Hoe breng je muziek met VST's live?

deathspell

Ouwe rot
Lid sinds
29 juni 2012
Berichten
1.562
Toch even vragen...

Ik ben op dit moment bezig met een project dat volledig bestaat uit muziek uit de computer - Logic Pro X en alleen maar VST's dus. Stel nou, stel... dat ik dat ooit live zou willen brengen. Dan kan ik natuurlijk een laptop op het podium zetten, het project laden en op de spatiebalk drukken om alles af te spelen. Maar dat is natuurlijk niet leuk...

Hoe doet men dat eigenlijk? Hoe kun je zoiets 'opleuken' voor een live-situatie? Eventueel met de mogelijkheid om hier en daar wat te variëren en met de nummers te spelen?

Ik heb geen idee...

Alvast bedankt voor jullie input!
 
In Ableton kun je clips maken met midi of wavs en die kun je triggeren met een controller. Of je gebruikt een mpc om midi naar je vsts te sturen. Zoiets.
 
Dan kan ik natuurlijk een laptop op het podium zetten, het project laden en op de spatiebalk drukken om alles af te spelen. Maar dat is natuurlijk niet leuk...

Kraftwerk doet dat ook ! :)
Trekt volle zalen. ;)

En toch weten ze nog iets te variëren.

Vriend van mij vertaalt alles naar live instrumenten en gaat met een volledige band het podium op. Muziek moet zich daarvoor wel lenen natuurlijk.
Wellicht een machine ernaast of wat live spelen op een keyboard.
 
Ik gebruik daarvoor Ableton Live. Ik gebruik backing tracks op een aantal sporen en daarnaast heb ik een spoor met een "instrument rack". Daarin heb ik mijn VSTi's ingeladen en het volume gekoppeld aan de MIDI triggers (drumpads) van mijn controller. Op het instrument rack heb ik effecten staan die ik ook met mijn controller kan bedienen. Zo kan ik 8 vsti's aan of uit zetten, de effecten bedienen en dus gewoon live meespelen met mijn backing tracks.

Je kan eventueel ook nog het scrollen door je presets in die vsti's koppelen aan je controller. Zo kan je in principe oneindig veel patches bespelen in 8 vsti's.

Daarnaast gebruik ik ook nog hardware synths die ik in mijn geluidskaart plug en in Ableton binnen laat komen.
 
Het hangt ook wel een beetje van de muziek af en wat je wil bereiken. Maar er is niet echt 1 'goeie' manier om dit te doen.

Met mijn band spelen we nummers met een electronische backing track. Daar spelen we het nummer inderdaad gewoon van start tot eind af en hopen we dat we met live-instrumenten voldoende toevoegen om er een leuke show van te maken.
Ableton is inderdaad leuk als je nog wat meer interactie wil, hiermee speelt alles wel netjes in de maat maar je hebt zelf controle wanneer een volgend stuk van het nummer begint etc.
Als je meer repetetieve dance maakt zonder coupletten en refreinen die veel verschillen kan je ook al je elementen van je muziek naast elkaar in een loop zetten. Dan kan je tracks muten en aanzetten en zo je muziek vorm geven. Volgens mij deed Underworld dit live met een grote mengtafel bijvoorbeeld.
 
Dj software van tegenwoordig kan je ook al ver mee komen. Met traktor heb je bijvoorbeeld remix decks, waar je verschillende onderdelen van je tracks in kan laden en kan 'remixen'. Een soort ableton, maar dan wat meer dj gericht ipv producer gericht.
 
Je kan zelf wat melodieën spelen natuurlijk. Of de bass. Of alles en loopen (Ableton bijv.). Even bedenken of je alles wil spelen, zo niet hoeft het ook geen vst te blijven. Dan kan het net zo goed audio triggeren zijn.
 
Rme Hsdpe Expresscard heb ik zelf eens gebruikt om via een multiface onder de 10ms in en uit te sturen, geloof zo'n 6ms. Ik kon zo leuke effecten met bijvoorbeeld izotope stutter doen. 10ms vindt ik de maximaal acceptabele latency, want als je samples triggert merk je 20ms wegens je minder strak op de tel een trigger kan doen. Vandaar die speciale lowlatency poort van rme ook zo handig werkt met een laptop.

maarja dat was 7 jaar geleden, wellicht is er nu wat mooiers.
 
Heel erg bedankt voor jullie reacties tot dusver... het begint me een beetje te dagen.

Zoals ik het nu zie, zou ik mijn Logic-project dus kunnen opdelen en omzetten in samples - stukken van 4 of 8 maten of zo; een baslijn, een drumloop, een synthmelodie. Die samples zet ik vervolgens in de Clip Launcher van Bitwig Studio - die heb ik laatst aangeschaft, ik heb geen Ableton. En dan kan ik een aantal clips gewoon laten draaien en aan- en uitzetten ('triggeren' in het synth-Nederlands) met bijvoorbeeld iets als een Novation Launchpad. Daarnaast kan ik een aantal clips niet omzetten in samples, maar gewoon als VST bespelen met een midi-toetsenbord. Dat zou zijn wat ik voor ogen heb.

Klopt dat?
 
Heel erg bedankt voor jullie reacties tot dusver... het begint me een beetje te dagen.

Zoals ik het nu zie, zou ik mijn Logic-project dus kunnen opdelen en omzetten in samples - stukken van 4 of 8 maten of zo; een baslijn, een drumloop, een synthmelodie. Die samples zet ik vervolgens in de Clip Launcher van Bitwig Studio - die heb ik laatst aangeschaft, ik heb geen Ableton. En dan kan ik een aantal clips gewoon laten draaien en aan- en uitzetten ('triggeren' in het synth-Nederlands) met bijvoorbeeld iets als een Novation Launchpad. Daarnaast kan ik een aantal clips niet omzetten in samples, maar gewoon als VST bespelen met een midi-toetsenbord. Dat zou zijn wat ik voor ogen heb.

Klopt dat?

In Ableton kun je clips maken met midi of wavs en die kun je triggeren met een controller. Of je gebruikt een mpc om midi naar je vsts te sturen. Zoiets.


Dat zei ik, dat klopt :)
 
Back
Top