Hoe maak je een track zo snel mogelijk af

Maak een klein maar diep sneetje in je beide duimen en wijsvingers en spreek met je zelf af dat je er pas verband en pleisters om mag doen als je track af is.
 
Voor veel creatievelingen is hun werk nooit af. Sommige (kunst)schilders zien hun werk hangen in een museum en zouden het liefst meteen de penseel ter hand nemen. Roger Waters (ex Pink Floyd) heeft na 23 jaar "Amused To Death" opnieuw uitgebracht in een re-mix die verschilt van het origineel. Inclusief de sample uit "2001 A Space Odyssey" waarvan hij in 1992 re rechten niet kreeg.

Misschien is het enige dat werkt een deadline zoals de Synthforum contest ieder jaar. Of van digitale DAW in de computer naar een hardware recorder switchen voor een keertje. Jett Rebel heeft in 2016 voor de kift een album opgenomen met een 4-track Portastudio.

Haha, wat je vertelt doet me denken aan zo'n 20 jaar geleden aan de tijd dat ik zo nu en dan een schilderij maakte.
Ik werkte met olieverf in laag op laag en als ik dan 's avonds rond etenstijd stopte dan zat ik omdat ik toen in de woonkamer zowel at als schilderde 's avonds weer naar het schilderij te kijken en dan had ik geen rust met als gevolg dat ik na het eten weer verder ging pielen.
En dan gebeurde het wel dat ik het meer verpestte dan dat het beter werd.
Daar heb ik van geleerd dat je op een gegeven moment tevreden moet zijn, de beste kunstenaars zijn diegene die weten wanneer ze moeten stoppen want als je perfectie nastreeft dan maak je jezelf gek.

Zo bekijk ik het ook met muziek.
Zeker een deadline als de jaarlijkse contest helpt mij om naar een resultaat te streven en op een gegeven ogenblik te stoppen.
Als ik een idee heb, een leuk loopje of wat akkoorden dan vind ik het 't best om dan een structuur te maken zodat je duidelijk weet hoe je track er ongeveer uitgaat zien.
Het is wat dat betreft net een schilderij; eerst een grove opzet en dan wat meer in de details en uiteindelijk het geheel in balans brengen in de mix.
 
Je hebt verschillende stappen naar een volledige track!

1 Het maken van muziek (grote loop)
2 Bedenk of deze track de moeite is om uit te werken
3 Opname van alle sporen
4 Ruw levellen qua volume
5 Opbouwstructuur bedenken en aanbrengen,(intro,verse, refrein etc) speel met mutetracks om te kijken wat tof is!
6 Evt dingen bijspelen, geluiden toevoegen, layeren
7 Bedenken en aanbrengen van automation, toffe effecten die meehelpen aan de opbouwstructuur

​Als het goed is heb je nu een goede demo staan en ben je NOG STEEDS NIET BEZIG GEWEEST MET MIXEN!) Doe dit net zolang totdat je een grote collectie demo's hebt. Verzin een format voor uitbrengen en selecteer de tracks, afmixen (werk op dezelfde manier), mastering et voilaa!!
​​​​​​


Hoe ik dit alles doe is door werken in korte sessies!

Ter voorbeeld:
Ben je bij stap 3, zet een timer op je telefoon en neem alles of zoveel mogelijk op in dit tijdsframe. Kleine pauze, opnieuw. Tot de stap klaar is en door naar de volgende.

Ben je bij stap 5, luister dan eerst naar de track. Bedenk wat nodig is of tof zou zijn. Schrijf alles op, zet een timer van bv een half uur/uur en gas erop! Pauze, opnieuw. Net zolang tot deze stap klaar is en door naar de volgende.

Hierdoor hou je focus, en het voordeel van op tijd te stoppen/pauze is dat je stopt wanneer het nog leuk is om te doen ipv met frustratie eindigen. Hierdoor hou je het leuk en WIL je juist weer verder werken aan de track!
 
Mooi stappenplan sjeff, interessant. Dat ga ik zeker proberen. Stap 1 t/m 4 gaat altijd prima. Bij stap 5 wordt het lastiger en verlies ik me waarschijnlijk te snel in details. Goed punt om dat pas veel later te doen.

terwijl stap 5 (opbouwen structuur) eigenlijk heel simpel is. Zet bovenin je project gewoon markers met wat waar hoort te komen in je track (per style kun je 10 tallen variaties bedenken) en dan is het simpelweg een kwestie van vakjes inkleuren met je eigen patterns. Dat is vrij snel af en daarna is het een kwestie van elke overgang op elkaar afstemmen (met overgangseffecten) en elk vakje vervolmaken met extra patterns indien nodig.

voor de trance stijl doe ik het eigenlijk ook zo als hier in deze video (voor andere stijlen kun je dit ook makkelijk zelf even opbouwen):


ikzelf heb dan in cubase of ableton bovenin alleen markers staan waar elk element moet komen en dan is een track kwa structuur zo klaar, en dan begint het echte werk om alles op elkaar af te stemmen.
Als ik dat klaar heb dan mix ik hem af. Wel heb ik tijdens het pattern create en arrangeer proces altijd een compressor maximizer op de masteroutput staan om alles in elkaar te drukken en de feeling te houden van wat het ongeveer gaat worden. In de eindfase verwijder ik die uiteraard weer en mix en master hem dan netjes af.
 
