blijft muziek altijd vernieuwend? En hoe authentiek kan iemand nog zijn?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
6.962
Locatie
Apeldoorn
Vroeger was het simpel; er werd muziek gemaakt met instrumenten en dat hoorde je dan live of op geluidsdragers.
Door de vooruitgang in electronica, pc's, samplers enz is het steeds meer gemeengoed dat er gekopiëerd wordt en dat er van oude muziekjes weer nieuwe worden gemaakt in allerlei variaties.
Daarnaast heb je behalve loops en beats ook generators zoals scaler, captain plugins waardoor mensen nauwelijks nog een instrument hoeven te bespelen want ze plakken en knippen wat en klaar is kees om het maar even snel samen te vatten.
Toch zou je zeggen dat met een afgebakende set noten, toonladders en ritmes kan je natuurlijk ontzettend veel variëeren maar gezien de massale schaal waarin geplakt, geknipt en gesampeld wordt vraag ik me af of er ook een einde bestaat?
Creativiteit is oneindig zou je zeggen maar als er honderden miljoenen redelijk vaak bezig zijn met al die nootjes en ritmes dan zou je denken dat op een gegeven ogenblik de combinaties wel op zijn.
Is er een einde aan dit proces of zal er altijd vernieuwende muziek komen?

Nog maar 'ns iets.
Vroeger kwam je best wel echt authentieke muzikanten tegen, bijv iemand uit Afrika vanuit een dorp die op een zelfgemaakt instrument iets ten gehore bracht wat je nog niet eerder had gehoord.
Of een gitarist die z'n eigen toon had zoals Hendrix of Wes Montgomery
Tegenwoordig door youtube komt het op mij over dat het toch wel steeds meer op elkaar gaat lijken en dat authenticiteit steeds zeldzamer is.
Soms zie je op bijv vrije geluiden op zondagochtend nog wel 'ns iemand die iets doet wat nog (in enige mate) authentiek is maar de meesten gaan door op de ingeslagen paden, juist omdat techniek ook zo goedkoop en voorradig is.
Soms hoor je ook in de electronische muziek dingen die je nog niet eerder had gehoord zoals ik de eerste keer Brian Eno indertijd hoorde of the Future Sound of London met het baanbrekende Lifeforms, ik had nog niet eerder zoiets gehoord en was stunned en hypnotized om het maar even te omschrijven.
Maar toch is het vaak oude wijn in nieuwe zakken uiteindelijk.

Hoe kijken jullie op het forum hier naar deze twee onderwerpen?
 
Als muziek met passie en gevoel gespeeld word, kan ik eigenlijk alles wel waarderen,... hoe een artiest 1 is met zijn instrument dat vind ik geweldig.

Wat de 1 mooi vind, kan een ander bagger vinden.

Ik kan bijvoorbeeld geen noten lezen en heb een erg basis begrip (naar mijn idee dan) over elektronische apparatuur, maar ik maak voor mijzelf soms heerlijke stukjes "muziek".


Betreft creativiteit, dat ligt de een ook beter dan de ander,... (is ook erg afhankelijk van gemoedstoestand volgens mij, en ook dat verschilt per persoon)

Maar een gitaar bestaat al vele malen langer dan elektronische apparatuur,.. en die zien we ook niet snel verdwijnen.
Wat iemand dan met die gitaar doet, dat is weer andere koek, een Steve Vai doet heel wat anders dan Foo fighters.


Om een ander iets erbij te pakken, van vroeger uit, hoorde ik liever muziek dan dat ik er naar keek.
Zo gauw je een bepaald nummer met beeld zag (mtv als voorbeeld) zakte de moed soms bij mij in de schoenen.

Vrij breed onderwerp heb je aangesneden,.. :biertje:



Dat we dmv internet veel meer muziek zijn gaan ontdekken vind ik een groot pluspunt!!

