Wie werkt er (ook) met video?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.620
Locatie
Zwolle
Dag mede-muzikanten,

Mijn muziek is erg beeldend en ik wil graag video's maken voor YouTube. Niet te ingewikkeld, maar gewoon ter ondersteuning van de nummers. Een beetje VJ-achtig met mooie plaatjes en misschien wat beweging.

Wie heeft ervaring met video en audio? Suggesties voor een goed en eenvoudig montage-programma? Of tips om dit relatief makkelijk voor elkaar te krijgen?

Ik vind het echt meerwaarde hebben, dus het zou leuk zijn als dit lukt.
 
Interessant topic!

Ik ben zelf steeds geïnteresseerder geraakt in video/film en vooral de combinatie met muziek.
Tot nu toe gingen mijn Youtube creaties niet verder dan wat studioshots, maar ik vind het nu ook leuk om over clips bij mijn tracks na te denken.
Daar ik aan een nieuw fototoestel toe was werd fatsoenlijke video een eis en heb ik mijn keuze mede bepaald door de videomogelijkheden van camera's.

Ik heb nu dus een camera die aan mijn wensen voldoet en daarnaast een actioncam waarmee ik veel time-lapse opnamen maak.
Voortrazende wolken, autoritten, fietstochten, wandelingen en verder alles wat ik nog kan verzinnen.
Op die manier hoop ik een bibliotheek op te bouwen met clips die ik kan gebruiken waar nodig.

Voor editen gebruik ik op het moment iMovie en daar red ik me vooralsnog mee.
 
Ik werk met Adobe AfterFX en Premiere. Erg fijne programma's, maar wel met leercurve en niet goedkoop - maar ik krijg Creative Cloud dankzij de baas dus dat scheelt.
 
Je zou DaVinci Resolve van Blackmagic kunnen proberen. Daar is een gratis basis versie van, wat prima volstaat voor de beginner. Het werkt zoals je mag verwachten van een NLE, heeft professionele aspiraties (beetje het Final Cut van weleer) en het is multi platform (het enige editing programma met professionele ambities dat ook op Linux draait).
 
Overigens, een app die ik met enige regelmaat gebruik is Wizibel voor iOS. https://wizibel.com
Deze visualiseert een geselecteerd muziekstuk tegen een zelf te kiezen achtergrond.
Ik kies dan voor een blauwe achtergrond zodat ik die in iMovie kan vervangen voor bijvoorbeeld een filmpje.
Een voorbeeld van hoe ik dat heb gebruikt.
https://youtu.be/CBhrTvGAo68?t=17

Ik gebruik trouwens ook Adobe Photoshop om effecten in clips aan te brengen of er het een en ander aan te veranderen.
 
Filmpje ziet er leuk uit, Tom 32.

Ik zat nog even te puzzelen en ik heb FL Studio nog steeds. Ik werk tegenwoordig met Studio One, maar in FL zit een eenvoudige video-editor waarmee je toch beste toffe dingen kunt doen. Zoals ik zag in dit bijzondere filmpje. Ik denk dat ik daar eerst eens goed in duik.

https://www.youtube.com/watch?v=OiaSNZC82sM
 
Onlangs heb mijn oudste dochter geholpen met haar eindwerk aan de kunsthumaniora: een kortfilm met daarop gesycnhroniseerde geluidseffecten en hier en daar muziek. Ik heb om het geluid en de beelden samen te brengen gewerkt met "Videopad Editor" van NCH. Ik had totaal geen ervaring met dit soort van software en ben er toch vlot in geslaagd om het tot een goed einde te brengen. Misschien heb je er iets aan ;-).

Naar de toekomst toe wil ik eveneens mijn eigen composities met beelden gaan ondersteunen en dan ga ik zeker opnieuw van dit pakketje gebruik maken (heb het ondertussen aangekocht).

Succes met de zoektocht en het maken van de filmpjes :okdan:


:doei:

Danny
 
Blij met Vegas. De feel dicht in de buurt van een DAW, vandaar de keuze, en we kunnen daar nog steeds meer uit de voeten (to say the least), dus geen reden om elders te kijken.
Gebruiken het voor assemblage en bewerking van clips voor onze live gespeelde soundtracks (zie bijv https://youtu.be/ANi4T8Ch9xE voor een korte clip die 'grafisch' wat te druk is etc, maar dat kan er dus mee).

Sowieso kunnen zoals bekend dergelijke programma's je verleiden om dingen te gebruiken die je eigenlijk misschien beter niet moet willen gebruiken (bijv die recente promo-filmpjes voor de statenverkiezingen, sommige waren tikkie doorgeschoten showcases voor wat video-programma's allemaal kunnen).

Als je toevallig Reaper gebruikt dan zou je voor niet al te ingewikkelde video dingen zelfs in die DAW kunnen blijven.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top