Moog = Moek?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.547
Locatie
Zeist
Hoe spreek je Moog (van de synthesizer) uit? Op video's hoor ik mensen vaak iets in de geest van Moek zeggen...
 
Volgens mij meer "Mook", als in: rijmt op Vogue en Rogue.
 
De naam representeert de producten toch?
Meuk! :D
 
Moog zoals je het in het Nederlands of Duits uit zou spreken. Dus met een OO en geen OE.
 
Bob gaf zelf aan dat het hem niet uitmaakte, maar de herkomst is volgens mij de familienaam Mook. Dus de enige juiste manier van uitspreken is dan moog, rijmt op iets wat tussen ook en oog ligt. Krijg persoonlijk altijd kromme tenen van moeg-zeggers.
 
Dit gezegd hebbende begin ik een beetje te twijfelen aan Bob's nederlandse roots. Vind vooralsnog alleen maar duitsers. Zal es wat genealogisch vooronderzoek doen :). Er is in Nederland trouwens nog steeds een enkele familielijn Moog in leven. Vermoedelijk wel verwant met en een afsplitsing van de familiegroep Mook.
 
Je moet het in ieder geval zoals "vogue" uitspreken; daar heeft de firma zelf ook wel eens op gezinspeeld in haar communicatie.
 
Hij zinspeelt op verre afstamming van de Nederlandse familie Mook, maar hint ook gewoon op zijn toch dominant duitse roots. 1000 jaar terug in de tijd lijkt me wat overdreven, voor een niet-adelijke naam als mook of mugg in die regio is midden 16e eeuw wel een beetje de max.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=49&v=UDN-y0QQ7cs
 
Moog is een Duitse naam, die nog steeds in Duitsland voorkomt en de Duitse uitspraak is behouden op de stemhebbende g na. Die spreken Duitsers stemloos uit, dus als een k. Het is een beetje als met de ch van christen. Je behoort echt tot de club als je het ene met een o uitspreekt en het andere met een ch.
 
Dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Ligt er misschien ook aan waar je naar verwijst: de man, het bedrijf of een synth. Robert Arthur heeft over zijn eigen keuze ooit wel eens wat gezegd: https://www.youtube.com/watch?v=UDN-y0QQ7cs

Edit: Oh, filmpje was al gepost ;)
 
Maar hoe spreken amerikanen Behringer eigenlijk uit? Berrinjer?
 
Ik vraag me af waarom men daar wakker van ligt als ik wed dat met in Frankrijk “”mikael jaksoun” zegt en daar niemand iets om geeft.

zal wel Nederlandse naam zijn. Nergens te wereld snappen ze waarom “plastiek” en “flat” “plestik trém” wordt.
laat staan “su doraans” voor voor sap van sinaasappels.
Ik denk dat je voor de juiste uitspraak moet luisteren naar Drukwerk: “ze loog tegen mij” maar dan met n m ipv l
 
Laatst gewijzigd:
Ik denk dat je voor de juiste uitspraak moet luisteren naar Drukwerk: “ze loog tegen mij” maar dan met n m ipv l
Hahahahaha! Drukwerk.

Ik zag trouwens net een jongen met een Harry Slinger-mutsje. Ik weet niet of hij wist wat hij droeg.
 
Ik vraag me af waarom men daar wakker van ligt als ik wed dat met in Frankrijk “”mikael jaksoun” zegt en daar niemand iets om geeft.

We konden als kinderen op de achterbank richting zuid-frankrijk altijd erg genieten van de franse Dj's die "Maikel Booohltoohn" aankondigden.
 
Back
Top