X

Wie verdient er geld met (zijn) muziek?

Collapse
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • bikkel
    replied
    Originally posted by Timecop View Post
    Daarbij moet ik wel een kanttekening plaatsen. Verwacht niet dat je track meteen opgepikt wordt door het grote publiek door het alleen op Soundcloud, Spotify en/of Youtube te zetten. Laat je daardoor zeker niet uit het veld slaan, want dit zegt niets over de kwaliteit van jouw release. Er zijn tegenwoordig miljoenen producers die op een zoldertje muziek maken en dan is het niet makkelijk om daar tussen op te vallen, hoe goed je track ook is. Connecties opdoen en marketing is erg belangrijk. Ik zou zelfs durven zeggen ruim 50% van het werk.
    Ik heb jou ooit nog een keer in een Argentijnse taxi gehoord, ik vroeg die gast "hoe kom je hier aan?" "ja op YouTube gevonden, ik weet ook niet wat het is". Had hem in repeat staan, denk vier keer gehoord tijdens de rit. Ik zei nog: "Als je meer als dit wil horen moet je eens op Timecop en Synthwave zoeken". Ik dacht thuis ik kijk even of ik het kan vinden en jawel eerste hit was jouw track, precies die hij aan het draaien was.

    Een reactie schrijven:


  • bombario
    replied
    Originally posted by Steve303 View Post
    Geld ga ik daar niet mee verdienen maar gelukkiger ga ik er zeker en vast van worden.
    En gelijk heb je. Merk ik ook altijd bij werken. Ik moét voor mezelf schrijven en produceren. Als ik te druk ben en daar te weinig tijd voor neem word ik knorrig en vlakjes.

    Olav Basoski zei het ooit treffend tijdens een interview. Waarom maak je muziek? "Tja, het moet eruit. Ik kan niet anders" Ook als je er geen stuiver mee verdient!

    Een reactie schrijven:


  • bombario
    replied
    Originally posted by Pimpampeter View Post
    Je bent pas goed in iets, als anderen dat vinden. Niet als je dat zelf vindt.
    Mooi! Die kan zo op een tegeltje. Ik knoop hem in mijn oren en maak binnenkort die imperfecte demo zo goed mogelijk af.

    Een reactie schrijven:


  • Steve303
    replied
    Ik zit eraan te denken om 80% te gaan werken om meer tijd te hebben voor muziek.
    Dat ga ik zeker eens proberen. Geld ga ik daar niet mee verdienen maar gelukkiger ga ik er zeker en vast van worden.

    Een reactie schrijven:


  • man-T
    replied
    Ik heb voor mijn werk standby diensten. ( beschikbaar zijn indien nodig) Dus dan zit ik thuis en kan ingezet worden. Daarvoor krijg ik dan 50% van mijn normale uurloon. Dus als ik in die tijd muziek zit te maken, zit ik eigenlijk betaald te musiceren. Een droom wordt werkelijkheid. In zekere zin. HEh.,

    Een reactie schrijven:


  • Pimpampeter
    replied
    Originally posted by bombario View Post

    Dat lijkt me ideaal en ook weer niet. Klinkt een beetje als 100% werk en 50% betaald, of zie ik dat verkeerd? Hoewel, mijn werk is ook mijn hobby en ik stop er veel meer tijd in dan ik krijg uitbetaald. Wil je fulltime muziek maken?

    P.S. Nog een vraag, ook aan Pimpampeter: hoe krijgen jullie je klussen? Gaat dat altijd via via?
    Altijd via mond op mond reclame. Iedereen schreeuwt namelijk "dat ze het wel kunnen". Je bent pas goed in iets, als anderen dat vinden, niet als je dat zelf vind.

    Een reactie schrijven:


  • Eis-T
    replied
    slechts 2 keer wat verdiend het uitbrengen van muziek: met mn band een album in eigen beheer geprint (100 stuks) en voor 5 per stuk verkocht voor zover er animo was. nog iets van 10 over. ik denk dat we hooguit quitte draaiden.
    en dan deze week ineens 1 euro op bandcamp verdiend! al maanden staat ie daar als "name your price" voor de gratis download, zonder dat het uberhaupt de bedoeling was dat iemand zou betalen. Toch wel heel leuk dat iemand heeft mn vaporwave album gekocht! Nu ff paypal maken anders vervliegt het

    Een reactie schrijven:


  • bombario
    replied
    Originally posted by bliepertronic View Post
    Ga dus nooit zoiets starten in een huurpand.!!
    Herkenbaar! Ik ken hier iemand die hetzelfde overkwam. Flink geïnvesteerd en toen werd hij door zijn mede-ondernemers het pand uitgewerkt. Dat probeerde hij nog te rekken, maar leverde alleen maar ergernissen op.

