Theremin kopen?

torp

Influencer in spé
Lid sinds
30 oktober 2006
Berichten
1.898
Locatie
Amsterdam
M'n dochter wil graag een theremin. Ze heeft vroeger viool gespeeld en dit is in wezen net zoiets maar dan met een andere GUI, toch? :D
Een serieuze theremin heeft zowel toonhoogte- als volumebesturing. Daarmee valt bijv. de Widara (€99) af.

Een Moog Theremini (€299) is te duur, laat staan de Etherwave (€466).

Dan blijven over de Golem Thor (€139, Duitsland) en de Burns B3 ($152, USA).
Heeft iemand ervaring met die laatste twee? De Golem theremins lijken aantrekkelijk maar er is haast niks over te vinden.

O ja, zelfbouw lijkt me leuk maar is geen serieuze optie...
 
2e hands Doepfer A-178 met wat kleine modules (VCO + VCA) erbij en een mini voeding van Doepfer (of DIY PSU van Frequency Central)? Maar denk dat je ook al snel richting €200,- gaat..
 
Tja, dat is weer een andere ingang. Het moet meer standalone zijn denk ik. Om op het podium de show te stelen met artistieke bewegingen...
 
Kan wel standalone zijn hoor, die mini-cases bv van Doepfer zijn daar wel een beetje voor bedoeld (kunnen 4 modules in). Maar is misschien inderdaad wat te uitgebreid voor wat er nodig is. En heel goedkoop is het ook niet..
 
Haha, zo gauw ze er een carriëre mee begint wordt dat wel interessanter. Voorlopig zit dat er nog niet in.
 
Het moet meer standalone zijn denk ik. Om op het podium de show te stelen met artistieke bewegingen...

Als het puur om geluiden en podium-FX te doen is zal any of the cheaper ones bruikbaar zijn.

Om echt iets van een eenvoudige melodie te spelen is het beter een type in te zetten dat een bruikbare speel-range heeft,
en dat zijn helaas inderdaad de duurdere (Etherwave), of -geholpen door de noot-quantisatie- de Theremini.
De 'echte kosten' voor spelen van een melodie gaan er echter in zitten dat je er zowat de helft van je leven aan moet besteden ;-)

Ik heb een Etherwave, maar de Theremin die we met MotorBongo op het podium gebruiken voor FX is een eenvoudigere die ik zelf gebouwd heb.
Die laatste bewust met alleen een pitch-antenne. Volume doe ik met een pedaal, dan kan er ondertussen nog een ander instrument door blijven gaan.

Laat weten waar jullie uiteindelijk op zijn uitgekomen!
 
Klopt, niet als zodanig genoemd. Maar ik maak het op uit de filmpjes. Aan de andere kant: een viool is ook fretloos.
 
Theremin is met handen in de lucht (geen referentie van een toets) en verstemming door ieder briesje of vogeltje dat voorbij vliegt voor zuiver spelen een fikse uitdaging.
Ervaren spelers klinken alsnog niet zelden valsig.

Maar je dochter zal idd een voorsprong hebben als ze viool gewend is. Gewoon een goedkope kopen for testing the water, en daarna zoveel luxer als nodig en die eenvoudige hier op de marktplaats.
 
verstemming door ieder briesje of vogeltje dat voorbij vliegt
Maar dat is volgens mij juist de charme van het instrument. Het glijden naar de juiste noot. Het zweverige.
Als het allemaal strak moet, kan ze beter een keyboard kopen.
 
Hoe denk je dat die viooloefeningen klonken? Ik verheug me er al op! :D
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb zelf ooit een Etherwave gehad, maar heb die weer weg gedaan, omdat het voor mij heel erg moeilijk was om hier fatsoenlijke en bruikbare muziek mee te maken.
De handzettingen moeten zo verschrikkelijk precies zijn, dat voor mij de lol er na een tijdje wel af was.
Sinds een jaar of 2 heeft een vriend van mij een (Moog) Theremini aangeschaft en ik moet zeggen dat dit instrument (dankzij de tuner en instelbare pitch correction) veel sneller tot bruikbare resultaten leidt, wat het speelplezier uiteraard zeer ten goede komt! Bovendien heeft de Theremini ook een aantal leuke presets en effecten aan boord om de klank goed te kunnen afstemmen op de situatie waarin het gebruikt wordt.
Mijn advies is dus om even door te sparen en dan te genieten van dit instrument, i.p.v. gaan voor een goedkope versie waar je vervolgens zo op uitgekeken bent i.v.m. de steile leercurve.
 
Ik heb zelf ooit een Etherwave gehad, maar heb die weer weg gedaan, omdat het voor mij heel erg moeilijk was om hier fatsoenlijke en bruikbare muziek mee te maken.

Benieuwd, jij hebt ze dus allebei zelf gehoord, hoe vond je de klank van die Theremini (zonder FX) vergeleken met de Etherwave ?

Die pitch correctie/'quantisatie' zal een gouden greep zijn, lijkt erg handig!

Heb hier een aanvullende chip liggen om dat ook toe te voegen aan de Etherwave (zodat je er bijv via CV een andere synth mee kan aansturen),
maar da's dan niet zo'n compact geheel meer als die Theremini.
(En 't maakt de Etherwave dan slechts tot een controller, tenzij die gequantiseerde pitch-CV weer terug naar binnen wordt gevoerd.)
 
Dank voor je inbreng, Hevige!
Inmiddels kreeg ik ook zelfbouwneigingen.

theremin-1.JPG - Click image for larger version  Name:	theremin-1.JPG Views:	1 Size:	70,1 KB ID:	3680105


Helaas doet hij het niet: het lampje brandt maar geen geluid. En dat terwijl ik een goed schema heb gebruikt met eersteklas componenten... :D
We gaan nu toch maar shoppen :{ De Theremini en de Etherwave vallen echter buiten het budget.

theremin-2.JPG - Click image for larger version  Name:	theremin-2.JPG Views:	1 Size:	73,7 KB ID:	3680106
 
Wat Clintrubber zegt, en kijk ook eens naar het Open Theremin project. Kun je in allerlei interessante containers inbouwen waarmee dochterlief de show kan stelen.
 
Back
Top