Wel of niet anoniem muziek maken?

JohnDoe33

Gedeactiveerd account
Lid sinds
8 februari 2010
Berichten
3.997
Sinds kort zijn mijn muziekprobeersels ook Googlebaar als je mijn echte naam intypt. Een soort coming out.. :-)
En ik vraag mij af wat dan bijvoorbeeld een potentiële werkgever van je zou denken..

Hier in het forum is iedereen zo goed als anoniem.. 8)

Zijn er nog meer mensen die aarzelen om onder je eigen naam muziek te publiceren?

Als dit topic niet boeiend genoeg is mogen de moderators 'm ook wel verwijderen.. :D
 
100% anoniem blijven is tegenwoordig erg lastig. Als je achter je muziek staat lijkt me dat geen probleem. Gewoon er voor te zorgen dat je geen pop-idool wordt. :D
Ik heb diverse 'anonieme' alliassen (zelfs mijn beste vrienden kennen ze niet allemaal :), 900g1e waarschijnlijk wel :( ) en onder mijn eigen naam maak ik graag klassiek/orchestrale werken.
 
En ik vraag mij af wat dan bijvoorbeeld een potentiële werkgever van je zou denken..

Tja, als je Rockbitch wilt evenaren is het wel handig om je echte naam er niet aan te koppelen.

edit;
Ligt er natuurlijk weer aan in welke branche je terecht wilt komen. :D
 
Tja, alle sterren hebben toch een alias ? :D
Of dacht er iemand dat bv. koos alberts echt zo heette ???
 
Ik hou van mijn privacy dus ik heb aliassen zat. FB op naam
net weggeflikkerd.
 
En ik vraag mij af wat dan bijvoorbeeld een potentiële werkgever van je zou denken..

Hier in het forum is iedereen zo goed als anoniem.. 8)

Zijn er nog meer mensen die aarzelen om onder je eigen naam muziek te publiceren?
Ik ben absoluut niet anoniem en heb daar ook voor gekozen. Omdat ik onder mijn eigen naam altijd muziek heb gemaakt zou het gek zijn om daar door internet van af te stappen. Je moet je er dan wel altijd bewust van zijn dat alles wat je doet op het internet openbaar is. Met betrekking tot potentiële werkgevers heb ik gemerkt dat het juist goed werkte om het bij je hobbies te vermelden. Het geeft in ieder geval aan dat je creatief bent, wat een eigenschap is die veel werkgevers wel kunnen waarderen (misschien dat die eigenschap voor een functie als boekhouder wat minder wenselijk is...). Je zult maar een werkgever treffen die ook in muziek geïnteresseerd is, geeft meteen leuke gespreksstof.

Ik denk dat als je muziek maakt die qua inhoud/thematiek weinig aanstootgevend is dat je er ook niet druk over hoeft te maken. In mijn geval heb ik wel wat dingen gemaakt die een wat extremer karakter hebben (zowel qua muziek als presentatie). De meest extreme foto's staan ook wel op mijn FB maar wat verder afgeschermd (alleen vrienden), als je met Google zoekt krijg je die i.i.g. niet te zien. YouTube is een ander verhaal, maar ja, dat is dan maar een ingecalculeerd risico. Ik heb er tot nog toe weinig hinder van ondervonden, maar het ligt uiteraard ook aan het soort werk dat je doet en of je vaardigheden iets zeldzamer zijn op de arbeidsmarkt uiteraard.
 
Leuk, interessant om jullie reacties te lezen!

Over mijn eigen pogingen tot muziek zijn de meningen verdeeld..
En ik doe werkzaamheden waarbij je wel een goede indruk moet maken.. :-)

:biertje:
 
Ik ben niet onder mijn eigen naam vindbaar... Dat heeft met name te maken met het feit dat ik therapeut ben en niet direct vindbaar wil zijn voor mijn patienten. Als ik het wil delen met iemand kan ik het wel kenbaar maken... Mijn YT naam heeft wel een subtiele verwijzing naar mijn echte naam. Ik heb echter dermate weinig hits op mijn kanaal dat de normale sterveling mij niet tegen zal komen op het net. Op FB ben ik niet te vinden en op google krijg je m'n Linked In te zien.
 
