Wie verdient er geld met (zijn) muziek?

of gewoon een wereld hit scoren en royalties krijgen waarmee je iedere dag in je studiootje jointjes kan roken en dingen kan bouwen.
Dat laatste lijkt mij dus echt niet verkeerd, helaas niet voor mij omdat ik geen commerciele muziek wil/kan maken. :)

Iedereen denkt meteen aan commeriëele rampestampers van 3 akkoorden in 4/4 maat maar er zijn toch zat bandjes die minder voor de hand liggende muziek hebben gemaakt en wel succesvol waren.
Alleen wat opgepikt wordt door het grote publiek is altijd afwachten natuurlijk.
Makkelijk voor de hand liggend voorbeeld is Pink Floyd die buiten een paar hitjes nou niet hele commerciële muziek maakten maar met een album als Dark side of the moon voorgoed onafhankelijk werden.
Nu is het veel makkelijker om via youtube een flinke fanschare te krijgen ivm vroeger toen men afhankelijk was van de grote platenmaatschappijen en airplay.
Tegenwoordig kan men met weinig investering al iets leuks uitbrengen, belangrijkste is of je genoeg momentum opbouwt want hoe val je nog op in een gigantische hoeveelheid clips?
In de meeste gevallen is het toch vooral een beetje geluk hebben.
 
Nu is het veel makkelijker om via youtube een flinke fanschare te krijgen ivm vroeger toen men afhankelijk was van de grote platenmaatschappijen en airplay.
Tegenwoordig kan men met weinig investering al iets leuks uitbrengen, belangrijkste is of je genoeg momentum opbouwt want hoe val je nog op in een gigantische hoeveelheid clips?
Meer mogelijkheden maar het aanbod is ook verduizendvoudigd. In de praktijk is er dus niks veranderd. Ik schat dat de helft van Nederland tegenwoordig in een bandje speelt, de andere helft staat vooraan bij hun optreden.
Maar 99% doet alleen maar na wat ze gehoord hebben, covers of "in de stijl van". Waar denk je dat Thomann en Bax van bestaan? Al de gitaristen die Jimi Hendrix of Mark Knopfler nadoen, maar zelf iets verzinnen: wie lukt dat? Met toetsen idem, kijk die topics hier maar over Italo of weet ik welke synth-stijl. Onze fantasie is beperkt.

En als ze wel iets origineels hebben gemaakt hebben ze het zelf niet door. :D

Sorry, beetje off-topic.
 
Met covers kun je wel knaken verdienen. Op een bruiloft spelen enzo. Helemaal niet mijn ding. Heb een hekel aan al dat gekoffer. Maar ja doet ieder zelf weten.

willem1958 ja goed punt. Als je echt wilt kan het gewoon. Mits je er de nodige uren in stopt. Ik ben er heilig van overtuigt dat ik iedere dag een house plaat kan maken en zo als DJ / producer naam kan maken en er van kan leven. Maar daar heb ik dus echt geen zin in. Moet ik iedere dag naar house luisteren :)
Tegenwoordig verdien je toch meer met optredens dan met platen maar platen heb je nodig om optredens te krijgen.
 
Met covers kun je wel knaken verdienen. Op een bruiloft spelen enzo.
Zelfs dat valt tegenwoordig wel tegen. Ik hoor de laatste tijd wel vaker van mensen in mijn omgeving dat daar ook de klad ingekomen is doordat er teveel van dat soort bands zijn. Meerdere mensen hebben er een "normale" job bij moeten nemen waar ze eerst er gewoon van rond konden komen.
 
Zelfs dat valt tegenwoordig wel tegen. Ik hoor de laatste tijd wel vaker van mensen in mijn omgeving dat daar ook de klad ingekomen is doordat er teveel van dat soort bands zijn. Meerdere mensen hebben er een "normale" job bij moeten nemen waar ze eerst er gewoon van rond konden komen.

Ah wist dat niet, tja tijden veranderen en we worden allemaal ouder :)
 
Ik heb net "On The Run" aangeklikt op Youtube, een grammerly reclame van 1 minuut(!) helemaal door laten spelen en de track helemaal uit laten spelen.
Kan je ons iets vertellen over de werkelijke CPM inkomsten van de tracks op Youtube?

"On The Run" heeft 67.000 views in 1 jaar.
"Dreams" heeft 632.000 views in 5 jaar.

Een band waarmee ik werk heeft net opgetreden in Indonesie en de reacties zijn best positief. Alles wat gepost wordt op social media gaat keihard. We zijn benaderd door een youtube kanaal waar de meeste tracks richting 1.000.000 views gaan per jaar met uitschieters naar 6-7 miljoen. Ik heb begrepen dat de CPM inkomsten per land nogal verschillend zijn, maar ben benieuwd naar wat "real world" ervaringen.

De meeste van mijn tracks worden gemonetized door Tunecore, mijn aggregrate. Zij nemen ook een deel van de Youtube inkomsten, maar ik kom bij hen uit op ongeveer $0,0005 per view.

Ik heb dat eigenlijk nooit eerder berekend, maar dit is echt schrikbarend weinig! Dat zou betekenen dat ik voor het wettelijk bruto minimumloon maar liefst 3.107.307,69 views per maand zou moeten hebben!! :(
 
Back
Top