Wie verdient er geld met (zijn) muziek?

Daar sluit ik me bij aan, inspirerend om te lezen. Ik ben een eigen bedrijf begonnen en daar gaat nu bijna alle tijd inzitten. Maar soms kriebelt het nog wel. Ik heb alleen te weinig tijd en als je het doet, moet je het ook goed doen. Nou ja, in een volgend leven dan maar :D

Dr van Lansberg "Gebrek aan zelfvertrouwen om überhaupt te denken dat zoiets ooit mogelijk zou kunnen zijn"

Dat vind ik zo herkenbaar. Ik laat zelden wat horen omdat ik vind dat het beter kan. Dom, dom, dom want laat iemand anders dat maar bepalen :stupid
 
Accelarator Mooi om te lezen, vroeg begonnen en doorgegaan, knap gedaan.

Daar sluit ik me bij aan, inspirerend om te lezen. Ik ben een eigen bedrijf begonnen en daar gaat nu bijna alle tijd inzitten. Maar soms kriebelt het nog wel. Ik heb alleen te weinig tijd en als je het doet, moet je het ook goed doen. Nou ja, in een volgend leven dan maar :D

Thanks! Het kwam natuurlijk niet allemaal zo aanwaaien, heb er ook enorm veel voor moeten offeren. Zowel financieel als relaties. Maar nooit spijt gehad van die keuzes. En het is nooit te laat om aan een carriere in de muziek te beginnen. Voor alles is een doelgroep te vinden, alleen moet die dan wel overeenkomen met je verwachtingen :)


- Gebrek aan zelfvertrouwen om überhaupt te denken dat zoiets ooit mogelijk zou kunnen zijn

Dat vind ik zo herkenbaar. Ik laat zelden wat horen omdat ik vind dat het beter kan. Dom, dom, dom want laat iemand anders dat maar bepalen :stupid

Dit hoor ik ook vaak bij artiesten waar ik mee werk. Niemand verwacht dat je release helemaal perfect is. Tracks afronden en verder gaan is een vorm van afsluiten en groeien. Wees niet bang dat mensen je muziek gaan afkraken, of tegen je verwachtingen in juist geweldig kunnen vinden. Als je er niets mee doet, kan het ook nooit wat worden hé. Zowel positief als negatief :) Niemand is er helemaal in zijn eentje gekomen in deze business. De feedback van mensen bij een label, of je mede artiesten op dat label kan van onschatbare waarde zijn. Maar dan moeten ze wel eerst weten dat je bestaat en muziek maakt.
 
Heb wel een paar vrienden in de muzieksector, maar daar dring ik mijn muziekjes niet aan op..
Als het echt goed was, had ik het natuurlijk al gehoord! :-)

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik nooit zou willen optreden met mijn muziek, omdat ik daar een haat/liefde relatie mee heb.
En het uitgaansleven loop ik de laatste jaren met een grote boog omheen en dat bevalt me prima.
Maar het is een prima tijdverdrijf om tracks te maken en het is een goede oefening om projectmatig te werken.
Ik probeer wel altijd mijn producties ´af´ te maken. En te leren van de feedback die ik erop krijg.
Wie weet wordt 't nog weleens wat.. :-D

:biertje:
 
Zelfs als de muziek goed is gaat nog niets vanzelf. Ik heb in het verleden een aantal keren demo drops gedaan, waarbij je direct feedback kreeg, ook van bekende artiesten. Ik heb meerdere malen hele goede feedback gehad en dat mensen er enthousiast van werden maar vervolgens past het niet precies op hun label, of komen ze met een voorstel waar m'n tenen van krom gaan staan (een label vroeg me om eerst zelf te investeren, wtf). Of ook meerdere malen iets uitgebracht waar je dan vervolgens niets meer van hoort.
Hier leeft wel een beetje frustratie idd, ik heb het gevoel dat alleen produceren helemaal niets oplevert. Ja misschien als ghost producer van zogenaamde hitjes...
 