Anoniem blijven vind ik niet zo belangrijk. Maar ik wil wel graag controle hebben over hoe ik me laat zien. Als ik ergens soliciteer wil ik graag dat mijn linked-in account bovenaan staat als ze me googlen en niet bandcamp of iets dergelijks. En andersom ook. Voor muziek promotie wil ik graag dat mensen bij mijn muziek en het persona daaromheen uitkomen en niet bij mijn dronken selfies van afgelopen weekend.

Dus ik probeer online onder verschillende namen en profielen dingen te posten. Maar heel strak houd ik die scheiding ook weer niet. Uiteindelijk ontkom je er niet aan dat mensen die verschillende profielen aan elkaar koppelen.
 
Ik doe niet aan social media. Ik vind het teveel stupide uitwassen hebben en daar doe ik niet aan mee. Als ik mijn echte naam google verschijnen er voornamelijk Nigeriaanse en Filippijnse mensen met dezelfde naam in de zoekresultaten. Hartstikke mooi wat mij betreft.
Zonder een actief social medialeven is promotie van muziek zo goed als niet te doen. Mijn muziek zal niet verder komen dan mijn harde schijf en heel af en toe upload ik iets naar soundcloud. Maar ik vind dat niet belangrijk. Ik maak muziek voor de enige reden waar iemand muziek voor zou moeten maken, en dat is dat het leuk is om te doen.
Anyway, ik ben nog lekker anoniem op het internet. En dat wil ik graag zo houden. Eerlijk gezegd vind ik internet en alles er omheen steeds hinderlijker en vervelender worden en overweeg om off the grid te gaan zodra de kinderen uit huis zijn.
 
Leuk zulke tegengestelde opvattingen te lezen!

Ik heb zelf altijd alles strak gescheiden gehouden en dat was misschien maar beter ook..
Heb ervaren dat veel mensen moeite hebben met elektronische muziek. Zeker van een beginner als ik.
Van jobcoaches e.d. kreeg ik ook regelmatig te horen dat ik beter mijn werkervaring in de culturele sector van mijn cv kon halen.
Omdat dit bij werkgevers een slechte indruk zou kunnen geven.. Onaangepaste mensen enzo.. :-D

De laatste jaren heb ik gewerkt voor online media en ik denk dat het dan meer gewaardeerd wordt als je een beetje creatief bent.
 
Ik hou van mijn privacy dus ik heb aliassen zat. FB op naam
net weggeflikkerd.

Leuk bedacht, maar door de manier waarop FaceBook werkt helaas nutteloos. Als je ooit dat account aan een van je andere persoonlijkheden gekoppeld hebt gehad, zal dat tot in de eeuwigheid (zolang FB bestaat) zo blijven in FB's algoritmen.

Geen FB account hebben (en nooit hebben gehad) helpt, maar is ook niet waterdicht, omdat ze schaduwprofielen bijhouden van alle systemen cq. mensen in wiens browser FB cookies aanwezig zijn. Die cookies weren (met speciale tools) helpt ook, maar is ook niet waterdicht omdat er ook andere manieren zijn om mensen te tracken (bv. door unieke identifiers die elke browser meestuurt...).
 
