Ik denk dat het belangrijk is om te onderscheiden waar de topicstarter denk ik op richt. Als ik dat bericht lees (en van enkele andere leden), gaat het om de diversiteit in de gemiddelde Top 40. Daar zit wellicht de generatiekloof, aangezien veel jongeren geen Top 40 meer luisteren. De Top 40 is achtergrondmuziek geworden op de werkplek. Er zijn bergen vernieuwende artiesten te vinden die echt goed spul maken in allerlei genres. Maar dan moet je wel bereid zijn flink te duiken in Spotify en Soundcloud. Die algehele segregatie laat zich niet vertegenwoordigen in de Top 40, omdat die zich daar niet op richt. Dus komt het ook niet bij de massa terecht. Die op z'n beurt dat weer lekker comfortabel vind, want de roulatie van Sky Radio is hun comfortzone.
Omdat ik dagelijks werk met artiesten, door demo's spit voor labels zoekende naar nieuw talent, of mijn eigen speurtocht naar nieuwe muziek. Ben ik absoluut van mening dat er ruimschoots vernieuwing te vinden is. Het ligt alleen misschien onder een andere steen dan waar je normaal gesproken kijkt.
Dat klopt natuurlijk maar hoeveel daarvan zijn ook echt vernieuwend uiteindelijk al zijn er wel een zeker aantal authentiek omdat ze hun eigen muziek maken/schrijven.
Verschil is wel dat er onder die artiesten/muzikanten niet heel veel vernieuwers zijn want de meesten volgen toch een pad wat al ingeslagen is.
Wat ik me oa dan ook afvraag is hoe echt vernieuwend kan je tegenwoordig nog zijn als er al zoveel geknipt en geplakt en gecombineerd wordt.
Vroeger had je veel meer afgebakende terreinen; de ene maakte jazz en de ander latijnse muziek of rock terwijl tegenwoordig er in allerlei stijlen crossovers zijn dus in hoeverre zal zich nog een nieuwe stijl ontwikkelen?
Wat je zegt over Sky; indertijd hadden ze zo'n slogan van Sky; alleen de grootste hits!
Waarbij ik dan dacht van dat betekent dat je nooit iets nieuws hoort maar alleen datgene wat al bekend is.
Er was een tijd dat Miles of Coltrane weer eens een plaatje dropte en de hele muziekwereld op z'n kop stond. Ik was toen nog niet geboren maar mooie tijd was het wel.
Dat is wat ik bedoel, het was echt een nieuwe richting, een nieuw concept en wat ik al in het bovenstaande vertel is doordat er via internet zoveel invloeden en uitwisseling van stijlen is wordt het volgens mij toch steeds moeilijker om echt met wat nieuws te komen.
Natuurlijk ontstaan er wel steeds zijsprongen zoals ook bijv in de electronische muziek, ik bedoel als je nu kijkt wat er allemaal wel niet voor verschillende stijlen zijn.
Wat dat betreft was de sixties ook een gouden tijd omdat er door een verbetering van allerlei technieken zoveel meer mogelijk werd dan daarvoor en volgens mij is het eigenlijk vanaf de seventies dat er op grote schaal allerlei crossovers zijn ontstaan.
Maar de vraag is of dat blijft doorgaan of wordt het wel steeds minder makkelijk om nieuwe zijsprongen te maken?