Ik maak instrumentale hiphop beats maar ik ben het volledig eens met Spanker. Muziek maken is iets waar ik een stukje van mijzelf in stop. Ik zou het verschrikkelijk vinden als mijn muziek verbonden wordt met rappers die ik niet tof vind, en als ik al met rappers of vocalisten samen werk, zou ik ze nooit gewoon even een beat opsturen. Ik ben ook een producer, dus ik zal samen met de betreffende artiest werken aan de muziek. ze komen langs bij mij of we gaan naar een andere studio, ook denk ik mee met hoe de vocals op de beat komen, schrijf ik in sommige gevallen ook een stukje mee en probeer ik ervoor te zorgen dat de artiesten de beste performance neer zetten.
Daarnaast maak ik zelf helemaal geen hype beats maar meer chillhop achtige beats. En is er voor mijn muziek een gigantische markt waarbij mensen gewoon naar de instrumentals luisteren. Sommige producers in mijn kringen hebben een half miljoen tot anderhalf miljoen maandelijkse luisteraars per maand op Spotify, en daar komen nog vinyl sales, andere streaming diensten, soms publishing en optredens bij. Genoeg geld te verdienen dus (als je goed genoeg bent.)
Dat je goed genoeg moet zijn geld natuurlijk ook voor de mensen die blabla type beats e.d. maken. Maar omdat je het al market als iets wat lijkt op het werk van iemand anders, en omdat er honderdduizenden producers zijn die hetzelfde doen. Is het nog lastiger om er boven uit te komen. Ook zou ik als producer nooooit maar 10-15 procent van de royalties vragen als ik degene ben die alle instrumenten bespeelt. Een normale verdeling als je in het echt samenwerkt is bijvoorbeeld 25% songwriter 25% vocalist en 50% producer. Stel dat ik bijvoorbeeld een gitarist en een bassist heb gevraagd om op de muziek te spelen krijgen zij ook een royalty percentage afhankelijk van hoeveel werk en creativiteit ze er in hebben gestopt. Soms is het zo dat ik zelf een basslijn schrijf met Midi en wil ik alleen dat ze wat ik al geschreven heb over de beat heen spelen. Als ze zelf ook de basslijn schrijven hebben ze uiteraard recht op een grotere royalty cut.
ter verduidelijking: ik vind je niet een mindere producer als je dit allemaal wel doet, ik zou het zelf alleen nooit doen omdat ik meer het gevoel zou hebben dat ik met lopende-band fabrieks arbeid bezig ben i.p.v. een magische, warme samenwerking met een andere creatieveling. Maar zoals Tantu al benadrukt in het artikel, hij maakt er zelf een heel eigen ding van en het is natuurlijk f**king vet als een een bekende artiest ineens jouw werk gebruikt en er een hit mee scoort.