Je beste en minst wenselijke aankoop van 2018

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
10.009
Locatie
-
Het oude jaar weer doorstaan.. en wederom het GAS heeft ons van alles aangedaan.. :D
Nog meer meuk... maar wat was voor jou nu echt leuk?

Net als vorig jaar een kleine flashback op alles wat je je holletje hebt binnengesleept in 2018! Onder het motto: welke aankoop was het helemaal, of juist helemaal niet?

Momenteel ben ik met de iPad (2018 ) wel heel erg content.. in april gekocht maar laatste weken, door bepaalde apps en extra hardware wordt ie pas echt interessant.. :)
Ik hoop dat ik met Cubasis, FL Studio Mobile, Garageband en Gadget eindelijk klaar ben.. Het zoeken is nog een beetje naar een manier om apps samen te gebruiken/syncen.. en ook al 2 apps daarvoor aangeschaft die in sommige gevallen niet echt nodige waren..

Dit jaar geen analoge synths aangeschaft maar wel een paar VA's oa: van Acces, Nord, Alesis en Roland. Ook van Elektron wat DSP kastjes..
Ben heel blij geworden van de Monomachine die ik dubbel heb gekocht dit jaar.. maar de Alesis Micron is mijn favoriet. Ondanks het kleine aantal knoppen toch te editen. alle keys hebben een onderliggende functie via een soort ctrl/shft key. geniaal gevonden. Leuk compact apparaat met een nog leukere sequencer en een super performance mode waar je onder elke key losse sequences, ritmes kunt zetten.
Verder nog een paar samplers gehaald die ik al langer zocht.. gewoon leuk. En nog wat VSTs.. nodig en bruikbaar dus.. vaak ook eerst via demo te testen, dus geen miskopen op dat vlak. :)

Het meest tegenvallen vond ik de V-Synth XT. Typische Roland filter sound, minder bruikbaar vind ik.. en nog meer dingen die ik toch krachtiger had verwacht gezien het jaar dat ie geproduceerd is.

Verder wens ik dat het nieuwe jaar voor iedereen veel goeds en creativiteit mag brengen, met alles wat je al hebt. Of als je dan toch zonodig weer dingen moet kopen, veel plezier en geluk met de nieuwe aanwinsten die je in 2019 doet! :mega:
 
Laatst gewijzigd:
Da's een leuk topic en handig ook trouwens!

Voor mij qua hardware vond ik Uli z'n spul toch wel goed want zowel de Neutron als de Deepmind vind ik hele goede synths met veel mogelijkheden qua soundscaping (ik heb nog lang niet alles ermee gedaan)
Tot nu toe erg veel lol mee gehad moet ik zeggen en de kwaliteit vind ik prima in ieder geval.

M'n Roland SE-02 doe ik te weinig mee, misschien te snel gekocht en die kleine knopjes helpen ook al niet moet ik zeggen.

Qua software de gratis plugins Paul's extreme soundstretch, zoals de naam al zegt om klanken extreem te kunnen stretchen, erg leuk voor ambiënt bijv
Ook de Kx-Synth-X16 als vcs3 plugin heb ik menig leuk uurtje mee beleefd voor de meer out of this world sounds mee te maken.

De update van Studio one 4 voor half geld met black friday brengt z'n geld in ieder geval op want sinds de laatste update heeft ie nu meer mogelijkheden die ik leuk vind (oa een uitgebreide pattern editor) en wordt het op die manier weer interessanter om er mee bezig te zijn.

Van Xils lab de Polykobol viel me tegen, er zitten mooie sounds tussen en de mogelijkheden zijn erg uitgebreid maar hij trekt veel van je cpu waardoor als je het aantal voices niet terugschroeft het al gauw kraakjes oplevert.
Ook het aansturen van een midikeyboard was geen succes want verschillende functies lieten zich niet via het keyboard aansturen, jammer.
 
Ik heb het dit jaar extreem rustig aan gedaan. Heb net eindelijk een TC Voicelive 3 Extreme besteld. Om de een of andere reden zijn die nu 500 euro nadat ze eerder van 600 naar bijna 900 gestegen waren. Zal er wel uit gaan.
 
Beste aankoop: Yamaha Reface YC (een piepkleine Hammond kloon). Dat ding brult en jankt als een echte. En met veel fysieke schuiven en knoppen (computer/VST moet met de muis, aaaarrghhh) dus dat is lekker makkelijk voor het maken van patches en subtiel open of dicht schuiven v/d "footage" sliders en de rotary speaker tijdens het spelen/pielen. Meer lol dan ik dacht.

Minst fijne: het befaamde Zoom multi stomp pedaal MS-70CDR. Zitten bijna geen effecten op die niet op goedkopere broertje G1on (= bijna dezelfde als de B1on) zitten. Gebruik de emulatie v/d klassieke Small Stone phaser het meest. Maar de echte Small Stone is goedkoper. Verder zitten er (afgezwakte) emulaties op v/e aantal peperdure Eventide en Strymon pedalen. Maar dat vind ik one trick pony's die van een kazoo een synth maken. Moraal v/h verhaal: ik denk dat ik de Zoom G1on wegdoe want de MS-70 is kleiner (maar ietsje duurder). ;)

Wellicht aankoop voor komend jaar: lessen om te leren spelen, ha ha.
 
