Wie verdient er geld met (zijn) muziek?

@bombario: haha! Neen hoor, die 50% werk is quasi 100% betaald :).
Goed werk afleveren is de beste reclame.
Ook zelf je werk zoeken. Naar optredens gaan, praatje maken, zeggen wat je doet, hoe je werkt, wat het materiaal is waar je mee werkt, referenties van vorige jobs etc...
Facebook en een website heb ik momenteel niet nodig om me te promoten.
Jezelf verkopen en deals maken werkt voor mij nog het beste.
Ik heb zelfs geen business cards :D.

Cheers,
Exo. :mega:
 
Heel herkenbare verhalen soms *D. Voor mij is het voornamelijk een hobby. En omdat ik ook heel veel tijd heb gestoken in het gezin, is de continuïteit in mijn composities niet echt gegarandeerd geweest. Daarentegen is wel mijn niveau altijd blijven stijgen zodat ik op dit moment echt wel wat te bieden heb :engel:. Het is alleen wel zoals hier al eerder gesteld werd: hoe ga je als zoldermuzikant opvallen tussen heel dat leger van andere goede collega's?

In het verleden heb ik één CD in eigen beheer uitgebracht en daar heb ik een 800€ voor mogen ontvangen. Na kosten bleef daar een kleine 400€ van over. Daarna heb ik een contractje gehad bij een medeforumlid waarbij twee producties te koop werden aangeboden (CD's en streaming). Op drie jaar tijd is daar slechts 83€ uit voort gekomen. Dit contract is immers opgezegd.

Enkele maanden geleden ben ik in contact gekomen met een in de klassieke synth-scene redelijk gekende producer die onmiddellijk beweerde veel in mijn muziek te zien. Ik heb ondertussen de WAV-files overgemaakt, maar tot op heden slaag ik er niet in met de man een deftige afspraak te maken, laat staan een contract op te stellen en te ondertekenen ;{.

Dus ook hier een klein beetje frustratie. Mijn producties zijn zeker goed genoeg om uit te brengen, maar het aan de man brengen ... da's iets helemaal anders. Ik merk zelfs bij het posten van tracks op dit forum dat er niet zo veel reacties worden geplaatst. Gelukkig zijn diegene die wel geplaatst worden, zeer positief. En dat blijft nog altijd, naast het beleven van het plezier om met de synths bezig te zijn, de belangrijkste drijfveer.

Groeten :doei:

Danny
 
Ik heb het gezien/gehoord en (stiekum) opgenomen op Minidisc. Die ga ik vast nooit terugvinden ;-)

Edit: mmh... 1990 kan geen MD zijn geweest. Nou ja, n-medium!

Dat is leuk om te lezen! Je was een van de duizend die erbij waren! Ik heb er wel een opname van - rechtstreeks uit de zaalmixer - maar daar zit geen laag in. Ik heb ook een video-opname vanuit de zaal maar daarvan is het geluid nog slechter. Bovendien stoor ik me elke keer tijdens het luisteren aan wat er mis ging, dat ik nooit live-opnamen heb uitgebracht.

Zonder kinderen heb ik wel veel tijd voor de muziek, maar ik denk dat als ik ze wel had gehad, ik er wel een mouw aan had gepast. Mijn vriendin heeft heel andere werktijden dan ik, dus mijn hobby gaat niet ten koste van onze relatie. Wil je er je vak van maken, dan moet je gedrevener zijn dan ik en keihard ervoor werken. Ik vind financiële zekerheid belangrijker dan de kunst. Dat is een bewuste keuze geweest. Daarom zal ik er nooit 100% mijn vak van kunnen maken. Maar ik heb wel het geluk dat mijn muziek al dertig jaar wordt uitgebracht en dat er nog steeds mensen zijn, volgens mij allemaal buiten dit forum, die er geld voor over hebben.
 
het meeste verdiende ik toen ik mijn studio geschikt ging maken voor commerciele opnames voor bands en muzikanten.. helaas heeft dat maar 15 jaar geduurt en toen moest ik het pand uit. de animo om weer iets nieuws op de starten was verdwenen daar ik een hoop geld had verloren aan geinvesteerde verbouwingen en isolatie.. ga dus nooit zoiets starten in een huurpand.!!. uiteindelijk heb ik van de omzet wel een hoop leuke synths kunnen kopen en betere opname apperatuur.. met eigen muziek heb ik wel wat verdiend dat waren 12 inch uitgaven daar kreeg ik dan iets van 1000 gulden per plaat voor.. cd singels waren meestal 500 gulden en de remixen die we voor derden deden leverde het meest op zo rond de 2 a 3 duizend euro wat afhankelijk was of de platenmaatschappij al goed aan het verdienen was met het project en dan vaak op de cd singel bog een afwijkende versie van de a kant wilde zetten iik ga het nu niet hebben over de verkoop van spullen die je zat was want dan faat iedereen hier hard huilen! vootal die digitale rompler dingen waren om te janken wat je er voor terug krijgt.


 
Laatst gewijzigd:
Ga dus nooit zoiets starten in een huurpand.!!