En dan kun je ook nog discuteren over het feit of iemand muziek moet/wil maken voor geld of dat het uit iemands hart komt.:beard:
 
Als je iets nieuw wil brengen, is t een idee om met nieuwe drum en synths bezig te zijn dan met reissues en clones.
Er zijn zeker filmpjes op YT die de evolutie van muziek bekijken en samenvatten dat er veel minder noten gebruikt worden, dezelfde toonaarden en veel vaker repetitieve tekst.
Ik ben daarom gestopt met dj-en in 2014 en luister underground en graaf tegenwoordige in de late 70s en 80s om
iets “nieuw”
te horen dat me niet iriteert.
soms ben ik bang dat dat ontdekken eindig is. Dat er een moment komt dat ik alles gehoord heb.
en daar mijn eigen ding : zelf wat prutsen. Dat boeit mij. Wat de rest ervan denkt in minder belangrijk, maar niet geheel onbelangrijk.

Als je jong bent ken je niks. Luister je heel nauw. Misschien lust ik over 15 jaar klassiek en jazz.
 
Ik heb me dit ook al vaak afgevraagd... en toch zijn er zo af en toe ontwikkelingen die wel degelijk als "nieuw" of "authentiek" ervaren worden. Bijvoorbeeld wat Stromae maakt. Hij gebruikt geen technologie die anderen niet hebben. Hij is niet persé een virtuoos... en toch heeft hij iets oorspronkelijks of "anders"... Dus ja... het kan... ik denk dat je vooral niet teveel voorbeelden moet volgen of dingen moet willen namaken maar gewoon echt je eigen gevoel en gehoor moet volgen om met iets eigens te komen. In het westen gebruiken we dezelfde toonladders en akkoorden en toch komen er verschillende dingen uit... kennelijk kun je daar je eigen stempel op drukken (niet dat ik weet hoe maar dat is een ander verhaal).
 
Zolang er nieuwe interessante instrumenten/sequencers uit komen zoals TE op-z ,kan er vernieuwende muziek gemaakt worden.
de step components zorgen ervoor dat je muziek maakt die voorheen onmogelijk was. Door toeval en door gericht te bespelen.
ik hoop dat er in de toekomst meer apparaten komen als de op-z en niet alleen maar halve klonen van vintage spullen.
 
Als je jong bent ken je niks.
Klopt, er zijn hier veel "oudere jongeren" en dan heb je steeds vaker het gevoel alles al gehoord te hebben.

Zelf hoop ik weleens dat we massaal genoeg krijgen van al die rommel die tegenwoordig gemaakt wordt, en dat men geen genoegen meer neemt met vierkwartsmaat. Mogelijk door buitenlandse invloeden, bijv. Arabische muziek. Maar ik zie dat voorlopig nog niet gebeuren. Misschien verwachten we te veel, het gaat gewoon erg langzaam. Ik piel op mijn gitaar en hoop op een verrassing maar steeds val ik terug in standaard patroontjes, overgangetjes etc.

Tegenwoordig is "populaire" muziek wel steeds vaker repetitief, vooral in de hiphop valt me dat op. Dat is een ontwikkeling die eerder al in andere muziek (bijv. Philip Glass) plaatsvond. En soundscapes. Wat dat betreft is er wel degelijk iets veranderd in de laatste decennia. Maar ik herken het gevoel van Willem ook. Is er zoveel verschil met muziek van 30 jaar geleden? Nee. Belangrijk verschil is de gebruikte apparatuur. Met de juiste spullen klink je "eigentijds". :D
 
meningen meningen.........

volgens mij heeft muziek alles met ‘gevoel’ te maken.
wat de één super vindt is voor de ander verschrikkelijk.
ik vind ook de strekking instrument vs elektronika een beetje grijs gebied,
tuirlijk is het knap als iemand een instrument beheerst, maar een collage geluid uit een sampler of laptop kan mij net zo boeien (gevoel)
volgens mij komt er juist op t moment super veel toffe elektronische muziek op onhafankelijke klein labeltjes uit, en dat is zeker niet allemaal 4x4 maar juist super muzikaal en creatief.
maar die staan niet in de top 40 nee, maar 30 of 40 jaar geleden was dat volgens mij ook al niet de meest interessante muziek in de top 40

maar goed t is maar een mening.....
 
Voor mij is de context ook belangrijk. Waar hoor ik de muziek en welke feeling heb ik daarbij? Ik denk dat gear niet alles bepaalt, zelfs met een blokfluit kun je nog vernieuwend zijn..