Dit hoor ik ook vaak bij artiesten waar ik mee werk. Niemand verwacht dat je release helemaal perfect is. Tracks afronden en verder gaan is een vorm van afsluiten en groeien. Wees niet bang dat mensen je muziek gaan afkraken, of tegen je verwachtingen in juist geweldig kunnen vinden. Als je er niets mee doet, kan het ook nooit wat worden hé. Zowel positief als negatief :) Niemand is er helemaal in zijn eentje gekomen in deze business. De feedback van mensen bij een label, of je mede artiesten op dat label kan van onschatbare waarde zijn. Maar dan moeten ze wel eerst weten dat je bestaat en muziek maakt.

Dit is echt een hele belangrijke tip voor mensen die muziek maken en iets willen releasen. Ik ken maar weinig mensen die 100% tevreden zijn over hun release, het kan in de ogen van de muzikant zelf altijd beter of anders. Maar zoals Accelarator zegt, niemand verwacht dat je release perfect is en in de meeste gevallen hoort het publiek niet eens dat die snare wel iets minder 234,22 Hz mag hebben, je basspatch net iets meer PWM kan gebruiken of de reverb op je cowbell 14 milliseconden korter mag.

Als je wil releasen, maar te bang bent voor de reacties of je "schaamt": niet zeuren en gewoon doen! :) Als je het niet probeert zal het nooit iets worden!

Daarbij moet ik wel een kanttekening plaatsen. Verwacht niet dat je track meteen opgepikt wordt door het grote publiek door het alleen op Soundcloud, Spotify en/of Youtube te zetten. Laat je daardoor zeker niet uit het veld slaan, want dit zegt niets over de kwaliteit van jouw release. Er zijn tegenwoordig miljoenen producers die op een zoldertje muziek maken en dan is het niet makkelijk om daar tussen op te vallen, hoe goed je track ook is. Connecties opdoen en marketing is erg belangrijk. Ik zou zelfs durven zeggen ruim 50% van het werk.

Ikzelf ben begonnen met 0 connecties, zonder eerdere ervaring in de muziekbusiness en zonder verstand van mixen/masteren (heb ik nu nog niet! :D ) 3 jaar geleden in een redelijk klein niche genre (Synthwave) begonnen en heb het geluk gehad dat ik opgepikt werd door een wat groter Youtube kanaal. Door hard werken en samen te werken met anderen heb ik mijn naam uit kunnen bouwen en kan ik inmiddels fulltime leven van mijn muziek (zelfs alleen van Spotify, iTunes, Bandcamp, enz.), treed ik vooral internationaal op en zit mijn muziek in verschillende kleine en grote films en series (o.a. Netflix, Amazon, Univision), games, kunstprojecten en is er zelfs iemand met een tatoeage van mijn logo.

Daarmee wil ik niet opscheppen, maar ik wil daarmee alleen maar zeggen dat ik begonnen ben zonder connecties of ervaring en vroeger ook altijd dacht dat mijn releases nooit goed genoeg waren. Dat denk ik nu nog steeds, maar ik heb geaccepteerd dat ze voor mijzelf toch nooit 100% zullen zijn. Blijkbaar vind mijn publiek mijn muziek goed genoeg om er naar te blijven luisteren, dus waarom zou ik er dan ook niet tevreden mee zijn? En als ik het kan, dan kan iedereen het! :)
 
Timecop bedankt voor je verhaal, leuk om te lezen dat er mensen zijn die het lukt om van muziek te leven. Het is denk ik ook bezig blijven ermee. Heb je vanaf het begin af aan alles in eigen hand gehouden ? En hoe heb je uiteindelijk de marketing kant aangepakt ?
 
Heel leuk om dit topic te lezen. Ik merk dat er weinig mensen zijn die er van leven maar dat hij bij sommige toch wel gelukt is.