Herkenbaar! Ik ken hier iemand die hetzelfde overkwam. Flink geïnvesteerd en toen werd hij door zijn mede-ondernemers het pand uitgewerkt. Dat probeerde hij nog te rekken, maar leverde alleen maar ergernissen op.

Akikaze Gaaf dat je al zolang productief bent. En dat mensen het waarderen. Dat lijkt me een fijn gevoel. Ik schrijf zelf marketingboeken en er zijn veel mensen die ze blind kopen. Dan is je naam een kwaliteitskeurmerk. Fijn om te ervaren.
 
slechts 2 keer wat verdiend het uitbrengen van muziek: met mn band een album in eigen beheer geprint (100 stuks) en voor 5 per stuk verkocht voor zover er animo was. nog iets van 10 over. ik denk dat we hooguit quitte draaiden.
en dan deze week ineens 1 euro op bandcamp verdiend! al maanden staat ie daar als "name your price" voor de gratis download, zonder dat het uberhaupt de bedoeling was dat iemand zou betalen. Toch wel heel leuk dat iemand heeft mn vaporwave album gekocht! Nu ff paypal maken anders vervliegt het :)
 
Dat lijkt me ideaal en ook weer niet. Klinkt een beetje als 100% werk en 50% betaald, of zie ik dat verkeerd? :D Hoewel, mijn werk is ook mijn hobby en ik stop er veel meer tijd in dan ik krijg uitbetaald. Wil je fulltime muziek maken?

P.S. Nog een vraag, ook aan Pimpampeter: hoe krijgen jullie je klussen? Gaat dat altijd via via?

Altijd via mond op mond reclame. Iedereen schreeuwt namelijk "dat ze het wel kunnen". Je bent pas goed in iets, als anderen dat vinden, niet als je dat zelf vind.
 
Ik heb voor mijn werk standby diensten. ( beschikbaar zijn indien nodig) Dus dan zit ik thuis en kan ingezet worden. Daarvoor krijg ik dan 50% van mijn normale uurloon. Dus als ik in die tijd muziek zit te maken, zit ik eigenlijk betaald te musiceren. Een droom wordt werkelijkheid. In zekere zin. HEh.,
 
Geld ga ik daar niet mee verdienen maar gelukkiger ga ik er zeker en vast van worden.

En gelijk heb je. Merk ik ook altijd bij werken. Ik moét voor mezelf schrijven en produceren. Als ik te druk ben en daar te weinig tijd voor neem word ik knorrig en vlakjes.

Olav Basoski zei het ooit treffend tijdens een interview. Waarom maak je muziek? "Tja, het moet eruit. Ik kan niet anders" Ook als je er geen stuiver mee verdient! :mega:
 
Daarbij moet ik wel een kanttekening plaatsen. Verwacht niet dat je track meteen opgepikt wordt door het grote publiek door het alleen op Soundcloud, Spotify en/of Youtube te zetten. Laat je daardoor zeker niet uit het veld slaan, want dit zegt niets over de kwaliteit van jouw release. Er zijn tegenwoordig miljoenen producers die op een zoldertje muziek maken en dan is het niet makkelijk om daar tussen op te vallen, hoe goed je track ook is. Connecties opdoen en marketing is erg belangrijk. Ik zou zelfs durven zeggen ruim 50% van het werk.

Ik heb jou ooit nog een keer in een Argentijnse taxi gehoord, ik vroeg die gast "hoe kom je hier aan?" "ja op YouTube gevonden, ik weet ook niet wat het is". Had hem in repeat staan, denk vier keer gehoord tijdens de rit. Ik zei nog: "Als je meer als dit wil horen moet je eens op Timecop en Synthwave zoeken". Ik dacht thuis ik kijk even of ik het kan vinden en jawel eerste hit was jouw track, precies die hij aan het draaien was.
 
Heel leuk om dit topic te lezen. Ik merk dat er weinig mensen zijn die er van leven maar dat hij bij sommige toch wel gelukt is.

Ikzelf heb veel plezier aan mijn hobby maar wil het (momenteel) ook bewust hobby houden.
Ook ervaar ik een constante strugle; ik heb 2 kinderen (6 en 9) en een partner waarvoor ik er altijd ben (en waar je dus ook veel tijd aan toewijd).
Die tijd 'verlies' ik uiteraard in functie van de muziek maar als family man kan ik het niet maken om mijn vriendin en kids te verwaarlozen.
Ik heb ook een mentaal belastende job (gelukkig wel 9 to 5) die vrij goed betaald en die me de mogelijkheid geeft om mijn hobby verder te blijven uitvoeren.
Uiteraard kost deze job ook weer tijd die ik aan muziek zou kunnen toewijden, maar ik heb een leuk inkomen en dat geeft me alle mogelijkheden om muziek te blijven maken.

Gaandeweg beter worden en zien waar we uitkomen is mijn (zeer veilige) strategie. Wel heb ik mijn aantal hobby's teruggedrongen om meer te kunnen focussen (je kan heus niet alles hebben in het leven).
Ik ben er zeker van dat als ik meer tijd toewijd aan muziek, dat de resultaten er ook zullen zijn.


