Wie verdient er geld met (zijn) muziek?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.619
Locatie
Zwolle
Ik bladerde van de week een stapeltje cd's door. Toen vond ik er een uit 2000 waar een remix van een track van me opstond. Destijds leverde me dat een paar duizend euro/gulden op. En dat was ook meteen het laatste nummer dat ooit officieel uitkwam :D

Nou vroeg ik me af: wie van jullie verdient nu geld met (zijn) muziek? En hoe dan? Of is het voor de meesten vooral een hobby? Ben benieuwd! :okdan:
 
Altijd leuk om te weten. Ik ken veel muzikanten die de indruk willen wekken dat ze er geld mee verdienen. Het hangt ervan af wat je onder geld verdienen verstaat. Als je bedoelt "winst maken", dan niet. Er gaat bij mij een veelvoud van wat er binnenkomt op aan de studio. Ik heb de verhouding tussen inkomsten en uitgaven nooit bijgehouden maar nu ik er over nadenk, realiseer ik me dat ik maar in een jaar winst heb gemaakt en dat was in 1990, toen ik voor 400 gulden op de KLEM-dag speelde en daardoor veel cassettes verkocht (waarvan de productiekosten ook laag waren).
 
Deze hobby kost mij alleen maar bakken met geld, maar levert een hele hoop plezier op :)
 
Het hangt ervan af wat je onder geld verdienen verstaat. Als je bedoelt "winst maken", dan niet.

Vooral dat er niet alleen geld uitgaat, maar er soms ook nog eens wat terug komt :D Ik ben jarenlang muziekjournalist geweest en heb ook geschreven voor Interface Magazine en de Nederlandse editie van Future Music. Daar kon ik dan weer nieuwe spulletjes van kopen.
 
Tuurlijk niet.In Belgie heb je al direct de belastingsdienst op je nek.
 
Nee, ik heb een fulltime baan nodig om mijn muzikale fratsen te financieren :D
 
Ik maak muziek met kleuters daar krijg ik geld voor. Is dat ook goed? Of is dat te min ;) was dat het antwoord wat je zocht. Niet 4 keer maar 3 keer in de week. Ik ben geen muziek leraar. En als ik geen muziek maak krijg ik het geld ook. Nou hoe mooi is dat!
 
Haha ja pcies ik werk om muziek te kunnen maken :)
Het wordt steeds minder wat er binnen komt. Vroegah kreeg ik van youtube inkomsten, nu is de lat hoger gelegd en val ik er net onder, geen inkomsten meer. Mijn laatste 2 albums op spotify hebben tot nu toe 2 euro opgebracht. Bandcamp releases leverde in het verleden ook nog wel een paar honderd euro op maar heb het idee dat daar ook steeds minder gekocht wordt.
 
Nog nooit iets mee verdiend, ik denk dat je het voornamelijk van optredens moet hebben en dan in de zin van succesvolle dj/producer combi. Ik heb wel het idee dat er in bepaalde genres wel nog steeds geld te verdienen is via instagram youtube en dat soort kanalen, veel urban en rap muzikanten lijken daar wel succes in te hebben. Die hebben stiekem wel een goede marketing strategie.
 
Nog niets aan verdiend, maar als liefhebber van freeware en open source ook nog niets aan uitgegeven..
Voor mijn werk 1 keer onbetaald een deuntje kunnen toepassen, maar verder heb ik geen fans..
En de plaatselijke (amateur) musici zijn iets te arrogant voor verder contact.. :-)
 
Laatst gewijzigd:
Wat wel grappig is vind ik, is dat mijn generatie muzikanten in het dorp op hun facebook nog steeds reclame maken voor mislukte bandjes van zo'n 30 jaar geleden.. Omdat ze toen met een paar optredens in de dorpskroegen nog veel meisjes konden versieren? :-)

Ikzelf word hier niet echt serieus genomen, ondanks dat ik meer in de grotere steden mijn ervaring heb opgedaan..
Ook in de muzieksector..
 
Laatst gewijzigd:
Ik verdien inmiddels 15 jaar mijn brood met de muziek. Van releases en optredens, tot aan tegenwoordig ook andere producers begeleiden en trainingen geven. Verder werk ik met enige regelmaat voor anderen aan producties, volledig of als onderdeel van een team. Ook doe ik wekelijks releases mixen en/of masteren voor klanten. Dus de cirkel is redelijk rond wat betreft de muziek business voor mij :)
 
Ik verdien inmiddels 15 jaar mijn brood met de muziek. Van releases en optredens, tot aan tegenwoordig ook andere producers begeleiden en trainingen geven. Verder werk ik met enige regelmaat voor anderen aan producties, volledig of als onderdeel van een team. Ook doe ik wekelijks releases mixen en/of masteren voor klanten. Dus de cirkel is redelijk rond wat betreft de muziek business voor mij :)

Tof , hoe heb je er je werk van kunnen maken ? Was het gewoon iets waar je ingerold bent of was het echt een doel dat je jezelf gesteld hebt ?
Zo ben ik ooit bij toeval de ICT ingerold, en niet meer weggegaan, min of meer toeval.

