Audio techniek vraag

janec

Stamgast
Lid sinds
4 december 2010
Berichten
159
Locatie
070
is er een manier om van een audio bestand de EQ waardes automatisch te detecteren, vervolgens een snapshot (preset) van te maken en die toe te passen op een ander bestand? Eigenlijk zoek ik een vergelijkbaar proces voor audio zoals bewaren en toepassen van histogrammen op beelden in Photoshop. Iemand een idee?
Ik zoek een makkelijk proces voor het verwerken van stemopnames die allen hetzelfde moeten klinken. De een heeft weinig bas, de ander teveel etc. Het gaat hier niet om compression/limiting maar puur om klankkleur.
 
Zeer interessant! Mooi idee om een algoritme voor te schrijven (wat ik totaal niet kan).
Ik denk dat je nooit elke stem hetzelfde kan doen klinken aangezien elke stem een ander timbre/klankkleur/karakter heeft.
Wel misschien dat je via een algo elke opname dezelfde hoeveelheid van amplitude van frequenties kan geven maar dat zal vermoed ik een vrij bizar audioresultaat opleveren...

Cheers,
Exo. :mega:
 
Het lijkt mij moeilijk om zonder neutrale opname te bepalen hoe het zou moeten klinken zonder EQ.
Je bent ook afhankelijk van de informatie inhoud van het referentie bestand. Als dit b.v. een bas is zal je weinig info in het sopraan register hebben.
En is er data compressie overheen gegaan? (mp3 ofzo)

Maar idd een leuke case. Misschien een leuk projectje voor de kerstvakantie :)
 
Wat je zoekt kon ruim 15 jaar geleden al met de TC Electronic Assimilator plugin op het Powercore platform :) Vandaag de dag zijn er veel standaard EQ's die een match functie hebben. De Eventide/Newfangled EQuivocate plugin is daar bijvoorbeeld erg goed in, net als de al eerder vermelde Fabfilter Pro-Q 2 en Ozone.
 
Back
Top