'type beats' en 'leasing'?

SmartBits

hodie mihi cras tibi
Staff member
Lid sinds
3 oktober 2010
Berichten
4.497
Locatie
Nijmegen
Na gisteren een artikel in de krant gelezen te hebben over fenomenen als 'type beats' en 'leasing' vroeg ik me af of er mensen hier op het forum zijn die zich daar mee bezig houden. Misschien als maker van dat soort beats of juist als afnemer? Niet om een waarde oordeel te kunnen vellen, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar ervaringen van mensen hiermee.

Artikel:
https://www.volkskrant.nl/cultuur-m...-gewoon-online-handig-of-toch-niet-~b3575772/
 
Ik maak instrumentale hiphop beats maar ik ben het volledig eens met Spanker. Muziek maken is iets waar ik een stukje van mijzelf in stop. Ik zou het verschrikkelijk vinden als mijn muziek verbonden wordt met rappers die ik niet tof vind, en als ik al met rappers of vocalisten samen werk, zou ik ze nooit gewoon even een beat opsturen. Ik ben ook een producer, dus ik zal samen met de betreffende artiest werken aan de muziek. ze komen langs bij mij of we gaan naar een andere studio, ook denk ik mee met hoe de vocals op de beat komen, schrijf ik in sommige gevallen ook een stukje mee en probeer ik ervoor te zorgen dat de artiesten de beste performance neer zetten.

Daarnaast maak ik zelf helemaal geen hype beats maar meer chillhop achtige beats. En is er voor mijn muziek een gigantische markt waarbij mensen gewoon naar de instrumentals luisteren. Sommige producers in mijn kringen hebben een half miljoen tot anderhalf miljoen maandelijkse luisteraars per maand op Spotify, en daar komen nog vinyl sales, andere streaming diensten, soms publishing en optredens bij. Genoeg geld te verdienen dus (als je goed genoeg bent.)

Dat je goed genoeg moet zijn geld natuurlijk ook voor de mensen die blabla type beats e.d. maken. Maar omdat je het al market als iets wat lijkt op het werk van iemand anders, en omdat er honderdduizenden producers zijn die hetzelfde doen. Is het nog lastiger om er boven uit te komen. Ook zou ik als producer nooooit maar 10-15 procent van de royalties vragen als ik degene ben die alle instrumenten bespeelt. Een normale verdeling als je in het echt samenwerkt is bijvoorbeeld 25% songwriter 25% vocalist en 50% producer. Stel dat ik bijvoorbeeld een gitarist en een bassist heb gevraagd om op de muziek te spelen krijgen zij ook een royalty percentage afhankelijk van hoeveel werk en creativiteit ze er in hebben gestopt. Soms is het zo dat ik zelf een basslijn schrijf met Midi en wil ik alleen dat ze wat ik al geschreven heb over de beat heen spelen. Als ze zelf ook de basslijn schrijven hebben ze uiteraard recht op een grotere royalty cut.

ter verduidelijking: ik vind je niet een mindere producer als je dit allemaal wel doet, ik zou het zelf alleen nooit doen omdat ik meer het gevoel zou hebben dat ik met lopende-band fabrieks arbeid bezig ben i.p.v. een magische, warme samenwerking met een andere creatieveling. Maar zoals Tantu al benadrukt in het artikel, hij maakt er zelf een heel eigen ding van en het is natuurlijk f**king vet als een een bekende artiest ineens jouw werk gebruikt en er een hit mee scoort.
 
In vroegere tijden zette je beats op 96 kbps online zodat je zeker wist dat niemand er iets mee kon gaan doen!
Tegenwoordig is alles online goed op kwaliteit dus als je dan toch serieus beats wil verkopen vind ik dat je je zaakjes goed moet regelen.
Mensen pakken wat ze pakken kunnen..
 
Tis een beetje een vreemde markt. Vroeger heette het een remix als iemand een (ander) nummer maakte met de 'beats' van jou. Dan kreeg ie alleen een remix-fee. Nu, met deze constructie mag ie 90% van de inkomsten houden...
 
Ik lees een hoop idealistisch gedachtegoed hier. Regelmatig met rappers samen gewerkt en als er een soort artiest is die zich ook denkt te moeten bemoeien met je muziek zijn het rappers wel. Vooral als ze een illegale crack van reason draaien. Hey man ik doe nog ff een paar adlibs.... Terwijl je al drie tracks vol nutteloos geschreeuw hebt. De meest gangbare constructie is simpelweg dat je je beat verkoopt of verhuurt. En daarmee verspil je negen van de tien keer je creatieve input .Dus, blijf vooral dromen over eerlijke royalty verdeling en wat nog meer. De realiteit is toch echt anders zolang je geen zwaargewicht bent .
 
Back
Top