New 'acoustic metamaterial' cancels sound

AdDM

Tiroler Knie-schlempfer
Lid sinds
26 januari 2004
Berichten
1.597
Locatie
Utreg
https://www.sciencedaily.com/releases/2019/03/190307103109.htm

Researchers have demonstrated it's possible to silence noise using an open, ringlike structure, created to mathematically perfect specifications, for cutting out sounds while maintaining airflow.

190307103109_1_540x360.jpg
 
"sends incoming sounds back to where they came from" << dat is niet echt 'cancelled' natuurlijk. Veroorzaakt dit dan niet juist een verhoging van de reflectie in een ruimte?


En dan ook dit:

"Standing in the room, based on your sense of hearing alone, you'd never know that the loudspeaker was blasting an irritatingly high-pitched note. If, however, you peered into the PVC pipe, you would see the loudspeaker's subwoofers thrumming away."

Een subwoofer die een 'irritatingly high-pitched note' maakt? Volgens mij weet de schrijver van het artikel niet echt waar de klepel hangt ..
 
Voor de inrichting van onze studio's is dit (nog?) niet heel spannend. 94% van het geluid klinkt heel veel. Maar uiteindelijk gaat het om 12dB demping, en dan ook nog eens op 1 specifieke frequentie. Maar het is wel leuk dat ze dit met 'meta' materiaal hebben weten te bereiken en dat ze rekenmethoden en modellen hebben ontwikkeld om dit voorspelbaar te kunnen doen. Ik zie eerder toepassingen in luidsprekers en microfoons.

Volgens mij weet de schrijver van het artikel niet echt waar de klepel hangt ..
Daar ergerde ik me ook aan. Het onderzoek is erg gaaf! Maar je moet heel diep in het artikel graven om dat te ontdekken...
 
Back
Top