdiende met Draaien (DNB, funk/jazz/hiphop ) en met de band. Ook wat opdrachten voor Universal gedaan. Dat was een leuke tijd.

Er zijn zoveel manieren om van muziek te kunnen leven. BV Muziek les, straat muziek, opdrachten slaaf voor comercieele projecten/video, sounddesign, of gewoon een wereld hit scoren en royalties krijgen waarmee je iedere dag in je studiootje jointjes kan roken en dingen kan bouwen.
Dat laatste lijkt mij dus echt niet verkeerd, helaas niet voor mij omdat ik geen commerciele muziek wil/kan maken. :)
 
Back
Top