Heb ervaren dat veel mensen moeite hebben met elektronische muziek. Zeker van een beginner als ik.
Van jobcoaches e.d. kreeg ik ook regelmatig te horen dat ik beter mijn werkervaring in de culturele sector van mijn cv kon halen.
Omdat dit bij werkgevers een slechte indruk zou kunnen geven.. Onaangepaste mensen enzo.. :-D
Ik moet zeggen dat me het een beetje verbaasd dat mensen daar moeite mee zouden hebben. Er is toch weinig aanstootgevends aan elektronische muziek in het algemeen? Zeker omdat het veelal gaat om instrumentale muziek lijkt me dat het niet echt om de inhoud gaat. Of is het dan de associatie met drugs die dan gelegd zou worden?
Ik zou denken dat ervaring in de culturele sector een pluspunt zou zijn, sociale omgangsvormen enzo... Maar goed, ik ben dan ook geen werkgever. :D
 
Van jobcoaches e.d. kreeg ik ook regelmatig te horen dat ik beter mijn werkervaring in de culturele sector van mijn cv kon halen.
Omdat dit bij werkgevers een slechte indruk zou kunnen geven.. Onaangepaste mensen enzo.. :-D
.

wel erg kortzichtig! Ben wel benieuwd wat voor job je dan precies hebt.
 
Ik ben niet echt bezig met het bewaren van mijn anonimiteit, maar ik ontplooi ook weinig activiteiten die dat vereisen denk ik.
Alles wat ik doe op het net is, soms met een beetje moeite misschien, wel te herleiden tot mijn persoon.
Ik let niet echt op met wat ik deel, maar wel waar en met wie en ook dat ligt niet erg vastomlijnd.

Nu heb ik als huisman misschien makkelijk praten.
Ik ben mijn eigen baas, dus hoef wat dat aangaat geen rekening te houden met carrière etc.
Ik houd alles wat mijn vrouw betreft wel zoveel mogelijk gescheiden van wat ik online doe.
Niet dat de dingen die ik plaats haar in haar werk kunnen schaden, maar anonimiteit en discretie zijn in haar beroep een voorwaarde voor zowel haarzelf als de mensen waarmee zij werkt.
 
@SmartBits: @barend: Mijn ervaring met sommige jobcoaches is dat ze de neiging hebben af te dingen op mijn niveau en ervaring. En ik heb wel vaker vooroordelen gehoord over mijn werkervaring in de culturele sector. Gelukkig heb ik ook positieve ervaringen.

Ook ben rond mijn 35-ste in andere sectoren gaan werken als managementondersteuner en inmiddels staan mijn talloze culturele baantjes, gebundeld en geanonimiseerd op mijn cv.

Wat ook meespeelt is dat ik meer aan mijn loopbaan heb kunnen werken in de grote steden, maar sinds ik een paar jaar geleden ziek werd terugval op lokale voorzieningen. Ik heb een toekomst als lopende band medewerker in mijn stadje moeten ontvluchten.. :-)

En er zijn nauwelijks mensen in mijn omgeving die mijn muziek waarderen. Dus ben ik er sowieso voorzichtiger mee geworden er mee te koop te lopen.
Wel heb ik recent een portfolio op internet gezet, waar ook mijn muziekjes staan. En ik merk dat zodra ik ergens solliciteer, ook mijn website bezocht wordt...

Ik weet nog niet zo of dat verstandig is..

De laatste jaren heb ik werkzaamheden verricht als webredacteur. En ik denk dat het dan niet zo erg is als er iets zichtbaar is van je op internet.
Tenzij ik mij natuurlijk misdraag.. :-)
 
Een ander aspect om mee te nemen is je gebruik van samples. De belangrijkste reden voor mij om anoniem te blijven musiceren is om boetes te voorkomen. Daarbij moet wel vermeld worden dat ik voornamelijk in het plunderphonics Vaporwave actief ben waarbij het schaamteloos samplen onderdeel is van de esthetiek. De copyright industrie heeft er een handje van om ook wettelijk toegestane uitzonderingen (zoals satire, transformatief materiaal, kritiek en fair use) naar eigen voordeel te negeren. Misschien ben ik dan zacht om te zwichten voor hun geweld en de confrontatie uit te laten, maar als t puntje bij t paaltje komt wil ik gewoon muziek maken zonder me om dit soort shit druk te maken ;) .
 
Back
Top