Ikzelf heb veel plezier aan mijn hobby maar wil het (momenteel) ook bewust hobby houden.
Ook ervaar ik een constante strugle; ik heb 2 kinderen (6 en 9) en een partner waarvoor ik er altijd ben (en waar je dus ook veel tijd aan toewijd).
Die tijd 'verlies' ik uiteraard in functie van de muziek maar als family man kan ik het niet maken om mijn vriendin en kids te verwaarlozen.
Ik heb ook een mentaal belastende job (gelukkig wel 9 to 5) die vrij goed betaald en die me de mogelijkheid geeft om mijn hobby verder te blijven uitvoeren.
Uiteraard kost deze job ook weer tijd die ik aan muziek zou kunnen toewijden, maar ik heb een leuk inkomen en dat geeft me alle mogelijkheden om muziek te blijven maken.

Gaandeweg beter worden en zien waar we uitkomen is mijn (zeer veilige) strategie. Wel heb ik mijn aantal hobby's teruggedrongen om meer te kunnen focussen (je kan heus niet alles hebben in het leven).
Ik ben er zeker van dat als ik meer tijd toewijd aan muziek, dat de resultaten er ook zullen zijn.


Dus voor de succesors in dit topic...
Mag ik vragen hoe jullie dit doen en omgaan met bovenstaande dingen?
Hebben jullie (g)een partner?
Hebben jullie kinderen?
Hoe zijn jullie er in geslaagd om met zulke dingen om te gaan en een mooie ballans te verkrijgen?
 
Het is voor mij altijd hobby geweest.
Ik heb wel 'ns een keer een liedje geschreven voor een klas kinderen waarvan de leerkracht naar een andere school ging.
Of een keer met een vriend een paar nummers gespeeld in een kroeg als tussenact op een poëzie avond van een dichterscollectief waar ik lang geleden deel van uitmaakte.
maar verder nooit een serieuze poging gedaan.Het lijkt mij ook niet zo leuk als je steeds maar zou moeten zodat het een soort werk wordt.
Wel vind ik de verhalen van Timecop en Accelarator leuk om te lezen en ook mooi van Accelarator dat die een mooie afwisseling heeft tussen allerlei aktiviteiten die met muziek te maken hebben, dat lijkt me ideaal.
 
Wat een inspirerend draadje is dit geworden zeg, super! Mooie en ware woorden ook Timecop over nummers afmaken. Ik ben mijn harde schijf eens afgestruind en kwam zo 12 nummers tegen die nagenoeg klaar zijn. En die ik nooit aan iemand heb laten horen, aaargh :stupidDie ga ik binnenkort maar eens opnieuw afmixen. Al was het alleen maar om ze op mijn tachtigste in de verzorgingsflat nog eens terug te kunnen luisteren :D

Herkenbaar verhaal ook van jou Steve303. Ik heb 3 kinderen in de lagere school leeftijd en daar gaat heeeeeeeeeel veel tijd inzitten. Dan blijft er helaas weinig tijd over voor muziek. Maar ik laat het vlammetje wel branden en wie weet komt het er ooit nog van.

Als ik een groter huis had zou ik nu al muziekles geven. Dan verdiende ik ook geld met muziek en dat heb ik in het verleden ook gedaan. Advertentie op Marktplaats, 2 uurtjes voor 50 euro en dan je kennis doorgeven. Dat werkte prima en het was erg leuk om te doen.

P.S. Ik snap wel dat veel producers online trainingen maken. Van de week zelf een nieuw e-book gelanceerd en voor bijna 2000 euro aan exemplaren verkocht. Dat is dan in het Nederlands. Als je een mooie fanbase hebt via bijvoorbeeld YouTube en je doet het in het Engels dan loopt het nog veel verder op. Geld verdienen is ook een beetje handig zijn. En er tijd insteken.
 
P.S. Ik snap wel dat veel producers online trainingen maken. Van de week zelf een nieuw e-book gelanceerd en voor bijna 2000 euro aan exemplaren verkocht. Dat is dan in het Nederlands. Als je een mooie fanbase hebt via bijvoorbeeld YouTube en je doet het in het Engels dan loopt het nog veel verder op. Geld verdienen is ook een beetje handig zijn. En er tijd insteken.

