Wat is jullie doel met muziek maken?

Robi

Hega
Lid sinds
22 juli 2014
Berichten
4.815
Locatie
Groningen
Heb al een tijdje dat ik met deze vraag rondloop en ik vond het tijd worden om deze maar eens te gaan stellen.
Dus; wat zijn jullie drijfveren en doelen met muziek maken?

Zelf ben ik hobbyist en vind het vooral leuk om met instrumenten, software, geluiden etc bezig te zijn.

Wie maakt eigenlijk professioneel muziek (bijv voor reclames, dj's etc)?
En wie geeft ook weleens optredens met zijn eigen muziek?
Zomaar even wat vragen; ben gewoon erg benieuwd.
 
Ik vind het gewoon enorm wijd om met alle spullen bezig te zijn. Geeft me zoveel mogelijkheden en doet me dromen en verbaasd zijn over mijn resultaat. Soms doe ik maar wat en hoor ik plots een nummer dat ik ken klinken. Of hoor ik een snare die me doet denken aan vervlogen tijden.
ik beschouw het n beetje als een ultieme platencollectie ook: soms heb je de plaat en de synth waarmee t gemaakt werd.
vind het ook heerlijk om uitzicht te hebben op alle knoppen. Daarom dat vst voor mij te saai zijn.
Doel dus? Net zoals djen destijds. Tijdvulling die je mensen doet ontmoeten om passie voor muziek te delen. En dat ik nooit een tophit scoor boeit me geen meter.
 
Mijn oorspronkelijke doel was door te breken en zoveel vrouwen achter mij aan te krijgen, dat het me gaat vervelen.. :luv:
Maar gezien de reacties op mijn deuntjes in de afgelopen jaren, vrees ik dat dit nog even gaat duren..

;)
 
Ik vind het gewoon enorm wijd om met alle spullen bezig te zijn. Geeft me zoveel mogelijkheden en doet me dromen en verbaasd zijn over mijn resultaat. Soms doe ik maar wat en hoor ik plots een nummer dat ik ken klinken. Of hoor ik een snare die me doet denken aan vervlogen tijden.
ik beschouw het n beetje als een ultieme platencollectie ook: soms heb je de plaat en de synth waarmee t gemaakt werd.
vind het ook heerlijk om uitzicht te hebben op alle knoppen. Daarom dat vst voor mij te saai zijn.
Doel dus? Net zoals djen destijds. Tijdvulling die je mensen doet ontmoeten om passie voor muziek te delen. En dat ik nooit een tophit scoor boeit me geen meter.

Mooi geschreven!
 
Voor mij is het tijd voor mezelf, ontspanning.
Ik ben op mijn 5e verjaardag ooit begonnen met pianoles. Elke dag 2 uur oefenen (verplichting door mijn ouders). Op mijn 18e gestopt met pianoles. Eigenlijk binnen een half jaar spijt dat ik gestopt was.
Vanaf mijn 14e of 15e begonnen met bandjes. Dat heb ik volgehouden tot mijn 36eongeveer.
Veel aan het experimenteren geweest, midden jaren 80 had ik een MSX computer met de Philips Muziekmodule en Philips keyboard. Die heb ik gebruikt tot ongeveer 1994.
In 2000 verhuisd vanuit het noorden van het land naar het midden van het land.
Vlak daarna werd mijn vader ernstig ziek, waardoor ik samen met mijn broer en zus een stuk mantelzorg ben gaan verlenen. Daardoor totaal geen tijd meer gehad voor muziek.
Eind vorig jaar is mijn vader overleden en heb ik op zijn sterfbed aan hem moeten beloven dat ik weer wat zou gaan doen met de muziek waar ik altijd zo van genoot.
Dat heb ik weer omgezet in daden. Heb mij begin dit jaar een Roland JD-XA aangeschaft en een Roland FP30.
Ook zijn 2 van de 3 kinderen de deur uit inmiddels, waardoor ik nu mijn eigen thuisstudio kon realiseren.
Vooral met de JD-XA herbeleef ik op dit moment eigenlijk weer wat ik begin jaren 80 met mijn Roland SH-101 allemaal aan het experimenteren ben geweest. Het leuke is dat ik de papieren overlays die ik voor de SH-101 indertijd heb gemaakt nog allemaal heb. Met wat puzzelen lukt het nu om al die sounds op de JD-XA weer opnieuw te creeeren.
 
