Wat is jullie doel met muziek maken?

Vond de YT-filmpjes zeer nuttig.
De 1e (van 8.29) was echt een eye-opener.
Er wordt totaal anders gewerkt dan ikzelf doe, qua songopbouw etc.
De 2e (van 30.58 ) was ook erg leerzaam.
Hier moest ik wel meer mijn concentratie bij vasthouden.
Maar wel erg interessant wat betreft opbouw akkoorden.

Leuk verhaal ook nog over Irving Berlin.
 
Momenteel ben ik met een track bezig en ik worstel wel wat met de lead-partijen.
De lead-partij die ik heb ingespeeld, klinkt gewoon niet lekker vloeiend.
Heb hier wel vaker wat moeite mee.
Als ik lead partijen wil inspelen (en/of via zang) dan klinkt het regelmatig niet helemaal zuiver.
Dat vind ik wel jammer en tijdrovend ook.
Mijn volgende vraag hierin komt wellicht wat 'suf' over.
Zou ik ook van de baslijn een partij kunnen 'overnemen' en deze dan in de lead-track kunnen plaatsen en zodoende, via midi, mijn eigen (lead)partij van kunnen maken?
Niet dat ik de baslijn klakkeloos wil overnemen, maar dat ik hieruit weer een soort van melodie kan afleiden en dit kan gaan bewerken (tonen verhogen, verplaatsen etc).
Klinkt wellicht wat bijzonder, maar zo bedoel ik het zeker niet (meer als een soort van hulpmethode oid).
Nogmaals; voor mij (als 'amateur-hobbyist') is het ook uitproberen en leren; hopelijk kom ik hierin niet verkeerd over oid.
 
Zou ik ook van de baslijn een partij kunnen 'overnemen' en deze dan in de lead-track kunnen plaatsen en zodoende, via midi, mijn eigen (lead)partij van kunnen maken?
Niet dat ik de baslijn klakkeloos wil overnemen, maar dat ik hieruit weer een soort van melodie kan afleiden en dit kan gaan bewerken (tonen verhogen, verplaatsen etc).
Klinkt wellicht wat bijzonder, maar zo bedoel ik het zeker niet (meer als een soort van hulpmethode oid).

Zowieso is in muziek nooit iets 'fout'. Het klinkt hooguit niet zoals je wil, dus experimenteer lekker.
Het overnemen van partijen kan je op twee manieren doen die in de juiste context heel goed kunnen werken.

Je kan afwisselen. Dus de baslijn eerst laag met een bas-instrument/geluid laten spelen en daarna dezelfde melodie hoger met een lead-instrument spelen. Dit geeft een leuk soort van vraag-antwoord effect waarbij een instrument herhaalt wat de ander speelt
Je kan dubbelen. Dus de twee partijen hetzelfde laten spelen. Dit zorgt ervoor dat het dikker klinkt.
Dit kan je natuurlijk ook nog afwisselen meer variatie.

Voordelen zijn dat dingen 'automatisch' goed samen klinken en dingen herkenbaar blijven. Nadeel is natuurlijk dat het snel saai wordt.
 
Tuurlijk kun je die baslijn gebruiken. Waarom zou dat niet kunnen of mogen.. Is gewoon een handig en snel trucje. Paar noten verplaatsen, layeren en gaan met die banaan!
 
Back
Top