Dan zou ik 'm inderdaad even laten vertalen in het engels, wie weet levert het een jaar salaris op!
En nog veel belangrijker; een hele grote fanbase zodat je je actitiviteiten kan uitbreiden waardoor je misschien wel met je andere baan kan stoppen?
Mooi dat je er zo'n succes mee hebt!
 
Dan zou ik 'm inderdaad even laten vertalen in het engels, wie weet levert het een jaar salaris op!

Tja, alles draait om bereik. Net als bij muziek trouwens. In het Nederlands bereik ik zelfstandig duizenden mensen. In het Engels bijna niemand. Dan moet het via een tussenpartij, Amazon ofzo. Een vriend heeft zo de afgelopen jaren voor 50.000 dollar aan e-books verkocht. Dat kan.

Het liefste doe ik alles in eigen beheer. Maar dan moet je bereik opbouwen. Ik maak af en toe tutorials over FL Studio in het Engels. Sommige clips zijn duizenden keren bekeken. Dat is een beginnetje. Ik werk alleen niet meer met FL Studio en de kijkers zijn 14 ofzo en hebben een gekraakte versie, haha. Maar wie weet, ooit :)
 
Thanks! Het kwam natuurlijk niet allemaal zo aanwaaien, heb er ook enorm veel voor moeten offeren. Zowel financieel als relaties. Maar nooit spijt gehad van die keuzes. En het is nooit te laat om aan een carriere in de muziek te beginnen. Voor alles is een doelgroep te vinden, alleen moet die dan wel overeenkomen met je verwachtingen :)






Dit hoor ik ook vaak bij artiesten waar ik mee werk. Niemand verwacht dat je release helemaal perfect is. Tracks afronden en verder gaan is een vorm van afsluiten en groeien. Wees niet bang dat mensen je muziek gaan afkraken, of tegen je verwachtingen in juist geweldig kunnen vinden. Als je er niets mee doet, kan het ook nooit wat worden hé. Zowel positief als negatief :) Niemand is er helemaal in zijn eentje gekomen in deze business. De feedback van mensen bij een label, of je mede artiesten op dat label kan van onschatbare waarde zijn. Maar dan moeten ze wel eerst weten dat je bestaat en muziek maakt.

Zo herkenbaar! Ik zit nu n jaar of 12 in de muziekindustrie. 12 jaar geleden kon ik werkelijk NIKS, en Synthforum was toen een van mijn resources om te leren produceren. Door gewoonweg leergierig te zijn, leef ik er al 12 jaar van. Dat begon met simpele knip en plak opdrachtjes, en inmiddels ruim 600 releases verder. Vergeet niet dat muziek maken voor je beroep, ook betekent dat je je principes over boord gooit. Je MOET dan af en toe gewoon dingen aanpakken, ook al zijn ze niet altijd het allerleukste om te doen. Je leert door de jaren heen effectief en snel resultaat behalen, en dat staat haaks op creatief lekker wat aanklooien.

En vergeet niet: je moet tegenwoordig ECHT goed zijn in wat je doet, en heel veel doen om goed rond te komen. Maar: t is dan ook wel heerlijk om je eigen tijd in te kunnen delen, en de uitdaging om elke keer weer iets te maken dat NOG beter is is echt een leuke leercurve.
 
Lang geleden wel wat verdiend met optredens (bij lange na niet hetzelfde als uitgaves aan gear, maar goed :D ), maar tegenwoordig niks meer. Weinig tijd..
 
Ik heb veel geld verdiend met andermans muziek af te spelen. Met zelf muziek maken maak ik mezelf arm :beard:
Maar het boeit me zovéél meer dan huppeldepup haar nieuwe top 40 plaatje te moeten opzetten
 
Last edited by a moderator:
Heel leuk om dit topic te lezen. Ik merk dat er weinig mensen zijn die er van leven maar dat hij bij sommige toch wel gelukt is.