Ik ben de enorme hordes krijsende vrouwen en de oneindige stromen geld helemaal zat ondertussen, was niet te doen... Dus ik ben maar weer meer gaan focussen op dingen maken voor m'n plezier. Optreden doe ik af en toe nog wel.
Maar in alle serieusheid is er nu niet echt meer een doel voor mij. Heb wel doelen gehad zoals een keer optreden op een redelijk groot feest/festival, tracks uitbrengen, tracks fysiek uitbrengen, hoog eindigen op het synthforumcontest, hoop hits/views op youtube, m'n droomsynth bouwen (in de vorm van een modular), is allemaal gelukt ondertussen. Zou niet weten wat ik verder nog kan bereiken binnen hetgene wat ik leuk vind, behalve zelf plezier maken en een paar anderen laten meegenieten voor zover dat lukt. Heb ook wel betaald werk gedaan, zoals muziek maken voor games en mastering van tracks/albums, maar de verplichtingen die daar weer bij komen kijken vond ik minder leuk. Masteren van tracks die je zelf niet om aan te horen vind bijvoorbeeld, met tijdsdruk... Da's niet heel fijn :)
 
Goede vraag. Daar zou een psycholoog eens naar moeten graven. Ik wil zelf een wereld creëren die ik onder controle heb en die delen met andere mensen in de hoop dat ze het goed vinden. Dat doe ik al jaren door middel van muziek, maar ik heb ook verhalen getekend en geschreven.
 
Mijn doel is vooral veel plezier ermee hebben :). Het ultieme droomdoel is om uiteindelijk gevraagd te worden om op plekken te draaien omdat mensen mijn muziek zo tof vinden, maar sinds ik dat in de categorie dagdromen heb geplaats is het muziek maken (en dan vooral spelen met hardware synths) een stuk leuker geworden.
 
Ik ben de enorme hordes krijsende vrouwen en de oneindige stromen geld helemaal zat ondertussen, was niet te doen... Dus ik ben maar weer meer gaan focussen op dingen maken voor m'n plezier. Optreden doe ik af en toe nog wel.
Maar in alle serieusheid is er nu niet echt meer een doel voor mij. Heb wel doelen gehad zoals een keer optreden op een redelijk groot feest/festival, tracks uitbrengen, tracks fysiek uitbrengen, hoog eindigen op het synthforumcontest, hoop hits/views op youtube, m'n droomsynth bouwen (in de vorm van een modular), is allemaal gelukt ondertussen. Zou niet weten wat ik verder nog kan bereiken binnen hetgene wat ik leuk vind, behalve zelf plezier maken en een paar anderen laten meegenieten voor zover dat lukt. Heb ook wel betaald werk gedaan, zoals muziek maken voor games en mastering van tracks/albums, maar de verplichtingen die daar weer bij komen kijken vond ik minder leuk. Masteren van tracks die je zelf niet om aan te horen vind bijvoorbeeld, met tijdsdruk... Da's niet heel fijn :)

Erg interessant om te lezen dat je ook voor games muziek hebt gemaakt.
Alleen jammer inderdaad van die tijdsdruk.
Mij spreekt het echter wel erg aan.
 
Goede vraag. Daar zou een psycholoog eens naar moeten graven. Ik wil zelf een wereld creëren die ik onder controle heb en die delen met andere mensen in de hoop dat ze het goed vinden. Dat doe ik al jaren door middel van muziek, maar ik heb ook verhalen getekend en geschreven.