Dit is wat voor mij goed werkt,

Werk het grote idee zo snel mogelijk en grof af. Negeer de details voor later.

Sound Design, Mixen, Masteren en dat soort dingen zouden niet een onderdeel moeten zijn van de begin fase. Dit zijn tijd vreters die je afleiden.
Je zou op momenten van weining inspiratie bv drum loops, synth patches etc kunnen maken.

Ik schrijf de laatste tijd liedjes op de gitaar waarin ik die vrij makkelijk in bv een electronische beat kan vertalen.
Zo ben ik dus geforceerd om te focussen op de kern van een nummer.
Okay er zijn vele wegen naar Rome. maar dees bevalt mij prima :)
 
Mijn meeste tracks maak ik af in 2 sessies:

1e sessie: loopjes opnemen, soms een paar langere tracks. Met dat materiaal een ruwe opbouw maken: meestal met de strategie dat ik alle clips eerst gedurende de hele duur van de track aan zet en vervolgens ga schrappen; ruwe mix/ruwe fx toepassen

2e sessie kom ik met verse oren terug(meestal een andere dag). Dan is het overgangen mooier maken, evt wat sporen toevoegen, fx finetunen en automaten en dan masteren.

Vaak maak tracks in 2 opeenvolgende sessies af, soms blijven ze in het sessie1 stadium een tijdje op de plank liggen terwijl ik andere dingen maak.

Voor mij heeft elke sessie dus een duidelijk doel:
Sessie1: creative moment vatten in een ruwe track (vooral geen details!)
Sessie2: ruwe track polijsten en dan op SC (gepubliceerd is af...)
 
Wat mij geholpen heeft is "destructief" werken. Ik ben weer terug op mn ouwe DAW, Ableton live 4 lite, M-audio edition. Ik mag van het programma slechts 4 tracks en 2 effect chains gebruiken, thats it! Dus ik moet wel beslissingen maken, dingen afmaken en bouncen om door te kunnen. ik kan het iedereen die blijft lopen pielen van harte aanraden! Je CPU is er trouwens ook blij mee.

Een ander ding dat ik doe als ik er klaar mee (mee klaar?) ben: met izotope ozone er lekker overheen sauzen. Dan klinkt het ook een stuk meer af en hoef ik niet een ingewikkelde mastering chain te verzinnen. vanuit de presets wat doen geeft een bestwel goed resultaat (zolang je niet commercieel / voor een klant bezig bent maakt het eigenlijk niet zo uit natuurlijk)
 
Mooi onderwerp en veel goede tips!

Wat mij het afgelopen jaar geholpen heeft, is een deadline stellen: ik nam mezelf voor om binnen een jaar een volledige cd te schrijven en op te nemen. Als je streng voor jezelf bent, heb ik gemerkt, dan lukt dat ook! Nu nog zien te voorkomen dat ik eindeloos blijf mixen... :) Daarnaast, en in ditzelfde project, werkt het 'bouncen' wat Eis-T hierboven voorstelt ook heel goed. Als je bouncet, kun je niet eindeloos blijven schaven aan een plug-in of wat dan ook - dan is het wat het is en moet je het ermee doen. En als laatste, wat hierboven eigenlijk ook al is genoemd: probeer niet onnodig kritisch te zijn - kritisch zijn is goed, maar het kan ook een obstakel worden - op een gegeven moment moet het maar goed zijn. Voor mij werkte dit heel bevrijdend...

Bij het volgende project dat ik voor ogen/oren heb, wil ik proberen alles zo simpel mogelijk te houden - geen ingewikkelde melodieën, harmonieën en zo... gewoon direct en recht voor z'n raap, en ga ik een meer lo-fi-benadering proberen... het hoeft allemaal niet vol en perfect te klinken, als de intentie/sfeer maar goed is.
 
Misschien nog een kleine, beetje filosofische bijdrage.
Een enkele noot heeft geen betekenis maar alleen in verhouding met andere noten en zo zie ik het met alle onderdelen van een track.
Details zijn mooi maar het gaat om de balans, de verhouding en dat is een delicaat iets.
Zodra ik één bepaald onderdeel, een detail mee gaat pielen verander ik de verhouding met de rest.
Het kan helpen om naar hele goede arrangeurs te luisteren, dat zijn de mensen die het meeste gevoel voor het grote geheel hebben.
Om het grote geheel weer te zien werkt het voor mij goed als ik op een bepaald moment stop en dan iets anders ga doen en bijv de volgende dag weer even opnieuw luisteren.
 