    Akikaze Gaaf dat je al zolang productief bent. En dat mensen het waarderen. Dat lijkt me een fijn gevoel. Ik schrijf zelf marketingboeken en er zijn veel mensen die ze blind kopen. Dan is je naam een kwaliteitskeurmerk. Fijn om te ervaren.

    Een reactie schrijven:


  • bliepertronic
    replied
    het meeste verdiende ik toen ik mijn studio geschikt ging maken voor commerciele opnames voor bands en muzikanten.. helaas heeft dat maar 15 jaar geduurt en toen moest ik het pand uit. de animo om weer iets nieuws op de starten was verdwenen daar ik een hoop geld had verloren aan geinvesteerde verbouwingen en isolatie.. ga dus nooit zoiets starten in een huurpand.!!. uiteindelijk heb ik van de omzet wel een hoop leuke synths kunnen kopen en betere opname apperatuur.. met eigen muziek heb ik wel wat verdiend dat waren 12 inch uitgaven daar kreeg ik dan iets van 1000 gulden per plaat voor.. cd singels waren meestal 500 gulden en de remixen die we voor derden deden leverde het meest op zo rond de 2 a 3 duizend euro wat afhankelijk was of de platenmaatschappij al goed aan het verdienen was met het project en dan vaak op de cd singel bog een afwijkende versie van de a kant wilde zetten iik ga het nu niet hebben over de verkoop van spullen die je zat was want dan faat iedereen hier hard huilen! vootal die digitale rompler dingen waren om te janken wat je er voor terug krijgt.


    Laatst gewijzigd door bliepertronic , 2 juni 2019, 02:51.

    Een reactie schrijven:


  • Akikaze
    replied
    Originally posted by snitch View Post

    Ik heb het gezien/gehoord en (stiekum) opgenomen op Minidisc. Die ga ik vast nooit terugvinden ;-)

    Edit: mmh... 1990 kan geen MD zijn geweest. Nou ja, n-medium!
    Dat is leuk om te lezen! Je was een van de duizend die erbij waren! Ik heb er wel een opname van - rechtstreeks uit de zaalmixer - maar daar zit geen laag in. Ik heb ook een video-opname vanuit de zaal maar daarvan is het geluid nog slechter. Bovendien stoor ik me elke keer tijdens het luisteren aan wat er mis ging, dat ik nooit live-opnamen heb uitgebracht.

    Zonder kinderen heb ik wel veel tijd voor de muziek, maar ik denk dat als ik ze wel had gehad, ik er wel een mouw aan had gepast. Mijn vriendin heeft heel andere werktijden dan ik, dus mijn hobby gaat niet ten koste van onze relatie. Wil je er je vak van maken, dan moet je gedrevener zijn dan ik en keihard ervoor werken. Ik vind financiële zekerheid belangrijker dan de kunst. Dat is een bewuste keuze geweest. Daarom zal ik er nooit 100% mijn vak van kunnen maken. Maar ik heb wel het geluk dat mijn muziek al dertig jaar wordt uitgebracht en dat er nog steeds mensen zijn, volgens mij allemaal buiten dit forum, die er geld voor over hebben.

    Een reactie schrijven:


  • Danny
    replied
    Heel herkenbare verhalen soms . Voor mij is het voornamelijk een hobby. En omdat ik ook heel veel tijd heb gestoken in het gezin, is de continuïteit in mijn composities niet echt gegarandeerd geweest. Daarentegen is wel mijn niveau altijd blijven stijgen zodat ik op dit moment echt wel wat te bieden heb . Het is alleen wel zoals hier al eerder gesteld werd: hoe ga je als zoldermuzikant opvallen tussen heel dat leger van andere goede collega's?

    In het verleden heb ik één CD in eigen beheer uitgebracht en daar heb ik een 800€ voor mogen ontvangen. Na kosten bleef daar een kleine 400€ van over. Daarna heb ik een contractje gehad bij een medeforumlid waarbij twee producties te koop werden aangeboden (CD's en streaming). Op drie jaar tijd is daar slechts 83€ uit voort gekomen. Dit contract is immers opgezegd.

    Enkele maanden geleden ben ik in contact gekomen met een in de klassieke synth-scene redelijk gekende producer die onmiddellijk beweerde veel in mijn muziek te zien. Ik heb ondertussen de WAV-files overgemaakt, maar tot op heden slaag ik er niet in met de man een deftige afspraak te maken, laat staan een contract op te stellen en te ondertekenen .

