Je beste en minst wenselijke aankoop van 2018

Ik vind de Push 2 onmisbaar, vooral de workflow met Simpler, drumracks en de step sequencer. Ook om melodieën te spelen omdat de lay-out automatisch zorgt voor andere lijnen dan die je op een klavier zou maken. En natuurlijk simpele dingen als clips launchen on live een basisversie van een track op te nemen. Ik zou niet meer zonder kunnen.
 
Erg interessant allemaal om te lezen wat jullie hebben aangeschaft en de eerlijke mening erover :)
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==


De meerwaarde van 2 komt er bij simpler idd wel uit.. en ben ook wel benieuwd hoe die features voor het componeren zijn in 10 (nog niet ge-upgrade) maar voor het snel opnemen (daar waar ie voor gemaakt is) is de 1 iets gemakkelijker bij het ARMen van tracks (geen toetscombi zoals op de 2). Maar sowieso is het een geweldige tool..
Wat wel zo is, is dat zijn rol in de arrangement view best klein is.. op dat vlak heeft Maschine wel van alles in huis. :)
 
Na enkele jaren geen podium gezien te hebben stond ik begin 2018 ergens te spelen met een band en me te ergeren aan m'n ouwe rompler (Roland RS-5). Toen daarvan ook nog de knop van de cutoff-freq spontaan allerlei waardes ging versturen wist ik het zeker: tijd voor een nieuwe.
M'n 2e plank is een Korg TR76. Een apparaat met een fijn klavier en er zijn mooie dingen uit te halen, alleen qua bediening zijn Korg en ik minder goeie vriendjes dan Roland en ik.
De Roland FA-06 zou een mooie vervanging zijn voor m'n RS, ware het niet dat dat ding zo'n ongelofelijk #@&*%$-klavier heeft en net wat toetsjes te weinig naar mijn smaak.
Gelukkig kwam Roland met de FA-07. Beperkter als de Fantoms, maar dat is voor mij perfect: geen functies die "in de weg zitten" bij live-gebruik, en een prettig klavier.
Erg fijne bediening, makkelijk in te richten en een goed leesbaar display dat meer dan genoeg info geeft tijdens een gig.
Met stip bovenaan als beste aankoop voor mij in 2018 dus

De minst wenselijke aanko(o)p(en) zijn ieder jaar hetzelfde: kabels, kabels en kabels. Die dingen sneuvelen nogal eens... (dank bassist voor het eeuwig je versterker op m'n kabels zetten :) )
of je hebt er weer eens net 1tje niet in de kist zitten die je nodig hebt.

ik heb een serie kabels gevonden die tot nog toe wel hufter- (en gem-)proof zijn, dus ik hoop volgend jaar een andere minst wenselijke aankoop te hebben.
 
Ik vind de Push 2 onmisbaar, vooral de workflow met Simpler, drumracks en de step sequencer. Ook om melodieën te spelen omdat de lay-out automatisch zorgt voor andere lijnen dan die je op een klavier zou maken. En natuurlijk simpele dingen als clips launchen on live een basisversie van een track op te nemen. Ik zou niet meer zonder kunnen.

Erg interessant allemaal om te lezen wat jullie hebben aangeschaft en de eerlijke mening erover :)
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==


De meerwaarde van 2 komt er bij simpler idd wel uit.. en ben ook wel benieuwd hoe die features voor het componeren zijn in 10 (nog niet ge-upgrade) maar voor het snel opnemen (daar waar ie voor gemaakt is) is de 1 iets gemakkelijker bij het ARMen van tracks (geen toetscombi zoals op de 2). Maar sowieso is het een geweldige tool..
Wat wel zo is, is dat zijn rol in de arrangement view best klein is.. op dat vlak heeft Maschine wel van alles in huis. :)

Ik heb de Push 2 ook pas aangeschaft toen simpler de juiste upgrade had gehad aangezien een Push niet goedkoop is, ik vond het toen wel verantwoord omdat op die manier het echt een goed verlengstuk van Ableton vormt.
Ik vind zelf de layout wat onhandig als het op het inspelen aankomt, dan heb ik liever een keyboard moet ik zeggen., maar ik kan me heel goed voorstellen dat je dan juist lijntjes gaat spelen die je op een gewoon keyboard minder snel doet.


Patrick, ik ben het met je eens dat de push tekort schiet in arrangement view, ik stuur je een pb hierover.
 
Inspelen is ook een kwestie van wennen en er zijn zat momenten dat een gewoon keyboard veel beter werkt - vooral bij akkoorden enzo. Maar voor arpjes en om monosynths mee te bedienen vind ik de Push 2 heel fijn. De pads zijn ook vele malen beter dan die van de MK1.
 