Wat ik voorheen fout deed is al in vroeg stadium de track van voor naar achter luisteren, meerdere keren. Ook bij terug luisteren. Dat is niet handig, want a) dan ben je de track sneller zat en b) je gaat al wennen aan de opbouw en die is wellicht niet goed. Beter is (zoals eerder gezegd) vasthouden aan een voorgebakken opbouw en dan per deel luisteren terwijl je er aan werkt. En liever ook niet in een loop laten staan. Gewoon start, stop, aanpassen,etc.. Ik heb dat bekende producers ook vaak zien doen. Dat werkt sneller en zorgt er ook voor dat je de track niet snel zat wordt. Als je hem dan klaar hebt, dan klinkt hij nog steeds fris als geheel en dan heb je nog zin om te af te mixen.
 
Ik sluit me volledig aan bij het idee om zo snel mogelijk de grote lijnen in een track te leggen. Wat je ook kan doen is een referentietrack te gebruiken die je tof vindt. Pak het BPM en plaats markerpoints waar een nieuw event plaatsvindt (FX/Percussie/Nieuwe akkoorden etc.).
 
Ik probeer ook altijd om zo vroeg mogelijk te beginnen met het arrangement. Zo wordt je ook direct meegenomen in het verhaal.
En merk je zo ook al vrij snel of een stuk te lang duurt of te saai is of dat er iets mist.
Wat ik ook nog weleens doe, is als er al wat blokken staan om alles te transponeren. Soms heel verrassend.

En inderdaad een referentie track werkt ook altijd goed
.
 
• Ik heb in mijn mijn werk als creatieve ooit de goede raad gekregen: 'werk op een manier waarbij je je werk altijd mee kan geven als iemand het komt halen'. Dus dat betekent, werk snel in grote lijnen het totaal uit en gooi er steeds een verfijnronde overheen mocht je daar de tijd voor hebben...

• Een ander advies is gewoon deadlines vasthouden en niet uitstellen. Deadline bereikt? Stoppen en door met het volgende..

• Verder kwam ik jaren geleden soortgelijk goed advies tegen in het artikel 'finishitgoddamnit' van Olav Basoski:
https://www.synthforum.nl/forum/muz...theorie/124556-finishitgoddamnit-olav-basoski
 
Gezien onze automatiseringsdrift zie ik het er nog wel van komen dat een artiest bijvoorbeeld "I was drunk last night" intypt en dat er dan binnen een paar seconden een arrangement wordt gegenereerd.

Tot die tijd is het een leuk tijdverdrijf om te wikken en te wegen of je tevreden bent met je met zweet en tranen geproduceerde compositie.

Al wil ik zelf niet langer dan een maand over een track doen, omdat ik anders mijn eigen muziek niet meer kan verdragen.. :-)
 
EDIT: verplaatst naar de magenta ai thread, daar past die beter omdat mijn post toch te veel buiten de scope van deze thread viel.
 
Laatst gewijzigd:
Grappig dit. Zit al n paar maanden wekelijks met deadlines en dan is t zo verschrikkelijk moeilijk om wel door te pakken, omdat t moet. Zeker als je 3 a 4 complete tracks per week release-klaar op moet leveren.

Mijn tips:

- Loop je vast, of zie je tegen n track op: Doe eerst de makkelijke klusjes. Editjes, effect channels aanmaken, tracks namen geven, etc. Daardoor kom je in focus, en als je dr eenmaal in zit, loopt t wel
- Mix nooit langer dan 25 minuten achter mekaar. Het kantelpunt ligt ongeveer als je denkt: ow, t klinkt nog niet zo lekker. Als je in die fase van mixen (dus na grofweg 25 minuten of langer) beland, help je je mix gewoon om zeep
- Mixen is makkelijk. Als je arrangement goed is. Een goede mix zit in een goed arrangement. Niet passende dingen in n mix proppen werkt niet. Heb hier toevallig 2 weken geleden door tijdgebrek n mix opgeleverd van 140 sporen, met 8 fabfilter eq's en 6 Rvox Compressors, wat galm en een masterchain. It's in your arrangement!
- Maak al je tracks AF! de laatste 10% van je mix is where the magic happens. Kom je nooit op dat punt, dan leer je nooit het hele proces van n track maken. Is je track slecht: jammer. Maak af. Is misschien niet bruikbaar voor de buitenwereld, maar als leercurve is ie ENORM belangrijk.
- T is al meer gezegd: Een track is een moment opname van wat jij op dit moment kunt. Een track is nooit af. Volgend jaar kun je het beter/mooier/etc. Of niet.
- Nooit dronken of stoned een plaat afmaken. Bij mij bijvoorbeeld gaan zangers altijd beter zingen als ik meer drink.... En das voor een plaat afmaken echt desastreus...
 
Back
Top