Dat is ergens zeer begrijpelijk.
Ook leuk trouwens dat je verhalen hebt getekend en geschreven.
 
Mijn doel is vooral veel plezier ermee hebben :). Het ultieme droomdoel is om uiteindelijk gevraagd te worden om op plekken te draaien omdat mensen mijn muziek zo tof vinden, maar sinds ik dat in de categorie dagdromen heb geplaats is het muziek maken (en dan vooral spelen met hardware synths) een stuk leuker geworden.

Zeer herkenbaar in de zin dat ik dit ook in de categorie dagdromen heb geplaatst.
Vind het allang leuk om hier tracks te kunnen plaatsen, op soundcloud etc.
 
Ik doe het voornamelijk voor de floes en de kechs.
 
Muziek maak je slimmer,dus na 50 jaar piano moet je niet vragen hoe ver ik nu sta:)
 
Muziek maak je slimmer,dus na 50 jaar piano moet je niet vragen hoe ver ik nu sta:)

Maak of maakt? :D

Zelf heb ik geen DOEL als ik muziek maak, anders dan ontspanning zoeken. Ik verwacht dat iemand die kruiswoordpuzzels oplost ook geen DOEL heeft, maar dit ter leering ende vermaeck doet. Het gaat mij meer om het creëren. Uit niets iets maken. En dat doe ik voor mezelf (hoewel het hoog eindigen bij bijvoorbeeld de contest wel een egoboostje geeft :)). De enige krijsende vrouw die ik in relatie kan brengen tot mijn muziek is de buurvrouw die er niet meer tegen kon. Verder geen krijsende vrouwen voor mij. Ik wordt ook een beetje zenuwachtig van krijsende vrouwen, dus een doel zal dat nooit worden. Live spelen kan ik niet, dus optreden zal het ook niet worden. Nee, gewoon fijn achter de pc en het klavier en kijken wat er gebeurt. Trackjes bouwen heeft voor mij de perfecte combinatie van creativiteit en techniek. Een soort architectuur voor mensen die niet kunnen rekenen. En ik word er lekker rustig van :).
 
Leuk onderwerp wel eigenlijk... Iets waar ik regelmatig toch wel bij stil gestaan heb de afgelopen 10 jaar. En in die afgelopen 10 jaar is er bij mij ook het een en ander veranderd in de redenen waarom ik muziek maak. Ooit is de liefde voor knopjes betasten door een gast met een sik en veel vintage knopjes op zolder. Ik heb mezelf een gekraakte DAW verschaft en ben gaan experimenteren... Gaandeweg dacht ik allerlei muziek stijlen ook wel te kunnen maken, omdat het toch zo moeilijk niet kon zijn. Ik wilde ook die (commerciele) hit scoren! Vervolgens kwam ik er onbewust achter dat het toch allemaal ook niet zo simpel is en ben ik me gaan storten gear, maar ook veel op akoestiek.

Toen ik eenmaal mijn studio gebouwd had en die akoestisch tip-top in orde had gemaakt ben ik me weer meer gaan richten op de liefhebberij van mooie geluiden, dan tracks 'produceren'. Ik ben meer aan het jammen geslagen en heb vooral het plezier leidend laten zijn voor alles wat ik in de studio deed/doe. En het wonderlijke is dat er dan toch weer dingen ontstaan, de onweerstaanbare drang om iets te maken... Ik ben me het afgelopen jaar gaan toeleggen op het live spelen van melodische techno. Daar beleef ik ontzettend veel plezier aan en soms waan ik mezelf in awakenings sferen... En stiekem? Stiekem zou ik het wel heel erg vet vinden als ik ooit voor elkaar krijg om een live set te spelen (dus geen DJ set)... Maar goed, mijn muziek aan de man brengen is al lang niet meer mijn voornaamste drijfveer. Plezier maken is dat wél.


Voor mij is het een kruising tussen meditatie en mentale masturbatie.

Hehehe, prachtig verwoord...
 
Back
Top