Ik ben al een hele tijd gefascineerd door de Push 2 en heb 'm gisteren dan toch maar eens gekocht - in combinatie met Live 10 Suite. Ik twijfel echter of hij binnen mijn redelijke recht-toe-recht-aan workflow past en of ik de tijd en energie erin ga steken om hem echt te leren kennen. Dus dat zou wel eens de miskoop van dit jaar kunnen worden...

Aan de andere kant ben ik erg blij met U-He Diva in combinatie met de verkoop van mijn Modal 008 die ik toch echt te weinig gebruikte. En ik heb een heleboel leuke Eurorack-modules gekocht.

De beste wensen alvast!
 
Moet zeggen dat het een vrij rustig jaar is geweest qua gear kopen. Ben wel heel erg blij met m’n Endorphin.es Furthrrrr :) Toch wel echt een beest van een ding. Moet ik dan wat underwhelming noemen, was het wel m’n licentie update naar Cubase 10. Eigenlijk alleen gedaan om met klanten compatible te zijn, maar de ‘nieuwe’ features deden mij persoonlijk vrij weinig.
 
Dit jaar dan eindelijk (in mijn jacht naar de ultieme draagbare Fender Rhodes) een Korg Kronos gekocht. Maar er onstond geen liefde, en ik vond de Rhodes ook wat tegenvallen. Vervangen door een Crumar Seven (al wat beter) en een Yamaha MODX8 (heel veelzuidig en licht). Verder veel gitaar-effecten (van oa Meris) waar ik erg content mee ben. Recentelijk een Elektron Heat waar ik veel van verwacht.
 
In 2018 heb ik meer verkocht dan gekocht.
Ik heb twee synths gekocht.
Roland d50 omdat de boutique d05 me zo goed beviel, nu kan ik ze allebei tegelijk (bitimbraal) bespelen dat is nog leuker.
Roland Malekko system 500 , maar dit zijn eigenlijk 12 aankopen, maar ja t zit in 1 kastje. En dat bevalt me ook erg goed , hiermee kun jeeen heerlijke ondergrond maken waarover t fijn spelen is met de andere synths.
ik heb helemaal niets gekocht waar ik niet tevreden mee ben,met de jaren komt de wijsheid 8)
 
Na veel te veel gedoe met goedkope MIDI interfaces dacht ik: ik pak het goed aan. En ik kocht een M-Audio MIDISport 1x1. Wat blijkt... die krengen laten geen MIDI Clock door. En het kan M-Audio blijkbaar niks schelen...
 
beste: polivoks... En de cr78
Minste? diegene die ik nog niet aan heb gehad wegens geen tijd :)
 
Na veel te veel gedoe met goedkope MIDI interfaces dacht ik: ik pak het goed aan. En ik kocht een M-Audio MIDISport 1x1.

Dus je hebt last van goedkope Midi interfaces en wil dat oplossen met een M-Audio van 31euro?
 
Het beste dit jaar waren voor mij de Behringer Neutron en de Peak. Tot nu toe het minste is een JX-8P die ik heb opgescharreld. Hij klinkt geweldig maar hapert een beetje. Misschien wordt ik er na een goede onderhoudsbeurt nog vriendjes mee.
 
Dus je hebt last van goedkope Midi interfaces en wil dat oplossen met een M-Audio van 31euro?

31 euro is al belachelijk duur voor zo'n ding. Het is een microcontrollertje met wat opto-isolatoren. Meer niet. De volgende keer koop ik wel een Arduino.
 
31 euro is al belachelijk duur voor zo'n ding. Het is een microcontrollertje met wat opto-isolatoren. Meer niet. De volgende keer koop ik wel een Arduino.
31 euro duur? Die M-audio is zowat de goedkoopste die je in veel shops kan vinden...
 
31 euro duur? Die M-audio is zowat de goedkoopste die je in veel shops kan vinden...

Ik zie geen enkele duurdere 1-kanaals USB MIDI interface zonder kabel bij Bax of Thomann. Maar al maakt iemand er een van 2 miljoen, dat maakt deze toch niet minder duur? :p Zit voor hoogstens 5 euro materiaal in, doet iets volkomen triviaals en wordt al 10 jaar precies hetzelfde gemaakt.
 
