Moderne hardware samplers

Groene ridder

Ouwe rot
Lid sinds
13 juli 2006
Berichten
1.099
Locatie
België
Hallo, ik heb een vraagje:
Worden er nog moderne hardware samplers gemaakt? En dan bedoel ik vooral de modules zoals de Roland S-reeks, de Akai module samplers. Niet gewoon een stukje opnemen en terug afspelen zoals een Boss SP-202 bv.
Ik heb zelf nog een Roland Fantom XR module. Dit is een combinatie van synthesizer en sampler.
Ik veronderstel dat je met de moderne FA Roland workstations ook kan samplen, maar het is me niet helemaal duidelijk of dit phrase sampling is met de pads of een volledig muzikaal speelbare sampler met het keyboard.
Wanneer ik het aanbod van nieuwe hardware samplers bekijk vind ik allerlei desktop toestellen, maar geen modules meer.
Of zijn hardware samplers voorbijgestreefd?
 
Er worden inderdaad geen rack samplers meer gemaakt zoals vroeger de Emu Ultra en Akai S serie. Die werden met de opkomst van de software samplers op een gegeven moment niet meer genoeg verkocht. Wat dat betreft zou je kunnen zeggen dat ze door software zijn voorgestreefd.

Er zijn nog wel liefhebbers van oude hardware samplers (zoals ik), maar dit is een niche.
 
En (zoals je vast al lang weet) was er na de Akai S-serie natuurlijk ook nog de niet onverdienstelijke laatste stuiptrekking: de Z-modellen.
Om een of andere reden lijken die Z-4 & Z-8 minder gewaardeerd dan de voorafgaande S-5000 & S-6000... wie weet omdat ze wat meer als een Japans hi-fi apparaat zijn gebouwd ipv de tank-stijl vd S-serie ?
 
Nee indien de Integra 7 niet kan samplen zijn de laatste Roland modules met sampling mogelijkheid:
2000 - VP-9000 - Variphrase sampling, erg vernieuwend, maar niet succesvol wegens te duur en slechts 6 stemmen polyfonie.
2004 - Fantom XR - Synthesizer + sampler - zeer goed en naar mijn mening ondergewaardeerd.
2005 - V-synth XT - VA synthrsizer + golfvormen + variphrase sampler + volledig functionele D-50 emulator + goede vocoder - fantastische en zeer gebruiksvriendelijke synthesizer / sampler.

Ik heb de meeste van mijn hardware synthesizers verkocht, maar de Fantom XR en V-synth XT zijn degene die ik tot het laatst hou. Die vind ik blijkbaar de beste.
Vreemd dat terwijl ik eerst dacht dat ik mijn analoge synths als laatste zou overhouden.
 
Back
Top