Heeft het zin om meerdere DAWs te gebruiken?

Wat bedoelen jullie met 'niet-lineair werken'? :?

er zijn twee methoden van werken.
Lineair: Conventionele manier van werken, dus in arrangement view waarin je begint met een intro, dan een verse, dan een refrein, bridge en outro en je song is klaar. Programma's die hier veel gebruikt voor worden zijn: Cubase, Logic, Reaper, etc.
Niet lineair: Hierin gooi je al je ideeen in de vorm van clips in een sessie view, dus elke clip is een klein ideetje voor 1 specifiek instrument of drumpattern bijvoorbeeld. Als je een heleboel van die ideeen klaar hebt dan druk je op record en dan ga je gewoon live die clips met je ideeen combineren en dat resulteert dan in de basis opzet van een song. Daarna pas je in in het arrangement view nog even je song aan en dan is die klaar. Wordt met name gebruikt in daw's als Ableton en Bitwig.

Dus eigenlijk is het meer een keuze van de manier waarop je wil werken, wil je vooral ideeen inspelen zonder je eerst druk te maken om in het grote song geheel te denken dan is een niet lineaire manier van werken het best geschikt. Ben je meer van het denken in oorspronkelijke song structuren dan is lineair werken meer iets voor je. Dit bepaalt eigenlijk wel een beetje welke DAW het meest geschikt voor je werkwijze is.

Beide manieren zijn goed, de ene manier is niet beter dan de andere zolang je maar tot het voor jezelf gewenste resultaat komt.
 
Je ziet ook dat daws wel steeds meer naar elkaar toe groeien in mogelijkheden om zoveel mogelijk een graantje van elke markt mee te pikken.
Goed voorbeeld is Studio One die toch echt een nogal traditionele manier van arrangeren met een hele songstruktuur in ere hield maar nu vanaf versie 4 meer mogelijkheden om een op beat en groove gebaseerde manier van componeren mogelijk maakt.
Ik denk dat over 5 jaar de grote namen allemaal zowel de traditionele arranger gestruktureerde manier doen als ook de andere op idee en groove gebaseerde wijze doet.

Wat je vraag betreft of je meerdere pakketten gebruikt of niet is eigenlijk simpel.
Als je net begint neem dan die daw die je aanspreekt, waar je je snel mee vertrouwd voelt en goed voor je werkt want in het begin zie je vaak door alle bomen de track niet meer.
Dan is een gratis daw zoals bijv LMMS heel goed om de verschillende facetten onder de knie te krijgen.
En als het genoeg is blijf dan daar mee werken en anders probeer je een keer een demo van een andere.
 
Laatst gewijzigd:
Wordt met name gebruikt in daw's als Ableton en Bitwig.

En vergeet FL Studio niet. Dat is van origine pattern based, zoals trackers als Renoise. Dankzij de pattern picker kun je tegenwoordig eenvoudig experimenteren met 'blokjes'. Je maakt bijvoorbeeld patterns en variaties voor beats, bass, synths etc. En gaat dan slepen, plakken en knippen in de arrangement view.
 
Als het voor jou werkt dan moet je vooral meerdere DAW's gebruiken, als het niet werkt vooral niet. Zo simpel is het.

Probeer niet teveel te luisteren naar het advies van anderen die zeggen dat je iets zus of zo moet doen. Doe gewoon wat voor jou het beste werkt.
 
Als het voor jou werkt dan moet je vooral meerdere DAW's gebruiken, als het niet werkt vooral niet. Zo simpel is het.

Probeer niet teveel te luisteren naar het advies van anderen die zeggen dat je iets zus of zo moet doen. Doe gewoon wat voor jou het beste werkt.

Inderdaad - voorlopig werk ik als DAW alleen met LMMS. Daar is voor mij al genoeg aan te beleven. Zodra ik er wat meer ervaren in wordt zal het vanzelf wel blijken of ik het daarbij houd of dat ik meer wil.

Er is alleen al met gratis software zo gigantisch veel mogelijk dat je een stevige zelfbeperking in acht moet nemen om niet in de oriëntatie- en verkenningsfase te blijven steken zonder ooit aan zelf muziek maken toe te komen.
 
Werkt er iemand met reason?Na een aantal YT-filmpjes vind ik dit toch al bij al geen slechte daw.De instruments arsenaal is na het horen toch wel erg goed.
 