Mn laptop begin van dit jaar. Vertrokken uit Nederland 2 jaar om opzoek te gaan naar een andere plek in de werrld, en het maken van muziek was het gene wat ik het meest miste van alles. Laptop gekocht, upgrade van Cubase 7.5 naar 9.5 met nog wat plug ins. Had mn geld niet beter kunnen gebruiken dan voor dit.
 
als total ITB'er, toch wat hardware... de maschine mk3 en de maschine jam, beste aankoop.. naast een 2e hands, oude mackie control universal, integreert mooi in cubase 9.5. pro (die ik ook dit jaar heb gekocht). IK mulitimedia t-racks 5 (standard), maar door middel van veel 2e hands plugins, en 1 voor 9 aanbiedingen, is het een MAX geworden, zelfs met een ekstra processor, zoals ze dat noemen. ook een perfekte aankoop. de plugins stand-alone zijn zéer goed bruikbaar. en de stand-alone t-racks, is een voor mij mooie mastering suite.

de softube modular! met alle modules... en veel meer gekocht, of ge-update/ge-upgrade. komplete 11 ultimate. ook heerlik. arturia v collection 6... prachtig..

van éen aankoop weet ik niet of een blijver zal zijn en ik zag deathspell hetzelfde probleem hebben; push 2 met ableton live 10 suite (de eerste met een bizarre korting.. de laatste natuurlik 2e hands, want, zelfs een upgrade is prijzig...). ik heb 'm al een paar maanden, ik heb er al een paar mooie basistracks uitgekregen. dus het kan zijn, dat hoe meer ik er mee werk...

maar met maschine werk ik sneller, gekoncentreerder zelfs. ow niet helemaal, ik begin de push 2 + ableton ook met meer aandacht te gebruiken. maschine werkt voor mij simpelweg lekkerder, het heeft alles met werkwijze en doel te maken. maar met de push 2 kan je weer dingen, die ik plezierig vind. uit beide ecosystemen, komen andere resultaten. dus ableton gebruik ik voor andere redenen dan maschine.

reason 10.... geen spijt, integendeel. en 2e hands, voor een dr*l.... waves plugins (terwijl ik er altijd maar 1 had), in sale natuurlik, via resellers...

ik noem tevens de arturia pigments; speelplezier! ik ben nogal doorgeschoten in aankopen, maar mijn set-up is nu wel heel divers, met een voor een ITB setup, d.m.v. van de vele controllers, een hardware feel. en dat merk ik en breidt de beheersing over het programmeren van synths, of het mixen uit. many many knobs and faders.... met feedback zonder komputerscherm...

en nog aantal plugins, veelal FX plugins, ik ben het overzicht al lang kwijt.... ach, zoveel zijn er ook niet, als je ziet, hoeveel anderen geïnstalleerd hebben. ik heb overdacht gekozen.

grootste miskoop: ozone 8 elements, die even later gratis te krijgen was. ik weet niet wat er mee aankan. het valt niet in mijn werkwijze. ook niet eens uitgeprobeerd, maar t-racks doet voor mij al wat ik wil. nogal vintage gericht...

kortom: veel verandert in de setup, op zeer positieve wijze.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb dit jaar erg veel om lopen gooien. Gestart met een nieuwe, redelijk maxed-out iMac omdat mijn oude het plugin geweld niet meer trok. Alle VA en hybrid eruit en discrete VCO bakken terug. Beste aankoop is het koningskoppel Prophet 6 + OB6 die allebei wel 1 grote sweetspot lijken te zijn qua fijne sounds. Ook erg tevreden met mijn Subsequent 37 en Korg Arp Odyssey desktop. Minst geslaagde aankoop was de Peak, die op papier zoveel beloofde en qua mogelijkheden, interface en bediening helemaal top was maar in de klank toch wel erg achterbleef. Die heeft het ook niet lang volgehouden hier en heb ik al na een paar maanden met behoorlijk verlies doorgeschoven. De grote vraag is natuurlijk: wordt 2019 het jaar van de Moog One? :D
 
Minst fijne aankoop was een MFB Tanzmaus. Compleet verliefd op de sound, maar van alles mis mee, waaronder een knop die het verkeerde controller nummer uitstuurde. Toen ik vroeg om advies bij MFB zelf ging de communicatie erg stroef: ‘
Heb je wel de functie aangezet dat ‘ie controller nummers uitstuurt?’
- ‘Eh ja, anders kan ‘ie ook niet het verkeerde controller nummer uitsturen?
’‘Ik denk dat het echt aan je instellingen ligt’

Weinig vertrouwen meer in dus maar gebruikgemaakt van de 30 dagen retour. Nu een Elektron Analog Rytm MK1 gekocht. Niet zo verliefd op de sound als bij de Tanzmaus, maar wel veel meer mogelijkheden om de sound te tweaken, spannender sequencer, etc, etc, dus uiteindelijk wel heel blij mee.

Ook een Behringer Model D gekocht, puur uit nieuwsgierigheid: wat maakt de Model D nou zo speciaal? Associeerde ‘m vooral met suffe jaren 70-sounds. Inmiddels ben ik wel om, wat een fijne klank
 
Ik zie vink zich afvragen of de Push2 een blijvertje is en die vergat ik, die heb ik ook aangeschaft dit jaar.
Aantal keren lekker mee gewerkt en het werkt snel moet ik zeggen maar nu ligt het weer wat stil dus of het een blijvertje is, dat vraag ik me af.
Maar zo zijn er wel meer dingen die ik een tijdje gebruik en dan richt m'n aandacht zich weer op andere onderdelen, soms de hardware en soms itb.
 
Back
Top