Keyboard demo gebruiken in eigen song legaal?

briangitaar

Ingeburgerd
Lid sinds
29 september 2011
Berichten
32
Hallo,

Ik heb een 80's yamaha (speelgoed) keyboardje waar een soort auto bass chord systeem op zit. In hoe verre is het legaal om dit te samplen en te gebruiken in je eigen muziek?
Ik weet dat het intro van MJ's Beat It bijvoorbeeld letterlijk een sample is van de synclavier II, dus ik dacht als hij ermee weg komt, dan ik ook hopelijk...
 
Als die basloopjes geschreven zijn door Yamaha, heb je alle gebruiksrechten in je eigen muziek verkregen door de aanschaf van het keyboard.

Natuurlijk is het niet zo dat als je bv in de SHS-10 een demosong van "Last Christmas" zit, je plots gebruiksrechten voor covers van dat nummer gekregen hebt. Maar bij een Yamaha specifieke basbegeleiding zeker wel. Je mag ze niet als samplepack verkopen, maar wel in je eigen muziek gebruiken.
 
Als die basloopjes geschreven zijn door Yamaha, heb je alle gebruiksrechten in je eigen muziek verkregen door de aanschaf van het keyboard.

Natuurlijk is het niet zo dat als je bv in de SHS-10 een demosong van "Last Christmas" zit, je plots gebruiksrechten voor covers van dat nummer gekregen hebt. Maar bij een Yamaha specifieke basbegeleiding zeker wel. Je mag ze niet als samplepack verkopen, maar wel in je eigen muziek gebruiken.

Deze loop is voor zover ik weet inderdaad geen bestaande cover. Het is niet de "demo-track" van het keyboard. Het is een van de presets waarbij je kan kiezen tussen van die standards zoals rock, waltz, tango etc. Ik zal deze loop tenslotte ook puur als onderlaag/toevoeging gebruiken, dus niet dat ik alleen wat vocalen eroverheen opneem bijvoorbeeld.
Maar goed, ik wilde het toch even checken hier voor de zekerheid, dus bedankt voor jullie reacties.

Oh en mocht ik deze song uitbrengen en problemen krijgen, dan weet ik jullie te vinden 8o)
 
De begeleidingsautomaat mag je zeker gebruiken in je eigen songs, anders zouden drumcomputers niet met preset patterns komen. En dan zat Klaus "Zwei Hände zaubern ein Orchester" Wunderlich het grootste deel van zijn carrière in de cel. :)
 
Back
Top