Hoe maak je een track zo snel mogelijk af

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.620
Locatie
Zwolle
Dag forummers,

Ik prutste wat in mijn DAW. Hmm, klinkt lekker. Beatje erebij, beetje schudden met mijn hoofd, daar zit wat in! Inmiddels ben ik 3 weken verder, is het nummer nog niet af en kan ik hem eigenlijk niet meer horen. :stupid

Daarom mijn vraag: hoe maken jullie een track zo snel mogelijk af? En houd je hem fris voor jezelf?

Ben benieuwd!
 
Als ik t simpel hou. Bv met alleen een op-1 of op-z. Dan kan t in een half uur af zijn. Als ik meer apparaten gebruik, dan komt t nooit af :D
 
eerst in grote lijnen afwerken.. totale structuur bepalen
dan gaat het inkleuren van de overgangen / details veel leuker en sneller

ik zie soms mensen 3 weken bezig aan de eerste minuut van een track.. op die manier geraken ze er nooit

disclaimer: ik werk zelf nooit iets af, en als ik dat doe is het geforceerd en ben ik achteraf niet tevreden, moet het eerder hebben van de happy accidents tijdens jamsessies, daar komt afentoe wel een knaller uit :)
 
Vooral veel bier drinken en doorgaan, maar even nee serieus dat is hoe ik het doe helaas. Dit komt nog uit de tijd dat ik blowde en tracks eruit ramde (ik ben gestopt met dag en nacht blowen in 2008 :D ). Op de een of andere manier gaat het dan steeds beter.

Nou is dit natuurlijk niet zo'n heel fatsoenlijk advies, maar als na 3 weken de track niet werkt, zit je toch al echt veel te ver in de irritatie zone. Gewoon doorgaan afmaken, volgende! Leer je zelf vooral aan jezelf te pushen de track af te maken, zet desnoods een bestaande track welke je mooi vindt van jezelf of een ander op een spoor en laat die synchroon mee lopen met je eigen track zodat je als je het even niet weet even gaat A/B-en tussen jouw track en de ander, kan weer zorgen voor even een frisse kijk op je eigen track waar je je inmiddels flink aan irriteert.

Het punt is, als je te lang blijft hangen op 1 track, komt hij niet af, en maak je ook niets anders. Dit komt bij mij nog uit de analoge mixer en patchbays tijd, ik moest een track wel afmaken want ik kon gewoon niet aan een ander beginnen. Nu ik software gebruik (en eigenlijk helemaal geen hardware meer vanwege gezin blabla) ben ik behoorlijk rap, maar ik merk aan mijzelf dat ik nog steeds hetzelfde doe als in de hardware tijd, te lang blijven hangen terwijl ik niets meer analoog hoef te patchen of mixen. Dan wordt het dus tijd om de boel snel af te maken en genoegen te nemen met een shit track.

Van de beste tracks heb ik de "blue print" gemaakt in een avond, waarna ik de track in een heel snel tempo af kan maken en het klinkt super, daarna schiet ik door in te veel uren steken in overdreven veel edits terwijl de track eigenlijk al af is/was. Als een nieuwe track al niet zo makkelijk tot stand komt in een avond dan weet ik eigenlijk al dat het niet zo geweldig gaat worden, toch afmaken die hap en door naar de volgende!

Goed dit is natuurlijk harstikke persoonlijk wat ik hier schrijf, maar misschien werkt het (afgezien van het bier drinken :D ) voor jou ook.
 
Bij mij werkt meestal het beste als ik het originele idee zo snel mogelijk uitwerk en in een tijdlijn zet, dan wat dingen en overgangen erbij om er kop aan staart aan te geven en dan finetunen. Dan is een track in 2-3 dagen af. Het grootste gevaar zit in een idee groter willen maken dan het misschien is, steeds meer erbij zoeken en in een loop gooien of een loop die je hebt eindeloos tweaken en finetunen maar niet komen tot een bouwwerk. Wil je dan de boel in elkaar gaan zetten, blijkt het ineens heel lastig om er een goede structuur te krijgen en begint het op een gegeven moment te stinken en heb je geen zin meer om er wat mee te doen. Overkomt me overigens ook zelf nog steeds veel te vaak. Dus ja, van die leuke loop tot een eerste versie met opbouw komen en DAN pas te gaan poetsen is voor mij in elk geval de snelste en meest doeltreffende manier om tracks daadwerkelijk af te krijgen.
 
Goede tips, daar kan ik wel wat mee. Ik probeer ook altijd zo snel mogelijk een ruwe opzet te hebben. Maar dan nog kost het veel tijd. Secties in Studio One werkt overigens fijn. Dan selecteer ik bijvoorbeeld de sectie chorus en selecteert hij alle partijen die daaronder vallen. Die herhaal ik dan een stukje verder, met toevoegingen.

Ik merk ook dat ik muziek maken beschouw als hobby. En liedjes afmaken vaak als werk, en dat heb ik al. Terwijl ik het wel leuk vind als ik een liedje afmaak.

Als ik nou van muziek maken mijn werk maak, dan ben ik er. Maar ik vrees dat dat niet gebeurt :engel:
 
Neem na elke sessie / voordat je weggaat / etc.... je track op en beluister hem achteraf. Misschien valt het mee en doe je ook wat ideeen op voor een volgende.
 
Daarom mijn vraag: hoe maken jullie een track zo snel mogelijk af? En houd je hem fris voor jezelf?