En hoewel een volkorenboterham met kaas en mosterd misschien erg afgezaagd is, is het mij nog niet gaan vervelen. :-)
 
Omdat het menselijk auditief onderscheidingsvermogen beperkt is zijn er binnen een eindige tijd ook slechts een eindig aantal als verschillend ervaren muziekjes mogelijk. Dat aantal moet wel te schatten zijn. Bijvoorbeeld door na te gaan hoeveel verschillende audio CD's er theoretisch gezien te branden zijn.
 
Omdat het menselijk auditief onderscheidingsvermogen beperkt is zijn er binnen een eindige tijd ook slechts een eindig aantal als verschillend ervaren muziekjes mogelijk. Dat aantal moet wel te schatten zijn. Bijvoorbeeld door na te gaan hoeveel verschillende audio CD's er theoretisch gezien te branden zijn.

Die vergelijking is al plenty te vinden op internet, ff snel gegoogled, hier bv: https://gizmodo.com/is-it-mathematically-possible-to-run-out-of-new-music-5962375
 
@ Fifth Bot

Interessante video! Daar valt inderdaad weinig meer aan toe te voegen, maar dat maakt het punt niet minder waar.
 
@ Fifth Bot

Interessante video! Daar valt inderdaad weinig meer aan toe te voegen, maar dat maakt het punt niet minder waar.


Het goede nieuws is dus, er is nog plenty plek voor nieuwe muziek, maar het frapante is dus, we don't seem to care :P. Mensen zijn gewoonte dieren en horen het liefst iets wat ze al door en door kennen! So don't worry, met bestaande muziek kan je gewoon weer opnieuw en hit scoren haha!

Hier nog een leuk videootje die hier op het forum vast wel bekend is, maar toch wel weer ff leuk om weer te zien:

 
Vroeger kwam je best wel echt authentieke muzikanten tegen, bijv iemand uit Afrika vanuit een dorp die op een zelfgemaakt instrument iets ten gehore bracht wat je nog niet eerder had gehoord.

Om te beginnen ben ik zo iemand hier in de regio nooit tegengekomen. Verder vind ik de vraag een behoorlijk office gehalte hebben.

gareth2.gif
 
Wil je echt nieuw zijn? Dan zul je moeten afwijken van bestaande patronen. Te veel afwijken mag niet want dan klinkt het nergens naar. Onlogische zaken combineren.
Echte andere muziekstromingen zullen, denk ik, alleen nog maar komen als er wezenlijk andere instrumenten worden uitgevonden.

Voor de rest, zoals eerder gezegd, hoe ouder je wordt hoe meer je hebt gehoord. Is met films een beetje hetzelfde, op een gegeven moment verrast je niet zoveel dingen je meer.

Het aanbod is overweldigend dezer dagen. Hoe steek je als muzikant nog boven de rest uit? Exposure exposure exposure. Wie het hard schreeuwt krijgt de volgers. In wat voor vorm dan ook.

Het gros van het volk zal het allemaal een worst wezen. Die slikken gewoon wat er door de grote maatschappijen door de strot geduwd wordt. Fast food.
 
Tja muziek wordt veel meer ritmisch gedreven doordat Afrikaanse met Westerse muziek aan het fuseren is. Ritme moet nou eenmaal herhalen om te kunnen werken. Maar er zijn ook nog geen nieuwe instrumenten zoals in de jaren '70 de synthesizer, de jaren '80 de sampler, in de jaren '50 de elektrische gitaar of in de jaren '60 allerlei orgels en keyboards. We hebben wel steeds net andere geluiden maar het WTF effect van iets nieuws is toch wel weg.

En een keiharde tegenreactie zoals punk vs prog krijg je tegenwoordig niet meer want alles wordt onmiddellijk ingedeeld in een hokje en voorzien van clichés.
 
Bovendien was punk (afgezien van de kleding en cultuur) wat muziek betreft alles behalve nieuw, dat was gewoon een terugkeer naar een simpeler recht voor zijn raap vorm van rock-muziek.
 
Back
Top