    Dus ook hier een klein beetje frustratie. Mijn producties zijn zeker goed genoeg om uit te brengen, maar het aan de man brengen ... da's iets helemaal anders. Ik merk zelfs bij het posten van tracks op dit forum dat er niet zo veel reacties worden geplaatst. Gelukkig zijn diegene die wel geplaatst worden, zeer positief. En dat blijft nog altijd, naast het beleven van het plezier om met de synths bezig te zijn, de belangrijkste drijfveer.

    Groeten

    Danny

    Een reactie schrijven:


  • Exoterrestrial
    replied
    @bombario: haha! Neen hoor, die 50% werk is quasi 100% betaald .
    Goed werk afleveren is de beste reclame.
    Ook zelf je werk zoeken. Naar optredens gaan, praatje maken, zeggen wat je doet, hoe je werkt, wat het materiaal is waar je mee werkt, referenties van vorige jobs etc...
    Facebook en een website heb ik momenteel niet nodig om me te promoten.
    Jezelf verkopen en deals maken werkt voor mij nog het beste.
    Ik heb zelfs geen business cards .

    Cheers,
    Exo.

    Een reactie schrijven:


  • bombario
    replied
    Originally posted by Exoterrestrial View Post
    Voor mij 50% hobby en 50% werk.
    Dat lijkt me ideaal en ook weer niet. Klinkt een beetje als 100% werk en 50% betaald, of zie ik dat verkeerd? Hoewel, mijn werk is ook mijn hobby en ik stop er veel meer tijd in dan ik krijg uitbetaald. Wil je fulltime muziek maken?

    P.S. Nog een vraag, ook aan Pimpampeter: hoe krijgen jullie je klussen? Gaat dat altijd via via?

    Een reactie schrijven:


  • bombario
    replied
    Pimpampeter Ik neem mijn pet diep voor je af, knap dat je alle ballen omhoog houdt. Ik heb zelf 3 kinderen en een eigen bedrijf. Als ik erg druk ben merk ik dat dit als eerste ten kost gaat van mijn creativiteit. Daarom stond de muziek ook jarenlang op een lager pitje. En stopte ik mijn tijd in mijn bedrijf, waar ik relatief makkelijk goed mee verdien. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ik blijf ambitieus, haha. Eerst maar eens wat tracks afmaken en nieuwe demo's rondsturen

    Een reactie schrijven:


  • snitch
    replied
    Originally posted by Akikaze View Post
    Altijd leuk om te weten. Ik ken veel muzikanten die de indruk willen wekken dat ze er geld mee verdienen. Het hangt ervan af wat je onder geld verdienen verstaat. Als je bedoelt "winst maken", dan niet. Er gaat bij mij een veelvoud van wat er binnenkomt op aan de studio. Ik heb de verhouding tussen inkomsten en uitgaven nooit bijgehouden maar nu ik er over nadenk, realiseer ik me dat ik maar in een jaar winst heb gemaakt en dat was in 1990, toen ik voor 400 gulden op de KLEM-dag speelde en daardoor veel cassettes verkocht (waarvan de productiekosten ook laag waren).
    Ik heb het gezien/gehoord en (stiekum) opgenomen op Minidisc. Die ga ik vast nooit terugvinden ;-)

    Edit: mmh... 1990 kan geen MD zijn geweest. Nou ja, n-medium!

    Een reactie schrijven:


  • Exoterrestrial
    replied
    Voor mij 50% hobby en 50% werk.
    Evolueert naar meer werk.
    Ik maak muziek voor theater- en danscompanies en maak opnames, voornamelijk live in jazz en klassieke middens.

    Cheers,
    Exo.

    Een reactie schrijven:


  • Pimpampeter
    replied
    Originally posted by Steve303 View Post
    Heel leuk om dit topic te lezen. Ik merk dat er weinig mensen zijn die er van leven maar dat hij bij sommige toch wel gelukt is.

    Ikzelf heb veel plezier aan mijn hobby maar wil het (momenteel) ook bewust hobby houden.
    Ook ervaar ik een constante strugle; ik heb 2 kinderen (6 en 9) en een partner waarvoor ik er altijd ben (en waar je dus ook veel tijd aan toewijd).
    Die tijd 'verlies' ik uiteraard in functie van de muziek maar als family man kan ik het niet maken om mijn vriendin en kids te verwaarlozen.
    Ik heb ook een mentaal belastende job (gelukkig wel 9 to 5) die vrij goed betaald en die me de mogelijkheid geeft om mijn hobby verder te blijven uitvoeren.
    Uiteraard kost deze job ook weer tijd die ik aan muziek zou kunnen toewijden, maar ik heb een leuk inkomen en dat geeft me alle mogelijkheden om muziek te blijven maken.

