blijft muziek altijd vernieuwend? En hoe authentiek kan iemand nog zijn?

Om te beginnen ben ik zo iemand hier in de regio nooit tegengekomen.

Nou haal je deze zin uit de context waarin ik het plaats.
Het gegeven dat er vroeger meer mensen waren die niet of minder gehinderd waren door invloeden van buitenaf zoals internet omdat het niet bestond of omdat er op een aantal plaatsen in de wereld nog geen stroom was zodat men niet de voorziening (bijv radio) of het geld niet hadden voor een platenspeler.
Op die manier waren mensen nog niet geconditioneerd en wisten niet anders dan te doen wat in hun opkwam omdat ze verder geen voorbeeld hadden behalve dan een enkeling uit hun omgeving misschien.
Men maakte soms nog zelf een instrument waardoor men in ieder geval authentiek klonk.
In dat soort omgeving bestond ook het begrip kunst niet, het was simpelweg cultuur en meer niet en zo iemand kon ook niet anders dan origineel zijn.
Dat is heden ten dage een stuk moeilijker natuurlijk want we zijn allemaal op de een of andere manier beinvloedt of je moet in een hutje op de hei leven.
Het is een zegen dat je nu zo'n rijkdom aan muziek kan beluisteren maar het maakt het ook lastiger om origineel te blijven denk ik.
Niet dat ik dat simpele, eenvoudige leven wil idealiseren want we hebben ook zo onze gemakken maar in dit kader heeft het juist door de overvloed misschien ook wel z'n nadelen?
 
De massa geeft er echt helemaal niets om of jij met je zelfgemaakte wortelblokfuit je eigen stukken maakt die een crossover zijn tussen klassiek, gabberhouse en trapmuziek. De massa wil onbewust dat je volgende hit precies zo klinkt als je vorige hit, maar niet te opvallend gekopieerd wordt. Want als het te opvallend gekopieerd is, dan is het niet meer origineel volgens de massa.

De meeste muzikanten die je op TV en de radio ziet en hoort doen er alles aan om zoveel mogelijk keer gedraaid of gedownload te worden. Dus ze spelen in op de vraag van de massa: meer van hetzelfde.

Jammer, maar zo werkt het nou eenmaal in de commercie.
 
Ik denk dat het belangrijk is om te onderscheiden waar de topicstarter denk ik op richt. Als ik dat bericht lees (en van enkele andere leden), gaat het om de diversiteit in de gemiddelde Top 40. Daar zit wellicht de generatiekloof, aangezien veel jongeren geen Top 40 meer luisteren. De Top 40 is achtergrondmuziek geworden op de werkplek. Er zijn bergen vernieuwende artiesten te vinden die echt goed spul maken in allerlei genres. Maar dan moet je wel bereid zijn flink te duiken in Spotify en Soundcloud. Die algehele segregatie laat zich niet vertegenwoordigen in de Top 40, omdat die zich daar niet op richt. Dus komt het ook niet bij de massa terecht. Die op z'n beurt dat weer lekker comfortabel vind, want de roulatie van Sky Radio is hun comfortzone.

Omdat ik dagelijks werk met artiesten, door demo's spit voor labels zoekende naar nieuw talent, of mijn eigen speurtocht naar nieuwe muziek. Ben ik absoluut van mening dat er ruimschoots vernieuwing te vinden is. Het ligt alleen misschien onder een andere steen dan waar je normaal gesproken kijkt.
 
Ja - dat is zo. Dat weet ik ook nog uit mijn tijd dat ik als vrijwilliger bij een Jongerencentrum werkte (al weer eventjes geleden :D). Er zijn bands en muziekstromingen die je nooit op de radio zult horen, maar die desondanks voor hun eigen selecte publiek nog springlevend zijn.
 
Ja - dat is zo. Dat weet ik ook nog uit mijn tijd dat ik als vrijwilliger bij een Jongerencentrum werkte (al weer eventjes geleden :D). Er zijn bands en muziekstromingen die je nooit op de radio zult horen, maar die desondanks voor hun eigen selecte publiek nog springlevend zijn.

Durf nog wel verder te gaan. Er zijn genoeg artiesten die kwalitatief genoeg in huis hebben om de nieuwe *vul topartiest in* te worden. Enige wat het tegen houdt is dat ze te weinig exposure hebben en dus niet de kans krijgen. Ook genoeg artiesten die de andere kant op zijn gegaan. Waren ooit groot en komen nu niet meer verder dan kleine zaaltjes.
 