Dus voor de succesors in dit topic...
Mag ik vragen hoe jullie dit doen en omgaan met bovenstaande dingen?
Hebben jullie (g)een partner?
Hebben jullie kinderen?
Hoe zijn jullie er in geslaagd om met zulke dingen om te gaan en een mooie ballans te verkrijgen?

Partner en 3 kinderen 10 en 12 jaar. Partner verdient goed, ik kan werken zo veel ( weinig dus) als ik wil. Heb daardoor veel tijd voor muziekdingetjes, die ik, als ik al aan het werk ben ook nog kan doen zelfs. Geen enkel balans verder.
Sterker nog. Ik Heb nu een week al mijn software etc. weer lopen installeren op een nieuwe laptop, en het draait allemaal voor geen meter. Geen benul wat er loos is. Maar ik heb alles ingepakt nu en ga een andere bezigheid zoeken. Muziek beperk ik vanaf nu weer tot het drummen in bands. Deze hele nare installatiesessie (en alle ellende die ik hiervoor al met mijn apparatuur heb gehad) was voor mij het duidelijkste signaal wat ik kon krijgen, het universum wil niet dat ik muziek maak. Bovendien heb ik gemerkt dat ik de laatste jaren juist door zelf met muziek bezig te zijn, het genieten van muziek volledig is verdwenen. Het heeft plaats gemaakt voor totaal analyserend en beoordelend luistergedrag, en dan kun je er niet meer van genieten. Niet echt. Het spijt me echt dat ik hier zoveel tijd van mijn leven aan heb verknald. Ik voel nog steeds de drang hoor, maar de techniek werkt me al tijden zodanig tegen dat ik het nu opgeef. Mijn vorige post doet denken dat er nog hoop is, maar dat was voor de laatste installatiefuck. Nu is het klaar.
 
Ik zit eraan te denken om 80% te gaan werken om meer tijd te hebben voor muziek.
Dat ga ik zeker eens proberen. Geld ga ik daar niet mee verdienen maar gelukkiger ga ik er zeker en vast van worden.

heel goed idee, ik ben een half jaar geleden naar 90% gegaan (om de week op vrijdag vrij) en dat is heel fijn. Moet eerlijk zeggen dat niet alle extra vrije tijd naar muziek gaat, maar toch wel regelmatig :)
 
Ooit heb ik voor een softwarehuis wat muziek gemaakt voor een game, alle rechten in een keer af laten kopen voor een eeuwig durend gebruiksrecht voor 1800,- gulden voor 3 tracks.
Nu waren dat nog Amiga protracker bestanden ook, dus redelijk belabberde kwaliteit qua geluid, desondanks, voor mij een mooie bijverdienste toen, zeker ook omdat ik de tracks al klaar had voordat ik de opdracht kreeg.
Verder heb ik nooit de ambitie gehad om geld te willen verdienen met muziek, zelfs niet eens om een groter publiek te bereiken dan de luisteraars van dit forum. Muziek maken is leuk, als andere mensen mijn muziek ook leuk vinden is dat prima, maar ik zie geen reden om er werk van te maken om NOG meer mensen er kennis mee te laten maken. Ik zou niet weten waarom.
 
Ja zeker verdient met muziek maken, maar nooit een (redelijk) stabiel inkomen.
Sommige jaren ook van buma leuke inkomsten binnen gehad.

Ik ben ongeveer een half jaar geleden van 5 naar 3 dagen in de week gaan werken om de rest van de tijd op de muziek te focussen om er meer inkomsten mee te generen. Ben mezelf aan het 'omscholen' om ipv van tracks songs te schrijven en echt liedjes te maken :-)
 
Ik heb jou ooit nog een keer in een Argentijnse taxi gehoord, ik vroeg die gast "hoe kom je hier aan?" "ja op YouTube gevonden, ik weet ook niet wat het is". Had hem in repeat staan, denk vier keer gehoord tijdens de rit. Ik zei nog: "Als je meer als dit wil horen moet je eens op Timecop en Synthwave zoeken". Ik dacht thuis ik kijk even of ik het kan vinden en jawel eerste hit was jouw track, precies die hij aan het draaien was.

Hahaha, heel grappig! :okdan:8)
 
Binnenkort m'n eerste optreden waar ik nog een klein zakcentje voor krijg ook.

M'n $dayjob zal ik nog maar even niet opzeggen ;)
 
Het nadeel van je hobby je werk maken is ook wel dat je hobby ineens ook écht werk wordt met deadlines, verwachtingen en verplichtingen. In het verleden heb ik al een keer van mijn hobby mijn werk gemaakt (3D design en animatie) waar ik op een gegeven moment zo de balen van had dat ik er helemaal - zowel professioneel als hobbymatig - mee gekapt ben. Wat dat betreft vind ik het helemaal niet erg om gewoon lekker voor klein publiek te fröbelen aan dingen die ik vooral zélf erg leuk vind.
 
Back
Top