    Gaandeweg beter worden en zien waar we uitkomen is mijn (zeer veilige) strategie. Wel heb ik mijn aantal hobby's teruggedrongen om meer te kunnen focussen (je kan heus niet alles hebben in het leven).
    Ik ben er zeker van dat als ik meer tijd toewijd aan muziek, dat de resultaten er ook zullen zijn.


    Dus voor de succesors in dit topic...
    Mag ik vragen hoe jullie dit doen en omgaan met bovenstaande dingen?
    Hebben jullie (g)een partner?
    Hebben jullie kinderen?
    Hoe zijn jullie er in geslaagd om met zulke dingen om te gaan en een mooie ballans te verkrijgen?
    Heb net als jij 2 kids (2 en 4 jaar) en n vriendin. Ja dat is een erg lastige combi met produceren. Kids zijn s ochtend vroeg wakker, terwijl ik in de studio meestal van 10.00 tot 23.00 doorpak. Voor mij is de balans dat ik er altijd ben met eten, en om de kids in bed te leggen. En een papa middag, en de zondag met de kids. Met name een partner die begrip heeft voor wat je doet, helpt. En zolang je kids niet t idee hebben dat je altijd weg bent, gaat t ook goed. T is wel extra zwaar. Vrienden van me die ook produceren voor hun beroep, hebben 1 focus: Muziek maken. Bij mij is het constant schakelen tussen muziek, en gezin, en vrienden.

    Een reactie schrijven:


  • klinkske
    replied
    Ik heb veel geld verdiend met andermans muziek af te spelen. Met zelf muziek maken maak ik mezelf arm
    Maar het boeit me zovéél meer dan huppeldepup haar nieuwe top 40 plaatje te moeten opzetten
    Laatst gewijzigd door Dr van Lansberg , 30 mei 2019, 11:58.

    Een reactie schrijven:


  • Zoidsity
    replied
    Lang geleden wel wat verdiend met optredens (bij lange na niet hetzelfde als uitgaves aan gear, maar goed ), maar tegenwoordig niks meer. Weinig tijd..

    Een reactie schrijven:


  • Pimpampeter
    replied
    Originally posted by Accelarator View Post



    Thanks! Het kwam natuurlijk niet allemaal zo aanwaaien, heb er ook enorm veel voor moeten offeren. Zowel financieel als relaties. Maar nooit spijt gehad van die keuzes. En het is nooit te laat om aan een carriere in de muziek te beginnen. Voor alles is een doelgroep te vinden, alleen moet die dan wel overeenkomen met je verwachtingen






    Dit hoor ik ook vaak bij artiesten waar ik mee werk. Niemand verwacht dat je release helemaal perfect is. Tracks afronden en verder gaan is een vorm van afsluiten en groeien. Wees niet bang dat mensen je muziek gaan afkraken, of tegen je verwachtingen in juist geweldig kunnen vinden. Als je er niets mee doet, kan het ook nooit wat worden hé. Zowel positief als negatief Niemand is er helemaal in zijn eentje gekomen in deze business. De feedback van mensen bij een label, of je mede artiesten op dat label kan van onschatbare waarde zijn. Maar dan moeten ze wel eerst weten dat je bestaat en muziek maakt.
    Zo herkenbaar! Ik zit nu n jaar of 12 in de muziekindustrie. 12 jaar geleden kon ik werkelijk NIKS, en Synthforum was toen een van mijn resources om te leren produceren. Door gewoonweg leergierig te zijn, leef ik er al 12 jaar van. Dat begon met simpele knip en plak opdrachtjes, en inmiddels ruim 600 releases verder. Vergeet niet dat muziek maken voor je beroep, ook betekent dat je je principes over boord gooit. Je MOET dan af en toe gewoon dingen aanpakken, ook al zijn ze niet altijd het allerleukste om te doen. Je leert door de jaren heen effectief en snel resultaat behalen, en dat staat haaks op creatief lekker wat aanklooien.

    En vergeet niet: je moet tegenwoordig ECHT goed zijn in wat je doet, en heel veel doen om goed rond te komen. Maar: t is dan ook wel heerlijk om je eigen tijd in te kunnen delen, en de uitdaging om elke keer weer iets te maken dat NOG beter is is echt een leuke leercurve.

    Een reactie schrijven:

Working...
X