Er was een tijd dat Miles of Coltrane weer eens een plaatje dropte en de hele muziekwereld op z'n kop stond. Ik was toen nog niet geboren maar mooie tijd was het wel.
 
Nou haal je deze zin uit de context waarin ik het plaats.
Het gegeven dat er vroeger meer mensen waren die niet of minder gehinderd waren door invloeden van buitenaf zoals internet omdat het niet bestond of omdat er op een aantal plaatsen in de wereld nog geen stroom was zodat men niet de voorziening (bijv radio) of het geld niet hadden voor een platenspeler.
Op die manier waren mensen nog niet geconditioneerd en wisten niet anders dan te doen wat in hun opkwam omdat ze verder geen voorbeeld hadden behalve dan een enkeling uit hun omgeving misschien.
Men maakte soms nog zelf een instrument waardoor men in ieder geval authentiek klonk.
In dat soort omgeving bestond ook het begrip kunst niet, het was simpelweg cultuur en meer niet en zo iemand kon ook niet anders dan origineel zijn.
Dat is heden ten dage een stuk moeilijker natuurlijk want we zijn allemaal op de een of andere manier beinvloedt of je moet in een hutje op de hei leven.
Het is een zegen dat je nu zo'n rijkdom aan muziek kan beluisteren maar het maakt het ook lastiger om origineel te blijven denk ik.
Niet dat ik dat simpele, eenvoudige leven wil idealiseren want we hebben ook zo onze gemakken maar in dit kader heeft het juist door de overvloed misschien ook wel z'n nadelen?

dus jij denkt dat Brian Eno zo vernieuwend was omdat hij thuis geen radio had?
 
dus jij denkt dat Brian Eno zo vernieuwend was omdat hij thuis geen radio had?

Hij luisterde nooit radio, geintje hoor.;)
Maar hij was ook een eigenzinnig mens die z'n eigen gang ging en die mensen zal je altijd hebben en gelukkig maar want dat zijn de vernieuwers.
Maar het is niet voor iedereen weggelegd om vernieuwend te zijn, de meesten zijn trendvolgend.
Maar om even op die zin terug te komen; ik denk dat als je minder invloeden hebt dat het makkelijker is om bij jezelf te blijven.
 
Ik denk dat het belangrijk is om te onderscheiden waar de topicstarter denk ik op richt. Als ik dat bericht lees (en van enkele andere leden), gaat het om de diversiteit in de gemiddelde Top 40. Daar zit wellicht de generatiekloof, aangezien veel jongeren geen Top 40 meer luisteren. De Top 40 is achtergrondmuziek geworden op de werkplek. Er zijn bergen vernieuwende artiesten te vinden die echt goed spul maken in allerlei genres. Maar dan moet je wel bereid zijn flink te duiken in Spotify en Soundcloud. Die algehele segregatie laat zich niet vertegenwoordigen in de Top 40, omdat die zich daar niet op richt. Dus komt het ook niet bij de massa terecht. Die op z'n beurt dat weer lekker comfortabel vind, want de roulatie van Sky Radio is hun comfortzone.

Omdat ik dagelijks werk met artiesten, door demo's spit voor labels zoekende naar nieuw talent, of mijn eigen speurtocht naar nieuwe muziek. Ben ik absoluut van mening dat er ruimschoots vernieuwing te vinden is. Het ligt alleen misschien onder een andere steen dan waar je normaal gesproken kijkt.

Dat klopt natuurlijk maar hoeveel daarvan zijn ook echt vernieuwend uiteindelijk al zijn er wel een zeker aantal authentiek omdat ze hun eigen muziek maken/schrijven.
Verschil is wel dat er onder die artiesten/muzikanten niet heel veel vernieuwers zijn want de meesten volgen toch een pad wat al ingeslagen is.
Wat ik me oa dan ook afvraag is hoe echt vernieuwend kan je tegenwoordig nog zijn als er al zoveel geknipt en geplakt en gecombineerd wordt.
Vroeger had je veel meer afgebakende terreinen; de ene maakte jazz en de ander latijnse muziek of rock terwijl tegenwoordig er in allerlei stijlen crossovers zijn dus in hoeverre zal zich nog een nieuwe stijl ontwikkelen?

Wat je zegt over Sky; indertijd hadden ze zo'n slogan van Sky; alleen de grootste hits!
Waarbij ik dan dacht van dat betekent dat je nooit iets nieuws hoort maar alleen datgene wat al bekend is.


Er was een tijd dat Miles of Coltrane weer eens een plaatje dropte en de hele muziekwereld op z'n kop stond. Ik was toen nog niet geboren maar mooie tijd was het wel.