2018 stond voor mij vooral in het teken van ons modulair systeem.
Met de MiniBrute 2S, de RackBrute 6U en de Neutron werd dat flink uitgebreid.
Op zich zichzelf misschien niet de meest interessante/experimentele bakken, maar al met al wel een aardig magazijn met basisonderdelen.
Na de ervaringen met de DeepMind 12 was ik erg nieuwsgierig naar de Neutron en deze stelt mij niet teleur.
De interessantste toevoegingen vind ik de Mutable Elements en de Grayscale Permutation.
Daar raak ik voorlopig niet op uitgekeken.

Op niet modulair gebied was het ook een prima jaar voor mij.
De TR-8S verving de TR-8 en daar heb ik geen spijt van.
Ik heb wat spullen kunnen verkopen en het gat dat daardoor ontstond is opgevuld met de Peak.

Echte miskopen heb ik niet gedaan afgelopen jaar, maar de minst leuke waren een controller keyboard (Roland A-800) en een multiple.
De beste aankopen waren wat mij betreft de Zoom L12, Novation Peak en Grayscale Permutation.
 
Afgezien van Q&A vraagstukken (defecte adapter en major OS bug) vind ik de Digitone echt fantastisch! Heel mooi gebalanceerd geluid en een echte freak bak :) En Maschine mk2 tweedehands met komplete 11, value for money.
 
Best: Roland TD-17! Altijd al willen drummen, maar wegens omstandigheden was het nooit praktisch om een drumkit aan te schaffen.
In 2018 was dit anders, en ben er dun ook meteen opgesprongen :D

Minst: Doepfer A-138 Exp. Gaat in de toekomst handig zijn, maar op het moment had bij nader inzien het geld beter in een geluidsbron kunnen stoppen.
Heeft alsnog een rol gevonden als CV en Gate mixer, dus helemaal geen slechte aankoop. Maar ik moest er toch eentje kiezen :beard:
 
Best: Roland TD-17! Altijd al willen drummen, maar wegens omstandigheden was het nooit praktisch om een drumkit aan te schaffen.

is het een beetje wat? heb je van die netjes erop zitten in plaats van die pads?

beste: SH-101 - fantastische bak, deze is echt binnen een paar minuten tot een van mijn absolute lievelings synths geworden. ik dacht er eerst nog over om op de behringer te wachten, maar vond er toen een voor een top prijs en heb hem gelukkig gekocht.

minst wenselijke: mpc2000xl - in eerste instantie veel youtube videos gekeken en kreeg daardoor hele romantische voorstellingen ervan, die gasten programmeerden er waanzinnig snel beats mee en klonk fantastisch met die lekkere mpc swing, gewoon die typische jaren 90 house sound.
maar jesus wat een gesodemieter met dat ding, de hele menuvoering totaal niet intuïtief (voor mij dan), waanzinnig veel menu geduik en knoppengedruk totdat je een kit samengesteld hebt.. te oldschool voor mij! de zoektocht naar een all-in-1 hardware controllert gaat door
 
is het een beetje wat? heb je van die netjes erop zitten in plaats van die pads?

Klopt, er zitten mesh heads op. Speelt lekker en maakt geen (ongelofelijke) herrie.
Het tipt niet aan een echte kit, of een duurdere e-kit maar t feit dat ik er zo goed als de hele dag op kan spelen maakt het zeker zijn geld waard.
 
Best: Yamaha Reface CP. Lekker geluid, gebruik hem bijna elke dag. Kan ook veel gekke effecten maken en soort live loopen door de digital delay vol ope te draaien. Fijne toevoeging. En Ableton Standard. Wat een gaaf programma. Echt verslavend.

Minst: APC40, neemt veel plek in en ik gebruik hem eigenlijk weinig. Misschien dat ik hem meer voor live/dj dingen wil gaan gebruiken. In studio werk ik bij alleen met arrangement view tegenwoordig dus daarvoor is de APC overkill.

Iets wat geen geld kost en ook een toffe investering is geweest vorig jaar is Auto Hot Key leren programmeren. Hiermee kan je vrij eenvoudig je eigen shortcuts maken voor je DAW. Werkt echt super en is gratis. Kost alleen tijd/moeite om het te leren doen.
 
Beste: Kawai GMCat, mini-keyboard met een downsized GMega module erin, flink wat MIDI-CC opties, makkelijk te bedienen, en Kawai is zo aardig geweest hun eigen echte synths te samplen voor een deel van de geluiden; een van de drumsets klinkt als de XD5 (die mij blijft ontsnappen).

Misser: Korg AG-10 General MIDI doosje (die naast GM ook hele vreemde geluiden, circuit-benderige, geluiden kan produceren, en je kan er meerdere via MIDI aan elkaar knopen en als een grote module gebruiken), die er op het eerste gezicht goed uitzag, maar een brakke hoofdtelefoonaansluting en defecte output bleek te hebben - en heel veel ruis. Inspectie van de printplaat (alles SMD) wijst erop dat het ding nat is geweest... :( Het enige wat het enigszins goed maakt, is dat ik ook de AG-10 zijn kleinere broertje had gevonden voor maar 15 dollar...
 
Back
Top