Werkt er iemand met reason?Na een aantal YT-filmpjes vind ik dit toch al bij al geen slechte daw.De instruments arsenaal is na het horen toch wel erg goed.

ja werk met reason, nu reason 10.3, waar ze eindelijk de vst performance hebben aangepakt.
fijne DAW slash modular environment, prachtige instruments. ik heb geen rack extensies gekocht, wat er in zit is al een speelplaats. het is niet mijn main DAW. maar is goed te gebruiken als DAW, goeie time stretching, clip mogelijkheden, goeie editor voor midi, ik vind m iig fijn. het is geen cubase 9.5 pro... maar niet iedereen heeft dat nodig.

tip, koop m 2e hands, ik heb m hier voor €125 gekocht, op synhforum. en dat is, in dollars wat meer, ongeveer de prijs die je ook ziet op KVR, al zijn er.... die de prijs vragen, de sale prijs.

mooie mix console. en wanneer je panorama p1 hebt of p4 of p5, een geweldige Integratie voor alle instrumenten, en mixer. wat reason zelf niet heeft aan mappings, vind je op reasontalk. met 1 controller werken, alle parameters, heerlik.
 
ja werk met reason, nu reason 10.3, waar ze eindelijk de vst performance hebben aangepakt.
fijne DAW slash modular environment, prachtige instruments. ik heb geen rack extensies gekocht, wat er in zit is al een speelplaats. het is niet mijn main DAW. maar is goed te gebruiken als DAW, goeie time stretching, clip mogelijkheden, goeie editor voor midi, ik vind m iig fijn. het is geen cubase 9.5 pro... maar niet iedereen heeft dat nodig.

tip, koop m 2e hands, ik heb m hier voor €125 gekocht, op synhforum. en dat is, in dollars wat meer, ongeveer de prijs die je ook ziet op KVR, al zijn er.... die de prijs vragen, de sale prijs.

mooie mix console. en wanneer je panorama p1 hebt of p4 of p5, een geweldige Integratie voor alle instrumenten, en mixer. wat reason zelf niet heeft aan mappings, vind je op reasontalk. met 1 controller werken, alle parameters, heerlik.

Thanks,de bedoeling is eigenlijk,eventueel stand alone maar ook via rewire te linken met main studio one om de produktie uit te breiden en naar een hoger level te brengen,als je ziet voor die prijs(je zegt ook tweedehands),wat voor mogelijkheden er zijn,is het denken waard.
 
Aha - het geeft zo ik begrijp dus inderdaad extra mogelijkheden om meerdere DAWs te gebruiken, maar of dat ook loont hangt ervan af of je die extra mogelijkheden zelf ook belangrijk vindt.

Op het moment is het zo dat ik met LMMS (samen met Audacity) alles kan wat ik maar zou willen, en zelf méér dan dat.

Prima insteek. Ik merk dat ik met 20 jaar ervaring de laatste jaren alleen maar minder aan het gebruiken ben en steeds minder nodig heb, en meestal met betere resultaten. Veel fijnere workflow in ieder geval. Zonder beperkingen geen focus en geen creativiteit.
 
Zonder beperkingen geen focus en geen creativiteit.

Dat is een heel belangrijk punt! Ik ben - hoewel ik pas begonnen ben - nu al zover dat ik blij ben wanneer ik weer eens een VST plugin kan wegdoen omdat die niet goed werkt. Met die honderden freeware audio progjes raakt het overzicht volstrekt zoek....
 
Heb je excel? Dan heb je meteen een 2de DAW in huis ;)

 
Ja - die heb ik al eens eerder gezien. Heel knap gedaan inderdaad! Maar ik houd het voorlopig op LMMS. En verder ben ik veel bezig met allerhande audio progjes. Gewoon als spielerei en om te zien hoe het werkt, niet om een heel muzieknummer te maken.
 
"Rosegarden, Hydrogen en Mixxx" zijn alle 3 geen DAWs, dus ik snap de originele vraag niet zo :#
 
"Rosegarden, Hydrogen en Mixxx" zijn alle 3 geen DAWs, dus ik snap de originele vraag niet zo :#

Excuses - het was een beginnersvraag. :o:

Overigens is mijn probleem al opgelost, want ik heb in de tussentijd zoveel uitgeprobeerd dat ik mijn keuze inmiddels heb kunnen maken van waar ik mee verder ga.
 
IK beschouw me zelf ook als beginner. Maar 1 daw is zeker, lijkt mij, genoeg. Ik gebruik reaper en ben nog steeds bezig nieuwe aspecten van deze daw te ontdekken en te leren. Met meerdere daw's zou ik niet aan muziek maken toekomen. (Heb nu al een beetje met drie nieuwe euro rack modules). Daarom overweeg ik binnenkort een gear aankoop stop voor een paar maanden.
 
Ik heb met meerdere DAW's door elkaar gewerkt (Studio One, Maschine, Reaper, Ableton). Dit heeft voor en nadelen.
Het voordeel is dat elke DAW zo zijn sterke punten heeft en dat je die dus allemaal, waar nodig, kan inzetten.
Het nadeel is dat je veel meer moet onthouden en leren, omdat per DAW de functies vaak net weer ergens anders zitten of anders werken. Kost uiteindelijk dus aanzienlijk meer tijd en energie om een goede workflow te ontwikkelen.
Persoonlijk ben ik op dit moment weer terug bij alleen Ableton. Die is niet het sterkst in audio bewerken in arrangement view (om die reden ben ik een jaar of wat geleden overgestapt op Studio One), maar de relatief eenvoudige opzet geeft me wel rust en focus. Dat vind ik op dit moment even belangrijker.
 
Back
Top