Dat is wat ik bedoel, het was echt een nieuwe richting, een nieuw concept en wat ik al in het bovenstaande vertel is doordat er via internet zoveel invloeden en uitwisseling van stijlen is wordt het volgens mij toch steeds moeilijker om echt met wat nieuws te komen.
Natuurlijk ontstaan er wel steeds zijsprongen zoals ook bijv in de electronische muziek, ik bedoel als je nu kijkt wat er allemaal wel niet voor verschillende stijlen zijn.
Wat dat betreft was de sixties ook een gouden tijd omdat er door een verbetering van allerlei technieken zoveel meer mogelijk werd dan daarvoor en volgens mij is het eigenlijk vanaf de seventies dat er op grote schaal allerlei crossovers zijn ontstaan.
Maar de vraag is of dat blijft doorgaan of wordt het wel steeds minder makkelijk om nieuwe zijsprongen te maken?
 
Ik denk dat invloeden de motor van creativiteit zijn.

Dat vind ik een interessante gedachte.
Maar ontstaat creativiteit vanuit jezelf of van buitenaf door invloeden?
Waarschijnlijk is het meer of minder een combinatie van die twee.
Je hebt de mensen die altijd al de drive hebben gehad om iets te verzinnen en je hebt de mensen die onder invloed van anderen meegenomen worden en op die manier aan de gang zijn.
Sommigen zijn dan de wegbereiders omdat ze met een heel nieuw concept komen en de anderen gaan daarmee verder en daardoor ontstaan soms natuurlijk ook weer nieuwe richtingen.
Het ene is revolutionair en het andere is evolutionair maar beiden hebben hun waarde.
 
Muziek blijft altijd verniewen. Bv J dilla beats zijn nu heel hip onder de hiphop soul gospel drummers. Drum and bass beats hebben grote invloed gehad op jazz ritmes. Er was de tijd van de drumcomputer en nu komen de live drums weer meer in beeld. de progessieve drummers van nu zijn weer beinvloed door de geprogrameerde beats van daarvoor. Gewoon om 1 voorbeeld te noemen.
Top 40 is niet waar vernieuwing zich afspeeld. Om de muziek van nu af te spiegelen aan de top40 is kortzichtig.
Je kan dus ook stellen dat het internet juist de vernieuwing juist vergroot. Alles en iedereen van ieder nivo kan zijn muziek op het web zetten.
We moeten juist blij zijn. De muziek is weer van het volk

creativiteit; als een kind die dingen combineerd die niet bij elkaar horen. Daar gaat het voor mij om.
 
Overigens valt me wel op dat ook vaak op dit forum mensen toch wel sterke ideeën hebben over hoe muziek "hoort" te zijn (uiteraard maak ik mij daar zelf ook schuldig aan), kijk maar naar de reacties in het 'tracks' forum - "dit stuk gaat te lang door - ik zou hier zelf kiezen voor een andere melodie - er zit te weinig variatie in - het springt van de hak op de tak - de beat is te druk/eentonig - ik mis ergens iets van ..." etc. Experimentele dingen worden vaak afgeschoten omdat ze buiten ieders comfort zone vallen. Dus het is niet alleen de regelmatig vervloekte 'massa' die zich laat conditioneren, maar als makers maken we er ons ook schuldig aan.
 
creativiteit; als een kind die dingen combineerd die niet bij elkaar horen. Daar gaat het voor mij om.

Frans Bauer die met de New Cool Collective een nederlandstalige trashmetal-acid-crossover plaat maakt. Ofzo...
 
Overigens valt me wel op dat ook vaak op dit forum mensen toch wel sterke ideeën hebben over hoe muziek "hoort" te zijn (uiteraard maak ik mij daar zelf ook schuldig aan), kijk maar naar de reacties in het 'tracks' forum - "dit stuk gaat te lang door - ik zou hier zelf kiezen voor een andere melodie - er zit te weinig variatie in - het springt van de hak op de tak - de beat is te druk/eentonig - ik mis ergens iets van ..." etc. Experimentele dingen worden vaak afgeschoten omdat ze buiten ieders comfort zone vallen. Dus het is niet alleen de regelmatig vervloekte 'massa' die zich laat conditioneren, maar als makers maken we er ons ook schuldig aan.

Ja idd. Valt me vaak tegen hoe openminded muziek makers kunnen zijn of hoe erg ze in een hokje zitten.
 
*edit* Lol, ik had hier al eerder gereageerd zie ik opeens.. En ik typ nog bijna hetzelfde ook.. :-D
 
Back
Top