Maar zo ken ik ook iemand die het bereiken van zijn droombaan echt als doel gesteld had. Ook het enige waar zijn focus op lag. Dat was in het begin heel lastig maar uiteindelijk leverde het het gewenste resultaat op. Ik ben altijd wel benieuwd naar de weg die mensen hebben afgelegd en hoe ze daarbij te werk zijn gegaan.
 
Er zijn een paar zaken die me tegenhouden geld te verdienen met muziek:

- Gebrek aan tijd om beter worden
- Gebrek aan wil, focus en doorzettingsvermogen
- Gebrek aan kennis en kennissen
- Gebrek aan talent
- Gebrek aan zelfvertrouwen om überhaupt te denken dat zoiets ooit mogelijk zou kunnen zijn

U snapt het al, ik val in de categorie leden die geen geld verdient met het maken van muziek :D.
 
Tof , hoe heb je er je werk van kunnen maken ? Was het gewoon iets waar je ingerold bent of was het echt een doel dat je jezelf gesteld hebt ?

Ik begon op mijn 10e met pianoles, had altijd al het gevoel iets met muziek te willen doen. Rond die tijd begon ik ook te rommelen met Cubasis en de eerste Fruityloops, samen met een klasgenoot. Op m'n 12e kreeg ik van mijn ouders een Spirit Absolute Zero setje + Samson versterker, wat een aanzienlijk verschil maakte voor mijn sounddesign en mixes. Tegenover het goedkope hifi setje waar ik voor die tijd op werkte :P Vervolgens kocht ik zelf een Spirit mixer, M-Audio Audiophile 2496 en een Nord Rack 2. Dus het werd wel vrij snel serieus. Daarna nog een paar jaar aan mijn skills gewerkt, tot ik op m'n 18e mijn eerste exclusieve contract had voor 5 jaar. Daarna ging het al vrij snel van optreden in clubs , naar optreden in Ahoy en boekingen in het buitenland.

Qua netwerk bouwen bestond het vooral eerst uit mensen leren kennen in de lokale club die feestjes deden. Zo kon ik daar komen optreden, raak je aan de praat backstage met de headliners. Laat je in een praatje weten dat je ook muziek maakt en gaf ik een demo mee. Dat is in grote lijnen hoe het gegaan is. Vervolgens gaan er nieuwe deuren open, leer je meer mensen uit de business kennen. En dat gaat zo eigenlijk door tot het punt waar ik nu ben. Hangt uiteraard ook wel van af of je jezelf een beetje kan verkopen. Tot je voor jezelf een netwerk hebt in allerlei genres. Van artiesten tot management, maar net zo belangrijk, ook distributeurs en ontwikkelaars.

Waar ik benieuwd naar ben: is nou elke dag een feestje? Of voelt het ook vaak als 'gewoon' werk en heb je wel eens totaal geen zin?

Praktisch gezien doe ik 99% wel met veel plezier ja. Vooral ook de variatie in wat ik doe, dag in dag uit alleen maar muziek maken zou niets voor mij zijn. Zo zit ik het ene moment bij de Melkweg of Tivoli rond de tafel met de programmering, de andere dag in Wisseloord voor productiewerk. De volgende dag ben ik met mijn eigen muziek bezig. Om vervolgens de dag erna de mix en/of mastering voor klanten te doen. Die afwisseling geeft mij een prettige dynamiek waar ik het beste bij presteer. Nou zijn er uiteraard ook album sessies waar je week in week uit aan de bak moet, dat is geen probleem. Maar ik ben daarna wel opgelucht weer wat anders te kunnen doen. Of bijvoorbeeld bij het mixen en masteren is het mijn taak het naar een hoger niveau te brengen. Maar het betekend niet automatisch dat ik de muziek inhoudelijk ook geweldig vind. Het is alleen op dat moment niet aan mij om een mening te hebben over het creatieve deel. Dat vind ik persoonlijk gewoon de juiste vorm van professionaliteit, tenzij ze uiteraard specifiek om mijn mening vragen.
 
Tuurlijk niet.In Belgie heb je al direct de belastingsdienst op je nek.

Pfff moet dit nu echt diene zever
nu weet niet wie u boekhouder is maar ik zou dan toch nen andere zoeken zene
 
Back
Top