Het zo snel mogelijk afmaken is voor mij nooit een doel op zich. Soms gaat het snel en soms niet. Ik vertrouw dan ook 100% op inspiratie en 0 op transpiratie. Mijn werkmap is daardoor gevuld met zo'n 350 onafgemaakte ideetjes. Die bewaar ik en luister ik zo nu en dan terug. Bij sommige ideeën krijg ik dan alsnog de nodige inspiratie om de boel verder uit te werken. Wat mij dan helpt, is gaan schuiven met de instances op de verschillende sporen om er een structuur in aan te brengen, of om met de bestaande settings een nieuw idee uit te werken dat ik dan later aan het eerste idee lijm. Daar kan maanden en soms jaren overheen gaan. Zo snel mogelijk afmaken is voor mij dan ook geen doel.

Daarom vind ik de werkwijze van anoniempje ook zo interessant om te lezen. Een totaal andere manier werken die ook tot resultaat leidt.
 
Werk met een structuur (wat helpt om de track in de grote lijnen uit te zetten in een korte tijd). Weet wanneer het tijd is om te stoppen (de track even aan de kant te zetten)

Ja dat is ook mijn werkwijze.

Volgens mij is dat inderdaad voor veel mensen wel een probleem, de ideeen zijn er wel en al snel heeft iemand een paar lekkere loop patterns in elkaar gezet maar om dan tot een song te komen is vrij lastig. Wat mij altijd heeft geholpen is om vanuit een song structuur te denken. Dus eerst maak ik zoveel mogelijk patterns (clips in ableton) die ik kan gaan gebruiken in de arrangement view en dan zet ik al die patterns volgens een song structuur om naar een complete song. Dan kom ik er praktisch altijd achter dat er patterns missen voor de song en die maak ik dan alsnog zodat de song echt vorm gaat krijgen. Dat gaat eigenlijk erg snel in de praktijk.

Dus mijn tip zou zijn, als je eenmaal een lekkere loop gemaakt hebt gooi er dan een song structuur naar keuze overheen en vul die met je eigen patterns. Er is overigens best een goede playlist online waarin allerlei songstructuren voor electronische muziek worden uitgelegd. Dus dat zou ook wel een aanrader zijn om daar eens een uurtje naar te kijken. Die playlist staat hier:
https://www.youtube.com/playlist?lis...b4WVax2WDMMnit
 
Vergeet ook niet dat af alleen in jouw hoofd zit. Die track is pas af als jij dat vindt. Als je jezelf oneindig de tijd geeft om nieuwe dingen te verzinnen die voor jou de track niet af maken dan blijf je bezig.
Voor mij helpen drie dingen:

- Vantevoren bedenken wat je doel is met dat nummer en hier zo weinig mogelijk van afwijken
- Belangrijke dingen eerst doen. Dus bijvoorbeeld zo snel mogelijk een structuur opzetten ipv uren pielen op een loopje. Een schrijfblok naast je computer/mengpaneel helpt hierbij.
- Niet bang zijn om als de boel goed genoeg is er een punt achter te zetten. Andere ideeen die je nog wil uitwerken kan je altijd meenemen naar je volgende project.

Soms is het goed nummers in de ijskast te zetten en met iets nieuws verder te gaan. Zeker als je goeie ideeen/loopjes/melodieen hebt die samen niet helemaal werken kan je die vaak later hergebruiken in een ander nummer.
 
Die track is pas af als jij dat vindt.

Een track is eigenlijk nooit af. Maar soms moet je gewoon stoppen en aan iets anders beginnen.
Zelfs al is ie uitgebracht, blijf je nieuwe ideeen opdoen. Tja, dan maak je 'gewoon' een remix :D
 
Interessant topic.
Zelf heb ik hetzelfde probleem ook wel.
Veelal blijf ik doorsleutelen aan songs, totdat ik er echt tevreden over ben.
Maar vaak breng ik ook nog weleens iets te snel uit en heb dan vervolgens spijt dat ik dit heb gedaan.
Dan kom ik vervolgens weer aan met nieuwe versies en dit kan nog weleens verwarrend zijn.
 
Voor veel creatievelingen is hun werk nooit af. Sommige (kunst)schilders zien hun werk hangen in een museum en zouden het liefst meteen de penseel ter hand nemen. Roger Waters (ex Pink Floyd) heeft na 23 jaar "Amused To Death" opnieuw uitgebracht in een re-mix die verschilt van het origineel. Inclusief de sample uit "2001 A Space Odyssey" waarvan hij in 1992 re rechten niet kreeg.

Misschien is het enige dat werkt een deadline zoals de Synthforum contest ieder jaar. Of van digitale DAW in de computer naar een hardware recorder switchen voor een keertje. Jett Rebel heeft in 2016 voor de kift een album opgenomen met een 4-track Portastudio.
 
heej dankjewel meneerjansen voor deze lezing, te gek man. :okdan:

ik maak de laatste jaren eigenlijk alleen iets af als ik het in opdracht voor andere mensen doe hehe. maar OOIT ben ik wijs genoeg dat ik mn ziljoen opzetjes 1 voor 1 inkop
 
Een bak aan goede tips, dank allen daarvoor :okdan:

Ik heb er zelf ook nog een bij verzonnen. Zakelijk werk ik vaak met de Pomodoro-techniek. Dan werk je je steeds 25 minuten uit de naad en mag je daarna 5 minuten pauzeren. Ik heb het voor een nummer afmaken geprobeerd en dat werkt ook best aardig. Ik dwing mezelf sneller knopen door te hakken. En als je een stopwatch naar 0 ziet teruglopen werk je net wat harder.
 
Back
Top