Ikzelf heb veel plezier aan mijn hobby maar wil het (momenteel) ook bewust hobby houden.
Ook ervaar ik een constante strugle; ik heb 2 kinderen (6 en 9) en een partner waarvoor ik er altijd ben (en waar je dus ook veel tijd aan toewijd).
Die tijd 'verlies' ik uiteraard in functie van de muziek maar als family man kan ik het niet maken om mijn vriendin en kids te verwaarlozen.
Ik heb ook een mentaal belastende job (gelukkig wel 9 to 5) die vrij goed betaald en die me de mogelijkheid geeft om mijn hobby verder te blijven uitvoeren.
Uiteraard kost deze job ook weer tijd die ik aan muziek zou kunnen toewijden, maar ik heb een leuk inkomen en dat geeft me alle mogelijkheden om muziek te blijven maken.

Gaandeweg beter worden en zien waar we uitkomen is mijn (zeer veilige) strategie. Wel heb ik mijn aantal hobby's teruggedrongen om meer te kunnen focussen (je kan heus niet alles hebben in het leven).
Ik ben er zeker van dat als ik meer tijd toewijd aan muziek, dat de resultaten er ook zullen zijn.


Dus voor de succesors in dit topic...
Mag ik vragen hoe jullie dit doen en omgaan met bovenstaande dingen?
Hebben jullie (g)een partner?
Hebben jullie kinderen?
Hoe zijn jullie er in geslaagd om met zulke dingen om te gaan en een mooie ballans te verkrijgen?

Heb net als jij 2 kids (2 en 4 jaar) en n vriendin. Ja dat is een erg lastige combi met produceren. Kids zijn s ochtend vroeg wakker, terwijl ik in de studio meestal van 10.00 tot 23.00 doorpak. Voor mij is de balans dat ik er altijd ben met eten, en om de kids in bed te leggen. En een papa middag, en de zondag met de kids. Met name een partner die begrip heeft voor wat je doet, helpt. En zolang je kids niet t idee hebben dat je altijd weg bent, gaat t ook goed. T is wel extra zwaar. Vrienden van me die ook produceren voor hun beroep, hebben 1 focus: Muziek maken. Bij mij is het constant schakelen tussen muziek, en gezin, en vrienden.
 
Altijd leuk om te weten. Ik ken veel muzikanten die de indruk willen wekken dat ze er geld mee verdienen. Het hangt ervan af wat je onder geld verdienen verstaat. Als je bedoelt "winst maken", dan niet. Er gaat bij mij een veelvoud van wat er binnenkomt op aan de studio. Ik heb de verhouding tussen inkomsten en uitgaven nooit bijgehouden maar nu ik er over nadenk, realiseer ik me dat ik maar in een jaar winst heb gemaakt en dat was in 1990, toen ik voor 400 gulden op de KLEM-dag speelde en daardoor veel cassettes verkocht (waarvan de productiekosten ook laag waren).

Ik heb het gezien/gehoord en (stiekum) opgenomen op Minidisc. Die ga ik vast nooit terugvinden ;-)

Edit: mmh... 1990 kan geen MD zijn geweest. Nou ja, n-medium!
 
Pimpampeter Ik neem mijn pet diep voor je af, knap dat je alle ballen omhoog houdt. Ik heb zelf 3 kinderen en een eigen bedrijf. Als ik erg druk ben merk ik dat dit als eerste ten kost gaat van mijn creativiteit. Daarom stond de muziek ook jarenlang op een lager pitje. En stopte ik mijn tijd in mijn bedrijf, waar ik relatief makkelijk goed mee verdien. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ik blijf ambitieus, haha. Eerst maar eens wat tracks afmaken en nieuwe demo's rondsturen :okdan:
 
Voor mij 50% hobby en 50% werk.

Dat lijkt me ideaal en ook weer niet. Klinkt een beetje als 100% werk en 50% betaald, of zie ik dat verkeerd? :D Hoewel, mijn werk is ook mijn hobby en ik stop er veel meer tijd in dan ik krijg uitbetaald. Wil je fulltime muziek maken?

P.S. Nog een vraag, ook aan Pimpampeter: hoe krijgen jullie je klussen? Gaat dat altijd via via?
 
Back
Top